• 1
  • 2
2013-05-06, 02:25
Medlem
Tanken är väl att bo i ett lugnt område där jag kan träna och lära mig traditioner samt seder.

Finns det några bra utbildningar i Thailand, några som kanske leder till jobb här i sverige? En annan möjlighet är väl att studera distans härifrån men det är just utbudet på distanskurser som är rätt magert. Det skall ju trots allt leda till något.

Någon som vet mer? Förslag?
Citera
2013-05-06, 02:27
Medlem
kunglighetens avatar
Vad vill du utbilda dig till?
Citera
2013-05-06, 02:38
Medlem
Jag vet faktiskt inte, så länge det inte är en skitutbildning som inte leder någonvart. Jag vill ändå öppna upp för möjligheter. Kanske rentav fortsätta studera i samma linje här i sverige efter thailand.
Citera
2013-05-06, 07:36
Medlem
Mitt tips är att plugga distans, finns riktigt mycket kurser man kan läsa över nätet, utan sammankomster.

Testa gå in på antagning.se och fyll i att du bara vill söka distans och internetbaserade utan sammankomster.
Citera
2013-05-14, 00:47
Medlem
Lobengulas avatar
Resor => Utlandsstudier

/Mod
Citera
2013-05-17, 18:13
Medlem
Kolla in Assumption University (ABAC) i Bangkok. Ett internationellt universitet med många inriktningar. Ska tydligen vara ganska bra, enligt thaimått...

http://www.au.edu/
Citera
2013-07-22, 05:09
Medlem
christerys avatar
TS, har du kommit framåt nån vart? Jag har lite samma idé om jag inte hittar pyssel fram till VT14.

Dvs, lämna landet med lite böcker och en dator i väskan. Vet inte hur det fungerar med CSN om jag bara pluggar halvfart (lite studieovan just nu) men om jag kan hyra ut lägenheten möblerad och bara ta bidragsdelen så kan jag nog med egna pengar åxå lösa det ekonomiska.

Perfekt om man kunde använda den andra delen av tiden på att lära sig språket. Men det verkar mörkt på den fronten, ord och meningar kan jag memorera men sen är det godnatt.
Citera
2013-08-17, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
TS, har du kommit framåt nån vart? Jag har lite samma idé om jag inte hittar pyssel fram till VT14.

Dvs, lämna landet med lite böcker och en dator i väskan. Vet inte hur det fungerar med CSN om jag bara pluggar halvfart (lite studieovan just nu) men om jag kan hyra ut lägenheten möblerad och bara ta bidragsdelen så kan jag nog med egna pengar åxå lösa det ekonomiska.

Perfekt om man kunde använda den andra delen av tiden på att lära sig språket. Men det verkar mörkt på den fronten, ord och meningar kan jag memorera men sen är det godnatt.

Tyvärr har jag inte hittat några vettiga utbildningar, annars hade det varit en dröm!
Citera
2013-08-17, 12:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogspike
Tyvärr har jag inte hittat några vettiga utbildningar, annars hade det varit en dröm!

Haha, sitter en bitfrån mahashrakam i borabue. Tydligen hade jag nån krona extra som jag kunde lägga på flygbiljetten. Lyssnar på alla om tips, men det verkar inte så bra.

Blir nog Sweden till hösten tyvärr. Men jag ger inte upp....
Citera
2013-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Haha, sitter en bitfrån mahashrakam i borabue. Tydligen hade jag nån krona extra som jag kunde lägga på flygbiljetten. Lyssnar på alla om tips, men det verkar inte så bra.

Hahhaa! Du har det bättre än somliga under stunden iaf! Hör av dig om du hittar något!
Citera
2013-08-24, 23:10
Medlem
biggander2s avatar
Citat:

Jag har en vän som börjar på tidigare nämnda ABAC till våren. Han känner ganska många som går där och om du vill plugga i Thailand bör du kolla upp det. Om jag har förstått det rätt så är det många internationella studenter där. Med det menar jag halv thaiare/halv européer som gått på internationell skola i Thailand och sedan gått vidare dit.
Citera
2013-08-25, 02:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggander2
Jag har en vän som börjar på tidigare nämnda ABAC till våren. Han känner ganska många som går där och om du vill plugga i Thailand bör du kolla upp det. Om jag har förstått det rätt så är det många internationella studenter där. Med det menar jag halv thaiare/halv européer som gått på internationell skola i Thailand och sedan gått vidare dit.

Mja, ABAC kostar en del (dock hade det varit underverk för thailändska språket antar jag).

Alternativet att söka in på distansstudier i Sverige utan sammankomster och ev göra tentor på ambassaden i thailand har helt klart monetära fördelar.

Det jag antar är dock att jag inte kan ansöka om studentvisum om jag inte studerar på ett universitet i thailand (utan distanspluggar mot sverige) men med fullt CSN och inte allt för utsvävande liv så borde det hela gå ihop ekonomiskt i alla fall.

Lån+bidrag blir ju nästan 50kbht/mån i alla fall, och visst går det ca 5000-10000 bht/termin till böcker (data/it) men jag ligger ändå lite plus. Det är visaruns/förnyelserna jag inte räknat på ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in