2013-08-14, 12:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag försöker genom elektrolys rengöra ett fiskedrag (ABU Atom) av koppar så att det ska bli lika rött och fint som när det var nytt. Just nu är det närmast svart.
Jag har en adapter som ger 12 volt likström och ett kärl med vatten där elektrolysen ska ske. Hittills har jag använt koppardraget som katod (minus på adaptern) och antingen aluminium eller en koppar 50-öring som anod (plus). I vattnet har jag löst natriumklorid och/eller bikarbonat vilket var de salter jag hade hemma.
Det bubblar från draget och vattnet blir blått när jag använder 50-öringen som anod och grått när jag använder aluminium, men koppardraget blir inte rött utan ännu svartare.
Jag antar att det svarta är aluminium eller någon annan metall än koppar i 50-öringen som bildar positiva joner och fastnar på koppardraget.
Hur ska ja göra nu för att få bort det svarta på draget och rengöra det med elektrolys på bästa sätt? Vad är bästa elektrolysvätskan och bästa material för anoden?
Jag har lyckats rengöra en 50-öring av koppar på det här sättet tidigare för längesedan så den blev helt knallröd, men jag minns inte hur jag gjorde.
Citera
2013-08-14, 12:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag kom på att när jag rengjorde 50-öringen för längesedan hade jag vinäger i elektrolytvätskan. Kan det ha varit vinägern som rengjorde myntet och inte elektrolysen den gången? Bör jag testa någon syra den här gången istället för elektrolys?
Citera
2013-08-14, 13:33
Medlem
GalFisks avatar
Jag har aldrig rengjort koppar med elektrolys, men jag har använt saltsyra och det käkar upp det svarta på någon sekund utan att skada den rena kopparen. Vinäger eller ättika ska fungera det med, om än i makligare takt.
Citera
2013-08-14, 16:23
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag har aldrig rengjort koppar med elektrolys, men jag har använt saltsyra och det käkar upp det svarta på någon sekund utan att skada den rena kopparen. Vinäger eller ättika ska fungera det med, om än i makligare takt.

Jag testar med ättika och saltsyra nu på två drag. Det verkar fungera, men det har stått i någon timme nu och det finns fortfarande svart kvar. Jag låter det stå över natten så får vi se vad som händer.

Ett drag som jag doppade i ättika hade röd färg på sig som flagnade av. Jag får måla på ny senare, men jag ska nog inte använda syra på målade drag igen.
Citera
2013-08-14, 20:14
Medlem
Moltas666s avatar
Ett gammalt och effektivt sätt att rengöra kopparföremål är att sänka ner föremålet i en oxalsyralösning, eventuellt med en tillsats av lite diskmedel om föremålet är smutsigt.

Var försiktig med oxalsyran eftersom oxalsyra är giftigt, använd gärna handskar.
Citera
2013-08-15, 13:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Draget har legat i 25% saltsyra nu över natten. Det har blivit rosa som det skulle, men det finns fortfarande några svarta eller bruna fläckar på det.
Är det svarta vanlig kopparoxid (CuO) som är för tjock eller förorenad för att lösa upp sig eller är det någon annan kopparförening som är mer svårlöst i HCl? Vilken annan syra eller bas borde jag använda? Jag har nu flyttat tillbaka draget till ättiksyra, men det hjälper inte bättre än HCl på de sista fläckarna.

EDIT: Nu ligger det i ammoniak istället. Jag skjuter brett.
Är oxalsyra bättre än ättiksyra eller saltsyra?
Senast redigerad av Paddan1000 2013-08-15 kl. 13:58.
Citera
2013-08-16, 14:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Draget har legat i 25% saltsyra nu över natten. Det har blivit rosa som det skulle, men det finns fortfarande några svarta eller bruna fläckar på det.
Är det svarta vanlig kopparoxid (CuO) som är för tjock eller förorenad för att lösa upp sig eller är det någon annan kopparförening som är mer svårlöst i HCl? Vilken annan syra eller bas borde jag använda? Jag har nu flyttat tillbaka draget till ättiksyra, men det hjälper inte bättre än HCl på de sista fläckarna.

EDIT: Nu ligger det i ammoniak istället. Jag skjuter brett.
Är oxalsyra bättre än ättiksyra eller saltsyra?

Man kan använda oxalsyra, ättiksyra eller citronsyra. Ammoniak skall du undvika.

Föremål som använts utomhus (som ett fiskedrag) kan dessutom behöva putsas rent mekaniskt. Man kan tänka sig att det finns organiska rester kvar på draget och att dessa koagulerat i samband med syrabehandlingen med saltsyra.

CuO finns det självklart men du får nog räkna med förekomst även av kopparkarbonat.
Citera
2013-08-19, 16:13
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Lägg det i c-vitamin lösning
Citera
2013-08-25, 20:03
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man kan använda oxalsyra, ättiksyra eller citronsyra. Ammoniak skall du undvika.

Föremål som använts utomhus (som ett fiskedrag) kan dessutom behöva putsas rent mekaniskt. Man kan tänka sig att det finns organiska rester kvar på draget och att dessa koagulerat i samband med syrabehandlingen med saltsyra.

CuO finns det självklart men du får nog räkna med förekomst även av kopparkarbonat.

Jag tog det sista svarta med Häxans metallputs och nu är det blankt, bortsett från en del pitting där det varit oxid.
Ammoniak var ingen bra ide. Jag råkade få lite saltsyra på draget efter att det legat i ammoniak och det bildades salmiakrök som lämnade efter sig svarta fläckar. Sån tur var gick det också bort vid putsningen.
Citera
2013-08-25, 22:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag tog det sista svarta med Häxans metallputs och nu är det blankt, bortsett från en del pitting där det varit oxid.
Ammoniak var ingen bra ide. Jag råkade få lite saltsyra på draget efter att det legat i ammoniak och det bildades salmiakrök som lämnade efter sig svarta fläckar. Sån tur var gick det också bort vid putsningen.

Skönt att du blev nöjd med våra tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in