2013-08-25, 02:31
Medlem
Saturnuspojkens avatar
SD starkt framåt i Sifomätning

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-starkt-framat-i-sifomatning_8453012.svd
2013-08-25, 03:09
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
EXAKT! I praktiken har SD inget annat val än att stödja alliansregeringen, och därför:
- alltid bättre att arbetarväljare röstar SD än att de röstar SAP
- finns ingen anledning för regeringen att förhandla eller ge efter för SD.

Jo! I praktiken kan man lägga ner sina röster när det kommer till valet av statsminister. Man ställer sig inte på någons sida. Varför skulle de hellre stödja Fredrik "det ursvenska är blott barbariet" Reinfeldt, hellre än sossarna? De är ju lika goda kolsupare bägge!
2013-08-25, 03:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

Kul att den läggs upp halv två på natten.
2013-08-25, 03:42
Medlem
Månsans avatar
Det skulle vara kul om någon orkade granska SDs alla opinionssiffror de senaste åren.
Hur ofta slutar siffran på kommatecken och sen en nia (x,9)? Dvs precis under en helsiffra.
Jag har en känsla att just detta x,9 är kraftigt överrepresenterat. Alla siffror 0 1 2 3 4 etc borde förekomma ungefär lika ofta efter kommatecknet. Gör de verkligen det?
2013-08-25, 03:50
Medlem
ankademikers avatar
Sif(o)frorna:

S 30,5 (-0,5)
V 6,5 (oför)
MP 10,9 (-0,1)

C 4,0 (oför)
FP 5,9 (-0,1)
M 26,6 (-1,7)
KD 3,8 (-0,3)

SD 9,9 (+2,3)

Snabbanalys:

SD konsoliderar senaste årets uppgång på ca 3-4 procentenheter, med höga månadsmedel redan jan-mars. MP ligger (fortfarande) högt (i bl a Sifo).

Allt pekar på SD som vågmästare, vilket kommentatorer kommer att oja sig över. Om KD och C klarar spärren skulle alliansen med hjälp av MP kunna få majoritet. Men politiskt omöjligt med MP som går vänsterut?

Om de tre rödgröna blir större tror jag inte S får med sig V på Magdalenas förslag om skatter mm. För att få majoritet skulle S kunna försöka få FP att ersätta V, men inte heller det ger majoritet. Vid dagens opinionsläge skulle S behöva få med sig två borgerliga partier för att regera.

Om S+MP blir större än allianspartierna torde de annars bilda minoritetsregering. Om istället alliansen blir större än S+MP kanske de får fortsätta, men enligt tradition ses väl ändå S+MP+V som majoritetsbildande.

För SD:s del tror jag en alliansseger är lättare att utnyttja med tuffa krav för att inte fälla dem. Sannolikt är krav för att pressa ett block ett hårt spel krävande skicklighet och hårt arbete. Många i SD:s riksdagsgrupp tror jag inte är kapabla till spelet. Sällström är en jag spontant kan tänka mig har skicklighet när det gäller föra förhandlingar. (Vissa andra tror jag vore katastrof; typ en viss Markus.) Har strategiskt viktig position, då ekonomifrågor lär spela in. Förhandlingar handlar väl om psykologi och skicklighet och att begära det man har "förtroendemandat" för; insatsen måste i efterhand framstå som rimlig för såväl egna väljare som väljarna till de man förhandlar med. Men SD torde ha starkt stöd i invandringsfrågan även hos motpartens väljare! I överenskommelsen är, som i affärer, båda parterna vinnare.

Med en deal kanske även investeras i förtroende i stort, som jag antar att DF gjort i Danmark. Men för att nå en position där M (eller S) är beredda att förhandla underlättar att konsekvent i ord och handling visa att SD inte är ett extremistparti (som kanske vissa i partiet, t ex en som ville förbjuda islam, framstår som).

Når SD ca 15% i valet är man förmodligen i en starkare position att utnyttja för inflytande, och förstår man bara i vilket spel man ger sig in i, så... Annars är väl M och S i princip tvungna att samarbeta för att regera?
Senast redigerad av ankademiker 2013-08-25 kl. 04:35.
2013-08-25, 05:09
Medlem
Svd/Sifo SD går starkt framåt i Stockholm
Svd 2013-08-25
http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-gar-framat-i-stockholm_8452700.svd

Citat:
Om det vore val idag skulle Sverigedemokraterna få 7,9 procent av rösterna i huvudstaden. Det är nytt och gör att partiet nu får anses etablerat i alla områden, säger Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsmätningar.

Citat:
26 procent av svenska folket tycker att Sverigedemokraterna
har den bästa invandringspolitiken. (Sifo, juni 2013)

Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet:
Citat:
Sverigedemokraterna i enskilda mätningar kan vara nästan dubbelt så stora som i valet 2010. Den främsta förklaringen är enligt honom att SD idag är det enda parti som vänder sig emot etablissemanget.

Citat:
Sverigedemokraterna stjäl röster från Socialdemokraterna
och i ännu högre grad från Moderaterna.

Sifo underskattar SD systematiskt tex:
Svd Sifo 2010-09-18:
"Sverigedemokraterna hamnar, med sina 3,8 procent, utanför riksdagen."
Senast redigerad av amalrik 2013-08-25 kl. 05:34.
2013-08-25, 06:01
Medlem
Jimmie Åkesson: Reinfeldt ”drivs av rent hat”

Citat:
Åkesson-bok: Reinfeldt ”drivs av rent hat”
unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-bok-reinfeldt-drivs-av-rent-hat_8449350.svd

Citat:
”Det handlar ju inte om sedvanliga tjuvnyp eller allmänt ohederlig argumentation,
som nästan alltid förekommer i debatten.
Det är ett rent hat, som dessutom verkar tillta”.
2013-08-25, 06:23
Avslutad
Jimmie Åkesson släpper en bok? Fan vad nice Blir en bra bok nu när jag precis läst klart Reinfeldts "Det sovande folket"

Får nog bli internetbeställning på den isåfall, bokhandeln får ju inte ha böcker skrivna av en rasist
Senast redigerad av plusforward 2013-08-25 kl. 06:27.
2013-08-25, 07:00
Bannlyst
Notera att SD går fram i Stockholm.

"Partiet går framåt i Stockholm och är nu lika stort i Västsverige som i Skåne."
Källa : http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo-sd-starkt-frammat

Kan de vara så att tom Stockholmarna , som är lite mer toleranta än små städerna, börja tröttna på mångkulturen? När man ser hur förorter som Vällingby förvandlas från välmående medelklass till tärande socialgrupp 3 pack.

Jag skulle nog också gissa att de mångkulturella kristallnätterna i Husby tidigare i år spelar roll också, folk börja tröttna på att Sverige ta emot allt och alla samtidigt rusta välfärden ner. Skälen till höga skatter har alltid varit välfärden, nu får vi inte ens det vi betalar för utan pengarna gå till massimport av kriminella människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

2013-08-25, 08:13
Medlem
dajevlars avatar
Morgonens 4 nyheter i korthet:

1) Arbetsförmedlare misstänks bluffa med nyanlända för att tjäna mer
2) Yxmän fritar personer från Migrationsverkets förvar.
3) Unga ansluter sig alltmer till kriminella gäng
4) SD går framåt i SIFO:s mätning

(100% av nyheterna handlar egentligen om invandringen...)

Allfler börjar inse att det går åt pipan i Sverige.
2013-08-25, 08:25
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Om det vore val idag skulle Sverigedemokraterna få 7,9 procent av rösterna i huvudstaden.

Gott att även Stockholmarna har börjat vakna. Stämmer bra med mina högst empiriska iaktagelser bland kollegorna på jobbet. Hänger antagligen ihop med att Sverige nu har tagit emot så mycket invandrare att det börjar bli svårt att gömma sig i problemfria vita enklaver och påstå att man tycker att massinvandring är det bästa som finns.
Senast redigerad av Wittgenstein 2013-08-25 kl. 08:29.
2013-08-25, 09:01
Medlem
Qwertyzs avatar
Angående Sifo:s siffror så känns mitt inlägg från den 11/8 ännu mer aktuellt.

https://www.flashback.org/sp44731170

Gällande det där med att Jimmie skulle vara särskilt oroad över att både C och KD åker ut ur riksdagen... ( unvis.it/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-vi-kan-mista-inflytande_8451764.svd ) Stämmer det verkligen? Jag har inte hunnit lyssna på talet ännu. Vad säger ni? Verkar han genuint oroad över det eller är det bara det där citatet som SvD har från honom gällande det?
Senast redigerad av Qwertyz 2013-08-25 kl. 09:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in