2013-08-29, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Han har alltså ingen bortförklaring till att blodet finns där. Kalas.
Så brukar gangstrar göra. Tiger genom alla förhör och berättar sedan en historia som åklagaren inte hinner slå hål på. Det är dock rätt sällan domstolen går på det
Citera
2013-08-29, 15:30
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Så brukar gangstrar göra. Tiger genom alla förhör och berättar sedan en historia som åklagaren inte hinner slå hål på. Det är dock rätt sällan domstolen går på det
Precis. Hyser inga tvivel om att han iaf är en seriemördare in the making (ngn klassisk gangter är han inte), och i de allra flesta fallen av seriemördande så är mördaren långt smartare i tv-serier än irl. Tycker förövrigt att det är bäst att se på detta dubbelmord som en enskild händelse, och den sk modersmördaren i Målerås dömdes i både tings- och hovrätt trots en och annan lucka.
Jag är inte så orolig, men du får gärna ge mig en lavett om jag varit ute och cyklat när dom fallit.
Senast redigerad av Zcapegoat 2013-08-29 kl. 15:33.
Citera
2013-08-29, 15:43
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Du har en poäng. Men han sitter häktad med restriktioner. Jag har ingen kalender, förutom den i telefonen. Den hade de tagit, liksom telelistor och möjligheter att fråga någon. De vill veta vad han säger att han gjort. Vad som är möjligt att kartlägga har polisen tagit reda på innan de pratar med PK.

Sant, men han får väl prata med sin advokat? Då kan han säga: "Ring den och den och fråga de å de!"

PK skulle kunna göra det alltså.

Men väljer att inte göra det.

För att han är korkad?

Näe, det tror nog inte rätten. Nämdemannen tror nog att det beror på att han var i Flakeböle.

Och varför vill inte PK erkänna att han var där?

Ibland så brukar ju misstänkta GM erkänna att jo jag var på plats men tre maskerade män störtade in genom dörren och tvingade mig att slå av mobilen sen dödade de A och G och skulle döda min familj om jag sa nåt!

edit: Har såklart inte läst igenom allt så det kanske PK har.
Senast redigerad av MoLoK 2013-08-29 kl. 15:48.
Citera
2013-08-29, 15:50
Medlem
Har läst en hel del av det mest väsentliga i FUP nu. Vet faktiskt inte om detta är så vattentätt.

Blod på kolven. Besvärligt för PK. I högsta grad. Men är det verkligen HELT osannolikt att Gustaf råkat skära sig, använt samma grejer som PK, PK fått det på händer och sedan fört över blodet till sitt vapen som legat och skramlat i bilen...? Hmm, känner själv att det inte låter troligt. Men bortom allt rimligt tvivel..? De var ju ändå kompisar och enligt uppgift gick ju PK "som en hustomte" hos Gustaf i hans garage.

Hade varit ett solklart fall, tycker jag, om istället Annikas blod återfunnits INNE i pipan på PK:s vapen. Hade inte gått att snacka bort. Tycker det känns nästan lite väl "enkelt" att det återfinns blod på kolven: Det syns ju för fn t o m på bilderna! Borde inte PK själv sett detta och verkligen SKURAT i alla möjliga och omöjliga hörn och delar av bössan OM han nu är GM? Eller är han så jäkla självsäker och nonchalant att han inte lägger ner så stor möda på att undanröja alla spår? Han har ju för helsicke haft flera månader på sig att göra "vapenvård" på alla bössorna hemma - utan att detta ens skulle ha verkat konstigt, bara normalt.

PK:s reaktion när han får reda på att blodet hittats tycker jag verkar äkta. Eller så är hans förvåning så total för att han upplever att han verkligen HAR skurat och putsat allt. Eller så spelar han bara väldigt bra... Kanske. Skulle vela ha sett hans min och hört orden när förhöret pågick. Blir lite fattigt med bara text. Typ som ironi i ett SMS: funkar sällan.

Telefon avstängd under tiden för morden. Väldigt märkligt och tydligen inget mönster man har sett andra "normala" dagar. Känns också konstigt att han inte heller sätter på telefonen igen, fast han visste att han var väldigt sen och borde ha anat att Lotta skulle oroa sig över detta faktum. Inte logisk mot hur det tydligen brukar vara. Att detta var väldigt ovanligt vittnar ju flera andra närståendes försök att nå PK vid tidpunkten definitivt om. Mystiskt. MEN: Frågan är vad det egentligen säger? Man kan ju inte ens, vad jag förstått, placera honom i Flakeböle (eller ens i Löttorpsområdet) vid tidpunkten för då man tror morden skett. Enligt mig är det ganska tunt. Säkert väldigt troligt att han INTE befann sig i Kolstad hela denna tid (om än alls). Men bevisa det? Går ju inte via masterna i alla fall enligt mig.

Dessa bevisen ska alltså vara de starkaste man har. Vet i fn om det räcker. Ärligt talat. Innan någon försöker "överbevisa" mig (får ni gärna göra, jag vill ha mer bevis skrivna i pannan) vill jag bara skriva att jag bara spånar fritt ut. Jag försvarar inte PK; jag tror ändå, liksom de flesta andra, att han är den mest trolige GM. Finns liksom inga alternativ.

Och: Nåt konstigt.... eller har jag missat det? Denne chaufför som enligt väldigt trovärdiga uppgifter ska ha sett PK på morgonen 14 dec när denne parkerat sin bil framför chaufförens utfart: Var e han i FUP??? Måste väl vara ett tungt vittne ändå.

Förresten: Hade inte flera vittnen sett PK:s bil på BO:s tomt vid ungefärlig tid för mordet? Trodde jag var fastslaget. Men hittar inte det heller i FUP? Nån som vet? Eller kan såna här uppgifter ändå dyka upp i en rättegång - bara för att "skaka om" PK? FÅR man väl inte - eller?
Citera
2013-08-29, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Sant, men han får väl prata med sin advokat? Då kan han säga: "Ring den och den och fråga de å de!"

PK skulle kunna göra det alltså.

Men väljer att inte göra det.

För att han är korkad?

Näe, det tror nog inte rätten. Nämdemannen tror nog att det beror på att han var i Flakeböle.

Och varför vill inte PK erkänna att han var där?

Ibland så brukar ju misstänkta GM erkänna att jo jag var på plats men tre maskerade män störtade in genom dörren och tvingade mig att slå av mobilen sen dödade de A och G och skulle döda min familj om jag sa nåt!

edit: Har såklart inte läst igenom allt så det kanske PK har.
Advokaten får inte vara sändebud för en häktad klient mot omvärlden. Har för mig att det var därför Henning sjöström uteslöts ur samfundet.
Citera
2013-08-29, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Har läst en hel del av det mest väsentliga i FUP nu. Vet faktiskt inte om detta är så vattentätt.

Blod på kolven. Besvärligt för PK. I högsta grad. Men är det verkligen HELT osannolikt att Gustaf råkat skära sig, använt samma grejer som PK, PK fått det på händer och sedan fört över blodet till sitt vapen som legat och skramlat i bilen...? Hmm, känner själv att det inte låter troligt. Men bortom allt rimligt tvivel..? De var ju ändå kompisar och enligt uppgift gick ju PK "som en hustomte" hos Gustaf i hans garage.

Hade varit ett solklart fall, tycker jag, om istället Annikas blod återfunnits INNE i pipan på PK:s vapen. Hade inte gått att snacka bort. Tycker det känns nästan lite väl "enkelt" att det återfinns blod på kolven: Det syns ju för fn t o m på bilderna! Borde inte PK själv sett detta och verkligen SKURAT i alla möjliga och omöjliga hörn och delar av bössan OM han nu är GM? Eller är han så jäkla självsäker och nonchalant att han inte lägger ner så stor möda på att undanröja alla spår? Han har ju för helsicke haft flera månader på sig att göra "vapenvård" på alla bössorna hemma - utan att detta ens skulle ha verkat konstigt, bara normalt.

PK:s reaktion när han får reda på att blodet hittats tycker jag verkar äkta. Eller så är hans förvåning så total för att han upplever att han verkligen HAR skurat och putsat allt. Eller så spelar han bara väldigt bra... Kanske. Skulle vela ha sett hans min och hört orden när förhöret pågick. Blir lite fattigt med bara text. Typ som ironi i ett SMS: funkar sällan.

Telefon avstängd under tiden för morden. Väldigt märkligt och tydligen inget mönster man har sett andra "normala" dagar. Känns också konstigt att han inte heller sätter på telefonen igen, fast han visste att han var väldigt sen och borde ha anat att Lotta skulle oroa sig över detta faktum. Inte logisk mot hur det tydligen brukar vara. Att detta var väldigt ovanligt vittnar ju flera andra närståendes försök att nå PK vid tidpunkten definitivt om. Mystiskt. MEN: Frågan är vad det egentligen säger? Man kan ju inte ens, vad jag förstått, placera honom i Flakeböle (eller ens i Löttorpsområdet) vid tidpunkten för då man tror morden skett. Enligt mig är det ganska tunt. Säkert väldigt troligt att han INTE befann sig i Kolstad hela denna tid (om än alls). Men bevisa det? Går ju inte via masterna i alla fall enligt mig.

Dessa bevisen ska alltså vara de starkaste man har. Vet i fn om det räcker. Ärligt talat. Innan någon försöker "överbevisa" mig (får ni gärna göra, jag vill ha mer bevis skrivna i pannan) vill jag bara skriva att jag bara spånar fritt ut. Jag försvarar inte PK; jag tror ändå, liksom de flesta andra, att han är den mest trolige GM. Finns liksom inga alternativ.

Och: Nåt konstigt.... eller har jag missat det? Denne chaufför som enligt väldigt trovärdiga uppgifter ska ha sett PK på morgonen 14 dec när denne parkerat sin bil framför chaufförens utfart: Var e han i FUP??? Måste väl vara ett tungt vittne ändå.

Förresten: Hade inte flera vittnen sett PK:s bil på BO:s tomt vid ungefärlig tid för mordet? Trodde jag var fastslaget. Men hittar inte det heller i FUP? Nån som vet? Eller kan såna här uppgifter ändå dyka upp i en rättegång - bara för att "skaka om" PK? FÅR man väl inte - eller?
"Jag lånade ut bössan till G. Hur han bar sig åt för att bloda ned den vet jag inte" är ett tänkbart svar från PK.
Håller med dig att han faktiskt låter förvånad på riktigt att blodet hittats.
Indicier är kumulativa. Varje indicium stärker relevansen hos övriga indicier. I indiciemål brukar rimligt tvivel vara liktydigt med att annan gm är utesluten. Kommer åklagaren dit fälls PK, om inte frias han. Detta brukar benämnas att åklagarens bevistems godtas eller förkastas. Det är detta domstolen slutligen måste ta ställning till.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-08-29 kl. 16:13.
Citera
2013-08-29, 16:07
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man

I så fall hade han väl inte blivit skogstokig när fogden kom och tog bössorna.

Vill för övrigt passa på att ge ett stort tack till er som har sett till att tillhandahålla FUP för oss andra här på Flashback.
Senast redigerad av Zcapegoat 2013-08-29 kl. 16:10.
Citera
2013-08-29, 16:13
Medlem
Skulle han frias igen måste det vara helt unikt. Hur ofta händer det att indiciemål gällande dubbelmord ogillas? Den som har en egen uppfattning om hur ofta det händer får gärna säga det.
Citera
2013-08-29, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Skulle han frias igen måste det vara helt unikt. Hur ofta händer det att indiciemål gällande dubbelmord ogillas? Den som har en egen uppfattning om hur ofta det händer får gärna säga det.
De flesta mordåtal leder till fällande dom. Till skillnad från klantarna i målet mot PK 2006 vill man absolut inte ha en lagakraftvunnen friande dom. Om man inte har det kan man bara återuppta förundersökningen utan att be någon om lov om det dyker upp ny bevisning. Finns en friande dom måste man istället begära resning till förfång för den friade. Det händer bara någon gång per decennium.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-08-29 kl. 16:51.
Citera
2013-08-29, 16:45
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
De flesta mordåtal leder till fällande dom. Till skillnad från klantarna i målet mot PK 1996 vill man absolut inte ha en lagakraftvunnen friande dom. Om man inte har det kan man bara återuppta förundersökningen utan att be någon om lov om det dyker upp ny bevisning. Finns en friande dom måste man istället begära resning till förfång för den friade. Det händer bara någon gång per decennium.
Det var iaf ett väldigt vettigt beslut att koppla in riksmord tidigt i utredningen.
Citera
2013-08-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
I så fall hade han väl inte blivit skogstokig när fogden kom och tog bössorna.

Vill för övrigt passa på att ge ett stort tack till er som har sett till att tillhandahålla FUP för oss andra här på Flashback.

Skogstokig för att de hämtade bössorna behövde han ju absolut inte bli för att han anade att han skulle åka fast. Kan ju ha att göra med att han tyckte det var för jävligt att han blev av med saker som var HANS - och dessutom var värda en bra slant.
Citera
2013-08-29, 16:52
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Advokaten får inte vara sändebud för en häktad klient mot omvärlden. Har för mig att det var därför Henning sjöström uteslöts ur samfundet.

Men via åklagaren då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in