2013-08-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Idag ännu en intressant artikel i pappersformatet i aftonpressen utgående från O.Frånstedts bok.Läste artikeln och det är tydligt att folk i SÄPO fick information från SAP:s möten med KGB/GRU,säkert lade det grunden till de interna diskussioner som försegick.En av mulvadarna var G,Ekberg, som han inte skriver något om i sin bok.

Så detta borde vara sprängstoff för den som vill rota mer i det här!

För mig personligen är det här poletten som trillar ned då jag anat att det funnits "något" inom SAP som ännu inte kommit fram.

Sa jag inte det för länge sedan att intresset hos bland annat Säpo förflyttades från studentvänstern som utmålades som det stora hotet när man förstod att Sovjet kanske agerade listigare för att värva inom det svenska samhället inom Partiet... andra partier och även militären och industrin.

T ex Ekbergs olika provokationsförsök visade att våldsbenängenheten var begränsad i extremvänstern och kanske kunde yttra sig i att en R:are på anrika Restaurang KOMETEN i Göteborg efter två flaskor rödtjut reste sig och skrek "leve revolutionen" som mest.

S-var väl mest rädda för att de skulle få makt i Facket (sjukhusspionaffären). Baude var mest upptagen med arbetarromantik och till viss del sin egen bögskräck men visst fanns det visst kulturutbyte t ex när Kubanska Boxningslandslaget gästade med efterföljande Salsakväll på Sprängkullen. Dock väldigt lite verkligt subversiv verksamhet.

Minns någon uteslutningen av offensivare ur SSU?

Självklart ville Säpo vara med men S försökte stoppa vilket väl inte direkt minskade intresset.

Några kanske börjar ligga lågt nu när OF visar sig besitta information och dokument
Citera
2013-08-30, 22:24
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sa jag inte det för länge sedan att intresset hos bland annat Säpo förflyttades från studentvänstern som utmålades som det stora hotet när man förstod att Sovjet kanske agerade listigare för att värva inom det svenska samhället inom Partiet... andra partier och även militären och industrin.

T ex Ekbergs olika provokationsförsök visade att våldsbenängenheten var begränsad i extremvänstern och kanske kunde yttra sig i att en R:are på anrika Restaurang KOMETEN i Göteborg efter två flaskor rödtjut reste sig och skrek "leve revolutionen" som mest.

S-var väl mest rädda för att de skulle få makt i Facket (sjukhusspionaffären). Baude var mest upptagen med arbetarromantik och till viss del sin egen bögskräck men visst fanns det visst kulturutbyte t ex när Kubanska Boxningslandslaget gästade med efterföljande Salsakväll på Sprängkullen. Dock väldigt lite verkligt subversiv verksamhet.

Minns någon uteslutningen av offensivare ur SSU?

Självklart ville Säpo vara med men S försökte stoppa vilket väl inte direkt minskade intresset.

Några kanske börjar ligga lågt nu när OF visar sig besitta information och dokument

Precis som jag skrev tidigare i tråden,tystnaden är talande.Inen SAP går ut med något förklarande bara tystnad och förnekanden från Schori.Det här är stort!

Givetvis måste det här vara det som sådde ytterligare fientlighet från SAP gentemot delar av SÄPO

Jag har funderat mycket se senaste dagarna runt Ebbe och HH.Åtminstonde HH har gjort klart mellqn raderna att han inte röstade på S,Ebbe gick fräckt in och ut så att de flesta anade att han hade en annan husfar.

I tråden har vi diskuterat att HH kanske ingick i ett SB nätverk,men tanken har slagit mig att kanske Ebbe och HH ingick i ett nätverk som hade en östlig husfar?

Å andra sidan funderar jag ....

Tänker på smugglingen exempelvis,här åkte man till England ,med det i beaktande, så kunde man tro att de ingick i ett NATO baserat nätverk,fast man har förnekat det från NATO håll.

Frågan är ifall NATO hade ett nätverk som gick utanpå de etablerade kanalerna som gick främst via Norge men också Danmark?...som förnekats och ännu inte avslöjats!....funderar fram och tillbaka ...varför skulle de annars åka över ån efter vatten?..klurigt värre....
Citera
2013-08-31, 03:50
Medlem
Grandiosos avatar
På bokmässan i Göteborg hålls ett seminarium med anledning av Frånstedts snart
utkomna memoarer.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/ny-bok-spionjaegaren-av-olof-fraanstedt-utk-16-sep-898194

Journalisten Micke Ölander på Expressen ska ha skrivit en längre sak om Frånstedt, Säpo
IB, och om dagens underrättelseverksamhet i fredagens pappersupplaga: "Dokument/Fredag".
Nån som läst den artikeln kanske? Kommer väl på nätet också så småningom, antar jag.

http://tankaromib.wordpress.com/
Citera
2013-08-31, 05:20
Medlem
Grandiosos avatar
Expressenjournalistens artikel som nämndes här ovan finns här nu:

Citat:
Expressens reporter Micke Ölander har genom åren stått bakom en lång rad avslöjanden om den svenska militären och underrättelseväsendet.

Här går han till botten med de nya uppgifterna - och visar att den gamle Säpo-chefen berättar långt ifrån hela sanningen.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/s-politiker-pekas-ut-som-uppgiftslamnare/
Citera
2013-08-31, 06:15
Medlem
O m man här skall jämföra MOP och JFK-Mordet 1963, så hade Palme, mer krafter "emot sig" än vad Kennedy hade.
T.ex läste man tidningen Se på 60-70-talen, spydde ju redan då Krönikör Rune Moberg galla över honom, nästan varje vecka ...Palme var redan då till viss del: "hjärtligt" avskydd!

Det viktigaste är fortfarande utslutningsmetoden, för att slutligen avfärda CP!

Skulle man kunna tänka sig att, någon TV-Kanal t.ex lögntestade det vittnet som såg CP på en bänk på ändhållplatsen när han missat Rotebro (?!). Om nu den personen lever (?!)....

Man skulle också kunna tänka sig att inkalla ännu en gång LP & Björkman till ett mer "pressat" förhör vidrörande om en konversation mellan paret Palme och GM,... verkligen föregick skotten (?!) Det där är en del av händelseförloppet som jag tror att man knappast skulle ha förträngt. Mina fem öre
Citera
2013-08-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
.

a,Du hänvisar ständigt till ett inlägg jag gjort tidigare. Vilket skulle det vara.

b, Förövrigt kanske du skulle du sluta misstänka alla "newbies" i tråden för att tillhöra den så kallade "motståndarsidan".

c, Denna tråd kanske skulle må bra av att breddas lite i sitt tänk

a, ditt första inlägg hänvisar båkåt i tråden till saker du skall ha yttrat tidigare = misstag 1

b, om du är newbie hur vet du det att newbies misstänkts tidigare men vet inte enkla grundläggande saker kring mordet och mordplatsen = misstag 2

c, "öppet sinne" menar du Det är inte att "bredda tråden" att blanda in felaktigheter i sakförhållanden som du försöker göra.
Citera
2013-08-31, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Å andra sidan funderar jag ....

Tänker på smugglingen exempelvis,här åkte man till England ,med det i beaktande, så kunde man tro att de ingick i ett NATO baserat nätverk,fast man har förnekat det från NATO håll.

Frågan är ifall NATO hade ett nätverk som gick utanpå de etablerade kanalerna som gick främst via Norge men också Danmark?...som förnekats och ännu inte avslöjats!....funderar fram och tillbaka ...varför skulle de annars åka över ån efter vatten?..klurigt värre....

Ja du det är kanske så att några av de inblandade som finns kvar borde ha insett redan förut att det är bäst att börja berätta om man skall ha en chans att ge sin sida.

OF har ju uppenbart information och dokument tillbaka till IB tiden och ganska säkert kommer det mer då han skulle blivit direkt påhoppad om han inte hade omfattande försäkringar som styrker det han släpper. Historien på väg att sparka några i röven?

Samma sak har vi sett i t ex ubåtsfrågan och kring spionerna som Jallai skriver om. Bilder intervjuer dokument etc.... Ingen vågar gå till motattack ....

Troligen hoppas de på att det tar slut här.... men det gör det nog inte så låt dämmet rämna nu! Folket måste få veta!
Citera
2013-08-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag ställer frågan till dig då iesho inte kan/vill besvara den: Bar Lisbet Palme mockakappan hon haft på mordplatsen när hon anlände till Sabbatsbergs sjukhus ? Påpekade någon läkare eller annan personal att LP:s mockakappa hade två kulhål ? Dessa borde vaksamma läkare eller annan personal noterat ganska omgående, inte sant ? Jag tror att mockakappan togs om hand av polisen och därefter fabricerades ett par kulhål för att överensstämma med officiella, felaktiga förklaringen. Således som en del av den mörklaggning som omedelbart påbörjades och som därmed gjorde Lisbet Palme delaktig i denna mörkläggning.

Fick Lisbet telefonkontakt med någon av sönerna under tiden hon befann sig på 'Sabb' ? Med Mårten ?

Edit: Var finns fotot på Lisbet Palmes påstådda, 3 mm djupa rispa efter en revolverkula att beskåda ?
Ovanstående är ditt inlägg 48537 från den 29.8. 2013 som jag besvarade alldeles efter med :"Det räcker fullständigt med det som redovisats under http://www.itdemokrati.nu/page19.html Skottet mot Lisbet Palme, 3 länkar. Åtminstone för en normal funtad person"...

Jag har tidigare skrivit att när verkligheten inte stämmer med dina fantasier, så försöker du anpassa verkligheten efter den! Och det är ju väldigt märkbart i inlägg efter inlägg här, där du ständigt upprepar att Olof Palme träffades av två skott och Lisbet av inget! Med motiveringen "Jag tror att mockakappan togs om hand av polisen och därefter fabricerades ett par kulhål för att överensstämma med officiella, felaktiga förklaringen".

I den ovan nämnda länken finns fotografier av makarnas skottskadade kläder och även av Lisbets lindriga skada. Namngiven sjukhuspersonal har sett dem och även skadan. Men som sagt det "fabricerades ett par kulhål för att överensstämma med officiella, felaktiga förklaringen"....

Tydligen lätt som en plätt att hemlighålla en sådan konspiration...
Men jag avstår från ytterligare kommentarer, ditt vansinne talar ju för sig själv!
Senast redigerad av Babord 2013-08-31 kl. 09:34.
Citera
2013-08-31, 10:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vilka fantastiska fabler du kan kläcka ur dig om alla misstänkta du träffat eller intervjuat.... eller har du läst i stjärnorna som är din egentliga teori?
Börjar nästan att tro att du är avundsjuk...

Skådespelerskan som hade varit på efterfest hemma hos Tingström var inte misstänkt för något. Det var bara en slump att hon råkade berätta just denna episod för mig. Egentligen berättade hon om alla konstiga kändisar hon hade stött på och denna historia kom med av bara farten.

Det är lite typiskt för dig, att misstro alla nya nick och alla nya informationer. Är du någon sorts målvakt? Eller bara mycket misstrogen och konservativ? Jag kommer inte med några osanningar men det är upp till var och en att värdera de informationer de får. Tror inte att någon enda påverkas av dina räddningsförsök!
Citera
2013-08-31, 13:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
a, ditt första inlägg hänvisar båkåt i tråden till saker du skall ha yttrat tidigare = misstag 1

b, om du är newbie hur vet du det att newbies misstänkts tidigare men vet inte enkla grundläggande saker kring mordet och mordplatsen = misstag 2

c, "öppet sinne" menar du Det är inte att "bredda tråden" att blanda in felaktigheter i sakförhållanden som du försöker göra.

"Saklighet" och "förräderimisstanke som mordmotiv" är två oförenliga storheter. Landsförrädarförespråkarna är inte i Palmetråden i annat syfte än att förvilla och promota böcker, och den här gången är det Olof Frånsteds: "Spionjägaren" som har den äran att uppmärksammas inför introduktionen på bokdiskarna. Att 'slackes senare inlägg inte har ett skvatt med MOP att göra tycks passera opåtalat härinne, kanske väntar man på hur han ska rulla ner något ur Frånstedts bok till Sveavägen ..
Citera
2013-08-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Saklighet" och "förräderimisstanke som mordmotiv" är två oförenliga storheter. Landsförrädarförespråkarna är inte i Palmetråden i annat syfte än att förvilla och promota böcker, och den här gången är det Olof Frånsteds: "Spionjägaren" som har den äran att uppmärksammas inför introduktionen på bokdiskarna. Att 'slackes senare inlägg inte har ett skvatt med MOP att göra tycks passera opåtalat härinne, kanske väntar man på hur han ska rulla ner något ur Frånstedts bok till Sveavägen ..

Bra att du reagerar på ovidkommande inlägg MBoudine. Hur du nu kan klargöra vad som är vidkommande och ovidkommande inlägg känns dock inte helt enkelt att utreda då din vetskap från tid till annan känns aningen far fetched.

På vilket sätt kan du sakligt argumentera för att "förräderimisstanke" inte går att förenas med MOP?
Citera
2013-08-31, 13:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageG
O m man här skall jämföra MOP och JFK-Mordet 1963, så hade Palme, mer krafter "emot sig" än vad Kennedy hade.
T.ex läste man tidningen Se på 60-70-talen, spydde ju redan då Krönikör Rune Moberg galla över honom, nästan varje vecka ...Palme var redan då till viss del: "hjärtligt" avskydd!

Det viktigaste är fortfarande utslutningsmetoden, för att slutligen avfärda CP!

Skulle man kunna tänka sig att, någon TV-Kanal t.ex lögntestade det vittnet som såg CP på en bänk på ändhållplatsen när han missat Rotebro (?!). Om nu den personen lever (?!)....

Man skulle också kunna tänka sig att inkalla ännu en gång LP & Björkman till ett mer "pressat" förhör vidrörande om en konversation mellan paret Palme och GM,... verkligen föregick skotten (?!) Det där är en del av händelseförloppet som jag tror att man knappast skulle ha förträngt. Mina fem öre

Javisst ! att man inte gjort detta under dessa tjugosju år som förflutit understryker verkligen oviljan från de som är satta att utreda Palmemordet att faktiskt ta uppgiften på allvar. Nej, att minnesfenomenet Lisbet Palme skulle ha förträngt detta kan vi utesluta. Tror ett förhör med LP och AB samtidigt närvarande skulle vara givande från utredningssynpunkt. Något Dag Andersson borde överväga om han är seriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in