2013-08-29, 20:59
Medlem
2big4yous avatar
Är Ipsos på gång i morgon,och Novus till helgen,någon med koll?
2013-08-29, 21:57
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Är Ipsos på gång i morgon,och Novus till helgen,någon med koll?

På gång ja, men instituten följer inte någon strikt tidtabell. De två du nämner kommer kring månadsskiftet, Novus oftast på en torsdag och Ipsos oftast på en fredag, såvitt jag kan se.
2013-08-29, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Vad SD växer ! Långt över mina vildaste fantasier när jag var inne senast! Vart slutar det vid valet? 15% 20% ?
2013-08-29, 22:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ja, vi borde blicka tillbaka 1.5 år, vårvintern 2012. Rejdar var fortfarande aktiv i tråden (Rejdar, är du OK? Hoppas verkligen det och att din frånvaro nu bara är att du inte står ut med SD's framgångar).

Då låg SD på ca 1% över valresultatet, runt 6% i mätningarna, vilket kanske motsvarade 7% i verkligheten. Vi diskuterade Bradleyeffekter. Jag stack ut hakan och hoppades på att SD skulle kunna öka till runt 11-12% fram till valet. Fick givetvis mothugg från Rejdar och Powergirl. Vilka tider.

Är inte det som hänt sedan dess otroligt! Nu har vi SD på 11% i PoP, och med toppnoteringar på 13-14%. Det är helt otroligt, om det vore val idag så skulle SD få uppskattningsvis 12-13%. Media-propagandan är starkare än någonsin så visst finns det en betydande Bradleyeffekt kvar. Men det håller på att lossna.

Detta utgångsläge, nu när vi under hösten smyger in i valrörelsen, som sedan på allvar tar fart under våren. Jag får kraftigt revidera upp min prognos och tror nu på ett valresultat på 16%.
2013-08-29, 22:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, vi borde blicka tillbaka 1.5 år, vårvintern 2012. Rejdar var fortfarande aktiv i tråden (Rejdar, är du OK? Hoppas verkligen det och att din frånvaro nu bara är att du inte står ut med SD's framgångar).

Då låg SD på ca 1% över valresultatet, runt 6% i mätningarna, vilket kanske motsvarade 7% i verkligheten. Vi diskuterade Bradleyeffekter. Jag stack ut hakan och hoppades på att SD skulle kunna öka till runt 11-12% fram till valet. Fick givetvis mothugg från Rejdar och Powergirl. Vilka tider.

Är inte det som hänt sedan dess otroligt! Nu har vi SD på 11% i PoP, och med toppnoteringar på 13-14%. Det är helt otroligt, om det vore val idag så skulle SD få uppskattningsvis 12-13%. Media-propagandan är starkare än någonsin så visst finns det en betydande Bradleyeffekt kvar. Men det håller på att lossna.

Detta utgångsläge, nu när vi under hösten smyger in i valrörelsen, som sedan på allvar tar fart under våren. Jag får kraftigt revidera upp min prognos och tror nu på ett valresultat på 16%.
Ja och det pratas och diskuteras invandring som aldrig förr och senast idag sade en kollega på lunchen att invandringen är för hög.
Det kan låta som en skitsak men jag tycker att ilskan och frustrationen både känns och syns i samhället och bekantskapskretsen på ett hel annat sätt än för bara några år sedan.
Som sagt kanske proppen har gått och SD växer rekordartat fram till valet .
Senast redigerad av Sonnenwende 2013-08-29 kl. 22:40.
2013-08-29, 22:36
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja och det pratas och diskuteras invandring som aldrig för och senast idag sade en kollega på lunchen att invandringen är för hög.
Det kan låta som en skitsak men jag tycker att ilskan och frustrationen både känns och syns i samhället och bekantskapskretsen på ett hel annat sätt än för bara några år sedan.
Som sagt kanske proppen har gått och SD växer rekordartat fram till valet .

Jag har också noterat att invandringen diskuteras oftare bland vanligt folk. Tidigare så ansågs man vara en loser och rättshaverist om man ansåg att invandringen var för hög. Det ansågs bara vara lantisar och misslyckade människor som inte tyckte om mångkultur och islamisering. Nu i sommar har jag hört kritiska diskussioner om invandringen från gubbar på parkbänken, packade ynglingar på krogen och tanter på fiket. Jag hoppas det är en ketchupeffekt vi ser bland vanliga arbetande svenskar som kommer till insikt att svensk invandringspolitik är fullständigt misslyckad.

Om en tillräckligt stor kritisk massa kan mobiliseras kommer det politiska klimatet kan kunna ändras ganska fort i Sverige. Eftersom Sverige är ett väldigt konformistiskt land kan nya idéer snabbt etableras om de delas av tillräckligt många människor. Det är nog det som PK-vänstern fruktar mest och det är nog därför propagandan blir allt mer intensiv ju närmare valet vi kommer.
2013-08-29, 22:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Haha riktigt lustigt. Satt för ett par timmar sen och tittade i den gamla tråden och tänkte skriva ett väldigt likt inlägg. Blev faktiskt nostalgisk, rejdar som hade medvind och ninjoroja firade SD:s usla resultat som att sovjet kommit tillbaka.
2013-08-29, 23:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Dröm du om det om du vill - det ger ändå inte SD något inflytande. Partiet är dömt att vara ett stödparti till alliansregeringen - det har ju inget annat val. Själv klagar jag inte - tack vare SD håller vi såssarna borta och Reinfeldt vid makten!
Om sentios senaste slår in, är SD vågmästare på i princip alla realistiska alternativ.
2013-08-30, 01:43
Medlem
Furbo-mans avatar
Det är oerhört glädjande att se den senaste utvecklingen. Jag tror valkampanjen kommer bli mycket gynnsam för SD med alla debatter, framträdanden i TV-soffor och liknande. Heja Jimmie!
2013-08-30, 06:07
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Dröm du om det om du vill - det ger ändå inte SD något inflytande. Partiet är dömt att vara ett stödparti till alliansregeringen - det har ju inget annat val. Själv klagar jag inte - tack vare SD håller vi såssarna borta och Reinfeldt vid makten!

SD kommer inte ta makten och bli ett envåldsparti. Men du får gärna vagga in dig själv i den söta drömmer där ett parti går från 0 till 10-20 % på mindre än tio år och tro att ingen annan politiker bryr sig. Politiker märker självklart detta.
2013-08-30, 07:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|45008872]SD kommer inte ta makten och bli ett envåldsparti. Men du får gärna vagga in dig själv i den söta drömmer där ett parti går från 0 till 10-20 % på mindre än tio år och tro att ingen annan politiker bryr sig. Politiker märker självklart detta.

Ja, självklart bryr de sig oavsett vad de försöker påskina utåt.

SD på 0-10% : Reaktionen är hata, hata SD. SD's väljare är rasistiska svin.

Denna inställning går inte att behålla om SD ökar till upp mot 15-20%. Då splittrar man samhället helt. Dessutom är det ju så, att om 15-20% röstar på SD, så stödjer en majoritet av befolkningen stora delar av deras politik i det tysta. Politikerna kan inte gå emot detta.

Reinfeldt kanske dock försöker. För honom är detta med SD något personligt, och han skulle inte dra sig för att rasera Sverige helt bara han får skada SD.
2013-08-30, 07:24
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Om sentios senaste slår in, är SD vågmästare på i princip alla realistiska alternativ.
Att vara "vågmästare" innebär att man står mellan olika alternativ, och kan regera genom hoppande majoriteter. SD står inte emellan. Man står längst ut på sidan, och har inget annat val än att passivt stödja en alliansregering. Då spelar det ingen roll om man är 5% eller 15%. Något inflytande kommer SD inte att få. Alliansen kan lugnt ignorera Åkesson.

Därför är det bättre att samhällets lägre lager röstar SD än att de röstar SAP sett ur ett feministiskt perspektiv (även om de flesta nog inte vågar erkänna det!).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in