2013-08-31, 22:33
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är en av de fina grejerna med autorotation att den går lika bra att genomföra även utan fungerande stjärtrotor och kan vara att föredra framför en "motordriven landning" om hela problemet skulle ha inletts av att stjärtrotorn la av.

I normal drift så råder det ju ett stort vridmoment mellan helikopterkroppen och huvudrotorn eftersom motorn driver rotorn via axeln och detta moment måste kompenseras med stjärtrotorn. Vid autorotation driver inte längre motorn och du har inget (eller extremt litet) moment som vill vrida helikoptern. (Det sitter en frihjulskoppling mellan motor och rotoraxeln som frikopplar dem från varandra om motorn snurrar saktare än vad den borde i förhållande till rotorn. Skulle den kopplingen hänga sig så är man körd vid motorstopp men det vet jag inte om det någonsin har hänt.)

Autorotation går i rätt brant dykvinkel nedåt och det gäller att ta upp i precis rätt ögonblick om man inte ska dunsa i marken alldeles för hårt. När man hejdar nedåtrörelsen på slutet så utnyttjar man rörelseenergin i den roterande huvudrotorn som med tanke på dess stora diameter och någorlunda tyngd sitter på en hel del energi.

En bra autorotaionslandning: http://www.youtube.com/watch?v=BdlvMm183uU
och en där piloten försökte ta upp lite för sent: http://www.youtube.com/watch?v=MvMcsJTOYI0&feature=fvwp
Tack för svaret.

Om jag förstått saken rätt så går det alltså till som så att man vinklar rotorbladen så att de börjar rotera i ena riktningen, för att sedan precis innan landning vinkla dem åt andra hållet för att bromsa rotationen och generera lyftkraft. Korrekt?

Nu när jag tänker igenom det här så inser jag att att jag saknar vad som är ganska grundläggande kunskaper angående helikopterflygning. Hur kontrollerar man egentligen vinkeln på helikoptern vid normal drift? Frågan är väl offtopic men då trådens frågeställning har besvarats så passar jag på ändå.
Citera
2013-09-02, 14:15
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Du får det att låta som en söndagsprommis, och ja jag läste slarvigt, men om du ser vad jag skrev så har jag rätt, om rotorn/erna stannar så är du körd.

RoktBogIBit, trolla nån annan stans, eller åtminstone försök ha lite baskunskaper om det du "expert-uttalar" dig om, du verkar ju ha noll koll!
Autorotationer är en nödvändighet redan i grundutbildningen för hobby-piloter, och detta övas/testas varje år när man gör en proficiency check. Grundläggande grejer.

Några av snurrorna jag kört har ett glidtal runt 4:1 ... Dvs flyger man på 1000m höjd och får motorfimp, då tar man sig ändå runt 4km långt åt valfritt håll, bara att välja och vraka bland landningsplatser eftersom det räcker med en väldigt liten yta att autorotera ner en maskin på med fullt normal och mjuk landning, medans mindre flygplan har klart sämre utbud på landningsplatser. Så från en som jobbar me't dagligen, många gånger hellre motorstopp i en helikopter än ett (enmotorigt)flygplan.
Citera
2013-09-02, 20:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakarn
RoktBogIBit, trolla nån annan stans, eller åtminstone försök ha lite baskunskaper om det du "expert-uttalar" dig om, du verkar ju ha noll koll!
Autorotationer är en nödvändighet redan i grundutbildningen för hobby-piloter, och detta övas/testas varje år när man gör en proficiency check. Grundläggande grejer.

Några av snurrorna jag kört har ett glidtal runt 4:1 ... Dvs flyger man på 1000m höjd och får motorfimp, då tar man sig ändå runt 4km långt åt valfritt håll, bara att välja och vraka bland landningsplatser eftersom det räcker med en väldigt liten yta att autorotera ner en maskin på med fullt normal och mjuk landning, medans mindre flygplan har klart sämre utbud på landningsplatser. Så från en som jobbar me't dagligen, många gånger hellre motorstopp i en helikopter än ett (enmotorigt)flygplan.
Fint med ett riktigt proffs här. Jag var lite osäker i mitt förra svar och undrar hur/om man kan kontrollera helikoptern i girled vid en autorotation om stjärtrotorn av någon anledning har satts ur spel (axeln kanske har gått av eller hela bommen som jag såg att det gjorde på någon olycksalig maskin) och hur går det i så fall till. Ett flygplan kan man ju styra någorlunda även i girled bara med skevrodren, även om svängen inte blir lika ren och motsvarande kanske funkar även på helikoptrar.

Sen undrar jag även vad som är minimihöjden för att inleda en autorotationslandning. Motorstopp vid t ex hovring på halvlåg höjd är väl det värsta man kan råka ut för då man inte hinner få till någon autorotation eller har jag fattat något fel här och var går i så fall gränsen? Jag antar att det beror på hur fort man flyger men säg motorstopp vid hovring då.
Citera
2013-09-03, 11:44
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fint med ett riktigt proffs här. Jag var lite osäker i mitt förra svar och undrar hur/om man kan kontrollera helikoptern i girled vid en autorotation om stjärtrotorn av någon anledning har satts ur spel (axeln kanske har gått av eller hela bommen som jag såg att det gjorde på någon olycksalig maskin) och hur går det i så fall till. Ett flygplan kan man ju styra någorlunda även i girled bara med skevrodren, även om svängen inte blir lika ren och motsvarande kanske funkar även på helikoptrar.

Sen undrar jag även vad som är minimihöjden för att inleda en autorotationslandning. Motorstopp vid t ex hovring på halvlåg höjd är väl det värsta man kan råka ut för då man inte hinner få till någon autorotation eller har jag fattat något fel här och var går i så fall gränsen? Jag antar att det beror på hur fort man flyger men säg motorstopp vid hovring då.

Så länge man har mer än några knop i framåtfart så hålls helikoptern "rak" i färdriktningen tack vare "stjärtfenan", så då gör det inget om stjärtrotorn står stilla eller lossnat helt. Det är inga större problem att landa en helikopter utan stjärtrotor vid ett så kallat "omställarfel", då man gör landningen som en normal autorotation, och i slutet av inbromsningen "flare" så drar man av gasen, vilket motverkar helikopterns vilja att vrida sig i girled (som annars görs med hjälp av pedalerna / stjärtrotorn). Så en helikopter går fint att landa till stillastående även med motorbortfall och utan stjärtrotor, SÅ LÄNGE fenan sitter kvar bak. Har man motorbortfall samtidigt som man tappat stjärtrotorn så är det enklast att landa med lite framåtfart och glida på skiddarna, istället för att ta farten ner till noll och riskera en snabb rotation i girled alldeles innan man sätter ner maskinen (vilket lätt kan leda till att man tippar maskinen). Tappar man både fenan & stjärtrotorn tror jag däremot det är helt kört.

Ang minimihöjden så rekommenderar jag att ta en titt på ett "höjd/fart-diagram", här har du ett från en MD500 helikopter(typisk skurkhelikopter som alltid exploderar i mängder i ett Airwolf-avsnitt): http://myweb.tiscali.co.uk/toddysspace/page_5-21.gif
Den vertikala axeln visar höjd i fot, och den horisontella axeln fart i knop.
Diagrammet visar från vilken höjd/fart det går att utföra en normal autorotation. Som du ser vid stillastående så avråds höjder över 12-13 fot, och vid farter över 40knop så bör man inte längre ligga och sniffa marken.

Hade lite bråttom nu när jag skrev detta, hoppas det gick att förstå och att jag inte gjorde några slarvfel i förklaringarna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in