2013-08-26, 18:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
App, app, app! Lugna er nu. Tänk på att Sentio är ett webinstitut. Norska är dom också, som lök på laksen så att säga.
2013-08-26, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Fy fan det är ju så man kan bli religiös för mindre. Undrar om media fortsätter att ignorera Sentio... det här är liksom en jävligt stor elefant i rummet.

Haha ja det är ju det, Jävligt stor elefantjävel men det skiter ju faktiskt de fullständigt i!
De slutar nog rapportera om SD helt nu
Helt fantastiska siffron.
2013-08-26, 18:38
Medlem
Tittar man på status.st nu så ser det ut som att spretigheten mellan alla mätningarna för SD har varit mycket större nu på senaste tiden.
Undrar just hur diagrammet hade sett ut om man hade gjort exakt samma diagram för något annat parti som tex miljöpartiet.
2013-08-26, 18:40
Medlem
Månsans avatar
Jag är nästan alltid skeptisk till väljarbarometrar. Men denna från Sentio tror jag på. Förefaller inte vara manipulerad alls faktiskt.

Detta är ett önskeresultat för SD. Alla alliansens små skitpartier kvar precis över spärren. SD vågmästare så att det sjunger om det. Alliansen + MP utan majoritet. Rödgröna + FP utan majoritet.
Ska omedelbart firas med en burk DAB.
2013-08-26, 18:46
Medlem
Powergirls avatar
En liten fråga bara hur mycket hade SD i Sentios förra mätning?
2013-08-26, 18:49
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
En liten fråga bara hur mycket hade SD i Sentios förra mätning?
12,8%.
2013-08-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
All time high på status.st: 11,4 %. Högre än förra månaden som inte hade med Sifo.
Lugn i hatten, Ipsos har inte kommit än. Demoskop kommer troligen sjunka pga förra månadens massiva uppgång, Novus kan komma en uppgång men troligast är fortfarande att resultatet kommer under 10% i den undersökningen. Snittet kommer sjunka helt klart.

Riktig "hallelujah jesus har kommit" stämning i den här tråden, men är det inte SD själva som beställer Sentio? Visst, de var närmst 2010 men kan man verkligen lita på de lika mycket nu som då? De vill väl precis som SIFO, skop, ipsos etc. behaga sina beställare och överskattar SD på samma sätt som andra företag underskattar dem.

Men kul med så höga siffror ändå
2013-08-26, 19:00
Medlem
Förra året började SD sin stora ökning augusti/sep.
Mycket tyder på en klar ökning också denna höst.

Sentio:
2013-01-17 14,0
2012-12-29 11,7
2012-11-22 12,3
2012-10-19 10,1
2012-09-27 9,9
2012-08-30 8,8

http://privat.bahnhof.se/wb492673/5%20Main%20frame%20Sentio.html
2013-08-26, 19:02
Medlem
Intelligenskvots avatar

SD verkar nu ha brutit den långa sidorörelsen man haft i Sentio sedan i vintras. Förhoppningsvis innebär detta början på en ny, långvarig stegring under hela hösten med hela tiden kontinuerligt stigande panik inom PK-nomenklaturen.

Valet närmar sig. Det går inte längre behålla det trevliga önsketänkandet att om man bara inte ger SD inflytande så kommer väljarna att överge partiet. Kommer man börja släppa försiktiga invandringskritiska uttalanden och förslag? Kommer media att angripa detta? Gynnar sådana utspel SD då man faktiskt erkänner problemens existens? Hösten blir spännande.
2013-08-26, 19:13
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Riktig "hallelujah jesus har kommit" stämning i den här tråden, men är det inte SD själva som beställer Sentio? Visst, de var närmst 2010 men kan man verkligen lita på de lika mycket nu som då? De vill väl precis som SIFO, skop, ipsos etc. behaga sina beställare och överskattar SD på samma sätt som andra företag underskattar dem.

Men kul med så höga siffror ändå

Karnevalstämningen kanske beror på att det kom lite som en blixt från klar himmel efter en relativt lugn sommar (där Juli månad är svårt ta på allvar då endast 2 institut gjorde mätning).

Finns det egentligen några konkreta bevis på att SD, Avpixlat eller Fria tider skulle köpa mätningarna från Sentio? Avpixlat har ju varit de som avslöjat mätningarna först förut, men idag låg Fria tider nästan 2 timmar före dem i att rapportera resultatet. Frågan är då vad kostnaden är för detta? Vitt jag vet så tjänas det inga stora pengar på Fria tider, vilket bekräftas i tråden om sidan på FB. Det finns inga press-stöd, inga lösnummerförsäljning och skralt med annonser.
2013-08-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Karnevalstämningen kanske beror på att det kom lite som en blixt från klar himmel efter en relativt lugn sommar (där Juli månad är svårt ta på allvar då endast 2 institut gjorde mätning).

Finns det egentligen några konkreta bevis på att SD, Avpixlat eller Fria tider skulle köpa mätningarna från Sentio? Avpixlat har ju varit de som avslöjat mätningarna först förut, men idag låg Fria tider nästan 2 timmar före dem i att rapportera resultatet. Frågan är då vad kostnaden är för detta? Vitt jag vet så tjänas det inga stora pengar på Fria tider, vilket bekräftas i tråden om sidan på FB. Det finns inga press-stöd, inga lösnummerförsäljning och skralt med annonser.
Hmm jag hade för mig att det var fastställt att SD beställde Sentio men jag hade tydligen fel där, dumt av mig.
2013-08-26, 19:23
Medlem
Powergirls avatar
Jag inser även om det är smärtsamt att de opinionsundersökningar som hittills publicerats under augusti tyder på en ökning av stödet till SD. Däremot förstår jag inte varför ni är så glada idag och mindre glada för de siffror ni fick i Sifos senaste mätning. Jo jag vet att de var högre men... Resten får ni fundera på.

Ytterligare en fråga: Varför tror ni att SD ökat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in