2013-08-29, 11:37
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldskool
Att stänga hela skolan är ett bisarrt och extremt beslut och en våldsam överdrift. Endast en gång tidigare har en skola i Sverige stängts på detta sättet. Det hela handlar om politik, inte om tillsyn.

Skolinspektionens jämförelse var till den av en arbetsplats; om arbetsplatsens säkerhet inte är hög nog för arbetarna så stängs den ned. Det är inte extremt, det är ingen överdrift och det enda bisarra är att nedstängningen inte skett tidigare.

Det enda politiska i det här fallet är att skolan fått vara kvar så länge. De muslimska friskolorna har inte fått chans på chans, de har stängts ner direkt.
Citera
2013-08-29, 11:41
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Jag är helt säker på att Lundsberg kommer komma tillbaka.

Det finns många peningstarka aktörer och många tunga jurister bland LB gamla elever.

Så jag säger "The Lundsberg will raise again !"

var så säker på det.

Är det någon annan än mig som håller med om att Lundsbergs kvinnliga elever är ganska milf:iga?

De som håller med om ovanstående är för unga för att få skriva på flashback. Dvs om man tycker att 16-18-åriga tjejer är "Milfar".

Annars tror jag nog att Lundsberg, eller någon skola liknande den, kommer att uppstå igen på ett eller annat sätt. De kan väl starta en privat driven friskola utan att suga pengar i bidrag från staten kanske? Fascinerande ändå att en skola som riktar sig till sveriges rikaste människor känner behov av att scamma staten på pengar i ogiltiga bidrag.
Citera
2013-08-29, 11:45
Medlem
Crunchies avatar
Det är helt klart ledningens och styrelsens fel att detta fått inträffa.

Hade man agerat efter den värdegrund man sägs ha, alltså att pennalism, kränkningar osv är förbjudet hade man upprättat ett regelverk som säger typ

Den som organiserar en nollning blir relegerad
Den som deltar i en nollning får två rektorsvarningar (på lundsberg blir man relegerad efter tre stycken)
Den som befinner sig inom en radie av 200 meter från en nollning får en rektorsvarning.

För att lösa detta måste hela styrelsen avgå och rektorn sparkas. Dom är helt enkelt inkompetenta. Hur svårt är det att få bort sån här skit och man verkligen vill? Nej särskilt.

Sen kommer det alltså uppstå bråk och slagsmål på skolor, det går inte att komma ifrån, men nollningar går med lätthet att stoppa.
Citera
2013-08-29, 11:51
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
De som håller med om ovanstående är för unga för att få skriva på flashback. Dvs om man tycker att 16-18-åriga tjejer är "Milfar".

Annars tror jag nog att Lundsberg, eller någon skola liknande den, kommer att uppstå igen på ett eller annat sätt. De kan väl starta en privat driven friskola utan att suga pengar i bidrag från staten kanske? Fascinerande ändå att en skola som riktar sig till sveriges rikaste människor känner behov av att scamma staten på pengar i ogiltiga bidrag.

Att dom får skolpeng påverkar inte SI's beslut. Även en privat skola hade bommats igen, vilket även har skett. Där var det dock utan någon varning som lundsbergs faktiskt har fått ett antal gånger
Citera
2013-08-29, 11:52
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Måste samma argument apas om på varenda sida?

Här är två konkreta anledningar till varför Lundsberg både granskas och straffas:

1. Det är en internatskola, med frånvarande föräldrar. Skulle detta inte vara ett solklart exempel på när myndigheter ska ingripa? Eller finns de där för att tålmodigt bevittna omyndiga personer få sin skolgång förstörd bara för att inte verka "PK"?

2. "Two wrongs don't make a right", det är oväsentligt om det förekommer pennalism även på kommunala skolor, och absolut inget som rättfärdigar att Skolinspektionen skulle rycka på axlarna i detta ärende.

Lite mer personliga åsikter angående frågan:

Gymnasieskolan jag gick på hade nära band till riksinternaten. Min skola var sprängfylld av adelsbarn o.dyl., men där förekom inte mobbing alls - för att skolledningen inte tolererade det. Och alla där var överens om att Lundsbergelever var en märklig samling typer. Detta trots att många hade vänner där och i stort sett alla på min skola hade liknande bakgrund. Kort sagt är min upplevelse att det handlar om en typ av mentalitet som frodas på just Lundsberg, och inte något projekt från media att svartmåla "överklassen" (vilket jag för övrigt anser vara löjeväckande att tro).

Skolledningen på Lundsberg viker sig för "kulturen" där av konformism och vek integritet. De får sin lön betalda av mobbarnas föräldrar, och ser då mellan fingrarna av krasst egoistiska skäl. Detta är inget ovanligt fenomen, förekommer inom alla verksamheter där man kan sko sig på att bara slicka rätt röv och hålla käft. Frågan ter sig för mig således handla inte om just ingripande mot mobbing (vilket också är viktigt), utan vilken typ av beteende samhället bör uppmuntra respektive motarbeta.
Citera
2013-08-29, 11:54
Medlem
Baisers avatar
Ett sätt skulle ju givetviss vara att öppna svensk internatskola utomlands och på så sätt undgå den svenska kulturmarxismen.

I Polen tex, låga personalkostnader.
Citera
2013-08-29, 11:56
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Måste samma argument apas om på varenda sida?

Här är två konkreta anledningar till varför Lundsberg både granskas och straffas:

1. Det är en internatskola, med frånvarande föräldrar. Skulle detta inte vara ett solklart exempel på när myndigheter ska ingripa? Eller finns de där för att tålmodigt bevittna omyndiga personer få sin skolgång förstörd bara för att inte verka "PK"?

2. "Two wrongs don't make a right", det är oväsentligt om det förekommer pennalism även på kommunala skolor, och absolut inget som rättfärdigar att Skolinspektionen skulle rycka på axlarna i detta ärende.

Lite mer personliga åsikter angående frågan:

Gymnasieskolan jag gick på hade nära band till riksinternaten. Min skola var sprängfylld av adelsbarn o.dyl., men där förekom inte mobbing alls - för att skolledningen inte tolererade det. Och alla där var överens om att Lundsbergelever var en märklig samling typer. Detta trots att många hade vänner där och i stort sett alla på min skola hade liknande bakgrund. Kort sagt är min upplevelse att det handlar om en typ av mentalitet som frodas på just Lundsberg, och inte något projekt från media att svartmåla "överklassen" (vilket jag för övrigt anser vara löjeväckande att tro).

Skolledningen på Lundsberg viker sig för "kulturen" där av konformism och vek integritet. De får sin lön betalda av mobbarnas föräldrar, och ser då mellan fingrarna av krasst egoistiska skäl. Detta är inget ovanligt fenomen, förekommer inom alla verksamheter där man kan sko sig på att bara slicka rätt röv och hålla käft. Frågan ter sig för mig således handla inte om just ingripande mot mobbing (vilket också är viktigt), utan vilken typ av beteende samhället bör uppmuntra respektive motarbeta.

Nu tycker jag att man skall göra skillnad på skolverksamheten och på internat delen. Det är internat delen som brustit, då bestrafar man skoverksamheten? Logiskt?
Citera
2013-08-29, 11:58
Medlem
sowsocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Så vitt jag förstår har den alltid vart skattefinansierad, med både skolpeng plus extra för att det är ett internat (dvs egentligen till för barn som exempelvis har föräldrar jobbandes utomlands) plus den summa pengar som dom även plockar in av föräldrarna.

Lundsberg är ett av tre riksinternat, det innebär att de kommer runt reglerna som säger att ingen skola i Sverige får ta extra betalt för skolgången. De får in sina pengar från:
  • Kommunal skolpeng (från elevens hemkommun)
  • Pengar från staten för elever vars föräldrar bor utomlands (vilket Lundsberg scammat till sig extra av genom åren genom att falskt uppge ett för högt antal utomlands boende).
  • Pengar från Lundsbergs stiftelse (donationer osv)
  • Slutligen, avgifter från elevernas föräldrar.

När SI kom på LS med att ha scammat staten på pengar för elever vars föräldrar inte bode utomlands betalades bara en bråkdel tillbaka. Lejonparten av bidragsfusket var preskriberat (Man kan tycka att LS, som anger samhällsansvar som ett viktigt värde, borde ha tagit ett sådant ansvar och betalat tillbaka de tillscammade bidragen, LS stiftelse är inte fattig direkt...)
Citera
2013-08-29, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Låt oss för ett ögonblick låtsas som att ditt inlägg var att ta på allvar:

Hur ser framtiden ut för en Lundsbergsstudent, kontra en student på Gymnasiet i Skyffladyngamåla? Förmodligen en hel del ljusare. Kanske lär man sig många ovärderliga läxor på Lundsberg som gör att man har möjlighet att lyckas här i livet.

Kanske är det dags att införa grövre mobbing och ett mer inarbetat hierarkiskt system på våra vanliga skolor istället.

Är du på riktigt eller, nått är ju allvarligt fel i skallen på dig. Bara det faktum att nån sadist med olika sadistiska fetisher kommer på en sak som att lägga strykjärn på första års elever, vad är det för sjuka idioter som går på skolan, och att inte någon i ledningen inser vilka sjuka elever som går där. Personerna borde ju för fan vara inspärrade på rättspsyk.

Vi ska i samhället gå mot ett mindre hierarkiskt samhälle då det har visat sig i ett antal studier höja motivationen bland medarbetare med mera, men jag förstår att samhällsutvecklingen står still eller väldigt lite görs när rena sadister med sina sjuka fantasier för härja fritt på maktpositioner och få utlopp för sin sadistiska frustration.

Sen sitter lärare och ledning på Lundsberg och blundar för dessa problem, när elever med dessa fantasier måste lyftas fram tidigt så att dessa aldrig hamnar i någon som helst betydelsefull position utan snarare i en madrasserad cell långt åt helvete.

Skolan har en rent hierarkisk struktur som har överlevt sedan länge, en struktur som inte är tidstypisk samt där lagar och regler internt har kvarlevt från medeltiden. Överklassen måste bort, alla problem som skapas i samhället skapas av högre sadister inom politik och näringsliv som inte vill något gott för samhället. Nu förstår jag varför samhället ser ut som det gör.

Sadisterna på Lundsberg kan inte beskyllas för avsaknad av fantasi, men man undrar ju fan hur funtade dessa personer som kommer på dylika saker fungerar. Man borde lägga ner skolan för annars så kommer dessa vansinnesincidenter fortsätta. Sen är det så jävla löjligt att 3 års elever ska förnedra och läxa upp första års elever, som att äldre personer på något sätt anses smartare eller bättre än någon som går första ring. Vad fan är det för jävla larv, finns ingenting som talar för det, med ovanstående i åtanke så är det snarast det motsatta. Hade jag gått på skolan hade jag utan dåligt samvete slagit ner den/dom som kommit med så sjuka förslag på nollningslekar.
Citera
2013-08-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Skolinspektionens jämförelse var till den av en arbetsplats; om arbetsplatsens säkerhet inte är hög nog för arbetarna så stängs den ned. Det är inte extremt, det är ingen överdrift och det enda bisarra är att nedstängningen inte skett tidigare.
Det fanns inget slags "omedelbart hot", det enda som fanns var en liten missuppfattning kring ett nollningsinslag ( sladden skulle aldrig ha varit inne så länge att järnet faktiskt blev varmt; Det handlade bara om att skojja / skrämmas). Under hela föregående läsår så fanns det väl inga incidenter som föranledde polisanmälan ? Utom en, som drogs tillbaka av anmälaren då.

Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Det enda politiska i det här fallet är att skolan fått vara kvar så länge. De muslimska friskolorna har inte fått chans på chans, de har stängts ner direkt.
Vilka skolor då ? Endast en gång tidigare har SI beslutat om "Omedelbar verksamhetsförbud", det gällde Fredens skola; De andra besluten var inte lika drastiska (inte omedelbara).

Trots att Lundsberg ligger i Sverige så fanns det en där en sund och måttlig värdekonservatism, som präglade umgänget studenterna emellan. Detta är givetvis skälet till att SI slår ner och börjar tala om en "problematisk värdegrund", eftersom Lundsberg inte följde den marxistiska flumnormen som annars råden inom svensk skola. Stängingsbeslutet handlar alltså om att Lundsberg inte ville helt följa en marxistisk agenda i sin uppfostran.

Vad kommer att hända nu ? Tyvärr så kommer inte beslutet att inhiberas, och skolan kommer inte att öppnas igen. Därtill så har kulturmarxismen alldeles för stort inflytande inom SI. Istället kommer klientelet att skicka sina barn på internatskola i Scheiz; Jag känner flera som skickat sina barn till Schweiz och där lär de sig även mångspråkighet (franska / tyska) förutom allt annat positivt med internatstillvaron. Detta är enda möjligheten; SI har makt att fälla alla avvikare inom Sveriges gränser.
Citera
2013-08-29, 12:10
Medlem
Nu lutar det alltmer åt att beslutet att stänga Lundsbergs internatskola har en kärna av ideologiska och politiska motiv.
Till och med en sådan rabiat internatskolehatare som Jan Guillou går nu ut och hävdar att Skolinspektionen agerat förhastat, överdrivet och felaktigt. Skolinspektionen har kollektivt straffat 200 elever, deras föräldrar och lika många vuxna i verksamheten runt skolan pga vad ett fåtal rena idioter ställt till med. Detta saknar bevisligen motstycke i svensk skolpolitisk historia och kan bara förklaras av att den i media sedan länge hårt ansatta Skolinspektionen sett en möjlighet att stärka sina aktier på arenan i mediasverige.
Skolinspektionen har nu därför blivit JO-anmäld för maktmissbruk och med facit i hand kan man inte förstå hur Skolinspektionen skall klara sig ur denna knipa de försatt sig i.

Med denna nyfunna måttstock som Skolinspektionen tillämpat mot Lundsbergs internatskola blir det utomordentligt svårt att hitta en enda skola i Sverige som håller måttet för att fortsatt få bedriva undervisning. Och detta borde kanske Skolinspektionen ha tänkt på innan de visade sin makt mot Lundsberg.

En annan försvårande omständighet för Skolinspektionen är det digra underlag som sammanställts och som nu entydigt pekar mot att Lundsbergs internatskola under flera år utsatts av förföljelse av först och främst media, men sedan även den av media så hårt kritiserade Skolinspektionen.

Vinner media och skolinspektionen kriget mot Lundsbergs internatskola kommer det tveklöst leda till att de flesta kommuner i landet tvingas stänga sina skolor, byta ut sina skolledare och skolpolitiker.
Klarar Sverige den omställningen och med vilka skall man i så fall ersätta alla avskedade människor och vad skall hända med landets alla skolbarn under tiden?
Citera
2013-08-29, 12:18
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldskool
Det fanns inget slags "omedelbart hot", det enda som fanns var en liten missuppfattning kring ett nollningsinslag ( sladden skulle aldrig ha varit inne så länge att järnet faktiskt blev varmt; Det handlade bara om att skojja / skrämmas). Under hela föregående läsår så fanns det väl inga incidenter som föranledde polisanmälan ? Utom en, som drogs tillbaka av anmälaren då.

Vilka skolor då ? Endast en gång tidigare har SI beslutat om "Omedelbar verksamhetsförbud", det gällde Fredens skola; De andra besluten var inte lika drastiska (inte omedelbara).

Trots att Lundsberg ligger i Sverige så fanns det en där en sund och måttlig värdekonservatism, som präglade umgänget studenterna emellan. Detta är givetvis skälet till att SI slår ner och börjar tala om en "problematisk värdegrund", eftersom Lundsberg inte följde den marxistiska flumnormen som annars råden inom svensk skola. Stängingsbeslutet handlar alltså om att Lundsberg inte ville helt följa en marxistisk agenda i sin uppfostran.

Vad kommer att hända nu ? Tyvärr så kommer inte beslutet att inhiberas, och skolan kommer inte att öppnas igen. Därtill så har kulturmarxismen alldeles för stort inflytande inom SI. Istället kommer klientelet att skicka sina barn på internatskola i Scheiz; Jag känner flera som skickat sina barn till Schweiz och där lär de sig även mångspråkighet (franska / tyska) förutom allt annat positivt med internatstillvaron. Detta är enda möjligheten; SI har makt att fälla alla avvikare inom Sveriges gränser.

Men det har inte beslutats om ett omedelbart förbud? Eller har du valt att inte inse att SI har haft dom på radarn rätt länge? Samt även kommit med massor av kritik tidigare.

Det borde även Lundsbergare inse, att om skolan väljer att skita i vad SI säger, så är nästa steg en stängning. Eller du kanske tycker att man ska varnas och varnas och varnas, men inget mer än så ska ske?

Om det inte är en komunal skola då, då ska man bomma igen direkt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in