2013-08-29, 09:29
Medlem
CSN och eventuellt avskrivning av lån som förfallit till betalning! Har tagit del av vad många skrivit respektive kommenterat.

Jag bröt 1983 (30 år sedan) mina gymnasiestudier efter 2,5 terminer, med ett självmordsförsök. Pga en oerhört tung separation fr min dåvarande partner. År ett efter separationen låg jag totalt apatisk och räknade och räknade på de skulder han åsamkat mig, respektive CSN och insåg att jag aldrig under min livstid skulle bli skuldfri!

1992, 9 år senare tog jag dock strid mot CSN med en begäran om avskrivning.... Hade då erlagt 400% av kapitalskulden!!!! Jag förlorade i Länsrätten och vann i Kammarrätten och förlorade senare i Regeringsrätten. Hade förmodligen vunnit om jag haft kraft att föra målet till EU. Men orken var slut.

I dag, 30 år efter skuldens uppkomst kräver CSN mig på 200% av kapitalskulden! Har under alla år haft antingen indrivning eller amortering som pågott! När jag så läser SFTS, den lag som reglerar hur studiemedel och studielån ska hanteras. Både vad det gäller utlåning respektive återkrav, så blir jag enormt skrämd! I synnerhet vad det gäller hur regeringen gett klartecken till CSN att exempelvis omforma räntor till att ingå i kapitalskulden! Det vill säga att om ngn ex har ett lån på 10.000kr och en årsränta på 2.500kr och av ngn orsak ex sjukdom eller arbetslöshet etc, ej klarar av att betala, så ökar kapitalskulden med den påslagna räntan för vart år. Det betyden att räntan därmed ökar oerhört mucket och snabbt. Hade CSN varit en privat lånegivare hade det i lagens mening kallats för ocker!

Dessutom har regeringen get klartecken för en ökning av räntan med 2% när folk ej kan betala!

När jag så läste vidare i lagtexten och kom till kapitlet som berör "AVSKRIVNING AV ÅTERKRAV" 6§ så står det i andra stycket att; Om indrivning av sådan fodran som avses i 1ā stycket (gamla lån) skulle leda till MER ARBETE ELLER KOSTNADER ÄN SOM ÄR SKÄLIGT och indrivning inte är påkallad från allmän synpunkt får indrivningsåtgärden underlåtas.

Jag har sedan oktober 2011 så små inkomster att KFM ej funnit betalningsutrymme.. Sååå...., nu helt plötsligt har CSN börjat sälja av min skuld i små portioner till en privat inkassofirma...

Jag har till nu kostat samhället drygt 30 miljoner kronor, ngt som ej är rimligt utifrån mina två och en halv termins gymnasiala studer 1982-1983!

CSN driver en hetsjakt in absurdum... Jag kan förstå när människor ex studerat 6-7 år på Univ. nivå och farit ut i världen och skapat sig stora inkomster, men ej betalar CSN... Men alla oss *små* som aldrig fått näsan över vattenytan? Ngt känns galet med systemet!
Citera
2013-08-29, 13:16
Medlem
Diablesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeartist
Jag har sedan oktober 2011 så små inkomster att KFM ej funnit betalningsutrymme.. Sååå...., nu helt plötsligt har CSN börjat sälja av min skuld i små portioner till en privat inkassofirma...

Hur mycket är skulden på och hur mycket tar dom per månad i dagsläget?
Citera
2013-08-29, 13:54
Medlem
Hej Diables,

Ursprungs skulden låg på ca 27.000kr och i nu läget tar dom inget! Finns inte förutsättningar för det! Men under dessa 30 år har jag amorterat i perioder ca 500kr i mån respektive haft indrivning på mellan 3500kr och 1500kr mån....

Men vad jag ville påvisa var att för de av oss med små inkomster utan möjlighet att lyfta dem så är det näst intill omöjligt att bli av med CSN. Det regelverk regeringen skrivit är format på ett sådant vis att man ej ska kunna bli av med skulder till CSN.

Det är trots allt skulderna som gör det möjligt för CSN att existera! Ta ex deras påminnelseavgifter. Om alla betalade i tid etc så skulle CSN´s lönebudget rasa samman eftersom en stor del av den bygger på påminnelseavgifterna...

Min bank kamrer försökte för många år sedan, förmå min bank till att ta över skulden. Men tyvär hade jag haft den under indrivning för länge så hans chefer sa nej. Men, hade banken tagit över skulden så hade den med stor sannolikhet varit betald i dag!

Alla andra skulder min tidigare partner skapade för mig är betalda! Men, ej CSN!
Citera
2013-08-29, 13:59
Medlem
Fast i nu läget står jag i begrepp att få samman en skrivelse till regeringen! För ngt är upp åt väggarna fel om statliga myndigheter driver skulder så hårt av små inkomsttagarna att det kostar mer än det smakar. Mina 2,5 terminer har under en trettio års period kostat drygt en miljon om året! Ngt är fel på systemet!
Citera
2013-08-29, 19:48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Hej Diables,

Ursprungs skulden låg på ca 27.000kr och i nu läget tar dom inget! Finns inte förutsättningar för det! Men under dessa 30 år har jag amorterat i perioder ca 500kr i mån respektive haft indrivning på mellan 3500kr och 1500kr mån....

Men vad jag ville påvisa var att för de av oss med små inkomster utan möjlighet att lyfta dem så är det näst intill omöjligt att bli av med CSN. Det regelverk regeringen skrivit är format på ett sådant vis att man ej ska kunna bli av med skulder till CSN.

Det är trots allt skulderna som gör det möjligt för CSN att existera! Ta ex deras påminnelseavgifter. Om alla betalade i tid etc så skulle CSN´s lönebudget rasa samman eftersom en stor del av den bygger på påminnelseavgifterna...

Min bank kamrer försökte för många år sedan, förmå min bank till att ta över skulden. Men tyvär hade jag haft den under indrivning för länge så hans chefer sa nej. Men, hade banken tagit över skulden så hade den med stor sannolikhet varit betald i dag!

Alla andra skulder min tidigare partner skapade för mig är betalda! Men, ej CSN!

Källa på det?

Och varför är det konstigt att CSN vill ha in sin skuld?
Citera
2013-08-29, 20:51
Medlem
Är ngt osäker på vad du syftar på med källa? Källhänvisning på hur CSN´s budget är födelad? eller på hur min skuld för 2,5 terminers studier för trettio år sedan har växt och fortsätter att växa till ngt totalt orimligt!?????

Beträffande CSN´s lönebudget etc så är det offentliga handlingar! Sedan har jag under många år kommunicerat med personal hos CSN. Så det är inga konstigheter i sig. Att CSN numera dessutom har en oerhört stor personalomsättning, enligt personal i Sundsvall, så är även det kostsamt. Dom jobbar i dag med piskan på ryggen för att gå med vinst!

Beträffande att betala skulder, det vill säga lån fr CSN så är det i sig inget orimligt. Men....., att betala flera hundra procent över kapital skulden det är orimligt!!!!! Mer att betrakta som ocker.

Så länge var och en som häftar i skuld till CSN bibehåller sin hälsa, därmed sin arbetsförmåga så är allt väl...

Tycker du borde läsa mitt längre inlägg först och fundera ngt över regelverket sedan!
Citera
2013-08-30, 10:37
Medlem
Hej igen Finans.killen!

Kan inte helt släppa din sista kommentar; Varför det skulle vara konstigt att CSN vill ha betalt!!!!

Jag tolkar den kommentaren som om du tolkat mig som om jag icke velat betala, med andra ord göra rätt för mig! Korrigera mig gärna om jag har fel?!? Förstår även så att du med stor sannolikhet ej läst/tagit del avSFST, de regler som regelrar de svenska studiemedlerna som återfinns, enligt offentlighets principen, i regeringens databas. Men ska göra en summarisk uppräkning av vad som skett mig!;

1. VT-1982 och HT-1982 studerade jag hel tid på en gymnasial utbildning, VT-1983 studerade jag en halv termin, som jag bröt vid ett självmordsförsök efter en oerhört traumatisk separation!

2. Fr maj månad 1983 till maj månad 1984 låg jag platt apatisk och försörjdes av en nära släkting! Noll lifslust pga av alla skulder min ex partner åsamkat mig!

3. Fråm maj månad 1984 till början av år 1992 har jag amorterat bor merparten av alla skulder han dragit på mig, dock ej CSN (läs SFST så kanske du förståt)!

4. 1992, början av året har jag således genom dels månatliga amorteringar till CSN, respektive indrivning av KFM (Kronofogde myndighet) till dem och självfallet alla överskjutande skatter ersatt CSN med drygt 400% (fyrahundra procent).

5 Begär då en överklagan med krav på avskrivning/presripering av vad dom fortsätter att kräva mig på! Förlorar i Länsrätt, vinner i Kammarrätt och förlorar avslutningsvis i Regeringsrätt!

6. Mellan 1992 och 2009 betalas genom KFM drygt 3500kr/mån till CSN + självfallet alla överskjutande skatter!

7. 2009-2011 betalas genom KFM 1500kr/mån till CSN, därefter har KFM kommit fram till att jag ej har betalningsutrymme.

8. Innevarande år, 2013 har således CSN påbörjat en intensifiering av utskick av krav brev där kraven växlar från 685kr till 62.800kr (41.000kr är ränta).... Man har även nu sålt en mini, mini del av skulden till ett privat Inkasso bolag! Som i sin tur såld den vidare till ett annat privat inkasso bolag i mitt nuvarande hemland! Samtidigt med alla fakturorna som nu droppar in, 3-4st/månaden så kommer det små hotfulla krav på att jag måste uppge min hemadress? Som dom trots allt genom svenska skattemyndigheten har och som dom postar alla krav till.

9. Har så påbörjat en ekonomisk beräkning av vad mina 2,5 terminers studielån kostat oss alla skattebetalare i Sverige, för även nu betalar jag skatt till svenska staten och deklarerar. Eftersom mina enda inkomster är svenska. Jag har till nu kostat drygt 30 miljoner kronor!!!!!!!! När jag så läser en klausul i SFST rörande "Avskrivning av återkrav" som säger: 6§ "gamla lån", DETTA ÄR DET FÖRSTA STYCKET

-OM INDRIVNING AV SÅDAN FORDRAN SOM AVSES I 1Á STYCKET SKULLE LEDA TILL MER ARBETE ELLER KOSTANDER ÄN SOM ÄR SKÄLIGT OCH INDRIVNING INTE ÄR PÅKALLAD FRÅN ALLMÄN SYNPUNKT FÅR INDRIVNINGS ÅTGÄRDERNA UNDERLÅTAS.

10. Ovanpå detta om man granskar bankernas utlångs respektive återkravs förfarande med CSN så är CSN en typ av ekonomisk boja som främst är till för att låsa låntagaren! Tänker bl.a på vad en bekant till mig berättade om deras bemötande när han ville betala återstoden av sin skuld på ett bräde (han hade fått ett arv!). Nej sa CSN! Vi kräver att du forsätter att amrtera som överenskommet!

Nej! NGT är käprätt åt skogen med staten som lånegivare!!!
Citera
2013-08-30, 14:13
Medlem
Så.. du lånar pengar och gnäller över att du behöver betala tillbaka dem. Kanske dags att växa upp och ta lite ansvar istället och göra rätt för dig?
Citera
2013-08-30, 15:56
Medlem
Kära Herr Hamster,

Var i min text finner du ngt gnäll? Börjar förstå att läsförmågan hos många är usel...

1992 hade jag betalat 400% av kapitalskulden! 2009 hare jag betalat ytterligare drygt 600% av kapitalskulden! I dag 2013 krävs jag på ytterligare snudd på 200% av kapitalskulden!

Såååå, till dags dato har jag betalat till CSN totalt 1000% av kapitalskulden! Svårare än så är icke matte dilemmat! Bara att plussa samman procenterna!

Men, jag kostar fortfarande av mina respektive andras skatter pengar i indrivningsförfaranden som kostar mer än det smakar. Ngt som går strikt emot reglerna i SFST!

Innan du slänger ur dig bitska kommentarer uppmanar jag dig vänligt att LÄS INNANTILL!

Eller påstår du eventuellt att lagar och förordningar ej ska gälla alla skattebetalare?

Jag hävdar ånyo att systemet är galet!
Citera
2013-08-30, 16:20
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Är ngt osäker på vad du syftar på med källa? Källhänvisning på hur CSN´s budget är födelad? eller på hur min skuld för 2,5 terminers studier för trettio år sedan har växt och fortsätter att växa till ngt totalt orimligt!?????

Beträffande CSN´s lönebudget etc så är det offentliga handlingar! Sedan har jag under många år kommunicerat med personal hos CSN. Så det är inga konstigheter i sig. Att CSN numera dessutom har en oerhört stor personalomsättning, enligt personal i Sundsvall, så är även det kostsamt. Dom jobbar i dag med piskan på ryggen för att gå med vinst!

Beträffande att betala skulder, det vill säga lån fr CSN så är det i sig inget orimligt. Men....., att betala flera hundra procent över kapital skulden det är orimligt!!!!! Mer att betrakta som ocker.

Så länge var och en som häftar i skuld till CSN bibehåller sin hälsa, därmed sin arbetsförmåga så är allt väl...

Tycker du borde läsa mitt längre inlägg först och fundera ngt över regelverket sedan!

Källa på att CSN inte hade gått med vinst om de inte hade dragit in en massa pengar på straffavgifter.

Det är sådan upplägg som bluffbolag brukar syssla med och även om jag inte har mycket förtroende för våra svenska myndigheter så tror jag väl ändå att de har en mer stabil "affärsplan" än så.
Senast redigerad av Finans.killen 2013-08-30 kl. 16:22.
Citera
2013-08-30, 17:42
Medlem
Finans.kille,

Självklart är straffavgifterna del av deras vinst. Ngt annat hade varit anmärkningsvärt. Men, personligen önskade jag att deras sätt att återkräva lån var närmre bankernas. För mitt eget vidkommande så hade i sådant fall min lilla skuld varit avslutad för länge sedan. Jag vet efter diskussion med min tidigare svenska bank kamrer att vi granskade bankernas lånevillkor contra CSN och helt klart är att bankerna skulle fått mycket ris av bankinspektionen om de också började kapitalisera sina räntor, när kunderna av ngn orsak (sjukdom/arbetslöshet etc) började släpa efter. Märkligt att försvåra för de små individerna? Sedan att det finns en klick som satt i system att dra sig undan, efter höga och atraktiva utbildningar. Det känns illa!!!
Citera
2014-04-23, 18:04
Medlem
mophrs avatar
Någon som vet vad som räknas som "behörighetsgivande studier" när det gäller avskrivning? Kan utomlandsstudier omfattas?

Wordingen på deras hemsida är lite luddig:

Om du studerat på en högskola utomlands, kan du bara få avskrivning om du haft och därför fått dina poäng tillgodoräknade i din svenska högskoleexamen.
Senast redigerad av mophr 2014-04-23 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in