2013-08-28, 13:58
Medlem
Skolinspektionen har nu beslutat att stänga Sveriges äldsta internatskola. Ett verksamhetsbeslut har ålagts skolan och alla elever är hemförlovade. Detta efter den egendomliga strykjärnsincidenten som nämns i andra trådar.

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var? Eller är namnet Lundsbergs skola så skadat att ingen räddning finns?

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Nyheter1/Skolinspektionen-granskar-Lundsbergs-skola/
Senast redigerad av Tomteboda 2013-08-28 kl. 14:02.
Citera
2013-08-28, 14:02
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Med tanke på alla de övergrepp och våldtäkter som sker på alla kommunala skolor så tycker jag att detta är högst märkvärdigt.
Citera
2013-08-28, 14:05
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Förövrigt, jag upphör aldrig att förvånas över varför alla dessa incidenter som inträffar på den skolan helt plötsligt är en riksangelägenhet.
Citera
2013-08-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Skolinspektionen har nu beslutat att stänga Sveriges äldsta internatskola. Ett verksamhetsbeslut har ålagts skolan och alla elever är hemförlovade. Detta efter den egendomliga strykjärnsincidenten som nämns i andra trådar.

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var?

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Nyheter1/Skolinspektionen-granskar-Lundsbergs-skola/
Jag tror inte riktigt du förstått vad det här innebär. Eftersom att alla fall av pennalism påstås ha skett utanför tillsyn och av äldre mot yngre elever så kommer Lundsberg hävda att deras syn på kamratuppfostran har förändrats, att de kommer anställa ytterligare personal för att hålla ordning (t ex nattpersonal) och så vidare. Möjligtvis låses studenthemmen på kvällstid. Sedan kommer de öppna igen.

Jag ger det max två veckor innan de har fått klartecken.
Citera
2013-08-28, 14:06
Medlem
på tiden. ska bli skönt att slippa höra om lundsberg mer.
Citera
2013-08-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Med tanke på alla de övergrepp och våldtäkter som sker på alla kommunala skolor så tycker jag att detta är högst märkvärdigt.

Lundsberg har kanske hamnat i en sorts bidragsfälla där skolans självständighet har minskats för att ge tillgång till olika statliga söd såsom skolpeng och stöd som riksinternat. Bakom skolan står ganska mäktiga intressen som borde ha tillräckligt med deg för att driva skolan vidare helt eller delvis utan dessa stöd.
Citera
2013-08-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Förövrigt, jag upphör aldrig att förvånas över varför alla dessa incidenter som inträffar på den skolan helt plötsligt är en riksangelägenhet.
Det är två anledningar: dels handlar detta om de framtida ledarna i landet, dels handlar det om i det närmaste sadistiskt våld.

Våld i vanliga skolor handlar om meningsskiljaktigheter där barn slåss med varandra, här handlar det om tortyr för nöjes skull av människor som kommer vara våra barns chefer.
Citera
2013-08-28, 14:07
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag tror inte riktigt du förstått vad det här innebär. Eftersom att alla fall av pennalism påstås ha skett utanför tillsyn och av äldre mot yngre elever så kommer Lundsberg hävda att deras syn på kamratuppfostran har förändrats, att de kommer anställa ytterligare personal för att hålla ordning (t ex nattpersonal) och så vidare. Möjligtvis låses studenthemmen på kvällstid. Sedan kommer de öppna igen.

Jag tror inte riktigt du förstått vad det här innebär.

Lundsberg har sex månader på sig att komma på en lösning som Skolinspektionen ska ta ställning till, först därefter kan skolan eventuellt öppna igen.
Citera
2013-08-28, 14:08
Medlem
Citat:

Visst, skolinspektionens utredning kan gå med expressfart. Men utredningen kan även dra ut på tiden, och redan efter några månader så är skolans framtida existens hotad.
Citera
2013-08-28, 14:08
Medlem
Citat:

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var? Eller är namnet Lundsbergs skola så skadat att ingen räddning finns?

Med tanke på att den inte ska stängas mer än tillfälligt, så är det väl inte mycket att tjata om.
Citera
2013-08-28, 14:09
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Det är två anledningar: dels handlar detta om de framtida ledarna i landet, dels handlar det om i det närmaste sadistiskt våld.

Våld i vanliga skolor handlar om meningsskiljaktigheter där barn slåss med varandra, här handlar det om tortyr för nöjes skull av människor som kommer vara våra barns chefer.

Hade gärna att att man agerade lika resolut och stängde Oxievångskolan i Malmö.

http://avpixlat.info/2013/02/14/skolvaldtakten-i-oxie-garningsmannen-atalade/
Citera
2013-08-28, 14:10
Medlem
Citat:
Lundsberg har kanske hamnat i en sorts bidragsfälla där skolans självständighet har minskats för att ge tillgång till olika statliga söd såsom skolpeng och stöd som riksinternat. Bakom skolan står ganska mäktiga intressen som borde ha tillräckligt med deg för att driva skolan vidare helt eller delvis utan dessa stöd.
De behöver inte bidragen för att gå runt, men det ironiska är att de måste få bidragen för att ha rätt att ta extra betalt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in