Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Just det! Dom utredare som gjorde ett helkasst arbete 84-87.....hur lever dom idag? Hur Känns det, på kass svenska? Dom som inte for sta och förhörde Vinof på en gång. Som aldrig uppdagade Vinterg. nr 21 och än mindre undersökte det som kan ha varit Catrins sista boende. Som aldrig ringade in BMs ruskprickskompis Davidsson och kollade upp hans alibi. U.s.w. Hur Känner sig Pajasarna idag??
Det finns ju djup ånger i de juridiska leden, men man frågar sällan fotfolket när det skrivs böcker och artiklar, och det är synd. Det skulle vara intressant att prata med ett par poliser som var på plats och höra deras versioner, nu när de är gamla, kanske tom pensionerade, och kan tala fritt.
Alla är såklart inte så pratglada. Utredningen var inte bara undermålig, den var direkt smutsig, md flummiga, vinklade förhör och baklängesarbete, och som sagt var, att sex stycken centrala tidsangivelser hamnade i skymundan kan knappast vara en slump. Och tidigt försvann uppgifterna också.
Saba nämnde mitten av juni så tidigt som aug 1984, hon är helt klar. Saba träffade TÅ 8/6 och sa att hon såg Catrine ung en vecka senare, och den kvinnliga släktingens uppgift om ett telefonsamtal efter 19/6 kollades inte ens av polisen.
Vinof är ett kapitel för sig, han var hal som en ål, och hans jobbarkompis hjälpte honom att ljuga ("hjärntumör"), och han höll sig envetet undan, i hela sju månader, inte dåligt. Och lägg märke till att han förhörs strax efter (2 månader) efter TH:s första häktning.
En gatukollega till Catrine sa att Vinof fanns på MS-gatan i okt 1984, och då visste han att polisen jagade honom. Polisen jobbade på rätt bra, men det är inte lätt att jaga en man över hela Sverige om det bara gäller förhör och inget bindande finns. Man får lite på samarbetsvilja, och ngn sådan fanns ju inte.
Däremot skulle man självklart ha gått in och kollat lokalerna (Billiga Andersson), där Vinof jobbade, och han var också skriven där, from våren 1984 (E-vägen 25). En kvinna sa att Vinof köpt sex i lokalerna på E-vägen 1983, och polisen hade mkt info om Vinof strax efter Catrines död.
Sammanfattning: när Vinof väl förhördes hade man framför sig en kriminellt belastad, atletiskt byggd åkeriägare som kände Catrine, hade norrländska rötter, kom från jägarsläkt, bodde och jobbade på E-vägen, köpte sex, besökte MS-gatan, höll sig undan förhör frenetiskt, och ett vittne i en utredning (feb 1984) sa att mannen ifråga använde narkotika och var våldsam mot kvinnor på en bordell på Upplandsgatan. Om man verkligen strök denne mans namn efter vettigt övervägande är jag hemskt nyfiken på vad som sa att han var ointressant.
Och uppenbarligen tycker polisen illa om frågor om Vinof.
Jag får inte info om Vinof pga att polisen är samarbetsvillig, tvärtom.
Det är uppenbart att man vill villa bort mig, och det måste finnas ett tydligt skäl till det.
Jag ska göra mitt bästa för att ta reda på vad som ligger bakom.