Citat:
Ursprungligen postat av
PeterThor
Jag har också tänkt på detta. Menar Åkesson verkligen allvar när han säger att han hoppas att C och KD skall vara kvar i riksdagen eller är det någon slags taktiskt false flag uttalande för att försöka förhindra en pk-mobilisering för att hålla kvar C och KD i riksdagen?
För SDs del vore det extremt gynsamt om vi får en rödgrön majoritet nästa mandatperiod samtidigt som C och KD åker ut så att M+FP tillsammans bara har ca 35% av rösterna. Det om något skulle kunna tvinga fram ett samarbete mellan M och SD liknande det som har varit mellan Venstre och DF i Danmark.
Den rödgröna majoriteten skulle samtidigt innebära att SD inte kommer att behöva ta ansvar för något nästa mandatperiod utan man kan koncentrera sig på att vara en aktiv opposition.
Om Åkesson verkligen menar allvar med det han säger så tänker han i så fall väldigt kortsiktigt. Dessutom förstår jag inte vad det är för "inflytande" som han är rädd att förlora, han har ju inget som helst inflytande över någonting.
En kollaps inom borgerligheten kombinerat med ett kraftigt förstärkt SD är som sagt antagligen det enda som verkligen kan ge SD ordentligt inflytande.
Nej, jag tycker att uttalandet var väldigt märkligt.
Åkesson har tidigare talat om, och många andra SD-toppar har stämt in i, att en vågmästarroll 2014 vore det bästa för SD. I det läget skulle Reinfeldt "tvingas" att förhandla med SD för att bli statsminister 2014. I ett sådant läge vore det ju naturligtvis positivt att KD och C kvarvarade i riksdagen, då rödgrön majoritet förmodligen skulle bli resultatet annars.
Jag tror inte på det. Det kommer krävas betydligt större strukturella förändringar i svensk politik, innan en sådan kompromiss kan komma till stånd. Skulle SD vara vågmästare 2014, skulle förmodligen Folkpartiet går över till de rödgröna. Det skulle säkerligen gå knackigt som fan, konflikter och missnöjda kärnväljare - men de skulle ändå göra det.
Saken är den; hur man än vrider och vänder på kalkylen så innebär ett SD på 10-15% efter 2014 att alla invanda föreställningar om hur svensk politik fungerar kommer raseras. Redan nu, med ett stöd på runt 6%, har det lett till en i princip handlingsförlamad regeringen, som aldrig kan vara 100% säker på att få igenom sina förslag. Ett SD på 10-15% kommer innebära att borgerligheten har fått en ny spelplan som de måste förhålla sig till. Hur man än försöker vrida och vända, och förhala utvecklingen med diverse piruetter kommer utvecklingen enbart gå i en riktning; större SD-inflytande. Min bedömning är att en krossad borgerlighet, kommer skynda på utvecklingen. Är KD och C väl ute, kommer de aldrig tillbaka - de har ingenting att erbjuda, de är uddlösa och föråldrade. M och FP kommer få dras med SD - och förr eller senare måste de bestämma sig för om evig ökenvandring är värt priset för att visa sig "goda" i Wolodarskis ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
RobinNilsen
Vad tror ni händer den dagen Jimmie Åkesson avgår?
Någon annan tar vid? Vem vet jag inte. Kanske Margareta Larsson - hon har en mer tydlig och konsekvent konservativ inriktning, i förhållandet till många andra SD-toppar (där det mest tycks vara en dåligt påklistad fasad).
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=416