2013-08-25, 09:10
Medlem
stevenstillss avatar
Det verkar som om opinionsundersökningarna har stora metod- och bortfallsproblem. Det måste vägas och kompenseras och läggas in tröghetseffekter m.m. SD åker ner och upp som en jojo. Och samma för MP. Det verkar vara som det passar. Nu går det inte längre att ge SD 6-7%........och man måste krypa till korset. Ett år av mitt liv för att tjuvlyssna på slutmanglingen av det som det verkar mer eller mindre värdelösa siffermaterialet inne på SIFO.
2013-08-25, 09:13
Medlem
folkparks avatar
Såg denna artikeln på mobilen inatt, för att hitta den just nu så var jag tvungen att söka på den på Aftonbladet för den är borttagen från förstasidan. Jag har printscreenat ifall det ändras.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17348943.ab

Kolla på första meningen: Sifos senaste undersökning är dyster läsning för 90 procent av väljarna.

Objektiv nyhetsrapportering var det ja! Jag tänker inte skriver ett långt inlägg där jag spyr galla över Anders Clark, den som har godkänt artikeln samt Aftonbladet utan säger endast. Fy fan. Hur vet Anders Clark är det är e dyster läsning för 90% av väljarna? Gjorde han en egen undersökning vid sidan av? Frågorna är många och det kan nog bli ett mail till både Anders och Jan Helin, men det beror på om jag orkar författa något, dessutom lär jag inte få svar så vad kommer det tjäna till? Bättre att AB skjuter sig själva i foten gång på gång.
2013-08-25, 09:20
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Såg denna artikeln på mobilen inatt, för att hitta den just nu så var jag tvungen att söka på den på Aftonbladet för den är borttagen från förstasidan. Jag har printscreenat ifall det ändras.

Kolla på första meningen: Sifos senaste undersökning är dyster läsning för 90 procent av väljarna.

Objektiv nyhetsrapportering var det ja! Jag tänker inte skriver ett långt inlägg där jag spyr galla över Anders Clark, den som har godkänt artikeln samt Aftonbladet utan säger endast. Fy fan. Hur vet Anders Clark är det är e dyster läsning för 90% av väljarna? Gjorde han en egen undersökning vid sidan av? Frågorna är många och det kan nog bli ett mail till både Anders och Jan Helin, men det beror på om jag orkar författa något, dessutom lär jag inte få svar så vad kommer det tjäna till? Bättre att AB skjuter sig själva i foten gång på gång.

Nu är jag av åsikten att svensk media i allmänhet är ett farsartat dårhus, men just i det här fallet tolkar jag det som att Anders Clark menar att SD är det enda parti som ökat och att bara deras väljare har anledning att vara glada.
2013-08-25, 09:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det verkar som om opinionsundersökningarna har stora metod- och bortfallsproblem. Det måste vägas och kompenseras och läggas in tröghetseffekter m.m. SD åker ner och upp som en jojo. Och samma för MP. Det verkar vara som det passar. Nu går det inte längre att ge SD 6-7%........och man måste krypa till korset. Ett år av mitt liv för att tjuvlyssna på slutmanglingen av det som det verkar mer eller mindre värdelösa siffermaterialet inne på SIFO.
Det kan man väl lugnt påstå! Status.st är väl det som ger en hyfsad fingervisning, SIFO mfl. Kommer snart sänka SD's siffror och media kan gotta sig åt raset!
Vänta tills EU valet då får vi en bra värdemätare på hur riksdagsvalet kommer se ut!
2013-08-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Gott att även Stockholmarna har börjat vakna. Stämmer bra med mina högst empiriska iaktagelser bland kollegorna på jobbet. Hänger antagligen ihop med att Sverige nu har tagit emot så mycket invandrare att det börjar bli svårt att gömma sig i problemfria vita enklaver och påstå att man tycker att massinvandring är det bästa som finns.

"i Stockholm har de gått från 2,1 till 7,9 procent på tre år."

Och så snackar Åkesson om utebliven ketchupeffekt? C har försökt i 1000 år och skulle dö för 7,9 i Sthlm.

Men det funkar ju så, ju högre befolkningstäthet desto hårdare grupptryck. Inga svenskar är så konformistiska och trendängsliga som stockholmarna. Sprids det plötsligt där att det är OK att sympatisera med SD så går det med raketfart. Sen är det ju också så att Sthlm har en hög överrepresentation av moderatväljare, vilka är lättast av alla att locka över till SD.
2013-08-25, 09:44
Medlem
Citat:

Ligger i gula "Senaste Nytt"-spalten t.v. med rubriken "SD ökar i ny mätning (03:23)". Så den är inte sopad under mattan, bortsett från att den är publicerad på natten när ingen läser...
2013-08-25, 09:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Notera att SD går fram i Stockholm.

"Partiet går framåt i Stockholm och är nu lika stort i Västsverige som i Skåne."
Källa : http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo-sd-starkt-frammat

Kan de vara så att tom Stockholmarna , som är lite mer toleranta än små städerna, börja tröttna på mångkulturen? När man ser hur förorter som Vällingby förvandlas från välmående medelklass till tärande socialgrupp 3 pack.

Jag skulle nog också gissa att de mångkulturella kristallnätterna i Husby tidigare i år spelar roll också, folk börja tröttna på att Sverige ta emot allt och alla samtidigt rusta välfärden ner. Skälen till höga skatter har alltid varit välfärden, nu får vi inte ens det vi betalar för utan pengarna gå till massimport av kriminella människor.
Vi kommer få in ytterligare tiotusentals asylturister fram tills valet 2014. Ytterligare kommuner kommer skicka upp nödbloss p.g.a. skenande soc.bidragskostnader, en ny sommar med upplopp och invasion av zigenska stöldligor, ytterligare uppmärksammade mord på gamla och svaga på gator och torg, gruppvåldtäkter och stigande friktioner.
Sen slänger vi in att tiotusentals gamla gråsossar och moderater har gått hädan och tiotusentals invandrade blattar inte röstar trots medborgarskap.
SD kommer spurta rejält 2014 och den största anledningen är NegerNeros oförmåga att slå om rodret.
Landet närmar sig sakta kokpunkten.
Senast redigerad av Svithjod 2013-08-25 kl. 09:47.
2013-08-25, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vi kommer få in ytterligare tiotusentals asylturister fram tills valet 2014. Ytterligare kommuner kommer skicka upp nödbloss p.g.a. skenande soc.bidragskostnader, en ny sommar med upplopp och invasion av zigenska stöldligor, ytterligare uppmärksammade mord på gamla och svaga på gator och torg, gruppvåldtäkter och stigande friktioner.
Sen slänger vi in att tiotusentals gamla gråsossar och moderater har gått hädan och tiotusentals invandrade blattar inte röstar trots medborgarskap.
SD kommer spurta rejält 2014 och den största anledningen är NegerNeros oförmåga att slå om rodret.
Landet närmar sig sakta kokpunkten.

Vi får hoppas att de efter 2014 års val bli en rödgrön minoritet regering , där varje större beslut måste inhämtas ifrån Riksdagen. För det skador som dåren Gustav Fridolin och kumpanerna i VPK kan göra på moder sveas samhällskropp när de ingår i en rödgrön regering, går inte ens att tänka på utan man börja frossa .

Det bli absolut en chock i våran flock när SD plockar 8-10% i Stockholms län. Nu kan man inte se siffror på Stockholm stad, det är lite synd. Men det vore väldigt angenämt om SD kunde få några platser i stadshuset och den där galningen från Centerpartiet får ett permanent boende på elefantkyrkogården.

Det är synd att NegerNeros inte kunde söka stöd för invandrafrågor hos SD, för det är ändå SD som kan den här frågan bäst.
Senast redigerad av Niggers 2013-08-25 kl. 10:03.
2013-08-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Allfler börjar inse att det går åt pipan i Sverige.
Men allt färre inser anledningen till att det går åt pipan. SD:s opinionssiffror säger allt.
2013-08-25, 10:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
"i Stockholm har de gått från 2,1 till 7,9 procent på tre år."

Och så snackar Åkesson om utebliven ketchupeffekt? C har försökt i 1000 år och skulle dö för 7,9 i Sthlm.

Men det funkar ju så, ju högre befolkningstäthet desto hårdare grupptryck. Inga svenskar är så konformistiska och trendängsliga som stockholmarna. Sprids det plötsligt där att det är OK att sympatisera med SD så går det med raketfart. Sen är det ju också så att Sthlm har en hög överrepresentation av moderatväljare, vilka är lättast av alla att locka över till SD.
Ja, Stockholm, med alla sina moderater, är en jättepotential för SD. Och det har börjat hända saker rejält i Sthlm nu. Det var för något år sedan jag började märka att folk i Stockholm på ett helt annat sätt och mer öppet började våga kritisera den massinvandringen och dess tragiska konsekvenser för Sverige.

Om jag var Fredrik R skulle jag vara rejält orolig nu. Hans starkaste bastion håller på att falla.
2013-08-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Gällande det där med att Jimmie skulle vara särskilt oroad över att både C och KD åker ut ur riksdagen... ( unvis.it/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-vi-kan-mista-inflytande_8451764.svd ) Stämmer det verkligen? Jag har inte hunnit lyssna på talet ännu. Vad säger ni? Verkar han genuint oroad över det eller är det bara det där citatet som SvD har från honom gällande det?
Vad han vill signalera är att borgerligheten är SD:s enda potentiella öppning för inflytande. Så länge röda sidan är beroende av MP och V finns det inte på kartan på en miljon år att SD släpps in i värmen. Det är bara om S och SD skulle få mer än 50% tillsammans som det finns en hypotetisk chans till samarbete i framtiden. Alliansen är mer formbar. Visst, C yrar om fri invandring, Reinfeldt har en personlig hangup, KD är kristendumsnälla och FP är Ullenhagliga, men bakom Reinpäls står massor av milt invandringskritiska moderater, C har motkrafter som Staffan Danielsson, FP är batongliberalerna som föreslog språktester och burkaförbud... så det finns små ljuspunkter. På vänstersidan är det becksvart och helt stängt pga V+MP.

Det är alltså ett långsiktigt spelteoretiskt resonemang från Åkessons sida. Åker C och KD ryker SD:s vågmästarroll nästan garanterat. I det scenariot är skadeglädjen över att ett par asylkramande sjuklöverpartier åker ut ingenting värd.
2013-08-25, 10:23
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:

Självklart är det lika viktigt för "statsvetare" och ledarskribenter att söka en politiskt korrekt förklaringsmodell till Sd:s ökande stöd.

Först fick man inte ens nämna att det beror på ett stort och djupgående folkligt missnöje med den invandringspolitik som sjuklövern bedriver.

Sedan hette det att det är fel att vara emot massinvandring och att vilja diskuttera de problem som följer i dess spår är en extrem och farlig åsikt som är fel...

Nu är det allmänt missnöje och om det bara fanns ett annat mittenparti så skulle det minsann få de här rösterna.....

Allt mer krystade bortförklaringar hörs från de som har till yrke att bevaka svensk politik och som en del tilldömer någon slags förtroende att få göra det.

Hur vore det om dessa alla tyckare och forskare återfick någon slags yrkesheder och allsidigt skulle berätta om omfattningen, kostnaderna, de sociala följderna och de brott mot vår egen lagstiftning som regering och riksdagen ägnar sig åt, den flyktinsmuggling och falska asylskäl som florerar.

Här är Sd för tysta och fel ute - de måste lyfta fram galenskaperna, punktera de känslomässiga altruistskälen och visa omfattningen av kostnaderna, vad som får stå tillbaka och vad som håller på och hända med vårt land.

Trots alla dessa brister så växer partiet - det visar på kraften i den här politiska frågan och det folkliga tryck som nu driver partiet framåt.

En fullständig gåta att moderaterna själva orkestrerar sin egen och alliansens undergång genom att inte ta detta på allvar och finna en tredje väg att hantera denna samhällsfråga.

Sd skördar nu frukterna av de andra partiernas aningslösa konformism, vad kan de uppnå om de än bättre och tydligare börjar opinionsbilda på allvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in