2013-08-24, 20:59
Medlem
Verkar som att du börjar inse att det finns olika tänkbara lösningar/teorier ang. mordet på OP, Grandioso.

Du som är en jäkel på att goggla,har du någon mer info om livvakten Erling Karlsson.

Jag tycker att det borde utforskas mera,tex vad gjorde EK efteråt,blev han förhörd tex.
Senast redigerad av Custerson 2013-08-24 kl. 21:06.
Citera
2013-08-24, 21:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En efterhandskonstruktion från Joakim Palmes sida. Frågan om livvakterna diskuterades livligt efter MOP. Calle Persson och Hans Holmer gjorde gemensam sak i kritiken mot Sven-Åke Hjälmroth och Holger Romander om just livvakterna. Här hade funnits alla chanser från familjens sida att framföra kritik men det var knäpptyst.

Så efter 27år kommer uppgiften fram i en talkshow. Det är klart belagt att Olof Palme allt som oftast rörde sig på stan utan livvakter. Det var hans egna krav att slippa livvakter inom den så kallade gyllene triangeln. Bostaden - Rosenbad -Riksdagshuset. Något som alla säkerhetsexperter anser är närmast vettlöst. Där om någonstans är det viktigt med bevakning, för att undvika bakhåll.

Jag tror att Olof Palme flera år före sin död misstänkte att han förr eller senare skulle hamna i hårkorset som den kontroversielle politiker han var alltför väl medveten om att han var. Gissar att OP:s tankar gick till JFK emellanåt och begrundade dennes öde. Vidare tror jag att Olof Palme misstrodde sina livvakter; det var ju bara några år före mordet på honom som Indiens PM Indira Gandhi blev mördad av några ur sin egen säkerhetstjänst och Egyptens president Anwar Sadat några år före henne av några ur det egna livgardet. Jag tror alltså att Olof Palme ibland kände sig minst lika säker utan sin livvakt, ibland t.o.m. säkrare. Tror inte han slarvade med detta, jag tror att han starkt misstänkte att någon ur livvakten en vacker dag skulle bli hans baneman. En fatalist som resonerade: Har dom bestämt sig för att skjuta mig så kommer de att genomföra det, det finns ingen plats som är säker i så fall. Alternativet hade varit att avgå som statsminister. Olof Palme vägrade vika ner sig men han tog en kalkylerad risk med mycket dåliga odds. Jag tror att han förstod hur det skulle sluta, men han var orädd och för det förtjänar han kudos.
Citera
2013-08-24, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst kan du har rätt, men vad skulle Thomas Kanger ha för motiv att frammana den bilden hos IM?

Tja, han vill ju inte ge ut en bok som det inte står nåt i.
Efter åtta timmars intervjuande händer det saker med upplevelsen.
Citera
2013-08-24, 21:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är precis det jag säger. 27 år efteråt är han övertygad om det via sin mamma precis som han är helt övertygad om att hon såg CP trots att det numera är polisiärt utrett att han ej kan vara GM.
Måste nog invända mot detta.
Har man skrivit av CP som gärningsmannen? Har jag inte sett någon uppgift på faktiskt.
Tvärtom är ju övertygelsen om dennes skuld fortsatt lika stark än idag hos somliga då
ledande mordutredare. Däribland herrarna Krusell och Hamrén.

Sedan vill jag be om ursäkt för onödigt fräna ord från min sida häromdagen.
Du och andra har rätt: dråp är ju per definition något som sker i affekt och inte bör betecknas
som jag gjorde i min hast; som kallblodigt.

Vi får skilja på mord och dråp även om det är lika hemskt och oursäktligt med båda delarna.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-24 kl. 21:51.
Citera
2013-08-24, 21:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Tja, han vill ju inte ge ut en bok som det inte står nåt i.
Efter åtta timmars intervjuande händer det saker med upplevelsen.
Med eller utan falska minnen från IM var hans bok en sensation. Svenskarna hade matats med Holmers desinfomation och nästan ingenting var känt. Då letade Kanger upp ett nyckelvittne som kunde berätta vad så många ville veta: hur mordet gick till i detalj.

Om han medvetet manipulerade med IMs minne så måste han haft ett motiv.
Senast redigerad av iesho 2013-08-24 kl. 21:49.
Citera
2013-08-24, 21:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Måste nog invända mot detta.
Har man skrivit av CP som gärningsmannen? Har jag inte sett någon uppgift på faktiskt.
Tvärtom är ju övertygelsen om dennes skuld fortsatt lika stark än idag hos somliga då
ledande mordutredare. Däribland herrarna Krusell och Hamrén.

Sedan vill jag be om ursäkt för onödigt fräna ord från min sida häromdagen.
Du och andra har rätt: dråp är ju per definition något som sker i afekt och inte bör betecknas
som jag gjorde i min hast; som kallblodigt.

Vi får skilja på mord och dråp även om det är lika hemskt och oursäktligt med båda delarna.
Att döda en människa är mord. Om det finns förmildrande omständigheter, sådana som allmänheten kan uppfatta som förståeliga men som är oförsvarliga för rätten, kan det räknas som dråp. Om rätten kan försvara handlingen, kan det räknas som nödvärn.
Citera
2013-08-24, 22:12
Medlem
Dråp kan enl. mig begås kallblodigt. Man har inte haft uppsåt innan, men i det ögonblicket som man utdelar det dödande våldet så kan man helt klart vara på det klara med att; NU jävlar ska du få å så satsa för fullt.

Är det någon här(journalist el annan tidningsmänniska) som har koll på vad man skulle kunna få betalt för uppgifter om; Den blå passaten som sågs rivstarta å åka iväg, å identiteten på vem det är på fantombilden!?
Ta det gärna via pm om så är.
Citera
2013-08-24, 22:14
Medlem
ieshos avatar
Det behövs inga "huvudspår" som ska verifieras, de spår som behövs är alla ledtrådar och uppslag.

Det är lite märkligt hur vissa fortsätter med den polisiära strategi som Holmer införde. Och det är lite märkligt att samma personer bekämpar nya ledtrådar och uppslag, precis så som polisen sopade uppslag under mattan på Holmers tid.

Uppslag som inte passar in i "huvudspåret" elimineras...
Citera
2013-08-24, 22:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det behövs inga "huvudspår" som ska verifieras, de spår som behövs är alla ledtrådar och uppslag.

Det är lite märkligt hur vissa fortsätter med den polisiära strategi som Holmer införde. Och det är lite märkligt att samma personer bekämpar nya ledtrådar och uppslag, precis så som polisen sopade uppslag under mattan på Holmers tid.

Uppslag som inte passar in i "huvudspåret" elimineras...

Om du med huvudspåret menar "landsförrädarspåret" och landsförräderimisstanke som motiv att mörda Palme så är det en korrekt iakttagelse. "Landsförrädarspåret" är ett villospår, ingenting annat. Det är bogus, rakt igenom.
Citera
2013-08-24, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om du med huvudspåret menar "landsförrädarspåret" och landsförräderimisstanke som motiv att mörda Palme så är det en korrekt iakttagelse. "Landsförrädarspåret" är ett villospår, ingenting annat. Det är bogus, rakt igenom.

Du är verkligen totalt efterbliven.
Citera
2013-08-24, 22:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Du är verkligen totalt efterbliven.

Åsikten är fri, du får tycka vad du vill ..
Citera
2013-08-24, 22:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Dråp kan enl. mig begås kallblodigt. Man har inte haft uppsåt innan, men i det ögonblicket som man utdelar det dödande våldet så kan man helt klart vara på det klara med att; NU jävlar ska du få å så satsa för fullt.

Är det någon här(journalist el annan tidningsmänniska) som har koll på vad man skulle kunna få betalt för uppgifter om; Den blå passaten som sågs rivstarta å åka iväg, å identiteten på vem det är på fantombilden!?
Ta det gärna via pm om så är.
Kul att se dig här i tråden, nvk!
Vi har ju mötts mycket i tråden om fallet LC.

Den här blå passaten du nämner; ska den ha setts ge sig iväg brådstörtat precis
efter mordet? Hur långt från mordplatsen var det?
Själv minns jag inte nånting om detta just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in