2013-08-21, 20:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Jag vet inte mycket om 45-70 men blir inte det lite potatiskastare av den kalibern?
Som jag fattade ville TS ha en kaliber med flackare kulbana ,verkade så iom han skulle kunna missbedömma avståndet utan att missa.
Om jag har helt fel vilket jag mycket väl skulle kunna ha så kan alla ignorera detta inlägg!

Med en lätt kula ur en No1 och skottställd på rätt håll,
så vill jag minnas att kulan håller sig inom 5cm från siktlinjen ut till ~175m.

Med en relativt snabb kaliber som 30-06 gör jag det ut till ~200m.
Med en riktigt snabb kaliber som .300 Win Mag ut till kanske ~225m.

Av alla de faktorer som påverkar hur långt jag kan skjuta vid jakt,
så är kalibern med mycket vid marginal den minst viktiga.

Skjutskicklighet (billig ammunition, låg rekyl m.m.)
kolv, trycke, vapnets och ammunitionens egenprecision
och optik är alla mycket viktigare än kalibern i det sammanhanget.
Citera
2013-08-21, 21:40
Medlem
Som flera andra rekommenderat, .375 H & H. BÄST alla kategorier.
Citera
2013-08-22, 18:41
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Jag vet inte mycket om 45-70 men blir inte det lite potatiskastare av den kalibern?
Som jag fattade ville TS ha en kaliber med flackare kulbana ,verkade så iom han skulle kunna missbedömma avståndet utan att missa.
Om jag har helt fel vilket jag mycket väl skulle kunna ha så kan alla ignorera detta inlägg!

Vid jakt i Sverige hävdar jag att om du har lämpligt storvilt på ett sådant avstånd att du inte kan använda kalibrar som 45-70 eller för den delen 9,3x57 bör man anstå från skott.

Vid viss utlandsjakt kan flackskjutande kalibrar vara nödvändigt t ex. vid bergsjakt i alperna.
Citera
2013-08-22, 18:53
Medlem
trattballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Vid jakt i Sverige hävdar jag att om du har lämpligt storvilt på ett sådant avstånd att du inte kan använda kalibrar som 45-70 eller för den delen 9,3x57 bör man anstå från skott.

Vid viss utlandsjakt kan flackskjutande kalibrar vara nödvändigt t ex. vid bergsjakt i alperna.
Ja nu framgår det ju inte var TS skall jaga någonstans och jag håller förvisso med dig till hundra procent men det hindrar inte mig från att försöka hjälpa / stjälpa TS.
Citera
2013-08-23, 09:16
Medlem
scoremaxs avatar
Visst är det så att dom flesta vanliga klass 1: orna duger till allt här i Sverige, men direkt man vill utomlands så blir det annorlunda, försök få tag på typiska Svenska kalibrar i Nordamerika eller Afrika.

Borsett från minimikraven i Afrika dessutom.
Citera
2013-08-23, 20:32
Medlem
brevlunds avatar
Hur är det med .50 bmg? Finns det någon bössa som man kan få jaktlicens på i den kalibern? Om ja, finns det kraftfullare än det att få? Om nej, vilken kaliber är det mest pulver i av dem vi svennar får köpa?
Citera
2013-08-23, 23:04
Medlem
trattballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Hur är det med .50 bmg? Finns det någon bössa som man kan få jaktlicens på i den kalibern? Om ja, finns det kraftfullare än det att få? Om nej, vilken kaliber är det mest pulver i av dem vi svennar får köpa?

Nånstans i närheten av .700 NE skulle jag tippa.
Finns eller fanns kaliber 2 men det är nog svårt att hitta ammo nu.
Citera
2013-08-24, 00:47
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund

Jag har för mig att jag läste i en jaktidning för några år sedan om en jägare som sökt licens på en Lynx i kaliber 50BMG. Han blev uppringd av polisen som lite försynt frågade om han hade problem med för mycket T-rex ute i markerna. Ansökan avslogs.
Citera
2013-08-24, 00:49
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel_Ho
Som flera andra rekommenderat, .375 H & H. BÄST alla kategorier.

Varför då?
Citera
2013-08-24, 20:34
Medlem
scoremaxs avatar
För att:
En grov kaliber, med ett historiskt/romantiskt förflutet som få andra, med flackskjutande egenskaper i klass med våra vanligaste klass 1: or, men som är godkända för jakt i de flesta Afrikanska stater, och som finns tillgängliga i studsare från istort sett alla större tillverkare.
Ammunitionen finns dessutom tillgänglig i vapenaffärer över hela planeten.

Ingen annan kaliber erbjuder allt detta.
Citera
2013-08-25, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har för mig att jag läste i en jaktidning för några år sedan om en jägare som sökt licens på en Lynx i kaliber 50BMG. Han blev uppringd av polisen som lite försynt frågade om han hade problem med för mycket T-rex ute i markerna. Ansökan avslogs.

Han borde överklagat. .50 BMG är godkänd för jakt klass 1 av naturvårdsverket.

Jag vet inte om man skall räkna .338 Lapua Magnum som grovkaliber. I alla händelser har den många fördelar, utom möjligen att vapnen i kalibern kan vara något dyra och att ammunitionen inte är billig den heller. Man kan i alla händelser skjuta förbålt långt med den med god precision.
Citera
2013-08-25, 12:59
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
För att:
En grov kaliber, med ett historiskt/romantiskt förflutet som få andra, med flackskjutande egenskaper i klass med våra vanligaste klass 1: or, men som är godkända för jakt i de flesta Afrikanska stater, och som finns tillgängliga i studsare från istort sett alla större tillverkare.
Ammunitionen finns dessutom tillgänglig i vapenaffärer över hela planeten.

Ingen annan kaliber erbjuder allt detta.

Ok! Då förstår jag hur du resonerar.
Min uppfattning är att vitsen med en grov kaliber är att kunna använda en tung kula med låg utgångshastighet, och få god verkan/stoppeffekt då kulan avger all energi i viltet.
Finns det inte en risk att om man använder en kaliber med mycket power i, samtidigt som man har en hög utgångshastighet medför att kulan går rakt igenom viltet och att vitsen med den grova kalibern då går förlorad. Alternativt att man tvingas använda en riktig blötkula, som då skapar onödigt stor köttförstöring.

9,3X74R tycker jag verkar vara en god kompromiss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in