2013-08-31, 04:26
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Det verkar som att det är svårt att ta till sig skolinspektionens budskap.

1. Ja, det är förjävligt i många skolor.

2. Nej, ingen annan skola som jag känner till accepterar eller uppmuntrar en kultur vilken leder till symptom i form av misshandel och tortyr.

3. Nej, de flesta skolor är inte internat där inga möjligheter att komma undan förföljelserna och förtrycket finns; dvs. på Lundsbergs är du 24/7 under skiten. I vanliga skolor kan du komma undan gruppen efter skoldagens slut.

Skolinspektionen slår igen institutionen pga av punkterna 2 och 3; vilket förstås är ett politiskt beslut eftersom staten inte tolererar punkt 2 - dvs. man tolererar inte en kultur som strider mot statens syn på mänskliga värden och individens rättigheter.

Gå till valfri högstadieskola i Sverige, gärna i en mellanstor till stor stad. Se hur pennalismkulturen florerar där. Jag har levt det och vet vad jag pratar om. Det lär inte vara bättre såhär närmare 30 år senare.

Intervjua eleverna på Lundsberg eller Sigtuna eller Grenna. Är de i allmänhet missnöjda? Känner de sig hotade så att de inte kan tala ut? Svaret tror jag är NEJ. Vissa elever råkade illa ut, precis som de gör i andra skolor. Jag accepterar inte mobbning på något sätt, då jag varit utsatt för det. Men det förekommer precis överallt. Jag tror dessutom på att man kan få mer hjälp på en internatskola än på en kommunalskola.

Förtrycket?? Hur tror du det känns att gå till en högstadieklass där du vet att du blir doppad i en smutsig wc på förmiddagen, blir pissad på i en korridor under lunchrasten och sedan blir utsatt för kalsongjudo på eftermiddagen samtidigt som någon bränner en med en lödkolv? Vem ska man prata med då? En psyo-konsulent? Det händer varje dag på kommunala skolor för vissa barn. Men man ser inga åtgärder.
Senast redigerad av Weissmuller 2013-08-31 kl. 04:37.
Citera
2013-08-31, 04:29
Medlem
Weissmullers avatar
Kan tillägga att jag kom från en restriktiv, amerikansk katolsk skola i Sydamerika, till en kommunal högstadieskola i Västerås i början av 80-talet. Chocken var total. Inget jag önskar någon alls. Det var ett rent helvete under ett år.
Citera
2013-08-31, 04:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är - förutsebart - en rätt tung kanon som Lundsberg har anlitat - Ulf Hårdeman på Delphi i Stockholm. Han är dock inte förvaltningsrättare i grunden, utan är en affärsadvokat som normalt pysslar med avtalstvister inom fastighets-, energi- och råvarusektorerna. På det är han nog oslagbar i Sverige. Hurpass vass han är på förvaltningsrätt är väsentligt mer oklart, men Skolinspektionens beslut brukar likafullt nog sällan nagelfaras av advokater på den nivån. Överklagandet väcker vad som förefaller mig vara berättigade frågor om huruvida Skolinspektionen har agerat i enlighet med sitt eget regelverk. En svaghet i överklagandet är dock att det inte kan påvisa några prejudikat där en myndighet har fått på tafsen för motsvarande agerande. Det kan betyda att detta kan bli ett prejudikatfall som går ända upp i Högsta Förvaltningsdomstolen. Om förvaltningsrätten i Göteborg misstänker att så blir fallet, bör de enligt mitt förmenande meddela inhibition - annars riskerar en eventuell vinst för skolan i Högsta förvaltningsdomstolen att bli sakligt värdelös för den, i och med att det med all sannolikhet kommer att ta mer än ett år , kanske uppemot två, innan ett avgörande i högsta instans kommer.

Förvaltningsrätten är en ren myndighetsdomstol, och där sitter ett och annat skattevrak med två fritidspolitiker i sällskap. Det är ju förfärligt att vara advokat och försvara klienter mot myndigheter, som oftast har mer insatta juridiska experter på sakområdet. Det beror lite på lagmannen förmodar jag, och har man tur kanske någon är lyhörd.

Myndigheter får sällan på tafsen om det inte rör sig om helt plötsliga lagändringar som en myndighet inte har lärt sig att tolka korrekt, men inte annars det går som på löpande bandet.
Jag tror inte domstolen meddelar att man skjuter upp beslutet från skolinspektionen.

Handlar det om en tolkning som att man inte kunde garantera elevers säkerhet, så är ju bevisbördan skolans vilket blir ett riktigt pyssel med tanke på de tre senaste åren.

Förarbete
http://www.regeringen.se/content/1/c...8/25bd4959.pdf

Senast redigerad av MrsMagoo 2013-08-31 kl. 04:57.
Citera
2013-08-31, 04:42
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Va? Vilken pennalism? Rektorn har ju förbjudit det och tar avstånd, det sa ju Holisistic också. Jag förstår ingenting.

Som jag sa tidigare så känns verkligen Lundsberg som en sekt, förespråkarna fortsätter diskutera trots att de har slut på förnuftiga argument. Det verkar vara en stolthet och en anda som lever kvar resten av livet, som att de är helt hjärntvättade.

De två alternativen verkar vara att man står upp för skolan till 100% i vått och torrt i sann sektanda eller att man efter skoltiden berättar hur jävligt det var där.

Du verkar inte ha en aning om vad en sekt är. Vilka argument har tagit slut? Jo, det har förekommit pennalism på skolan, och man har jobbat för att motverka den. I slutändan har två ungdomar blivit brända. Man har tagit avstånd från det. Vad mer kan man göra? Stäng alla skolor där det förekommer mobbning, så blir det ganska klart hur stort problemet är.
Citera
2013-08-31, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Gå till valfri högstadieskola i Sverige, gärna i en mellanstor till stor stad. Se hur pennalismkulturen florerar där. Jag har levt det och vet vad jag pratar om. Det lär inte vara bättre såhär närmare 30 år senare.

Intervjua eleverna på Lundsberg eller Sigtuna eller Grenna. Är de i allmänhet missnöjda? Känner de sig hotade så att de inte kan tala ut? Svaret tror jag är NEJ. Vissa elever råkade illa ut, precis som de gör i andra skolor. Jag accepterar inte mobbning på något sätt, då jag varit utsatt för det. Men det förekommer precis överallt. Jag tror dessutom på att man kan få mer hjälp på en internatskola än på en kommunalskola.

Förtrycket?? Hur tror du det känns att gå till en högstadieklass där du vet att du blir doppad i en smutsig wc på förmiddagen, blir pissad på i en korridor under lunchrasten och sedan blir utsatt för kalsongjudo på eftermiddagen samtidigt som någon bränner en med en lödkolv? Vem ska man prata med då? En psyo-konsulent? Det händer varje dag på kommunala skolor för vissa barn. Men man ser inga åtgärder.

Ingenting du säger talar emot min tolkning av det skedda. Att det existerar dåliga skolmiljöer på många platser är ingen nyhet. Därför finns det program och målsättningar för att åtgärda problemen - trots att det många gånger är eftersatta områden med mager bildningstradition.

Så regeln är att man försöker åtgärda problem som existerar. Skulle vi sätta upp andra regler för Lundsbergs? Nej, säger staten.

Även Ni på Lundsbergs - säger staten - måste iakta lagen och de förordningar vi ställer upp. Ni har en kultur som göder misshandel och tortyr som ni inte har lyckats komma tillrätta med och elevernas hälsa är uppenbart på objektiva grunder (svårt att förneka den senaste brännmärkningen) i fara. Alltså stänger man och ger skolan 6 månader för att göra om och göra rätt; dvs. anpassa sin kultur till liberala normer. Självklart kommer Lundsbergs att misslyckas och om den lyckas så är skolan för alltid en annan.

För övrigt bör man nog inte dra in Grenna i detta sammanhang om jag skall tro en elev som var intervjuad därifrån och som tidigare har varit elev på Lundsbergs; det är uppenbarligen skillnad i kultur mellan dessa båda skolor.
Citera
2013-08-31, 04:55
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha en aning om vad en sekt är. Vilka argument har tagit slut? Jo, det har förekommit pennalism på skolan, och man har jobbat för att motverka den. I slutändan har två ungdomar blivit brända. Man har tagit avstånd från det. Vad mer kan man göra? Stäng alla skolor där det förekommer mobbning, så blir det ganska klart hur stort problemet är.

Jag har en väldigt bra aning om vad en sekt är och påstår inte att Lundsberg verkligen ÄR en sekt, men många av anhängarna uppvisar verkligen ett sektliknande beteende.

Argumenten har uppenbarligen tagit slut eftersom det enda ni nu gör är att jämföra med andra skolor vilket är helt irrelevant. Det handlar fortfarande inte om att att mobbning/pennalism förekommer på andra skolor också, det gör det som bekant nästan överallt i varierande grad. Det handlar om att skolledningen inte visat på någon som helst handlingskraft för att ta itu med problemen på skolan.

Du menar alltså på fullaste allvar att "ta avstånd" är det enda man kan göra? Du kanske hade passat bra i skolledningen för Lundsberg eftersom du uppvisar samma typ av tafatta inställning.

Jag tycker Skolinspektionen sammanfattar vad som bör göras ganska bra:
Citat:
Skolinspektionen bedömer att de händelser som beskrivs ovan är av mycket
allvarlig karaktär. Händelserna är att hänföra till pennalism och av intervjuerna
framgår att det finns en tydlig koppling till de informella regelsystem som sedan lång tid tillbaka funnits på skolan. Skolinspektionen har vid ett flertal tillfällen förelagt huvudmannen att vidta åtgärder så detta upphör. Även övriga
uppgifter pekar på att de informella regelverken lever kvar och att såväl elever
som personal på skolan inte delar eller i praktiken omsätter den värdegrund
som uttrycks i de författningar som styr skolans verksamhet. Skolinspektionen
finner det dessutom armiärkningsvärt att personalen, trots att kvällen bedömts
vara en "riskkväll", inte aktivt verkade för att motverka kränkande behandling
och hålla uppsikt över eleverna. Mot bakgrund av detta bedömer Skolinspektionen att huvudmannen inte har vidtagit de åtgärder som krävs för att förhindra kränkande behandling samt för att tillförsäkra eleverna trygghet och
studiero. Stiftelsen Lundsbergs skola ska därför föreläggas att vidta ytterligare
åtgärder för att leva upp till skollagens krav avseende trygghet och studiero
samt skyldigheten att motverka kränkande behandling.
Senast redigerad av backflasha 2013-08-31 kl. 05:18.
Citera
2013-08-31, 04:57
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ingenting du säger talar emot min tolkning av det skedda. Att det existerar dåliga skolmiljöer på många platser är ingen nyhet. Därför finns det program och målsättningar för att åtgärda problemen - trots att det många gånger är eftersatta områden med mager bildningstradition.

Så regeln är att man försöker åtgärda problem som existerar. Skulle vi sätta upp andra regler för Lundsbergs? Nej, säger staten.

Även Ni på Lundsbergs - säger staten - måste iakta lagen och de förordningar vi ställer upp. Ni har en kultur som göder misshandel och tortyr som ni inte har lyckats komma tillrätta med och elevernas hälsa är uppenbart på objektiva grunder (svårt att förneka den senaste brännmärkningen) i fara. Alltså stänger man och ger skolan 6 månader för att göra om och göra rätt; dvs. anpassa sin kultur till liberala normer. Självklart kommer Lundsbergs att misslyckas och om den lyckas så är skolan för alltid en annan.

För övrigt bör man nog inte dra in Grenna i detta sammanhang om jag skall tro en elev som var intervjuad därifrån och som tidigare har varit elev på Lundsbergs; det är uppenbarligen skillnad i kultur mellan dessa båda skolor.

Nej, man ska inte ha olika program för olika skolor i Sverige. Alla skolor där det förekommer någon form av pennalism ska stängas under 6 månader tills man åtgärdat problemen. Om man inte lyckats inom 6 månader ska skolan stängas.

Hur funkar det med kommunala skolor?

Jag kanske ska tillägga att jag inte hör till Ludsbergs eller Sigtunas eller Grennas grupp. Jag har, de år jag gått i skola i Sverige, gått i kommunala skolor vilket jag anser ger mig belägg för det jag påstår.
Senast redigerad av Weissmuller 2013-08-31 kl. 04:59.
Citera
2013-08-31, 05:01
Tydligen har en stor del av media snappat upp på delen "Klassskillnad" när det kommer till Lundbergs.

Får jag fråga vad som detta innebär? Har det funnits någon form av överklass mot underklass i skolan?

Finns den över huvud taget, vilket Ebba påstår att det inte finns? Själv förstår jag skillnaden mellan rika och "fattiga", men bedrivs den stora skillnaden mellan eleverna på skolan?

Har ingen aning om ämnet i allmänhet. Hamnade här efter diskussioner på fyllan dessvärre.

EDIT: Finns det en sammanställning så ge fan i att svara. Jag är dum nog att skriva ett inlägg i tråden utan att läsa igenom hela skiten. Frågar snabbt efter svar. Har folk knappt orken, tiden eller lusten att svara så är det lugnt. Hittar informationen tillslut ifall jag imorgon vaknar och känner att topic är värt nog att investera tid i.

TACK!
Citera
2013-08-31, 05:04
Medlem
Citat:
Nej, man ska inte ha olika program för olika skolor i Sverige. Alla skolor där det förekommer någon form av pennalism ska stängas under 6 månader tills man åtgärdat problemen. Om man inte lyckats inom 6 månader ska skolan stängas.

Hur funkar det med kommunala skolor?

Jag kanske ska tillägga att jag inte hör till Ludsbergs eller Sigtunas eller Grennas grupp. Jag har, de år jag gått i skola i Sverige, gått i kommunala skolor vilket jag anser ger mig belägg för det jag påstår.

lol

Men nu är det ju så att ledningen visat sig vara ointresserad att åtgärda problemen. SI skulle nog även stänga en skola i Biskopsgården eller Angered eller Tensta eller Rosengård i den stund som skolledningen tycker det är helt ok med en kultur som leder till misshandel och tortyr.
Senast redigerad av parmenides123 2013-08-31 kl. 05:07.
Citera
2013-08-31, 05:40
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
lol

Men nu är det ju så att ledningen visat sig vara ointresserad att åtgärda problemen. SI skulle nog även stänga en skola i Biskopsgården eller Angered eller Tensta eller Rosengård i den stund som skolledningen tycker det är helt ok med en kultur som leder till misshandel och tortyr.

Lite pinsamt med LOL

Källa?
Senast redigerad av Weissmuller 2013-08-31 kl. 05:43.
Citera
2013-08-31, 05:41
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
lol

Källa avseende ointresset?
Citera
2013-08-31, 06:25
Medlem
Jag har inte läst särskilt mycket i tråden, så detta har säkert redan tagits upp. Så länge JAG & vi invånare i Sverige subventionerar brott mot mänskliga rättigheter och FN konventioner i denna skola, så är det HELT rätt att skolan stängs ner nu. Det finns inget som kan försvara detta. Skolan uppför sig som om den vore från medeltiden. 2013 är nu, och styrelsen och rektorn kan fara å flyga precis nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in