2013-08-29, 15:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
I så fall tror jag nog KJ var den som utdelade sticken. Möjligtvis var sitt eftersom det var två stick. Varför åkte inte den närstående med kvalevorna till ex Harads (5,5 mil norrut)? Varför valde denna person fp1 och 2 alldeles vid föräldrahemmet?
Vem det än var, varför valde han en plats så nära föräldrahemmet? Kanske för att platsen och ödehuset var bekant och passade bra för den tilltänkta branden.
Citera
2013-08-29, 15:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Om KJ blir fälld för styckmordet och blir dömd till vård så lär han få väldigt svårt att bli fri. Han kommer anses vara för farlig för att släppas ut. En som blivit fälld för människorov anses inte fullt lika farlig.
Har du något belägg för att personer som döms till RPV för mord får svårare att bli fria än personer som döms till RPV för människorov?
Citera
2013-08-29, 15:29
Medlem
Citat:
Jag har en pm från hän som haft mer rätt än fel på att KJ var med i en av de två bilarna som tillhörde mps folket som var på plats vid Mjösjöberget kvällen den 20/5.

Hmm, var inte mtGM bortplockad från sökgruppens inre kärna och hade en loppa på sig.. eller har jag missat något. Gruppen som var vid Åberget (nedfart älven) var 5-6 personer och tre bilar parkerade vid uppfart Åberget. Vilka som ingick där har iaf jag inte en susning om mer än kontaktpersonen MPS.
Citera
2013-08-29, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du något belägg för att personer som döms till RPV för mord får svårare att bli fria än personer som döms till RPV för människorov?

Jag grundar det på att KJ inte vill kännas vid sitt brott. Det är lättare att erkänna ett människorov än ett fasansfullt styckmord. Du kan inte sitta tyst på psyket och tro att du släpps ut efter ex antal år.
Citera
2013-08-29, 15:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hmm, var inte mtGM bortplockad från sökgruppens inre kärna och hade en loppa på sig.. eller har jag missat något. Gruppen som var vid Åberget (nedfart älven) var 5-6 personer och tre bilar parkerade vid uppfart Åberget. Vilka som ingick där har iaf jag inte en susning om mer än kontaktpersonen MPS.

Han var nog aldrig bortplockad eftersom mps saknade folk från Boden. Dessutom ansågs han nog vara en av de som kunde värn och anläggningar med anknytningar till Försvarsmakten. Span hade han nog mer eller mindre ända sedan 7-8 maj någon gång.

Jag kan iaf namnet på tre i gruppen, men kan av förståliga skäl inte namnge dem här på tråden. Sen är det nog känt vid det här laget att samarbetet mellan polis och mps gnisslade några gånger under resans gång.
Citera
2013-08-29, 15:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag grundar det på att KJ inte vill kännas vid sitt brott. Det är lättare att erkänna ett människorov än ett fasansfullt styckmord. Du kan inte sitta tyst på psyket och tro att du släpps ut efter ex antal år.
Du har alltså inget belägg.
Citera
2013-08-29, 15:48
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Han var nog aldrig bortplockad eftersom mps saknade folk från Boden. Dessutom ansågs han nog vara en av de som kunde värn och anläggningar med anknytningar till Försvarsmakten. Span hade han nog mer eller mindre ända sedan 7-8 maj någon gång.

Jag kan iaf namnet på tre i gruppen, men kan av förståliga skäl inte namnge dem här på tråden. Sen är det nog känt vid det här laget att samarbetet mellan polis och mps gnisslade några gånger under resans gång.

Jobbade/jobbar KJs pappa hos Försvarsmakten?
Citera
2013-08-29, 15:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jobbade/jobbar KJs pappa hos Försvarsmakten?

IT-man på F21 i Luleå
Citera
2013-08-29, 15:59
Bannlyst
Citat:
Du har alltså inget belägg.

Det är ingen idé att försöka förklara för dig då inte förstår. Vissa brott är grövre än andra. Vissa personer och deras handlingar anses mer farliga än andra. När det handlar om vårdlängd på psyket kan du inte gå efter någon straffskala.
Citera
2013-08-29, 16:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är ingen idé att försöka förklara för dig då inte förstår. Vissa brott är grövre än andra. Vissa personer och deras handlingar anses mer farliga än andra. När det handlar om vårdlängd på psyket kan du inte gå efter någon straffskala.
Det är riktigt. Man vårdas tills man bedöms frisk, oavsett vilket brott man är dömd för.
Citera
2013-08-29, 16:06
Medlem
MrFolds avatar
Nu är verkligen spiksoppan tunnare än på länge.

Det finns mig veterligen inte ett enda känt fakta som talar för att offret skulle ha hållts vid liv någonstans. Det enda som finns är diverse amatörpsykologiska "analyser" från ett antal individer om KJ:s förmenta egenskaper som psykopatisk och planerande lustmördare. Med eller utan sammansvurna medbrottslingar.

Hur och när kroppen kommit till FP1 och FP2 är förvisso en obesvarad fråga och väcker också tankar om medhjälpare. Finns dock vad jag vet ingen säkert verifierad uppgift som styrker att det måste vara eller ens är troligt att det är så. Alla skenbart motsägelsefulla och svårbegripliga detaljer i förloppet går att förklara med att det är en irrationell och ev. psykotisk person som agerat vid olika tillfällen.

Jag förutspår hur som helst att inga spekulationsbanor och teorier som inte vädrats minst 3 gånger redan i tråden kommer att komma fram förrän vi har åtalet och förundersökningen tillhands.
Citera
2013-08-29, 16:07
Bannlyst
Citat:
Det är riktigt. Man vårdas tills man bedöms frisk, oavsett vilket brott man är dömd för.

En del blir aldrig friskförklarade. Jag anser att KJ kommer få svårt att bli fri om han döms för styckmordet och inte erkänner. Det finns ingen anledning att då friskförklara honom. Jag anser att han hade haft lättare att erkänna ett människorov som inte ses som lika grovt och hade då haft större chans att någon gång friskförklaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in