2013-08-31, 13:46
Medlem
StuGs avatar
Reflekterade över om tystheten och komforten i modern Mercedes i detta fall faktisk kan ha spelat en roll (Ja, jag vet att föraren ansvarar för vad de gör) då farten och faran inte uppfattas tillräckligt.
120 kan kännas som 70 i en modern bil.
Hade hon ägt en livsfarlig 2CV eller folkabubbla kanske hon hade levt.
Citera
2013-08-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Reflekterade över om tystheten och komforten i modern Mercedes i detta fall faktisk kan ha spelat en roll (Ja, jag vet att föraren ansvarar för vad de gör) då farten och faran inte uppfattas tillräckligt.
känns som att det kan vara en bidragande orsak, jag tror förövrigt att hon råkade somna och pressa ner gasen! Jag vet inte vilken typ av Mercedes det var, men om det är en automat och man pressar ner gasen så växer den väll ner? Går lite snabbare att komma upp i hastighet då.
Citera
2013-08-31, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
Bekräftat efter att jag hittat några ledtådar på F-book.
Kvinna 35 från Lindholmen (Vallentuna), 2 barn, sambo. Tragiskt!

RIP
Stämmer! Oerhört tragiskt det som hänt. Jag är släkt till henne. Och jag tycker inte det behöver komma fram så mycket mer om henne än att det var en allt för ung kvinna med 2 små barn, villa och sambo.
Oavsett om hon använde bilbälte eller ej så är skadan redan skedd. Ingen förtjänar att köra ihjäl sig oavsett om man använder bälte eller inte!
Citera
2013-08-31, 18:25
Medlem
Just4Mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Ingen förtjänar att köra ihjäl sig oavsett om man använder bälte eller inte!
Skriver under på det!
Citera
2013-08-31, 20:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Fast en modern Merca låter den verkligen en att skita i att sätta på sig bältet?
Citera
2013-08-31, 22:59
Medlem
Citat:
känns som att det kan vara en bidragande orsak, jag tror förövrigt att hon råkade somna och pressa ner gasen! Jag vet inte vilken typ av Mercedes det var, men om det är en automat och man pressar ner gasen så växer den väll ner? Går lite snabbare att komma upp i hastighet då.

Somnar man så pressar man inte ned gasen eller släpper gasen, däremot så behåller man farten som man haft.. Innan man kommer så långt att man slappnar av i fötterna och släpper gasen - så har man brakat av vägen.
Citera
2013-08-31, 23:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast en modern Merca låter den verkligen en att skita i att sätta på sig bältet?
Jag har en modern Merca med det mesta i utrustningsväg.

Den går alldeles utmärkt att köra utan att bältet är på. Det piper litet (en del tycker att det låter mycket) och det blinkar på några ställen på instrumentpanelen. Men det sker inget mer än så. I alla fall inte om man kör en måttlig sträcka i måttlig hastighet. Jag har inte provat att köra i hög hastighet utan bälte, men gissar att det fortfarande går att köra, men att varningspipet kanske blir litet starkare.
Citera
2013-08-31, 23:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Stämmer! Oerhört tragiskt det som hänt. Jag är släkt till henne. Och jag tycker inte det behöver komma fram så mycket mer om henne än att det var en allt för ung kvinna med 2 små barn, villa och sambo.
Oavsett om hon använde bilbälte eller ej så är skadan redan skedd. Ingen förtjänar att köra ihjäl sig oavsett om man använder bälte eller inte!
Tråkigt att höra. Och även om ingen förtjänar att köra ihjäl sig så blir man litet extra bedrövad när det är en ung person som dessutom hade små barn.

Jag har en fråga till dig som du svarar på om du vill: I trådarna här på olyckor och katastrofer finns många riskmedvetna läsare (inklusive undertecknad) som vill lära av de olyckor som kommer upp här.

Så om du vill får du gärna - utan att nämna namn eller annat som kan hjälpa till att identifiera någon - nämna vad som kan ha varit utlösande orsak. I bästa fall kan det hjälpa andra att undvika en liknande olycka.

Du har tidigare nämnt att hon möjligen somnat och pressat ned gasen. Att hon somnat är förstås möjligt, men när man somnar brukar man slappna av och för att pressa ned gasen till den grad att en nedväxling sker, kräver trots allt en del kraft.

Kanske kan det ha varit enklare än så: Hon har kört litet fort (tror inte alls det behöver ha gått i 140 nu när det är ganska torrt i markerna där ute och bilen kan rutscha långt på den torra jorden) och nickat till bara länge nog för att ett hjulpar ska komma ut på vägrenen?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2013-08-31 kl. 23:33.
Citera
2013-08-31, 23:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är en bra reflektion!

I en modern Mercedes av litet bättre modell är stabilitet och gång så pass bra, och ljudnivån så låg, att det är svårt att avgöra vilken hastighet man färdas i så länge man inte tittar på hastighetsmätaren.

Detta speciellt om man kör längs hyggligt platta fält, som det är där olyckan ägde rum.
Citera
2013-09-01, 00:22
Medlem
soendermobbads avatar
Jag kanske är helt ute och cyklar, men precis innan är det ju en vänstersväng följt av en högersväng där hon åkt av. Ingen aning om hur det är när man somnar bakom ratten, men lite märkligt att somna direkt efter en hyffsat skarp kurva. Det känns isåfall mer rimligt att hon har väjt för något djur som kommit upp ur något dike och på så sätt bara väjt ut på fältet..
Citera
2013-09-01, 10:31
Medlem
Tycker det hela är väldigt konstigt...

1: vad gör en mor till unga barn ute den tiden en fredag natt / tidig morgon?

2: varför köra för fort på den vägen man ofta kört förut?

3: kan hon bråkat med sambon och i ilskan tagit bilen, full eller nykter?

4. drogpåverkad?

Personen i fråga har levt ett hårt liv i yngre dagar och kan ev ha fått återfall, inget av dessa teorier funderas över? Men tänk själva varför skulle man själv fara ut så sent en Fredag natt och köra fort? De flesta sover den tiden eller är kraftigt berusade då man firar att det är helg.

Personen härstammar ifrån en by i Norrland Lövånger från början, Börjar på T**A W******N

Hoppas sanningen en vacker dag kommer fram om orsaken till denna tragiska bortgång.

R.I.P
Citera
2013-09-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obama77
Tycker det hela är väldigt konstigt...

1: vad gör en mor till unga barn ute den tiden en fredag natt / tidig morgon?

2: varför köra för fort på den vägen man ofta kört förut?

3: kan hon bråkat med sambon och i ilskan tagit bilen, full eller nykter?

4. drogpåverkad?

Personen i fråga har levt ett hårt liv i yngre dagar och kan ev ha fått återfall, inget av dessa teorier funderas över? Men tänk själva varför skulle man själv fara ut så sent en Fredag natt och köra fort? De flesta sover den tiden eller är kraftigt berusade då man firar att det är helg.

Personen härstammar ifrån en by i Norrland Lövånger från början, Börjar på T**A W******N

Hoppas sanningen en vacker dag kommer fram om orsaken till denna tragiska bortgång.

R.I.P
Någon som vet vad hon jobbade med? Kan hon ha jobbat nattskift och var påväg hem eller till jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in