2013-08-28, 23:46
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtMikkelsen
Självfallet median hakar på snabbt som satan då det gäller en så kallad elitskola. Finns inget mer underbart för journalistsvinen att hitta era brister och visa upp dom så att andra mer misslyckade skolor framstår som inte komplett värdelösa.
Hur är källorna bristfälliga då det är erkännande och väl dokumenterade händelser som eran personal avvisar allt som pojkstreck? Det är hela attityden kring pennalismen och bortförklaringarna som är ett problem( katedral är värre, händer våld på kommunala skolor osv osv).
Nu har t o m din förra rektor gått ut med att man känt till någon lek vid insparken som inte var helt trevlig.
Nä ni har bara er själva att skylla för denna utvekligen och jag förstår inte hur ni tycker det kan komma plötsligt då det frekvent varit i media med diverse "pojkstreck" som ni så kärt kallar det för.
Men din syster får säkert komma tillbaka inom färre än sex månader och förhoppningsvis blir detta en läxa som både elever och personal tar god lärdom av och ser till med dessa..."pojkstreck" slutar.
En mediaanka fullt i klass med Janne Ljugos fantasier om Solbacken.
Senast redigerad av Svithjod 2013-08-28 kl. 23:49.
Citera
2013-08-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Du har en konstigt definition på pojkstreck. Idioterna beter sig ju som förhörsledare i Mellanöstern, bränner elever med cigaretter och strykjärn

Jag refererade till skolans styrelsemedlem som kallade det så, därav citattecken.
Citera
2013-08-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du verkar inte förstå den enskilda ansvar?

Av vad media rapporterar så kände den förra rektorn inte bara till att nollning pågick men godkände även en del olika former av det. Må vara att dessa personer gjort bra mycket grövre än vad rektorn var medveten om men en skola som godkänner kränkande nollning kan inte ha mycket rätt för sig.
Citera
2013-08-28, 23:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Jag refererade till skolans styrelsemedlem som kallade det så, därav citattecken.
En enskild styrelsemedlem citeras när denne pressas av media, hade de blivit mediatränade så hade de haft vett o hålla truten. Media har jagat skolan länge och nu fick man läge då vrider man och vänder på diverse mindre genomtänkta uttalanden.
Citera
2013-08-28, 23:52
Medlem
tuffkatts avatar
Antalet händelser som inträffar på Lundsberg är nog betydligt färre än vanligt om du ser till en större skola i exempelvis Stockholmsområdet. Bara i den stad jag bor i, som är väldigt liten, så har det inträffat många grövre incidenter bara det här året.

Jag tänker inte börja hävda att det inte rapporteras om dessa incidenter, för det gör det. Dagligen. Trots det, så får sådana här händelser så otroligt mycket mer uppmärksamhet, och det genererar också helt andra reaktioner. Vad beror det på? Är det för att dessa elever har rika föräldrar som betalat 200 000 för deras skolgång? Är det för att det är ett internat?

Det sker kontinuerligt grövre former av misshandel och våldtäkter på andra skolor i landet, främst större städer, men det tycks sopas under mattan. Jag kan inte tänka mig att en liknande åtgärd skulle tas så drastiskt om det inte varit en internatskola.

Det är skitsnack att inte skulle ske i lika stor utsträckning på kommunala skolor. Det är skitsnack att det skulle vara någon form av skillnad mellan dessa elever och andra elever. Som jag sa, skillnaderna finns främst i det ekonomiska, och jag har svårt att se hur det skulle vara relevant nu.

Att denna skola stängs ned, är bara ett resultat av detta klasshat som idag framförallt riktas mot övre medelklass och överklass. Vi har sett det förut, i form av dessa bussresor till Saltsjöbaden, och vi ser det igen. Det är ju ingenting dessa människor smyger med, så att säga.

Jag är inte helt positivt inställd till privatskolor av denna sort, framförallt när det kommer till finansiering och dylikt, men det här är ett absurt beslut. Det är också en absurt mediarapportering, där det mesta verkar grunda i "jag tror det ser ut såhär på skolan..". Detsamma gäller de reaktioner vi ser på sociala medier och i övrigt.

Att vidta åtgärder är naturligtvis naturligt, men då ska det också göras på ett sådant sätt att det inte drabbar hundratals elever som inte har någon inblandning i det som skett, överhuvudtaget. Sådana här saker sker på individnivå, enligt samma princip som vid en vardaglig misshandel på respektive kommunal skola. Hur kommer det sig att vi plötsligt släpper allting sådant, och låter våra fördomar och övriga tankar som till största del grundar i okunskap (för det är trots allt väldigt få som varit på denna skola, talat med eleverna, och med lärarna) ta över helt och hållet.

Det är pinsamt att se.
Senast redigerad av tuffkatt 2013-08-28 kl. 23:57.
Citera
2013-08-28, 23:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zazei
Av vad media rapporterar så kände den förra rektorn inte bara till att nollning pågick men godkände även en del olika former av det. Må vara att dessa personer gjort bra mycket grövre än vad rektorn var medveten om men en skola som godkänner kränkande nollning kan inte ha mycket rätt för sig.
Fast ska vi lyssna till majoriteten i tråden så är det inget fel på nollning? Så vad är problemet!
Det är dylika överdrifter och övergrepp som ska beivras men det är en annan femma.
Citera
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Du verkar inte förstå den enskilda ansvar?
Jo då det gör jag, och det ansvaret tog skolinspektionen när rektor och styrelse inte klarade av att ta det. Det är ett ansvar man kan kräva av dem som de i vanlig Lundsbergsanda inte klarade av att svara upp emot. Är man inte duglig skall man inte bedriva internatskola, svårare än så är det inte.

Att du inte har intellektet att förstå det, det framgår tydligt.
Citera
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hundramiljarder++

De har fuskat lite med bidrag men betalt tillbaks när de blev påkomna. Vadfan är detta om egentligen?
Inga pengar betalades tillbaka! Kom in i matchen!
Citera
2013-08-28, 23:55
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
Varför är du så cynisk i din betraktelse av det styrande etablissemanget likt det vore charader?
Din fråga hade varit relevant om jag inte skrivit i tråden tidigare.

Touché mon ami

Läser ikapp tråden en dag, du har pm.

Av alla som skriver i denna tråd borde ju någon kunna reda ut vilka som egentligen tog det politiska beslutet att stänga Lundsberg temporärt, den som påpekar skolinspektionen har säkert rätt offentligt men vem tog beslutet egentligen?

Vilka betalar hela kostnaden av beslutet och vad blir slutsumman för hela processen?
Citera
2013-08-28, 23:56
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilswede
Ni som skriver här på flashback och lyssnar på vad Media har att säga, Tror att ni vet men i själva verket inte har en aningen om vad som har förse gått senaste året då skolinspektionen var på skolan.

Självklart är det helt förskräckligt att sådana här saker sker efter all tillsyn, och ja det ska bestraffas men snälla bestraffa de som har gjort något då och inte alla på skolan de övriga som går på skolan.
I ditt första stycke skriver du att vi inte har någon aning om vad som försiggått och därför inte kan ha en åsikt om vad som är rätt åtgärd.

I ditt andra stycke skriver du att vissa elever ska bestraffas.

Vad vet du som inte vi vet? Du verkar veta bättre än Skolinspektionen. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-08-28, 23:57
Medlem
Media har fått svenskar att sparka uppåt på de rika. Kommunismen är nära nu, det här kommer att nämnas i framtiden med banderollen: "2013 Lundsberg, då vi sparkade uppåt".
Citera
2013-08-28, 23:58
Medlem
Smått fantastiskt att det finns människor som försvarar skolan efter en sådan här händelse.
Det som har hänt är galet och oacceptabelt. Då blir konsekvenserna därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in