2013-08-26, 20:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visst, det är ett högriskprojekt, alliansen spricker hårt och svekdebatten kommer att nå episka proportioner. Men det säkrar makten.

Jag läser med stor förtjusning dina ofta klockrena och välskrivna analyser. Men just här tror jag att du har fel. Om det blir en panik-allians mellan S+M kommer många väljare på båda sidor och lacka ur, för " - det spelar ju för fan ingen roll vad man väljer!" - så det kommer kortsiktigt att säkra makten i precis en och endast en mandatperiod. Sen kommer många många fler att rösta på SD.

Så med S+M snarare ökas tillväxten på SD till 2018, och då har man att hantera ett SD på säg 30% istf. ett på 15% om dom blir tillmötesgågna av säg S under mandatperioden 2014.

Då skulle S visa ansvarsfullhet i migrationspolitiken - och det om något tror jag skulle bromsa SDs tillväxt och dom skulle stå och stampa vid 15%-17% 2018, istället för ett 30%-scenario efter S+M svek 2018.

Jag tror du gör fel analys här. Eller kanske är politiker så kortsiktiga så dom föredrar kaoz 2018 genom att fördröja det oundvikliga 4 år till, men jag tror inte att varken Löfvén eller Reinfeldt är några dumhuvuden. Och "rasistdebatten" som kommer att drabba den som först vågar göra det ansvarsfulla och öppna dörren till SD kommer att vara så lam så att den är lätthanterligare än svekdebatten vid ett eventuellt S+M samarbete.
2013-08-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag inser även om det är smärtsamt att de opinionsundersökningar som hittills publicerats under augusti tyder på en ökning av stödet till SD. Däremot förstår jag inte varför ni är så glada idag och mindre glada för de siffror ni fick i Sifos senaste mätning. Jo jag vet att de var högre men... Resten får ni fundera på.

Ytterligare en fråga: Varför tror ni att SD ökat?

Ökningen i SIFO vägde på sätt och vis tyngre i mina ögon, eftersom trender som syns även i de SD-snåla telefoninstituten med stor sannolikhet är riktiga. Men 14,6 procent låter förstås mer kul än 9,9.

Jag vet inte varför ökningen kommer just nu. Min gissning är att fler börjar förstå att migrationspolitiken på mest ont och lite gott förändrar Sverige på djupet, och de sätter hälarna i marken. Tidigare har de kanske inte riktigt insett omfattningen av vad som pågår, utan snarare sett det som en sekunder fråga.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-08-26 kl. 20:22.
2013-08-26, 20:21
Medlem
Två historiska milstolpar tävlar om att inträffa först: FÖRSTA mätningen över 15% eller SISTA under 10%.
2013-08-26, 20:25
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Ökningen i SIFO vägde på sätt och vis tyngre i mina ögon, eftersom trender som syns även i de SD-snåla telefoninstituten förhoppningsvis är riktiga. Men 14,6 procent låter förstås mer kul än 9,9.

Jag vet inte varför ökningen kommer just nu. Min gissning är att fler börjar förstå att migrationspolitiken på mest ont och lite gott förändrar Sverige på djupet, och de sätter hälarna i marken. Tidigare har de kanske inte riktigt insett omfattningen av vad som pågår, utan snarare sett det som en sekunder fråga.

/SD-trollet

Jag delar din analys men som vanligt har vi olika uppfattningar om primär och sekundär. Skall inte fördjupa mig ytterligare i den här tråden men jag tror vi båda fattar och en del andra med.
2013-08-26, 20:34
Medlem
Tokigt roligt från Sifo.

Sifo:
Datum_____SD%_Mätperiod
2013-08-25 9,9 12-22 aug
2013-06-16 7,6 3-13 jun

Citat:
Riksdagspartiernas väljarpotential inför 2014 - TNS Sifo, 5 juli, 2013
http://es.slideshare.net/tnssifo/riksdagspartiernas-vljarpotential-infr-2014
Professor Sören Holmberg och TNS SIFO:s opinionschef Toivo Sjörén
presenterade en unik undersökning av de svenska riksdagspartiernas
väljarpotential inför valet 2014.

Enligt den här undersökningen kunde SD bara öka 2,0 procentenheter fram till valet.
Däremot kunde SD minska hela 4,4 procentenheter.

Svd Sifo 2010-09-18:
"Sverigedemokraterna hamnar, med sina 3,8 procent, utanför riksdagen."
Senast redigerad av amalrik 2013-08-26 kl. 20:39.
2013-08-26, 20:35
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja, en mer reglerad invandringspolitik naturligtvis. S har ju tagit Luciabeslut förr. De var också det parti som gjorde genidraget att införa passkrav för anhörigsomalier. Sen att Somalia är så trasigt att ingen myndighet kan utfärda pass - ja, det är knappast rasistiskt - dom är ju välkomna bara dom har giltiga pass .

Jag skulle vilja se följande:

1. Förstatliga alla HBV-hem och boenden och skit för att ta bort lobbyn för flyktingmaximering av intäktsskäl för Attendo Care och andra "välfärdsbolag".

2. Efter man gjort det kan man ta bort hela den här DNA-test cirkusen för anhöriga och säga igen... "Ni är välkomna med giltiga internationellt godtagbara pass".

3. Ett till Luciabeslut. Det har hänt förr - och kommer kunna hända igen.

Det är allt som behövs. Så kan vi ha det så en mandatperiod, tills dess att repatrieringsdepartementet blir politiskt gångbart mandatperioden 2018-2022. Då kan vi repatriera med ekonomiskt understöd de mest hopplösa grupperna. Det kommer naturligtvis inte att heta "repatriering", utan snarare "demokratiunderstöd" eller nåt. Man skickar således hem fåraherdsnegrerna med en påse pengar för att bygga upp samhällsviktig infrastruktur i deras egna länder.

Inte billigt, men billigare. Sådeså.

Sakta i backarna nu. Nu utgår vi ju från att SD får ca 15% och blir tredje största parti och absolut vågmästare. Undrar jag om den överenskommelsen god nog för ett SD som tredubblar sina röster.

S skulle oavsett starta en skitstorm utan dess like bara genom att erbjuda en sådan uppgörelse. Att exkludera SD ur regeringsbildningen skulle bara göra kosmetisk skillnad.
2013-08-26, 20:39
Medlem
Citat:
Jag läser med stor förtjusning dina ofta klockrena och välskrivna analyser. Men just här tror jag att du har fel. Om det blir en panik-allians mellan S+M kommer många väljare på båda sidor och lacka ur, för " - det spelar ju för fan ingen roll vad man väljer!" - så det kommer kortsiktigt att säkra makten i precis en och endast en mandatperiod. Sen kommer många många fler att rösta på SD.
Ett val i sänder. Om samarbetet tar slut 2018 finns alltid stora möjligheter för S och M att kraftigt distansera sig från varandra och hänvisa till att det var en nödlösning.

SD:s stora svaghet är att de själva är en nödlösning som endast existerar för att sjuklövern är helt oresonliga i invandringsfrågan. Det har tagit dem 20 år att nå över 10%. Det tog Folkpartiet tio veckor att gå från 4% till 13,3% genom att föreslå språktester. Så lätt är det för ett "legitimt" parti som går åt mer invandringskritiskt håll. Om M eller S föreslog åtgärder i SD-riktning skulle SD tappa hälften av sina väljare på en kvart. Det mesta av SD-lojaliteten sitter i sjuklöverns envisa motstånd.

Jag är fullt medveten om hur långsökt allt detta låter vid både första, andra och tredje anblicken. Men det finns ingen annan utväg på sikt än att gå i mer restriktiv riktning, och det enda sättet att kunna gå i mer restriktiv riktning utan att samarbeta med SD är att vingklippa MP, V, KD, C och FP för minst en mandatperiod. Det är dessa småpartiers fel att M och S blöder till SD.

Betänk även att MSM anser att det är ett allt överskuggande mål att stoppa SD till varje pris, även till priset av att M+S bildar en ohelig allians. Allt som behövs är att SD blir absoluta vågmästare som blockerar möjligheten för alliansen+MP att gå ihop. Inget alliansparti skulle ställa upp på att samregera med V, så den kombinationen skulle också vara utesluten. I det läget är M+S fullt lanserbart.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-08-26 kl. 20:51.
2013-08-26, 20:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Sakta i backarna nu. Nu utgår vi ju från att SD får ca 15% och blir tredje största parti och absolut vågmästare. Undrar jag om den överenskommelsen god nog för ett SD som tredubblar sina röster.

S skulle oavsett starta en skitstorm utan dess like bara genom att erbjuda en sådan uppgörelse. Att exkludera SD ur regeringsbildningen skulle bara göra kosmetisk skillnad.

Jag tror på riktigt att det finns tillräckligt många "betongsossar" som är invandringskritiska. Jag önsketänkte lite - men att öppna dörren till SD vid 15% 2014 tror jag blir nödvändigt. Det tillsammans med lite partipiska skulle normalisera SDs krav. Jag tror ni överskattar "skitstormen utan dess like".

Vem skulle starta den? Mona Sahlin? Tomas Östros? Anna Ardin? Mymlan? Maria Sveland?

Vem?
2013-08-26, 20:45
Medlem
Adhdkillers avatar
Det är ganska självklart att SD får väldigt bra siffror i nästa val, min fråga är till er mer kunniga om SD, kommer dom ha nog med folk till alla ledamöts platser dom kommer få?
2013-08-26, 20:48
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Nu är det otroligt viktigt att alla här som verkligen vill att det blir en förändring i våldtäktslandet Sverige gör något förutom att bara leka internet riddare.

Man kan ju börja med att rösta i kyrkovalet om man fortfarande är medlem. En fördubbling eller tom tredubbling är möjlig eftersom det är så få som röstar. Lyckas man mobilisera tillräckligt med Sverigedemokrater så kan man skicka en tydlig signal om att man är på väg framåt.
2013-08-26, 20:50
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Jag tror på riktigt att det finns tillräckligt många "betongsossar" som är invandringskritiska. Jag önsketänkte lite - men att öppna dörren till SD vid 15% 2014 tror jag blir nödvändigt. Det tillsammans med lite partipiska skulle normalisera SDs krav. Jag tror ni överskattar "skitstormen utan dess like".

Vem skulle starta den? Mona Sahlin? Tomas Östros? Anna Ardin? Mymlan? Maria Sveland?

Vem?

Om målsättningen är nå upp över 20% och på allvar utmana M om näst-största-parti-posten så kan det vara bättre för SD att låta galenskapen fortgå en mandatperiod till och fortsätta växa. Som du och andra skriver här så skulle ju förmodligen ett nytänk ang. invandrarfrågan i S ta många röster av SD och de skulle riskera bli ett litet parti, någon procentenhet ovanför 4%-strecket. Varför göra det nu när man faktiskt håller på att bli stora på riktigt?

Har inget bra svar på vem som skulle starta. Men utgår från att en del folk skulle satsa sin karriär på att starta ett medialt drev som de hoppas skulle leda till omval.
Senast redigerad av SmokeOn 2013-08-26 kl. 20:52.
2013-08-26, 20:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD:s stora svaghet är att de själva är en nödlösning som endast existerar för att sjuklövern är helt oresonliga i invandringsfrågan. Det har tagit dem 20 år att nå över 10%. Det tog Folkpartiet tio veckor att gå från 4% till 13,3% genom att föreslå språktester. Så lätt är det för ett "legitimt" parti som går åt mer invandringskritiskt håll. Om M eller S föreslog åtgärder i SD-riktning skulle SD tappa hälften av sina väljare på en kvart. Det mesta av SD-lojaliteten sitter i sjuklöverns envisa motstånd.
Jag tycker inte att du kan jämföra 2002 med 2013. Invandringskritiker av idag är mycket mer skeptiska till det politiska och mediala etablissemanget än vad de var för 11 år sedan. Utöver detta så finns det idag en alternativ media som kan syna eventuella bluffar från sjuklövern.

Jag har även lagt märke till en annan sak. För 10 år sedan fanns det här på Flashback en förnekelse av vad Westerberg och andra dårar inom borgerligheten hade ställt till med i början av 1990-talet. Jag tänker inte nämna någon enskild vid namn, men ett antal av de som idag är tongivande SD-anhängare på Flashback röstade vid den tiden på M eller FP.

Jag tycker mig inte några som helst tendenser till att exempelvis fyktingamnestin från 2005 håller på att falla i glömska på samma sätt som upprivandet av luciabeslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in