2013-08-28, 15:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det finns ett par tappra personer här på FB som åtminstone försöker hålla en tydlig linje mot de renodlade rasist tillika nazisterna i SVP.
Gissa varför detta inte har högsta prioritet?
Därför att de aldrig kommer att få inflytande.
Det stora problemet är ju att 7-klövern i ett rasande tempo fortsätter att ta in utanförskapsinvandrare, och det är detta problem som är akut.

Jag delar dina åsikter om rasism och nazism, men kan inte se att detta skulle vara något större problem i vårt land. Varför skulle 100.000 personer från hela världen årligen invandra till ett land som har en utbredd rasism?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-08-28 kl. 15:15.
2013-08-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det finns ett par tappra personer här på FB som åtminstone försöker hålla en tydlig linje mot de renodlade rasist tillika nazisterna i SVP. Problemet är bara att de är ett fåtal medan övervägande delen av SD-anhängarna gång i denna tråd och andra trådar gång på gång visar upp en främlingsfientlig hållning som är att likna med ren och skär rasism.
Om inte ni som vill framhålla att SD inte är ett rasistisk parti inte tar tydligt avstånd från dessa individer kommer SD så småningom att ätas upp av sitt eget historiska arv och förinta sig själv. Jag är helt övertygad om att svenska folket är kritiska till mycket inom invandringspolitiken men 10% rasister finns det inte.

Jag tror att så gott som alla SD:are har föreställningar som utifrån din horisont är rasistiska. Själv menar jag till exempel att det finns strukturella skillnader mellan olika nationaliteter och befolkningsgrupper vad gäller åsikter och värderingar. Det är därför integrationspolitiken misslyckats på så många fronter. Detta är dock inte detsamma som att alla eller majoriteten av till exempel afghaner skulle vara besvärliga människor som skiljer sig nämnvärt från etniska svenskar. Det räcker med att minoriteten av rötägg är lite större än bland etniska svenskar för att massinvandring ska leda till omfattande problem. Samma resonemang kan tillämpas på romer eller somalier som också visat sig vara svårintegrerade.

Visserligen är jag nyanserad i mina analyser och har rätt, men även om jag inte dömer individen utifrån kollektivet eller tror på rasbiologi så är jag vad Socialdemokraterna skulle kalla för en rasist. Jag kan alltså aldrig bli helt ickerasistisk utifrån etablissemangets horisont och därför finns det ingen anledning till att eftersträva det. Istället koncentrerar jag mig på att övertyga fler om att min analys är riktig, och att en röst på SD är enda alternativet för sunt tänkande människor.

/SD-trollet
2013-08-28, 15:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Att prata om historiskt arv känns som ett ganska löjligt famlande efter halmstrån. Lika löjligt känns det att ta upp rasbiologiska institutet, nazistsympatierna under andra världskriget och annat skoj som övriga partier ägnat sig åt.

Bemöt den politik som förs idag? Eftersom partiet utgörs av inavlade bönder borde det inte vara särskilt svårt att snacka omkull dem med fakta..

...eller?

EDIT: Att dyslektiska powerpuffboy inte klarar av det förvånar inte, men du brukar ändå hålla dig hyfsat saklig i dina inlägg.

Invändningen (eller förtydligandet) är generell mot flera liknande poster:

Om man, som många politiskt aktiva, har referensramar tillbaka till 1990 och SD, så som de uppstod, så minns man skinheads, BSS, hat-och protestmarscher mot utlänningar och ett antal tämligen grova övergrepp mot utlänningar i allmänhet. Man har alltså en klar bild av varifrån SD har kommit, och man finner, om man följer utvecklingen, att det har varit märkvärdigt svårt för partiet att hantera de här rätt extrema åsikterna. Första utrensningen kom med Klarström ca -95, andra vågen påbörjades med JÅ - det är ingen tvekan om att man försökte och försöker göra upp med sitt förflutna.

Syftet har uppenbart varit att se till att göra partiet salongsfähigt, och det är min tro att man inte heller kunnat få så mycket som (säkra) 10 % i dagens opinion om denna rörelse inte uppfattats.

Vad som krävs av dem för att allmänt uppfattas som en förhandlingsbar partner och ett parti bland andra är helt enkelt att de uppfattas som helt igenom fria från den här historiska kopplingen.
Det spelar därvid mindre roll om aktiva SD-sympatiserer påstår aldrig så att "det är inte så" eller (litet mindre smart) "det har aldrig varit så".

Det har varit så, och det inträffar ofta nog att rasism fortsatt dyker upp för att det skall vara fortsatt besvärande, men i allt mindre grad.
2013-08-28, 15:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Vi har alla våra föreställningar om hur verkligheten är beskaffad. Dina tycks vara att de etablerade partierna skulle vara på väg att ta itu med problemen kopplad till integration och invandring, samt att SD:are skulle ha något emot den enskilda invandraren. Inget av detta stämmer dock. Tvärtom råder samsyn om att den enskilda individen måste bedömas för sig, oavsett vilka strukturella problem som finns inom den befolkningsgrupp individen tillhör.

Helt säkert kommer du att upprepa dina litanior oavsett hur tingens tillstånd utvecklar sig, men det här är ju Flashback, så det är din arena lika mycket som någon annans.

/SD-trollet

Då tycker jag du skall fundera på om jag får vänta längre på att endera blocket (eller de tillsammans) hittar en lösning som kan uppfattas OK, eller om du får vänta längre, tills SD skall bli så stora att de kommer att genomföra den?
2013-08-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då tycker jag du skall fundera på om jag får vänta längre på att endera blocket (eller de tillsammans) hittar en lösning som kan uppfattas OK, eller om du får vänta längre, tills SD skall bli så stora att de kommer att genomföra den?

Min bedömning är att det kommer gå åt helveten innan någotdera scenario inträffat, och det enda jag kan göra åt saken är att stödja den sida jag tycker har mest rätt och minst fel.

/SD-trollet
2013-08-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Visserligen är jag nyanserad i mina analyser och har rätt, men även om jag inte dömer individen utifrån kollektivet eller tror på rasbiologi så är jag vad Socialdemokraterna skulle kalla för en rasist. Jag kan alltså aldrig bli helt ickerasistisk utifrån etablissemangets horisont och därför finns det ingen anledning till att eftersträva det. Istället koncentrerar jag mig på att övertyga fler om att min analys är riktig, och att en röst på SD är enda alternativet för sunt tänkande människor.

/SD-trollet

Du har rätt. SD ska inte ens försöka anpassa sig efter kriterier och bilder som andra agendasättare tagit sig friheten att skapa. SD kommer att upphöra att betraktas som rasistiskt den dag som de själva erövrat sin del av tolkningsföreträdet, inte förr. Att man vid det laget säkerligen har en allt kompetentare partiapparat och färre rötägg är en parallell, men till stor del separat process.

Legitimiteten hos SD ligger i att de har rätt i sak och att de, även rötäggen, varit modiga idealister när de trots ett kompakt motstånd arbetat demokratiskt.

I takt med att detta tolkningsföreträde erövras kommer också plattformen att kräva ansvar för övriga partiers ansvarslösa politik och dess fortgående konsekvenser.

Då kommer SD:s "besvärliga arv" väga lätt i jämförelse.
2013-08-28, 15:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vad som krävs av dem för att allmänt uppfattas som en förhandlingsbar partner och ett parti bland andra är helt enkelt att de uppfattas som helt igenom fria från den här historiska kopplingen.
De har, som sagt, varit förhandlingsbara hur länge som helst.

Du flyr ju ständigt huvudproblemet - att 7-klövern faktiskt förespråkar den idiotiska invandringspolitik som vi har.
Citat:
Det spelar därvid mindre roll om aktiva SD-sympatiserer påstår aldrig så att "det är inte så" eller (litet mindre smart) "det har aldrig varit så".
Men det är ju du som har svalt mediemyten, (titta på YT-videon som jag länkade till) eller som t.o.m försöker skapa nya myter:
Citat:
ett antal tämligen grova övergrepp mot utlänningar i allmänhet
Vilka "grova övergrepp mot utlänningar" har SD:are begått?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-08-28 kl. 15:47.
2013-08-28, 15:42
Medlem
Citat:

Ju snabbare SD äter upp de etablerade partiernas lönekuvert desto snabbare kommer politiken att styras i en för Sverige bättre riktning.

Om kursändringen sker med SD som partner eller indirekt påtryckare, spelar ingen roll.
2013-08-28, 15:43
Bannlyst
Jag har läst 14,6% i flera trådar idag, men inte förstått var siffrorna kommer ifrån - vilket opinionsmätningsinstitut? Länk?
2013-08-28, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LubbeTjoffmopf
Jag har läst 14,6% i flera trådar idag, men inte förstått var siffrorna kommer ifrån - vilket opinionsmätningsinstitut? Länk?

Sentio. 1000 pers svarade i webbenkät, dvs. de sa vad de tyckte antar jag.
2013-08-28, 15:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men det är ju du som har svalt mediemyten, eller som t.o.m försöker skapa nya myter:

Vilka "grova övergrepp mot utlänningar" har SD:are begått?

För det första skrev jag inte det, utan pekade på att samhället hade hade sådana element vid den tiden SD bildades.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sdsticker.jpg

Nu tänker jag inte gå OT, men det är, för den som vill, enkelt att reda ut vilka som grundade SD, vad som hände på 90-talet, hur skinheadrörelsen fungerade, hela BSS-rörelsen och dess uppgående i SD. Nynazism frodades på svenskt sent 80- och 90-tal och det är väl belagt att det funnits kopplingar till SD.

http://www.dagbladet.no/2010/09/12/magasinet/politikk/utenriks/sverige/sverigedemokraterna/13277818/

Jag vill också rätta ett sakfel, I en tidigare post blandar jag ihop Anders Klarström med Mikael Jansson, till Janssons nackdel och Klarströms fördel. Men det handlade alltså om hur man rensade upp i SD.

Inte för att det behövdes, givetvis. Det har ju aldrig varit så.
2013-08-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henget
Följer denna eminenta tråd dagligen och läser med glädje dina inlägg och alla andra duktiga debattörers spekulationer om SD:s framfart.

Använde status.st som källa för min lilla tabell och ville med den visa hur mycket det skiljer mellan de "agendastyrda" och de lite mer "fria" instituten.

Skulle bra gärna vilja höra samtalen angående SD hos samtliga institut innan en ny mätning publiceras! Skulle till och med kunna tänka mig att plantera granplantor i en vecka för att få den möjligheten!

Tack. Jag tycker att det RingRing2014 gjorde med rådata från UM var mycket bra
och jag hängde på där. Hoppas att andra institut vågar visa sina rådata snart.
Jag gillade ditt inlägg och ville mest att utrycka att status.st ofta är en guldgruva.
Graferna där över SD:s resulat visar tydligt att vissa institut tex Sifo missar målet grovt.

Jag tycker också att du höll dig till ämnet på ett föredömligt sätt.
Årsmedelvärden är klart intressanta när det gäller SD.
En del andra hamnar ofta helt snett och missar att ämnet är:
Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Invandringsdebatt i allmänhet är inte topic i denna tråd
som moderatorn har påpekat.
Senast redigerad av amalrik 2013-08-28 kl. 16:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in