Citat:
Ursprungligen postat av
GurreGurra
Bumpar denna fråga.
Flyttade till en studentbostad i en annan del av landet för ett tag sedan. Står fortfarande skriven/folkbokförd på familjehemmets adress. Har inte någonsin aktivt skaffat hemförsäkring, är dock ganska säker på att familjen har en.
1) Står jag under familjehemmets hemförsäkring?
2) Hur mycket av min nuvarande situation täcks av den försäkringen?
3) Kan jag skriva upp mig på en egen hemförsäkring som ska gälla min nuvarande bostad, trots att jag inte är skriven där?
4) Kommer denna nya hemförsäkring att täcka allt det som den borde täcka, även om jag inte är skriven på "rätt adress"?
Alltså, om jag väljer att skaffa en hemförsäkring, måste jag vara skriven på min nuvarande adress för att få fullt skydd?
1) Nej, för du bor inte där.
2) Ingenting, men i praktiken så är det svårt för försäkringsbolaget att visa att du bor någon annanstans än där du är folkbokförd. Handlar det om skador på mindre belopp skulle de nog inte bry sig om att kolla så noga. Råkar du elda upp hyreshuset som din studentbostad ligger i så kommer de nog misstänka att du bor där och utreda saken lite noggrannare.
3) Ja, om du är försäkringstagare så behöver du inte vara folkbokförd på adressen. Du behöver bara vara folkbokförd på adressen om någon annan står som försäkringstagare (exempelvis dina föräldrar).
4) Har svårt att tänka mig något annat, skadar ju dock inte att kontrollera att försäkringsbolaget har förstått vad som är din "riktiga" adress om du står skriven någon annanstans. (Bortaskyddet för egendom är i regel begränsat till ca 50 000 kr så det kan ju spela roll)