2013-08-25, 23:45
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM
Tack för svaret. Menar du 2-3 månader kanske? Ser ut som att du missade ett ord där.
År.
Citera
2013-08-26, 00:03
Medlem
Jordnots avatar
Är den bruna oxfordskon egentligen nödvändig i en garderob per se?
Missförstå mig nu inte, om dess användbarhet eller generellt höga nivå vad gäller estetik råder det enligt mig ingen tvekan. Dock är väl skon aldrig mer rätt en säg ett par bruna munkar eller derbys då alla dessa egentligen är att betrakta som informella, väl? Och det är väl bara den svarta oxforden som någonsin är obligatorisk så att säga. Alltså bör man väl i teorin klara sig utan den bruna oxforden, trots att det kanske är den första man bör införskaffa sig.

Klockan är mycket och inlägget väldigt illa formulerat, men jag hoppas någon förstår vad jag är inne på.
Citera
2013-08-26, 06:44
Medlem
Chydeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot
Missförstå mig nu inte, om dess användbarhet eller generellt höga nivå vad gäller estetik råder det enligt mig ingen tvekan. Dock är väl skon aldrig mer rätt en säg ett par bruna munkar eller derbys då alla dessa egentligen är att betrakta som informella, väl? Och det är väl bara den svarta oxforden som någonsin är obligatorisk så att säga. Alltså bör man väl i teorin klara sig utan den bruna oxforden, trots att det kanske är den första man bör införskaffa sig.

Klockan är mycket och inlägget väldigt illa formulerat, men jag hoppas någon förstår vad jag är inne på.

En oxfordsko är mer formell än munkar/derbys, även i ett brunt utförande. Då du har en formell (mörkblå/mörkgrå) kostym tycker åtminstone jag att det krävs en oxford för att "få till det". Om den svarta är obligatorisk kan man väl diskutera. Det beror enligt mig på i vilka miljöer du rör dig mest (universitet eller valfri-arbetsplats-med-formell-klädsel).
Angående om man klarar sig utan den bruna oxforden måste jag lite plumpt säga att du "klarar" dig med vilken vilka skodon som helst, även ett par gummistövlar. Dessutom är det med oxfordskon som du själv skriver, "...användbarhet eller..höga estetik råder det enligt mig ingen tvekan om"
Citera
2013-08-26, 08:15
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordnot

Det beror så klart på hur du brukar klä dig. Har du aldrig kostym är inte den svart oxforden heller nödvändig. Den är endast något slags krav vid mörk kostym och man kommer väl undan även med andra kombinationer, även om detta knappast är något att rekommendera för nybörjare.

Du klarar dig alltså utan ett par bruna oxfords men det är kanske inte alltid att rekommendera.
Citera
2013-08-26, 11:49
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Tack (tror jag - vi får väl se vad de där "mer synpunkterna" förtäljer)!

Vilken sko syftar du på? Är det Williamsen du skulle vilja ha mer puts och patinering på? Jag tänkte nämligen först göra en "standard" antiquing på tån, men valde till slut bort det alternativet eftersom jag tycker lädret i sig är så vackert. En antiquing tror jag hade tagit för mycket fokus på en annars så väl genomförd sko, IMO.

Tids nog kommer du vänja dig vid den lite längre stroppen (?) - trust me. Ett par besök till och du kommer vara övervunnen till den mörka sidan.
Fair enough, som man säger. Det är först och främst Williamsen jag syftar på, men litet mer puts på hälarna på dina Westminster hade inte heller skadat. Å andra sidan kanske jag är litet väl överförtjust i riktigt högglansigt putsade skor så du kanske får ta mig med en nypa salt.
Citera
2013-08-26, 20:22
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM
Funderar på slitaget på sulan på mina Loake. Gör det något om sömmen man ser på bilden slits? Har bara använt dem 1 gång, så det går rätt snabbt innan sömmen är söndersliten. När jag lämnar in dem för omsulning skall jag nog sätta dit ett tåjärn också.

http://oi43.tinypic.com/2s17gn5.jpg

Okej, nu hänger jag inte med. Du har använt skorna en gång och pratar redan om "omsulning"? Och varför ska du vänta med tåjärn tills dess? Och ska du verkligen kosta på ett par Loake en omsulning, det blir ju proportionellt sett svindyrt.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-26 kl. 20:41.
Citera
2013-08-26, 20:48
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Okej, nu hänger jag inte med. Du har använt skorna en gång och pratar redan om "omsulning"? Och varför ska du vänta med tåjärn tills dess? Och ska du verkligen kosta på ett par Loake en omsulning, det blir ju proportionellt sett svindyrt.

+1.

Om du vill ha tåjärn så sätt dit ett par nu direkt. Sen slits inte sulorna ut fort alls, första gången man använder dem ser det bara ut som de slits mkt eftersom man jämför med nya sulor. Efter ett par gånger har man "tryckt till" sulorna och sen märker man knappt att de slits, tådelen kommer att slitas ner tills de inte tar emot vid frånskjut och sedan bromsar den slitningen också ner.

Svårt att förklara i text, hoppas något gick fram
Citera
2013-08-26, 22:51
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:

Är ovanskinnet fortfarande i gott skick och man tycker om skorna så förstår jag inte varför man skulle välja att inte sula om skorna. Oavsett vad inköpspriset var.
Citera
2013-08-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
+1.

Om du vill ha tåjärn så sätt dit ett par nu direkt. Sen slits inte sulorna ut fort alls, första gången man använder dem ser det bara ut som de slits mkt eftersom man jämför med nya sulor. Efter ett par gånger har man "tryckt till" sulorna och sen märker man knappt att de slits, tådelen kommer att slitas ner tills de inte tar emot vid frånskjut och sedan bromsar den slitningen också ner.

Svårt att förklara i text, hoppas något gick fram

Jag är på samma linje här. Det ser ut som om skorna kommer falla sönder efter första användningen jämfört med nya sulor, men det tar å andra sidan väldigt lång tid innan det blir värre.
Citera
2013-08-26, 23:01
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Okej, nu hänger jag inte med. Du har använt skorna en gång och pratar redan om "omsulning"?
Skulle gissa på att det är rätt många som blir fundersamma när det kollar på lädersulorna efter första användningen. Det ser ju ut som att de är väldigt slitna om man jämför med hur de såg ut nya. Jämför man med gummisulor blir effekten ännu tydligare.
Citera
2013-08-26, 23:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Är ovanskinnet fortfarande i gott skick och man tycker om skorna så förstår jag inte varför man skulle välja att inte sula om skorna. Oavsett vad inköpspriset var.

Motivering:

A. Ovanlädret på lågprisskor brukar inte vara av den kvalitet att det åldras särskilt snyggt, eller att det särdeles mjukt, följsamt eller exklusivt på annat sätt.

B. Om skillnaden mellan nypris och renovering är liten kanske det är bättre att köpa samma sko igen (om man tycker så mycket om den). En sko är trots allt mer än bara ovanläder och sula, det kan vara andra komponenter som har slitits illa med tiden: sömmar, mellanlägg, foder, hälfoder, etc.

Ett par Loake hade jag kostat på sparsula och omklackning, men inte mer (men så är jag rätt snål iofs).
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-26 kl. 23:10.
Citera
2013-08-27, 00:26
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Motivering:

A. Ovanlädret på lågprisskor brukar inte vara av den kvalitet att det åldras särskilt snyggt, eller att det särdeles mjukt, följsamt eller exklusivt på annat sätt.

B. Om skillnaden mellan nypris och renovering är liten kanske det är bättre att köpa samma sko igen (om man tycker så mycket om den). En sko är trots allt mer än bara ovanläder och sula, det kan vara andra komponenter som har slitits illa med tiden: sömmar, mellanlägg, foder, hälfoder, etc.

Ett par Loake hade jag kostat på sparsula och omklackning, men inte mer (men så är jag rätt snål iofs).

Shipton & Henage tar 69 pund för en omsulning med klack. Jag har ingen koll på svenska priser med om vi utgår från att det ligger på ca 700kr så tycker jag att det är fullt rimligt att sula om ett par loake om de är i gott skick. Alternativt halvsulning (450kr) om man inte har några problem med det.

Att få ha sina gamla trotjänare som man upplevt saker med är alltid lite mysigare än ett par nya skor. Även om det kanske är en dålig investering rent ekonomiskt sett. Men tre år efter att man köpt sitt första par loake så behöver man nog inte vända slantarna för att få skogarderoben att gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in