2013-08-31, 20:18
Medlem
tgv23000s avatar
Att det är bättre att spara i aktier än i banken var något som gällde på 1960-talet fram till omkring 1990. De senaste 20 åren har aktiesparande inte varit lönsamt för småsparare, och de fem senaste åren har det blivit ännu värre. De senaste åren har börsrobotar skummat grädden av kursändringarna och lämnat en "vattenblandad skummjölk" till småspararna. Dessutom har Nasdaxs övertagande av Stockholmsbörsen resulterat i förändringar som gör det ännu lättare för proffsen att lura småspararna.
Bättre + 2,2% eller mer hos en nischbank, än att få - (minus) 2,4% av en inkompetent fondförvaltare!

I framtiden blir börsen en stängda arena likt amerikansk proffsidrott, där endast de bästa robothandlarna tävlar mot varandra.
Citera
2013-08-31, 20:19
Medlem
Källor?
Citera
2013-08-31, 20:21
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Att det är bättre att spara i aktier än i banken var något som gällde på 1960-talet fram till omkring 1990. De senaste 20 åren har aktiesparande inte varit lönsamt för småsparare, och de fem senaste åren har det blivit ännu värre. De senaste åren har börsrobotar skummat grädden av kursändringarna och lämnat en "vattenblandad skummjölk" till småspararna. Dessutom har Nasdaxs övertagande av Stockholmsbörsen resulterat i förändringar som gör det ännu lättare för proffsen att lura småspararna.
Bättre + 2,2% eller mer hos en nischbank, än att få - (minus) 2,4% av en inkompetent fondförvaltare!

I framtiden blir börsen en stängda arena likt amerikansk proffsidrott, där endast de bästa robothandlarna tävlar mot varandra.
Que Pasa? Har det inte varit lönsamt för småsparare de senaste 20 åren att spara på börsen? Skulle väl säga att om det någon gång varit lönsamt så är det de senaste 20 åren. Därmed inte sagt att det kommer vara så.

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=246486
Citera
2013-08-31, 20:33
Medlem
Fromlandss avatar
Vad gäller långsiktigt sparande så är börsen vida överlägsen bankernas sparkonton.
Däremot gör robothandeln att sk daytrading inte är lika lätt längre för gemene man.
Citera
2013-08-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Vad gäller långsiktigt sparande så är börsen vida överlägsen bankernas sparkonton.
Däremot gör robothandeln att sk daytrading inte är lika lätt längre för gemene man.

Robotar eller daytrading spelar ingen roll för en investerare. I det långa loppet handlar det om hur bra bolaget är och dagliga, veckovisa eller månadsvisa rörelser spelar ingen roll på 5-10 års sikt.
Citera
2013-08-31, 22:17
Medlem
90-talet var det näst bästa decenniet någonsin. 00-talet har inte varit så bra men det var å andra sidan inte 30-39 eller 70-79 heller.

Därtill förstår jag inte hur "börsrobotar [som] skummat grädden av kursändringarna" skulle påverka någon som "sparar" i aktier. Använder du möjligen "spara" som ett synonym för 'dejtrejding'?

Jag tror du skulle må bra av att läsa en bok. Prova "The Intelligent Investor", den är bra.
Citera
2013-08-31, 22:32
Medlem
Synd att du har så dålig insyn i vad börsen faktiskt är för något, för i så fall hade du förstått att det enda som skulle kunna döda börsen är drastiska förändringar i hur delägarskap i bolag fungerar, inte särskilt troligt.
Citera
2013-08-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Synd att du har så dålig insyn i vad börsen faktiskt är för något, för i så fall hade du förstått att det enda som skulle kunna döda börsen är drastiska förändringar i hur delägarskap i bolag fungerar, inte särskilt troligt.

Väldigt drastiska förändringar minst sagt. Inte ens i Somalia är börsen död. Nordkorea möjligen.
Citera
2013-09-01, 03:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Jag vet inte vad du pratar om. Sålänge du köper kvalitetsbolag kan robotarna göra vad dom vill. Varje gång robotar handlar ner bolag jag gillar, köper jag på mig mer. Jag ligger rejält plus sedan finanskrisen på aktier och tycker att börsen är alldeles förträfflig. Men det är klart, börjar du och handla kortsiktigt och försöker slå robotarna förlorar du i långa loppet.
Citera
2013-09-01, 08:44
Medlem
SparkMans avatar
Nej, det är bättre att köpa en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Den ger ju bättre avkastning för pengarna eftersom en bostadsrätt skapar värden i form av försäljningsvinster som delas ut till ägaren/ägarna varje år. Till skillnad från företag som endast bygger på spekulation om att någon har råd att bjuda mer imorgon
Citera
2013-09-01, 09:29
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vet inte vad du pratar om. Sålänge du köper kvalitetsbolag kan robotarna göra vad dom vill. Varje gång robotar handlar ner bolag jag gillar, köper jag på mig mer. Jag ligger rejält plus sedan finanskrisen på aktier och tycker att börsen är alldeles förträfflig. Men det är klart, börjar du och handla kortsiktigt och försöker slå robotarna förlorar du i långa loppet.
Amen.
Citera
2013-09-02, 10:00
Medlem
Nej börsen och världen går inte under idag heller. Att tro på att aktier inte kommer vara en bra investering på lång sikt är att tro på att människan och därmed företagen inte kommer gå framåt och utvecklas. Över tid kommer bolagens inneboende värden och dess aktiekurs att till 100% korrelera. Det är naivt att tro att vår tid är så mycket annorlunda än tidigare år. Det kommer finnas dagar, veckor ja till och med år då aktier inte är en bra investering men i det långa loppet kommer kvalitativa bolag öka sina vinster och därmed avkastningen till sin ägare.

Vem tror tex att J&J eller Procter&Gamble säljer mindre om tio år än vad man gör idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in