Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Fiasko…
Hmm vi brukar konstatera att Udineses usla start av säsongen beror på att de säljer sina stjärnor och måste spela ihop ett nytt lag. Men vafan! Det orsakssambandet håller fan inte i år.
…
Udinese tillhör dock inte "De sju systrarna", ett begrepp som kommit tillbaka nu som benämning på de bästa lagen i Italien. Man snackade om det på 90-talet, att det var sju lag som kunde utmana om titeln. Idag har jag lärt mig att begreppet kommer från den grekiska mytologin. Tidigare trodde jag att "De sju systrarna" var de dominerande oljebolagen förr i tiden.
Man kan dock ha som tumregel att den här typen av formuleringar som "Sju systrar" & dylikt nästan alltid har en gammal historisk anknytning. Ingen skulle liksom bara hitta på att kalla oljebolag eller fotbollslag för "Sju systrar" utan det brukar finnas någon historisk eller mytologisk referenspunkt. Ofta är det just gamla skäggiga jävla greker det rör sig om. Det är därför folk som läser mycket grekisk mytologi framstår som mer bildade än oss som bara läser Football Italia & Pirlos memoarer.
Det var förresten just en italienare som gav namnet "De sju systrarna" åt den oljekartell som totaldominerade världen i flera decennier. Industrimannen Enrico Mattei skulle styra upp det statliga italienska oljebolaget Agip (eller ENI som det även heter) & hamnade i konflikt med de stora elefanterna. Han blev senare mördad då hans flygplan sprängdes. Vet inte vem som gjorde det men det handlade såklart om olja.
Övriga anekdoter
* En tunnelbanestation i krokarna av White Hart Lane heter Seven Sisters Station.
* En formation av kalkklippor på Englands sydkust heter Seven Sisters. Den är mycket snarlik Dovers klippor. Ofta filmar man tydligen här när man ska visa Dovers klippor på film. Vid Seven Sisters finns ingen modern bebyggelse som stör men tittaren tror att det är Dovers berömda klippor.
* En googling visar dock att Seven Sisters ofta åsyftar en stjärnbild.
En liten bakgrund inför säsongen då "Sette Sorelle" är tillbaka. Det är alltså inte bara fotboll som begreppet handlar om.