Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Jag försöker få klarhet i detta med att AJ skulle ha talat i telefon vid porten 02:30 på söndag. Så vitt jag förstår har denna tid kommit in sent i tråden. Lilltoe tror att folk som är ute sent kommer hem 02.30-03.00 och undrar underförstått om någon i trappuppgången kan ha kommit hem sent och sett eller inte sett blod. Ull-strumpa får för sig att samtalet med PT hölls 02:30 men hittar inte sin källa.
Tattoo66 förefaller vara tredjehandskällan till att någon verkligen sett AJ 02:30, men var det ett samtal som iakttogs? Qarrel har frågat efter källan och får svaret "En vän till mig som känner grannarna". Då undrar jag bara om vännen frågade grannen både om tiden för dunsarna och om, tiden då de såg AJ. I värsta fall är ju bara tiden 00.30 bekräftad hos grannarna...
Dessutom verkar det som om uppgiften om ett samtal 02.30 kommer från någon missuppfattning om tiden för samtalet med PT?
Vore bra om några i tråden kunde bekräfta tiden 02.30 med tydlig källangivelse om vad som verkligen bekräftats av grannar och andra vittnen, dvs förstahandskällor. All respekt för Tattoo66, jag vill bara kontrollera att inga missförstånd skett med uppgifterna på vägen från grannarna...
Edit: En lite känslig fråga kanske... Gick grannarna in i samma trappuppgång och då genom entren eller källaren?
Telefonsamtal utanför porten är endast en spekulation om han kanske ringt efter hjälp i samband med att han iaktogs i porten. Den tog fart i och med att det uppdagades att DB gjort en statusuppdatering 2:12.
Det finns en uppgift i tråden, från samma nick som berättat om vittnet, att grannen skulle gått in i vanliga trapphuset vid den aktuella tidpunkten.
Jag och en användare till frågade tattoo om en så specificerad tid som möjligt och om vittnet kunde bekräfta att det var AJ.
Den första uppgiften var ju att att AJ synts c:a 00.30 men korrigerades efter att han kollat upp till 2.30Dunsarnrna verifierades enligt denne till 00.30.
En granne hade hört en duns, en annan 3 dunsar.
Det sades också att det var just AJ och ingen annan, som denne passerat i porten.
Att samtalet med PT skulle ägt rum vid 2.30 var en spekulation samtidigt som man trodde att AJ och IF lagt ut bilder på instagram runt tvåsnåret, som sedan visade sig vara ett par dagar tidigare. Och att samtalet skulle skett efter det. Sedan har det spekulerats i att IF ringde PT när AJ varit ute vid 00.30 som sedan korrigerats till 2.30, så det har säkert lett till missuppfattningar.
En del teorier har ju krävt ett så sent scenario som möjligt, som säkert har hjälp till.