Citat:
Tack för svaren så långt! Låter som det står mellan 9,3x62 och 375 H&H då. Ammunitionen till H&H verkar kosta väldigt mycket så får väl se hur det blir..
Finns det några andra bra och någorlunda "vanliga" grova kalibrar jag borde titta närmare på innan jag låser mig på dessa två?
Finns det några andra bra och någorlunda "vanliga" grova kalibrar jag borde titta närmare på innan jag låser mig på dessa två?
För ett par år sedan stod jag inför ungefär samma val. Jag ville ha en grov kaliber, grövre än 30-06 men inget överdrivet som man sen aldrig orkar/har råd att skjuta med.
Andra krav var att det skulle gå att hitta en fin begagnad bössa i kalibern från Sako, dessutom från serien före Sako 75 (Hunter, A-lådorna). OK, lite petigt men jag har bara sådana... Samma prisområde som du tänkt dig.
De intressanta kalibrarna var
.338 WM
.338 Lapua Magnum
.358 Norma Magnum
9,3x62
.375 HH Magnum
Lapua och Norma föll bort då det är relativt sällan dessa kommer ut, och jag gillar inte heller tanken på att vara så begränsad i ammunitionsval.
9,3x62 är ju det klassiska valet för grov älgbössa, men kändes lite tråkigt.
Det kom ut flera fina Sako .375-or under tiden för runt 8.000 kr. Mycket lockande....
Jag håller med om scoremax sammanfattning:
Citat:
För att:
En grov kaliber, med ett historiskt/romantiskt förflutet som få andra, med flackskjutande egenskaper i klass med våra vanligaste klass 1: or, men som är godkända för jakt i de flesta Afrikanska stater, och som finns tillgängliga i studsare från istort sett alla större tillverkare.
Ammunitionen finns dessutom tillgänglig i vapenaffärer över hela planeten.
En grov kaliber, med ett historiskt/romantiskt förflutet som få andra, med flackskjutande egenskaper i klass med våra vanligaste klass 1: or, men som är godkända för jakt i de flesta Afrikanska stater, och som finns tillgängliga i studsare från istort sett alla större tillverkare.
Ammunitionen finns dessutom tillgänglig i vapenaffärer över hela planeten.
Det är en väldig känslomässig lockelse i .375. Bara namnet känns som en smekning i munnen...
Men, ammunitionen är svindyr och man blir aldrig bra med ett gevär man inte har råd att skjuta med. Det finns ingen jaktmatch till .375, utan det blir till att skjuta jaktammo på älgbanan.....
Tittar vi då på .338 WM så har vi en hel del fördelar;
- Avsevärt bättre kraft än 9,3 på alla parametrar.
- Lite ovanligare, men går ändå att köpa jaktmatch från Norma, och finns i olika fabrikat över hela världen. Det är dock fortfarande dyr ammo.
- På 200 meter är skillnaden till .375 försumbar, medan banan är flackare.
I slutändan blev detta avgörande: Om jag realistiskt hade kunna se mig på Afrika-jakt inom en 5-10-årsperiod så hade jag nog slagit till på en .375. Men det verkar osannolikt utan det är älg, björn och vildsvin som kommer att vara viltet framför bössan. Och då fungerar en .338 lika bra om inte bättre. Det är inte ovanligt med skott på över 200 meter på våra jaktmarker.
Jag kan rekommendera Sako Hammerhead 16,2g/250gr i .338WM.
Var just på älgbanan och släppte 4 serier med 6,5an och 2 med 338an. Känns bra och jag är nöjd med mitt val.
/capmac
Senast redigerad av capmac 2013-08-30 kl. 23:23.
Senast redigerad av capmac 2013-08-30 kl. 23:23.