2013-08-28, 02:18
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Vet utredarna i detta fall inte säkert vart brottet ägt rum, hur brottsoffret dött eller när det skett, så är det i så fall bara klokt att vidga vyerna. Ja, samtidigt som de är säkra på vem/vilka är skyldiga till brottet.

Hur skulle utredarna kunna vara säkra på vem/vilka gärningsmännen var om de inte vet var brottet ägt rum, hur brottsoffret dött eller när det skett?
Citera
2013-08-28, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Ett grundkrav i en snårig debatt är att man sätter sig in i ämnet, eller att man iaf försöker, men Hagenbach, du lever glatt i en helt egen dimensionsbubbla, och påstår exakt vad som helst när som helst, helt utan täckning och skam, och det är så sjukt att du inte fattar att alla fattar hur du funkar Tror du ärligt talat att ngn psykiskt frisk person som läser denna tråd tar dig på allvar ?

Ditt påstående är helt gripet ur luften, och det är dessutom ologiskt, rent absurt faktiskt. Om polisen ansåg att sex st (!) tidsangivelser från personer nära Catrine var irrelevanta så var de aktuella poliserna totalt värdelösa som poliser, eller helt enkelt extremt ointelligenta, och antagligen förståndshandikappade.

Sex tidsangivelser som gavs av vänner och en släkting strax efter Catrines död kan inte vara irrelevanta, och tillsammans antyder sex närstående personer att Catrine levde när hon borde vara död. Den kvinnliga släktingens påstående (hon sa att Catrine ringt efter 19/6) kollades aldrig av polisen, och resten av påståendena nedtecknades i förhör, och det är odiskutabla påståenden, de finns att läsa.

När man utreder ett brott (vilket brott som helst) ska man tänka på tid, plats och person, och utredningen var helt enkelt kass. En god utredning innehåller tidsangivelser från vittnen, och alla tidsangivelser ska samlas ihop snabbt och vara ledande i spaningsarbetet.
Just det! Dom utredare som gjorde ett helkasst arbete 84-87.....hur lever dom idag? Hur Känns det, på kass svenska??
Dom som inte for sta och förhörde Vinof på en gång.
Som aldrig uppdagade Vinterg. nr 21 och än mindre undersökte det som kan ha varit Catrins sista boende.
Som aldrig ringade in BMs ruskprickskompis Davidsson och kollade upp hans alibi. U.s.w.
Hur Känner sig Pajasarna idag??
Citera
2013-08-28, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Något mer om handledaren Christian Diesen.

" Slicka uppåt, sparka nedåt

Leif, känd från dokumentären "Fallet Ulf" friades från alla anklagelser om våldtäkt på Bo Larssons dotter och frigavs från sitt fängelsestraff. Trots att det inte var sant påstod juridikprofessor Christian Diesen i publikationen Juridisk tidskrift att Leif var tidigare dömd för våldtäkt. Diesen bad aldrig Leif om ursäkt, något journalisten Patrik Nyberg anser skulle varit på sin plats.
Christian Diesen

December 2004 försätts Bo och hans äldre kamrat Leif på fri fot efter att ha suttit i fängelse i flera år oskyldigt dömda för våldtäkt av Bos dotter. Dottern hade även berättat om ritualmord och anledningen att Bo och Leif frigavs var advokaten Thomas Olsson och journalisten Hannes Råstams arbete med fallet, som resulterade i Råstams reportage om rättsövergreppet.

Här hade man kunnat tro att historien var över. Ett grymt justitiemord hade avslöjats och två personer i underklassen hade drabbats av rättsväsendets tunnelseende men nu fått upprättelse. Men alla såg inte på saken på detta vis. Den före detta kriminalinspektören Monica Dahlström Lannes publicerade artiklar där det insinuerades att männen var skyldiga. 

På bloggar hävdades det att Leif tidigare var dömd för sexualbrott och den friande domen sågs som en backlash för sexualbrottsoffer av vissa nätskribenter.

Kallduschen

Den riktiga kallduschen för Leif kom när juridikprofessorn, Christian Diesen, hävdade att Leif var en tidigare dömd våldtäktsman. Artikeln av Diesen publicerades i Juridisk tidskrift. Publikationen har gott renommé och de som läste texten förutsatte att juridikprofessorn kontrollerat ryktesspridningen om Leif.

När jag pratade med Leif om anklagelserna så märktes det att dessa tagit hårt på honom. Han var ledsen över att lögner spreds om honom och han önskade få en ursäkt av de som beljugit honom. Juridisk tidskrift betalade skadestånd till Leif och publicerade även en skriftlig ursäkt.

Diesen kan inte svälja stoltheten

Dock bad aldrig Diesen om ursäkt för förtalet av Leif. Något jag vet att Leif var besviken över. Ett enkelt förlåt hade betytt mycket för Leif men lögnerna om honom visar med tydlighet att vårt samhälle mäter människor efter olika måttstockar. Några månader före sin död sa Leif:

– Det är så sorgligt med Diesens lögner. Jag tycker att han borde be om ursäkt om han har något samvete. Jag är inte dömd för våldtäkter och andra sexövergrepp som Diesen påstår. Tre år satt jag i fängelse innan jag blev frikänd. Och kränkningarna är inte över än.

Att en juridikprofessor skulle nedlåta sig till att be en person från socialgrupp fyra om ursäkt, är måhända en naiv tanke från undertecknad. Men jag hade hoppats av hela mitt hjärta att Diesen skulle svälja stoltheten och ”nedlåta” sig till denna mänskliga handling. Tyvärr blev det aldrig så och Leif avled 2008 utan att fått höra ordet förlåt.

Hyllad av medierna

Några månader efter att förtalet av Leif uppmärksammades skickade juridikprofessorn ut ett pressmeddelande om att han skulle ta en time-out vad gällde att uttala sig i media. Man kan misstänka att Diesen för första gången i sin akademiska karriär kände sig besvärad i kontakten med journalister. Han hade tidigare hyllats av media då han deltagit i drevet mot de båda läkarna som anklagades för mordet på Catrine da Costa. Diesen skrev en rad artiklar om ärendet och var även handledare åt allmänläkarens före detta fru i samband med hennes uppsatsskrivande.

Sagor och rykten

Leif var en man från underklassen som drabbades hårt av rättsväsendets felaktiga bedömning av skuldfrågan. Läkarna dömdes aldrig för mordet de åtalades för men de har istället drabbats av en stigmatisering som underblåsts av Diesen och andra frasradikaler. Och det är detta som är det tragiska i historien om Leif, läkarna och Diesen. Varför sitter det så långt in för personer inom etablissemanget att säga ordet förlåt? Detta enkla ord tror jag hade betytt mer än skadeståndet för Leif. Och för läkarna i da Costa-fallet hade ett förlåt varit mycket värt. Det finns ingen idag som tror på huvudvittnet från tingsrättsrättegångarna mot läkarna. Ingen tror att allmänläkarens dotter berättat för sin mamma vid 2 ½ års-ålder, att när hon var 17 månader så bevittnade hon ett ritualmord där hennes pappa och obducenten åt ögon, grillade huvuden och hade homosexuella samlag utstyrda i djävulskåpor. Men det var gynnsamt att tro på dessa sagor under 1980-talet.

Ett förlåt hade varit på sin plats från Diesen för att han aldrig ifrågasatt sin elevs påståenden. Men något säger mig att han precis som i fallet med den förtalade Leif vägleds av orden ”Slicka uppåt, sparka nedåt!”

Av Patrik Nyberg

http://www.magasinetparagraf.se/debatt/slicka-uppat

Bara som en liten konsumentsupplysning, för att citera en viss lagman.

Bara det att ett justitiemord inte per automatik samtidigt är ett annat, ett tredje och ett fjärde.

Om juridikprofessorn haft fel och ingenting annat än fel, i detta fall med den här Leif, och att denne i sanning är oskyldig (är inte alls insatt i detta), så skulle det ju naturligtvis vara på sin plats att han öppet bad denne om ursäkt. Det skulle vara helt i sin ordning. Men, betyder det att han har fel om läkarna? Kan man automatiskt utgå ifrån det? Det skulle vara en annan visa om det visade sig att Diesen varit högst inblandad i 70 elva justitiemord. Då skulle det inte råda någon som helst tvekan om var denne står.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-08-28 kl. 02:43.
Citera
2013-08-28, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just det! Dom utredare som gjorde ett helkasst arbete 84-87.....hur lever dom idag? Hur Känns det, på kass svenska??
Dom som inte for sta och förhörde Vinof på en gång.
Som aldrig uppdagade Vinterg. nr 21 och än mindre undersökte det som kan ha varit Catrins sista boende.
Som aldrig ringade in BMs ruskprickskompis Davidsson och kollade upp hans alibi. U.s.w.
Hur Känner sig Pajasarna idag??

Jönssonligan (GW och gänget) hörde inte Vinof alls, om jag förstått det rätt. Hörde dessa överhuvudtaget med folk, som de ursprungliga utredarna tyckte inte var intressanta och av den anledningen ratade? Solnamannen, ja. En väktare, ja ("Uffe"?). Men, Saba, CB, den redan nämnda Vinof, JE, TÅ och någon till?

Och om utredningen var så "kass"...hur kommer det sig då att det bara är den här Jan-igår snut-idag författare som lipat över den? Var är alla de andra?
Citera
2013-08-28, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Hur skulle utredarna kunna vara säkra på vem/vilka gärningsmännen var om de inte vet var brottet ägt rum, hur brottsoffret dött eller när det skett?

Genom vittnen kan de bli det.
Citera
2013-08-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just det! Dom utredare som gjorde ett helkasst arbete 84-87.....hur lever dom idag? Hur Känns det, på kass svenska? Dom som inte for sta och förhörde Vinof på en gång. Som aldrig uppdagade Vinterg. nr 21 och än mindre undersökte det som kan ha varit Catrins sista boende. Som aldrig ringade in BMs ruskprickskompis Davidsson och kollade upp hans alibi. U.s.w. Hur Känner sig Pajasarna idag??

Det finns ju djup ånger i de juridiska leden, men man frågar sällan fotfolket när det skrivs böcker och artiklar, och det är synd. Det skulle vara intressant att prata med ett par poliser som var på plats och höra deras versioner, nu när de är gamla, kanske tom pensionerade, och kan tala fritt.

Alla är såklart inte så pratglada. Utredningen var inte bara undermålig, den var direkt smutsig, md flummiga, vinklade förhör och baklängesarbete, och som sagt var, att sex stycken centrala tidsangivelser hamnade i skymundan kan knappast vara en slump. Och tidigt försvann uppgifterna också.

Saba nämnde mitten av juni så tidigt som aug 1984, hon är helt klar. Saba träffade TÅ 8/6 och sa att hon såg Catrine ung en vecka senare, och den kvinnliga släktingens uppgift om ett telefonsamtal efter 19/6 kollades inte ens av polisen.

Vinof är ett kapitel för sig, han var hal som en ål, och hans jobbarkompis hjälpte honom att ljuga ("hjärntumör"), och han höll sig envetet undan, i hela sju månader, inte dåligt. Och lägg märke till att han förhörs strax efter (2 månader) efter TH:s första häktning.

En gatukollega till Catrine sa att Vinof fanns på MS-gatan i okt 1984, och då visste han att polisen jagade honom. Polisen jobbade på rätt bra, men det är inte lätt att jaga en man över hela Sverige om det bara gäller förhör och inget bindande finns. Man får lite på samarbetsvilja, och ngn sådan fanns ju inte.

Däremot skulle man självklart ha gått in och kollat lokalerna (Billiga Andersson), där Vinof jobbade, och han var också skriven där, from våren 1984 (E-vägen 25). En kvinna sa att Vinof köpt sex i lokalerna på E-vägen 1983, och polisen hade mkt info om Vinof strax efter Catrines död.

Sammanfattning: när Vinof väl förhördes hade man framför sig en kriminellt belastad, atletiskt byggd åkeriägare som kände Catrine, hade norrländska rötter, kom från jägarsläkt, bodde och jobbade på E-vägen, köpte sex, besökte MS-gatan, höll sig undan förhör frenetiskt, och ett vittne i en utredning (feb 1984) sa att mannen ifråga använde narkotika och var våldsam mot kvinnor på en bordell på Upplandsgatan. Om man verkligen strök denne mans namn efter vettigt övervägande är jag hemskt nyfiken på vad som sa att han var ointressant.

Och uppenbarligen tycker polisen illa om frågor om Vinof.

Jag får inte info om Vinof pga att polisen är samarbetsvillig, tvärtom.

Det är uppenbart att man vill villa bort mig, och det måste finnas ett tydligt skäl till det.

Jag ska göra mitt bästa för att ta reda på vad som ligger bakom.
Citera
2013-08-28, 10:09
Medlem
Citat:

Yes, du är inte blyg som vi vet, och skäms inte för att hylla lyncharrättvisa, rena vilda-västrn-logiken. Om tillräckligt många säger en sak om ngn ska den personen hängas, punkt slut, och det var exakt vad som hände på 80-talet. Man saknade både tidsram, bevis, indicier och relevanta personkopplingar, men man skrapade ädå ihop ett gäng sk vittnen som bekräftade exakt vad pressen och polisen påstått i flera år, dvs den story som man beställt.

Allihop, polisen som skulle sett TH ihop med C 1982, damen med hunden, fotohandlarparet, Christina, Rådén, MS och Rajs (jävig, inte att förglömma) visste exakt vad rätten och utredningen ville ha när de lämnade sina centrala utsagor. De fyllde bara i luckor i en myt.

Man ska vara evigt tacksam att polisen och rättsväsendet inte organiserats av dig. Milda makaroner.
Citera
2013-08-28, 10:17
Medlem
Citat:
Jönssonligan (GW och gänget) hörde inte Vinof alls, om jag förstått det rätt. Hörde dessa överhuvudtaget med folk, som de ursprungliga utredarna tyckte inte var intressanta och av den anledningen ratade? Solnamannen, ja. En väktare, ja ("Uffe"?). Men, Saba, CB, den redan nämnda Vinof, JE, TÅ och någon till?

Och om utredningen var så "kass"...hur kommer det sig då att det bara är den här Jan-igår snut-idag författare som lipat över den? Var är alla de andra?

Svaret är enkelt: "Alla de andra" är bara billiga syltryggar! Sådana kassa svenskar som inte står för någonting. Som helst hukar i buskarna och hoppas att den obehagliga stormen snart ska blåsa över.
ÄR det verkligen så svårt att begripa det??

Leif GW och andra som kackat i denna läkarstycknings-soppa har egentligen inget intresse av sanningen - de är bara ute för att vara med och lysa som små solar. Jag är rätt så säker på att även de får brinna långsamt - när väl den dagen är inne. RiksPellejönsarna..
Citera
2013-08-28, 11:52
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:

Vilka vittnen bevittnade brottet som man inte vet hur när eller var det begicks?
Citera
2013-08-28, 12:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Japp, helt utflippat, men jag tycker inte att Hagenbach förstör tråden. Hen har inte tilläckligt stora resurser för det, inte på ngt plan. Hagenbach tar plats och irriterar många (och gör undertecknad och andra förbannade emellanåt) men förstör tråden, det är väl att ta i. Vill man vara positiv kan man också tänka såhär: Hagenbach (och LMM såklart) gör strålande antireklam för sitt läger, och vore jag Rajs, Diesen eller Olsson och bestämde över denna tråd skulle jag försöka ta ordet från Hagenbach och LMM Jag skulle be dessa debattörer att ligga lågt. Nå, det finns nog en agenda iaf, och HB och LMM vill helt säkert sabba tråden, och internetsabotage är ju mkt vanliga. Ganska naivt av oss att tro att vi skulle få ha en fb-tråd ifred ngn längre tid.

På läs-skriv-fronten råder lite stiltje, iaf hemma hos mig. Jag väntar på info från kanaler som jag bearbetat i månader, och rullar mest tummarna och väntar på massor av ny Vinof-info.

Häromdagen skrev P Nyberg iaf om "Bosse", en styckarkunnig, incestdömd man som bodde i porten bredvid Uffe/väktaren i Solna, och denne man blev tydligen påkommen med underliga saker. Vad jag vet så blev "Bosse" (född 1944) påkommen med att gömma trosor och bindor i sitt bostadshus, och är detta sant så är detta en mkt udda figur, med en utvecklad sexuell problematik, som det heter, men det är lätt att feltolka och överila sig. Det finns ingen klar linje alls mellan pervon och likstyckningar (likstyckare är ytterst sällan pervon och pervon är ytterst sällan likstyckare) men en sådan här gubbe är såklart ovanlig, och man hajar till, eftersom han var nära Uffe, men han var geografiskt nära Catrines bästis också. Vi kan kalla henne VB, och hon bodde mkt hos Uffe/väktaren.

Jag luskar efter Bosses signalement förresten, och det finn massor av info om honom, men jag tror att ngn annan än jag jobbar på att få fram och bedöma den

Och om vi andra också ska få vara lite positiva så sprider du och en handfull mediemordsfanatiker till ytterst bra antireklam för erat läger, läkarnas sak vinner ingenting på att du/ni för deras talan och det ska vi alla vara förbannat glada över

Ser också att du har övergivit Vinof för stunden, nu minsann ska villospåret Bosse läggas ut och vi kan alla förvänta oss ofantliga textmassor om i princip ingenting inom en snar framtid
Citera
2013-08-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och om vi andra också ska få vara lite positiva så sprider du och en handfull mediemordsfanatiker till ytterst bra antireklam för erat läger, läkarnas sak vinner ingenting på att du/ni för deras talan och det ska vi alla vara förbannat glada över

Ser också att du har övergivit Vinof för stunden, nu minsann ska villospåret Bosse läggas ut och vi kan alla förvänta oss ofantliga textmassor om i princip ingenting inom en snar framtid
Nåväl. Men nog är det väl så att Lynch-Mobb-Anhängarna fortfarande är ledande när det gäller att bedriva historieförfalskning och att stödja en usel polisutredning och ett ty åtföljande justitie- och mediemord???

Och när "Bosse" och Vinof och Möller och Åberg och dessutom Ruskpricken Davidsson dyker upp samtidigt på scenen - är inte det något som alla sanningsälskare snart ska kunna uppskatta?
Citera
2013-08-28, 12:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ett grundkrav i en snårig debatt är att man sätter sig in i ämnet, eller att man iaf försöker, men Hagenbach, du lever glatt i en helt egen dimensionsbubbla, och påstår exakt vad som helst när som helst, helt utan täckning och skam, och det är så sjukt att du inte fattar att alla fattar hur du funkar Tror du ärligt talat att ngn psykiskt frisk person som läser denna tråd tar dig på allvar ?

Ditt påstående är helt gripet ur luften, och det är dessutom ologiskt, rent absurt faktiskt. Om polisen ansåg att sex st (!) tidsangivelser från personer nära Catrine var irrelevanta så var de aktuella poliserna totalt värdelösa som poliser, eller helt enkelt extremt ointelligenta, och antagligen förståndshandikappade.

Sex tidsangivelser som gavs av vänner och en släkting strax efter Catrines död kan inte vara irrelevanta, och tillsammans antyder sex närstående personer att Catrine levde när hon borde vara död. Den kvinnliga släktingens påstående (hon sa att Catrine ringt efter 19/6) kollades aldrig av polisen, och resten av påståendena nedtecknades i förhör, och det är odiskutabla påståenden, de finns att läsa.

När man utreder ett brott (vilket brott som helst) ska man tänka på tid, plats och person, och utredningen var helt enkelt kass. En god utredning innehåller tidsangivelser från vittnen, och alla tidsangivelser ska samlas ihop snabbt och vara ledande i spaningsarbetet.

Dom här "vännerna" till Catrine med sin 5 tidsangivelser som du pratar om, var dessa vänner kända för att vara oförvitliga medborgare som levde "väldigt lugna och stillsamma liv" helt utan några konstigheter ?
Jag räknar självklart bort den kvinnliga släktingen, hon har ingenting med "vännernas" tidsangivelser att göra, släktingen tänkte kanske på ett samtal efter den 19/6 1983, inte helt otänkbart, det kan vara svårt att minnas exakta år i efterhand som bekant

Dagboksvittnet kan väl också betecknas som en vän till Catrine men hon blir ju automatiskt dissad av dig och dina medlöpare i tråden eftersom hon kom med väldigt besvärande uppgifter i sina dagböcker.
Hur kan det komma sig att bara vissa vänner till avlidna Catrine är trovärdiga medans andra är lögnare ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in