2013-09-01, 21:22
Medlem
För det första, om artiklarna: Artikeln av Mats Reimer kommer du in på om du går in på Dagens medicin.se och söker på artikeln "Var Hedenhös kärnfrisk på LCHF-kost". Den bemöter bl a påståenden från Gary Taubes och Andreas Eendfeldt om naturfolk och välfärdssjukdomar och vill nyansera denna bild. Artikeln "Why We Get Fat" bemöter flera low-carb-argument som används, främst vänder sig även denna artikelförfattare mot Gary Taubes. Gå in på Sciencebasedmedicine.org och sök på artikelnamnet. Kör ett försök till för säkerhets skull:

http://www.dagensmedicin.se/blogg/ma...-pa-lchf-kost/
http://www.sciencebasedmedicine.org/why-we-get-fat/

Vidare:

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
1) har aldrig påstått att cancer eller hjärtkärlsjukdomar var icke existerade. Men i betydligt mindre utsträckning hos naturfolk. Då menar jag jägarfolk. Sen vill jag då att du ska förklara för mig varför man ens kallat något för välfärdssjukdomar? Är det alltså inte så att diabetes, hjärt/kärlsjukdomar finns i högre grad i västvärlden och ökar markant i utvecklingsländer så som Kina och Indien? Sen förstår jag också att det givetvis kan bero på något annat.

Dessa sjukdomar finns ibland i högre grad i västvärlden, det håller jag med om. Läser du Reimers artikel så ser du dock att hjärt- och kärlsjukdomar och stroke faktiskt är på nedgång i Sverige.

Det jag främst vänder mig emot är inte om välfärdssjukdomar finns per se utan påståendet som ofta följer detta i LCHF-diskussioner, att botet mot ovanstående välfärdssjukdomar är LCHF-kost för att för mycket kolhydrater är den stora boven. Men jag har även invändningar mot påståendet ovan, sambandet naturfolk och friskhet är inte så starkt som du tror. Se Reimers artikel men även nedan.

Citat:
Typexempel är innuiterna som i början av 1900, när dom fortfarande åt tradiotinell mat, inte fick hjärt/kärl besvär samt cancer i samma utsträckning. För att senare, när innuiterna annamat västerländska matvanor, drabbas lika ofta som resten av västvärldens sjukdomar.

Jag antar att du menar Dr Samuel Johnsons undersökning ” "Health Conditions and Disease Incidence Among The Eskimos of Labrador"? Det finns faktiskt annan forskning också och en del kritik mot slutsatsen att inuiter som äter den traditionella dieten skulle ha varit och är mer förskonade mot dessa sjukdomar. Det finns former av cancer som faktiskt var och är mer förekommande hos inuiter som äter traditionell kost, ska försöka hitta länkar till detta, just nu har jag iaf denna rapport från Pubmed som kritiserar slutsatsen att inuiter skulle ha varit mer förskonade mot hjärtsjukdomar:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12535749

Fungerar inte länken gå in på pubmed och sök på ”Low incidence of cardiovascular disease among the Inuit—what is the evidence?” Slutsats: “The scientific evidence for this is weak and rests on early clinical evidence and uncertain mortality statistics”.

EDIT: hittade en rapport nu från Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18760245
Cancer orsakat av Epstein-Barr-viruset var vanligare hos inuiter medan t ex prostatacancer mycket riktigt var lägre (men det var det även för den vita befolkningen). Observera också att både genetiska och miljöfaktorer tros ligga bakom detta. Det stämmer också att livsstilsförändringar gjorde att nya sjukdomar kom in i populationen. Poängen är dock att så friska var inte naturfolken innan "västifieringen" som det ofta beskrivs.

Citat:
Eller Albert Schweitzer, nobelpristagare och läkare, som bodde i Västafrika i början av 1900 för att arbeta som läkare åt ortsbefolkningen för att behandla malaria. Där han observerade extremt få fall av cancer. Ett par deccenier senare när en mer västerländsk diet började annams så dyker samma sjukdomar upp som europeer har.

Intressant a du tar upp Schweizer, det gör även Reimer och varnar för att göra för enkla slutsatser runt dessa observationer.

Citat:
2) intressant att du nämner mumier från Egypten och att dom hade sammma sjukdomar som oss. Eftersom att du inte verkar känna till det så kan jag upplysa dig om att Egypierna åt mestadels vete och korn precis som vi. Dom var inget jägarfolk. Obaervera att du skrev att egyptiska mumier användes i större utsträckning än innuitmumier. Tyvärr kommer jag inte in på länken.

Nu kom du inte in på länken så jag förstår om du missupfattade mig. Men jag nämnde faktiskt att de mumier i de studier Reimer refererar till i princip levde på LCHF-kost men glömde att skriva att det var medlemmar ur prästklassen. Huvudsaken var att visa att LCHF-liknande kost inte nödvändigtvis verkar förebygga artros, cancer etc.

Citat:
4)lchf ondgör sig inte på kolhydrater. Det är en missuppfattning. Det man anser är dåligt är den enorma mängd kolhydrater som man förtär idag. Sen ogillas snabba kolhydrater som socker och stärkelse. Kolhydrater som äts kan vara bär och ovangjordsgrönsaker samt nötter av olika slag. Man ondgör sig däremot på halvfabrikat, godis, läsk och snacks.

Jag håller fortfarande fast vid att LCHF-förespråkare ofta överdriver faran med kolhydrater och det är också Reimers främsta invändning. Ofta överdrivs även hälsoeffekterna av dylik kost, men jag håller som sagt med om att en idrottsman gott kan köra LCHF.
Senast redigerad av L3o 2013-09-01 kl. 21:43.
Citera
2013-09-01, 21:34
Medlem
tgv23000s avatar
nej de flesta idrottsmän kan ej köra LCHF, bara de inom teknik och kraftsport, inte i sporter grenar som kräver god kondition för ett högintensivt tränande tävlande.
Citera
2013-09-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nej de flesta idrottsmän kan ej köra LCHF, bara de inom teknik och kraftsport, inte i sporter grenar som kräver god kondition för ett högintensivt tränande tävlande.

Hur kommer det sig att Björn Ferry klarade sig bra på LCHF då? Jag vet andra som motionsåker längdskidor och är i rätt bra form som kört LCHF.
Citera
2013-09-01, 21:42
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Hur kommer det sig att Björn Ferry klarade sig bra på LCHF då? Jag vet andra som motionsåker längdskidor och är i rätt bra form som kört LCHF.
Klarade sig bra? Björn Ferry har ju bara blivit sämre....och sämre....
Citera
2013-09-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Björn Ferry har ju bara blivit sämre....

Jo, jag säger inte nödvändigtvis att det är optimalt. Men man kan uppenbarligen köra på LCHF och hålla på med konditionsidrotter.
Citera
2013-09-01, 21:46
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Jo, jag säger inte nödvändigtvis att det är optimalt. Men man kan uppenbarligen köra på LCHF och hålla på med konditionsidrotter.
Ja det kan man såklart, men resultaten blir obönhörligen sämre.
Citera
2013-09-01, 21:50
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Men Ferry åt inte lite kolhydrater, absolut inte en LCHF-diet under tävlingstiden.

Train low compete high som sagt, inget magiskt.

Säg 30 E% från kolhydrater och 5000kcal,

5000*0,3 = 1500.

1500/4 = 375g kolhydrater.

20% ger 250g kolhydrater. Långt ifrån lite kolhydrater.
Citera
2013-09-01, 22:05
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Men Ferry åt inte lite kolhydrater, absolut inte en LCHF-diet under tävlingstiden.

Train low compete high som sagt, inget magiskt.

Säg 30 E% från kolhydrater och 5000kcal,

5000*0,3 = 1500.

1500/4 = 375g kolhydrater.

20% ger 250g kolhydrater. Långt ifrån lite kolhydrater.
Viktigt att notera är alltså att han såklart tränar oerhört mycket mer än gemene man, och även om han äter enligt LCHF så ligger han inte "lågt" i kolhydrater jämfört med Medelsvensson.
Citera
2013-09-01, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hockeytränare? Ja inte vet jag. Jag tror för övrigt inte att materielansvarige heller kan det här om kost. Men Luleå hockeys kostansvarige kanske vad tror du om det? Hur är det med läsförståelsen?
Läs det här får vi ser hur det är med din läsförståelse för jag kan hoppa upp och sätta mig på att du kommer misstolka, inte läsa och inte ta till dig: http://tranastyrka.se/lchf-vs-vetenskap/
Citera
2013-09-02, 00:09
Bannlyst
Citat:

Nu vet ju vi som hängt med ett tag att han åt en form av LCHF under off-season, men har publikt berättat att han åt rikligt med kolhydrater under on-season. Varför tror du att han gjorde så?
Citera
2013-09-02, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Viktigt att notera är alltså att han såklart tränar oerhört mycket mer än gemene man, och även om han äter enligt LCHF så ligger han inte "lågt" i kolhydrater jämfört med Medelsvensson.
Ah, ni är för söta. Han bevisar att man kan tävla/träna hårt på lchf men eftersom han tränar hårt så är han bevis fast han ej äter LCHF?

Är det inte mer korrekt att säga att det är helt irrelevant att ta upp Ferry?

Han tränar hårt ja, han äter också mycket. 20-30% av 5000-8000 cal är mycket det.
Citera
2013-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag sjuk? Fattar du inte att du måste ligga på underskott för att går ner?
Du ska inte går ner hela livet eller?

När jag räknade kalorier så vägde jag kanske strax under 80 och fick min förbränning till 2000-2200.
Jag la mig alltså på 1500 per dag.
Jag gick ner. Bölar jag för att jag ska äta 1500 resten av livet? Nej, för jag är varken trög eller fet.

Vi summerar:
Du äter lika mycket som jag (EDIT. Som jag gjorde)
Du är tjej
Du är mycket mindre
Du går inte ner

Vad tror du problemet är? För lite smör i kaffet?

Klart jag fattar, men jag hade ätit 1500 kcal/dag och stannat i vikt (gått ner 8 kg)! Alltså är det den vikten jag väger om jag äter 1500 kcal, det stabiliserade sig.. Skulle jag äta 1000 kcal om dagen för att gå ner ännu mer skulle jag för det första må dåligt, för det andra gå upp sen igen när jag började äta mer kalorier, för det är inte hållbart att äta så lite.

Jag började med lchf EFTER det och nu räknar jag inte kalorier längre, vet bara att jag äter mer, och har gått ner 1 kg till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in