2013-08-21, 14:28
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Jaså, var har du sett det? Och när ska den hållas i så fall?

utdrag från östran ( På tisdagens eftermiddag kommer ett nytt pressmeddelande med ett annat besked:

"Onsdagen den 28 augusti kommer åklagare Thomas Hagman väcka åtal gällande dubbelmorden i Flakeböle på norra Öland. Med anledning av detta kallar Hagman till presskonferens på polishuset i Kalmar."
Citera
2013-08-21, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
utdrag från östran ( På tisdagens eftermiddag kommer ett nytt pressmeddelande med ett annat besked:

"Onsdagen den 28 augusti kommer åklagare Thomas Hagman väcka åtal gällande dubbelmorden i Flakeböle på norra Öland. Med anledning av detta kallar Hagman till presskonferens på polishuset i Kalmar."
Länk till Östran: http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/AAtalet-skjuts-upp-igen-klart-om-en-vecka
Presskonferensen är med anledning av att åtal väcks, inte av ett erkännande.
Citera
2013-08-22, 13:43
Medlem
Quarrels avatar
Ölandsbladet: 55-åringen åtalas för dubbelmordet nästa vecka
Citat:
– Om inget oförutsett inträffar kommer åtal att lämnas in nästa onsdag, onsdagen den 28 augusti. Samma dag kommer åklagare [TH] att ha presskonferens här i polishuset, säger [UK] till Ölandsbladet.

Anledning till ”förseningen”?
– Det handlar om kompletteringar, saker och ting som är tvungna att göras för att säkra upp allting.
Läs hela artikeln i torsdagens Ölandsbladet.
Citera
2013-08-23, 10:23
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ölandsbladet: 55-åringen åtalas för dubbelmordet nästa vecka

Läs hela artikeln i torsdagens Ölandsbladet.

Vad menas med att åtal kommer att lämnas in? det är alltså inte rättegång på onsdag då?
Citera
2013-08-23, 10:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Vad menas med att åtal kommer att lämnas in? det är alltså inte rättegång på onsdag då?
Med åtal menas att förundersökningen är klar och att åklagaren lämnar in en stämningsansökan till domstolen. Därefter planerar domstolen in en rättegång.
Citera
2013-08-26, 15:54
Medlem
countrychicks avatar
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Datum-satt-foer-raettegaang

"Totalt nio dagar har bokats in på Kalmar tingsrätt för rättegången mot den 55-årige man som misstänks för dubbelmordet i Flakeböle på norra Öland.

På onsdag ska åtalet mot 55-åringen lämnas in till tingsrätten och sex dagar senare, tisdagen den 3 september, förväntas huvudförhandlingen inledas. Rättegången ska därefter pågå tisdag, onsdag och torsdag under tre veckor med planerat avslut torsdagen den 19 september. Sal E på Kalmar tingsrätt har bokats för samtliga dagar och förhandlingen förväntas pågå dagligen klockan 09 till 16. Datumen är än så länge preliminära och ändringar kan komma att ske.

Stämningsansökan ska lämnas in till tingsrätten under förmiddagen och blir offentlig klockan 11. Klockan 14 hålls sedan en presskonferens med åklagare TH där även spaningsledare UM och biträdande spaningsledare UE medverkar."
Citera
2013-08-26, 18:45
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Datum-satt-foer-raettegaang

"Stämningsansökan ska lämnas in till tingsrätten under förmiddagen och blir offentlig klockan 11. Klockan 14 hålls sedan en presskonferens med åklagare TH där även spaningsledare UM och biträdande spaningsledare UE medverkar."

Den presskonferens som hölls i samband med att PK greps sändes live på webbteve via en kvällsblaska och jag vet att även Smålandsnytt (http://www.svtplay.se/smalandsnytt) brukar sända Kalmarpolisens presskonferenser live på webben. Jag hoppas att denna presskonferens också kommer sändas live.

Många i den här tråden är oerhört pålästa och har studerat fuppen från 2006 och läst allt som vi kommit över gällande Flakeböle. Jag vet att media läser tråden så jag tycker att vi ska ta tillfället i akt och berätta vilka svar vi i allmänheten är nyfikna på att få från spaningsledningen och åklagaren på onsdag den 28:e.

Så... Om du kunde ställa en fråga till åklagaren och/eller spaningsledningen på presskonferensen den 28 augusti, vilken fråga skulle det då vara? Motivera gärna ditt svar ifall det behövs.

Upplysningsvis kan jag berätta att när det gäller frågor om teknisk bevisning (svar från SKL, telefonlistor och dyl) så brukar dessa ligga med som bilagor till åtalet så rena frågor om vilken slags teknisk bevisning man har tror jag är överspelat när presskonferensen börjar (eftersom åtalet blir offentligt klockan 11 och alla då själva kan läsa vilken teknisk bevisning som finns).
Citera
2013-08-26, 19:02
Bannlyst
1. Kommer ni att återuppta dubbelmordet 2006 ?
Citera
2013-08-26, 19:34
Medlem
Hur lång tid in i utredningen tog det innan den nu häktade / åtalade mannen dök upp i utredningen och vilken var anledningen till att han blev intressant i utredningen ? Berodde det på hans inblandning i mordet / branden i Mellby 2006 ?
Citera
2013-08-26, 19:37
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Så... Om du kunde ställa en fråga till åklagaren och/eller spaningsledningen på presskonferensen den 28 augusti, vilken fråga skulle det då vara? Motivera gärna ditt svar ifall det behövs.

Upplysningsvis kan jag berätta att när det gäller frågor om teknisk bevisning (svar från SKL, telefonlistor och dyl) så brukar dessa ligga med som bilagor till åtalet så rena frågor om vilken slags teknisk bevisning man har tror jag är överspelat när presskonferensen börjar (eftersom åtalet blir offentligt klockan 11 och alla då själva kan läsa vilken teknisk bevisning som finns).
Personligen tror jag att den åtalade är skylldig, dvs jag är i praktiken övertygad om saken. Vid presskonferensen tror jag att det blir svårt att ställa vettiga frågor, åtalet blir offentligt kl. 11 och presskonferansen hålls kl. 14, det betyder att det är orimligt att någon skulle kunna ta till sig alla detaljer som kan komma att bli avgörande i målet.
Rent generellt gäller det att se på de svaga punkterna i åtalet, finns det full bevisning i alla led i den händelsekjedja som åklagaren vill styrka?
Citera
2013-08-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
1. Kommer ni att återuppta dubbelmordet 2006 ?

Rena önskedrömmar att polis/åklagare skulle svara på frågor angående händelserna 2006 innan denna rättegången ens börjat.

Dessutom har det ju nämnts tidigare att det krävs väldigt mycket för att begära resning mot en tidigare frikänd, och några nya bevis har väl knappast framkommit.
Citera
2013-08-26, 21:53
Medlem
Bra CC!
Min fråga: hur har lokalbefolkningen hjälpt er i utredningsarbete? Har de varit samarbetsvilliga eller har de känt rädsla för att bidra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in