Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jag läser med stor förtjusning dina ofta klockrena och välskrivna analyser. Men just här tror jag att du har fel. Om det blir en panik-allians mellan S+M kommer många väljare på båda sidor och lacka ur, för " - det spelar ju för fan ingen roll vad man väljer!" - så det kommer kortsiktigt att säkra makten i precis en och endast en mandatperiod. Sen kommer många många fler att rösta på SD.
Ett val i sänder. Om samarbetet tar slut 2018 finns alltid stora möjligheter för S och M att kraftigt distansera sig från varandra och hänvisa till att det var en nödlösning.
SD:s stora svaghet är att de själva är en nödlösning som endast existerar för att sjuklövern är helt oresonliga i invandringsfrågan. Det har tagit dem 20 år att nå över 10%. Det tog Folkpartiet tio veckor att gå från 4% till 13,3% genom att föreslå språktester. Så lätt är det för ett "legitimt" parti som går åt mer invandringskritiskt håll. Om M eller S föreslog åtgärder i SD-riktning skulle SD tappa hälften av sina väljare på en kvart. Det mesta av SD-lojaliteten sitter i sjuklöverns envisa motstånd.
Jag är fullt medveten om hur långsökt allt detta låter vid både första, andra och tredje anblicken. Men det finns ingen annan utväg på sikt än att gå i mer restriktiv riktning, och det enda sättet att kunna gå i mer restriktiv riktning utan att samarbeta med SD är att vingklippa MP, V, KD, C och FP för minst en mandatperiod. Det är dessa småpartiers fel att M och S blöder till SD.
Betänk även att MSM anser att det är ett allt överskuggande mål att stoppa SD till varje pris, även till priset av att M+S bildar en ohelig allians. Allt som behövs är att SD blir absoluta vågmästare som blockerar möjligheten för alliansen+MP att gå ihop. Inget alliansparti skulle ställa upp på att samregera med V, så den kombinationen skulle också vara utesluten. I det läget är M+S fullt lanserbart.