2013-09-02, 18:40
Medlem
Hej.

Jag har haft funderingar åt att konvertera till katolska kyrkan ett par år nu. Gick ut ur Svenska kyrkan runt 2006. Jag kontaktade den närmsta katolska församlingen (Helsingborg) innan idag och personen jag talade med bad mig komma förbi och tala med prästen någon dag. Innan dess vill jag bara veta om det finns några andra här som har konverterat och vad ni i så fall fick genomgå för utbildning och processer i sammanhanget.

Har även beställt Katolska kyrkans katekes och ska läsa igenom den så snart jag får den.
Citera
2013-09-02, 20:02
Medlem
anjoh66s avatar
Jag har konverterat.

Jag gick igenom den sedvanliga förberedelsen i form av katekumenatet.

Egentligen inget djupgående i den katolska tron utan mer en övning för att känna på hur det är.

I katekumenatet ingår vissa ritualer som upptagningen till katekumenatet, admissio, där biskopen ger sitt godkännande till de blivande konvertiterna och slutligen, eventuellt dop, om sådant är nödvändigt och konfirmation.
Citera
2013-09-02, 20:35
Medlem
Tack för ditt svar. Döpt och konfirmerad är jag redan i Svenska kyrkan. Tycktes mig se någonstans att alla dop och konfirmationer gjorda i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn var giltiga när man konverterar.
Citera
2013-09-02, 21:02
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkung
Tack för ditt svar. Döpt och konfirmerad är jag redan i Svenska kyrkan. Tycktes mig se någonstans att alla dop och konfirmationer gjorda i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn var giltiga när man konverterar.

En sanning med modifikation, dopet anses giltigt men konfirmationen blir ett måste i initiationsriten.

Här är en sida som handlar ganska mycket om konvertering till katolska kyrkan.

http://katolskevangelisation.se/news_1.html
Citera
2013-09-03, 21:59
Medlem
Väldigt, väldigt klokt val! Svenska kyrkan känns extremt oseriös och okristen, och som du säkert vet var det Jesus (gud) själv som skapade katolska kyrkan. Att någon kan känna till detta och ända inte vilja gå med kan jag inte förstå mig på.
Citera
2013-09-03, 22:07
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Väldigt, väldigt klokt val! Svenska kyrkan känns extremt oseriös och okristen, och som du säkert vet var det Jesus (gud) själv som skapade katolska kyrkan. Att någon kan känna till detta och ända inte vilja gå med kan jag inte förstå mig på.

Kanske för att hoppa in i en religiösgrupp över att istället bilda sig sin egen trosuppfattning, och faktiskt vara ärlig mot sig själv, är en lögn och ett svek mot sig själv.

Däremot håller jag med dig helt och hållet om den svenska kyrkan, den är inget annat änn en ren och skär hädelse mot allt religionen stog för, och ingen självrespekterande och framförallt självtänkande person skulle vilja ha någonting med den att göra, iallafall när det kommer till den religiösa aspekten.
Citera
2013-09-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Kanske för att hoppa in i en religiösgrupp över att istället bilda sig sin egen trosuppfattning, och faktiskt vara ärlig mot sig själv, är en lögn och ett svek mot sig själv.

Däremot håller jag med dig helt och hållet om den svenska kyrkan, den är inget annat änn en ren och skär hädelse mot allt religionen stog för, och ingen självrespekterande och framförallt självtänkande person skulle vilja ha någonting med den att göra, iallafall när det kommer till den religiösa aspekten.
Vad menar du med egen trosuppfattning? Om gud, han som skapade allting, skapade en kyrka, skulle du inte vara med i den? Man kan därför anta att den romersk-katolska kyrkan är den ända sanna, och att den kommer vara det tills gud säger något annat.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-09-03 kl. 22:15.
Citera
2013-09-03, 22:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad menar du med egen trosuppfattning? Om gud, han som skapade allting, skapade en kyrka, skulle du inte vara med i den? Man kan därför anta att den romersk-katolska kyrkan är den ända sanna, och att den kommer vara det tills gud säger något annat.
Man kan också anta att en allvetande gud borde ha förutsett att de flesta människor aldrig skulle bli medlem i hans kyrka och vidtagit åtgärder därefter.
Citera
2013-09-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man kan också anta att en allvetande gud borde ha förutsett att de flesta människor aldrig skulle bli medlem i hans kyrka och vidtagit åtgärder därefter.
Det är vår uppgift att sprida den katolska kyrkan. Om man ska hålla på som du kan man också fråga varför gud inte bara lät oss födas i himlen. Det finns ju tydligen någon anledning till det, och allt annat han gör, men den anledningen känner ingen till.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-09-03 kl. 22:37.
Citera
2013-09-03, 22:57
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:

Med egen trosuppfattning så menar jag att istället för att välja något förvalt packet/kategori, som inom vissa religioner tilloch med förändrar sig över tiden (som också är en ren hädelse och underminering utav hela den religionen), så känner man själv vad man vill tro på, utan att behöva acceptera ett helt packet som faktiskt inte alls behöver vara det man själv tror på.
Citera
2013-09-03, 23:07
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkung
Hej.

Jag har haft funderingar åt att konvertera till katolska kyrkan ett par år nu...

...har även beställt Katolska kyrkans katekes och ska läsa igenom den så snart jag får den.

Du funderar på att konvertera till en religion som du ska låta ha inverkan på ditt liv och dina handlingar och du har inte läst dess programförklaring....?

Vad har du för syfte med detta? Vad får dig att tro att detta är "det enda sanna" om du inte ens vet vad det är?
Citera
2013-09-04, 00:26
Medlem
obotlig_realists avatar
Jag hoppas att folk som konverterar inser skillnaden mellan dagens Svenska kyrkan och protestantismen. Svenska kyrkan är inte längre en protestantisk kyrka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in