2013-09-01, 14:45
Medlem
durtmeisters avatar
Är lite osäker på om jag sökt hehe.
Jag fick min personliga kod hemskickad sen loggade jag in med den och besvarade massa frågor sen signerade jag det med en annan kod men det är allt jag gjort.
Kommer jag få ett brev hemskickat med besked om datum jag får gör de fysiska/mentala testen eller har jag bara gjort en fk up och missat någon instruktion?
2013-09-01, 15:58
Medlem
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Det är så att jag gärna vill göra GMU men inte jobba vidare inom försvaret i framtiden utan bara för att det är en kul och nyttig erfarenhet. Hur ser man på det? För det första, är det ens tillåtet? Jag antar att de inte vill lägga ner massor av pengar och resurser på någon som inte ser någon framtid hos dom eller har jag fel. Även om det skulle vara tillåtet så kan jag tänka mig att de sållar ut de som inte ser en framtid inom försvaret? Skulle man i så fall kunna halvljuga om att man ser en framtid inom försvaret för att maximera sina chanser till att komma in men för att sedan inte fortsätta?

Väldigt virrig text men jag hoppas att ni förstår min frågeställning.
2013-09-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenken
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Det är så att jag gärna vill göra GMU men inte jobba vidare inom försvaret i framtiden utan bara för att det är en kul och nyttig erfarenhet. Hur ser man på det? För det första, är det ens tillåtet? Jag antar att de inte vill lägga ner massor av pengar och resurser på någon som inte ser någon framtid hos dom eller har jag fel. Även om det skulle vara tillåtet så kan jag tänka mig att de sållar ut de som inte ser en framtid inom försvaret? Skulle man i så fall kunna halvljuga om att man ser en framtid inom försvaret för att maximera sina chanser till att komma in men för att sedan inte fortsätta?

Jag gör GMU just nu och det har blivit mer och mer tydligt att dem inte vill ha in folk som bara gör GMU. Befälen beskriver GMU som en inkörsport till ett arbete inom FM. Att bara göra GMU kostar staten en massa pengar som dem spenderar för att du i gengäld ska jobba för dem. Dessutom tar du upp en eventuell plats för någon som faktist vill ha jobbplatsen men som kanske hade aningen sämre mönstringsresultat än du.

Tänk om, varför bara göra GMU? Efter GMU blir du anställd och får en hygglig lön, trots att det fortfarande är utbildning. Dessutom tror jag den fortsatta utbildningen är roligare!
2013-09-01, 16:44
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Är lite osäker på om jag sökt hehe.
Jag fick min personliga kod hemskickad sen loggade jag in med den och besvarade massa frågor sen signerade jag det med en annan kod men det är allt jag gjort.
Kommer jag få ett brev hemskickat med besked om datum jag får gör de fysiska/mentala testen eller har jag bara gjort en fk up och missat någon instruktion?

Nej du har troligtvis inte missat någon instruktion mer än det att du har inte tagit del av den information som ges på Rekryteringsmyndighetens hemsida.

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2013-09-01, 16:56
Medlem
hauswifes avatar
På K3 har 10+ hoppat av ur varje pluton. Dagarna börjar 5:30 med rakning och skoputsning och slutar vid 1-tiden. Under dessa 20 timmar har vi 0 minuter fritid. Vi har väl snittat 3-4 timmars sömn varje natt och det har befälen också gjort. Vi har haft ett undantag där vi var på skjutvallen och hade rast när respektive skjutgrupp övade.
2013-09-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usbkontakt
Tänk om, varför bara göra GMU?
För att det är en bra erfarenhet. För att man tycker att värnplikten borde återinföras. För att man är nyfiken. För att ha på sin CV.
Det finns massa skäl.
2013-09-02, 00:08
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag heter fan Bert Stjärt om ni inte blev klara innan midnatt varje dag i två veckor. Hade befälen kommando över er hela tiden? I såna fall får de också bara sova i fem-sex timmar. Som sagt heter jag Bert Stjärt om det stämmer.
Fem timmars sömn är mer än tillräckligt. Det är något jag lärde mig under gmun, och nu under fortsatt utbildning så är 5 timmar en dröm.
För att besvara din fråga, "Bert": ja, våra befäl sov ungefär lika länge som oss. Sen var det ju även så att vi hade många olika befäl. Vilket ledde till att dom kunde åka på utbildningar/planera när de inte var med oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Frågan är ju i sådana fall av vilken anledning. Vi stiger upp 05:00 men slutar kring 20:00, och vi hinner med alla moment väldigt bra. Hur kan ni behöva så mycket mer tid för att göra samma saker som vi gör.
Anledningen var väl att sålla bort de som inte hade rätt pannben kanske, vad vet jag? Vi frågade aldrig. Vi gjorde bara.

Vi hade oftast fys på kvällen för att förbereda oss inför SANS, vårdade utrustning eller hade strimmor.
Vi gjorde kanske och förmodligen inte samma saker, kompis. Gmun ser ut olika beroende på var du genomför den. Det är långt ifrån lika överallt.
Senast redigerad av aNKone 2013-09-02 kl. 00:10.
2013-09-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenken

Gå GMU med inriktning Hemvärnet och bli hemvärnssoldat. 4 till 8 dagar per år av övning och du kan kalla dig själv soldat.
2013-09-02, 17:14
Medlem
hauswifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Frågan är ju i sådana fall av vilken anledning. Vi stiger upp 05:00 men slutar kring 20:00, och vi hinner med alla moment väldigt bra. Hur kan ni behöva så mycket mer tid för att göra samma saker som vi gör?

Vi på K3 nyttjar inte individuella veckan på samma sätt som andra, utan den används för jägartester etc. Därför måste vi genomgå en något snabbare utbildning. Kombinerat med att sålla ut veklingar.
2013-09-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hauswife
På K3 har 10+ hoppat av ur varje pluton. Dagarna börjar 5:30 med rakning och skoputsning och slutar vid 1-tiden. Under dessa 20 timmar har vi 0 minuter fritid. Vi har väl snittat 3-4 timmars sömn varje natt och det har befälen också gjort. Vi har haft ett undantag där vi var på skjutvallen och hade rast när respektive skjutgrupp övade.
Är det så stora avhopp där? Jag sökte dit för tjänstgöring nästa år.
2013-09-02, 19:11
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Vi på K3 nyttjar inte individuella veckan på samma sätt som andra, utan den används för jägartester etc. Därför måste vi genomgå en något snabbare utbildning. Kombinerat med att sålla ut veklingar.

Under min GMU försvann i princip hela individuella veckan p.g.a. att påsken inföll den veckan
2013-09-02, 19:37
Bannlyst
Citat:

Var samma sak för mig under min GMU fast + över 20 minus varje dag. 10-15 pers hade försvunnit innan tredje veckan var över.

Är det luftburna jägarna du tillhör, eller ja, kommer tillhöra efter GMU?

Hur ser det ut för er andra. Hur många har gett upp och åkt hem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in