2013-08-27, 21:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Gammablixtar är knappast *nödvändiga" i ett perfekt universum. Gammablixtar är helt enkelt en energistråle som är dödlig för allt liv och helt onödig.

Eller du kanske vill berätta vad dom tjänar för syfte?
Ursäkta jag lägger mig i, men kan inte låta bli att reagera när jag ser sådana här exempel på modern motsvarighet till vidskeplighet.
Om jag fattar rätt så har du "åsikter" om vad som är nödvändigt och inte, i universum?
Menar du att det finns något som inte är nödvändigt? Tror du att du förstår naturen bättre än naturen själv?

Citat:
Fetade: Säg det till offren vid Haiti eller Japan. Jordbävningar och vulkaner är helt enkelt riktigt rejäla stolpskott av den ponerade skaparen, om en sådan existerar.

Tropiska stormar då, är de också nödvändiga?
Se ovan
Citera
2013-08-27, 21:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ursäkta jag lägger mig i, men kan inte låta bli att reagera när jag ser sådana här exempel på modern motsvarighet till vidskeplighet.
Om jag fattar rätt så har du "åsikter" om vad som är nödvändigt och inte, i universum?
Menar du att det finns något som inte är nödvändigt? Tror du att du förstår naturen bättre än naturen själv?

Se ovan

Var ser du vidskeplighet i mitt inlägg?

Som jag sagt tidigare i tråden, så vill jag inte slösa tid på att hålla på att försöka definiera "bra" eller "nödvändig" osv. Men jag tycker att gammablixtar inte hör hemma i ett för oss perfekt universum.

Edit: Du menar alltså att tropiska stormar är nödvändiga här på jorden?
Citera
2013-08-28, 12:27
Medlem
Ni pratar om kaos.. Vid en brand på ett diskotek exempelvis. alla får panik och det blir kaos, rättare sagt det blir en massa oordning. Folk dör och skadar sig samt får panik.
Behövs detta kaos, eller är detta också en vacker ordning i naturen?
Citera
2013-08-28, 13:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Ni pratar om kaos.. Vid en brand på ett diskotek exempelvis. alla får panik och det blir kaos, rättare sagt det blir en massa oordning. Folk dör och skadar sig samt får panik.
Behövs detta kaos, eller är detta också en vacker ordning i naturen?
Kaotiska konstellationer skärper utan tvekan människans organisationsförmåga, så om en gud fanns, skulle den troligtvis hellre hålla sig aktiv genom att inte ingripa utan låta saker bero, så människans fria vilja ges utlopp.. utan kaos ingen riktigt fri vilja, ju mer organiserat el. tillrättalagt något är desto mindre fantasi och kreativitet ges fritt utlopp.. det hör på något sätt ihop, liksom att död också väcker livslusten, död eldar liksom vår överlevnadsinstinkt.
Vi har ju själv fått rota fram varenda liten atom och kvark, att befinna oss där vi är idag..

Men tror mer att det går att finna i livsformerna, än att en utomstående faktor såsom gud, skulle ha avgörande roll i detta. Det har tagit tid och varit svettigt, men trots allt är allt skapat på jorden människans försyn - man behöver inte direkt se människan som alldeles hopplös bara för att allt inte kommer på en o samma gång. Tiden är isf en större rollfördelare, än någon gud i världen. Allt vi gör, gör vi mot eller med tiden.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-08-28 kl. 13:56.
Citera
2013-08-29, 09:37
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Var du ateist även i ditt förra liv tror du?
Citera
2013-08-29, 09:44
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Vilka bevis söker du? Finns många olika sorters förstår du och ettbevis för dig är säkert inte samma bevis som för Kjell-Arne.

Och vad menar du med "Gud"? Tydliggör
Citera
2013-08-29, 10:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck

Det är givetvis upp till tesiten att förklara vad denne menar med gud. Det ankommer inte på ateisten att göra jobbet åt den troende.

Citat:
Vilka bevis söker du?

När teisten sedan förklarat vad den menar med gud så får den väl lägga fram de bevis som denne tror sig ha, alternativt komma överrens med ateisten vilken form av bevisföring som kan anses vara lämplig för den specifike guden.
Citera
2013-08-29, 10:43
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Var ser du vidskeplighet i mitt inlägg?

Som jag sagt tidigare i tråden, så vill jag inte slösa tid på att hålla på att försöka definiera "bra" eller "nödvändig" osv. Men jag tycker att gammablixtar inte hör hemma i ett för oss perfekt universum.

Edit: Du menar alltså att tropiska stormar är nödvändiga här på jorden?

ÖÖmmm ja förmodligen, varför skulle de vara onödvändiga?
Citera
2013-08-29, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja men nu är det som gäller och inte dina åsikter om deduktion som allrådande metod.

Vad är det "som gäller"? Att ge statistik en funktion den inte har?
Citera
2013-08-29, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror du att du förstår naturen bättre än naturen själv?

Förstår naturen sig själv?
Citera
2013-08-29, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var du ateist även i ditt förra liv tror du?

Du flytter målstolperna, men kravet om belägg följar dock med.
Citera
2013-08-29, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka bevis söker du? Finns många olika sorters förstår du och ettbevis för dig är säkert inte samma bevis som för Kjell-Arne.

Så vi skall alltså börja från ruta étt igen?

Är du öht insatt i denna tråds olika perspektiver på trådfrågan (och för den del inom allmän teologi) eller hoppar du bara in för att upprepa vad som redan sagts i det oändliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in