2013-08-29, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Bhagavad Gita är för barbarer.

Därför att?

Samma kan ju postuleras om det du står för .... helt utan validering. Och antingen du nu accepterar det eller inte, så är "bevis" essentiellt för trådämnet och en oundviklig del av allmäna objektiva konklusioner (vad du som privatperson subjektivt TROR är din sak).
Citera
2013-08-29, 17:41
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det finns bara en sann religion, så jag förstår inte vad du menar
Bara en sann religion? Det finns ju tusentals gudar redan...

Det där sanningsbegreppet är ett synnerligen flytande begrepp, redan inom resp. religionspaket.

Sedan anser jag att varje religion stretchar sig alltifrån light till hardcore, eller från hobbynivå intill strikt dogmatisk upptagning men där hierarkin och de olika kraven om efterlevnad, givetvis ställs upp utifrån interna uppbyggnaden.

Annars, vilken religion är enl dig "den enda sanna" som du syftar på?
Citera
2013-08-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Bara en sann religion? Det finns ju tusentals gudar redan...

Det där sanningsbegreppet är ett synnerligen flytande begrepp, redan inom resp. religionspaket.

Sedan anser jag att varje religion stretchar sig alltifrån light till hardcore, eller från hobbynivå intill strikt dogmatisk upptagning men där hierarkin och de olika kraven om efterlevnad, givetvis ställs upp utifrån interna uppbyggnaden.

Annars, vilken religion är enl dig "den enda sanna" som du syftar på?
Jag syftar på Romersk-katolska kyrkan.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-08-29 kl. 17:55.
Citera
2013-08-29, 17:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag syftar på katolicism.

Tyvärr: "Det är INTE bara så", om nån postulerat exklusivt 'sann' religion.
Citera
2013-08-29, 18:52
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag är infödd fostrad och uppvuxen i romersk-katolska, men förstår inte vad du menar med att den skulle vara "sann".

Kanske du menar att den är mer s.k liturgiskt traditionell ?
Citera
2013-08-29, 20:53
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Så den goda gudan pratar genom en gubbe som bär en hatt och vars inställning som växlar inriktning allteftersom gubben som bär hatten byts ut? Sorry men min magkänsla säger att det är struntprat.
Citera
2013-08-29, 22:06
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Den som kräver bevis är redan förlorad
men framförallt väldigt otydlig i sitt argumenterande. "Bevis" är ju synnerligen subjektivt. För nunnan Maj-Björn är beviset det hon känner i sin tro, men för TS misstänker jag att beviset ska vara en skäggig gubbe sittandes bland molnen. En mycket naiv och tröttsamt ungdomlig och korkad inställning.

Tror man att "gud" är en materialiserad figur, bokstavligt synlig för ögat eller kameralins har man nog missat nått väsentligt om det hela. Gudsbegreppet handlar om en inre föreställning och som inte manifesterar sig för en sån ytlig bild som TS önskar ha.
Citera
2013-08-29, 22:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
men framförallt väldigt otydlig i sitt argumenterande. "Bevis" är ju synnerligen subjektivt. För nunnan Maj-Björn är beviset det hon känner i sin tro, men för TS misstänker jag att beviset ska vara en skäggig gubbe sittandes bland molnen. En mycket naiv och tröttsamt ungdomlig och korkad inställning.

Tror man att "gud" är en materialiserad figur, bokstavligt synlig för ögat eller kameralins har man nog missat nått väsentligt om det hela. Gudsbegreppet handlar om en inre föreställning och som inte manifesterar sig för en sån ytlig bild som TS önskar ha.

Numera är abstraktioner en accepterat del av bevisföring; t.ex. inom matematisk logik. Tyngdpunkten i argumenten är inte HELT så primitiva som du byggar en strawman om, filosofi dugar bra om den inte misshandlas först.
Citera
2013-08-29, 22:32
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
ÖÖmmm ja förmodligen, varför skulle de vara onödvändiga?
De skapar bara förödelse och död. Varför skulle en ponerad allsmäktig skapare, med vårat bästa i sina tankar, skapa jordbävningar och tornados osv.
Citera
2013-08-29, 22:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns bara en sann religion, så jag förstår inte vad du menar
Där har vi svaret, Bogo.
Citera
2013-08-29, 22:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
De skapar bara förödelse och död. Varför skulle en ponerad allsmäktig skapare, med vårat bästa i sina tankar, skapa jordbävningar och tornados osv.

Tanken är visst, att lidande gör folk av oss.
Citera
2013-08-29, 23:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tanken är visst, att lidande gör folk av oss.

Hur ska de 300 000 som dog i Haiti kunna bli "folk" om de är döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in