2013-08-23, 16:20
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I uppgiften står det dock att den är 4 grader mer, inte 4% mer.

Hade det varit 4% så är du helt rätt ute, det skrivs som 0,04. Men eftersom man här talar om absoluta tal, att den vinkeln är 4 grader större, så skriver man det som x+4.

Precis, det handlar om grader och inte procent. Men om den hade varit 4% större så skriver man inte x+0,04, utan 1,04x. Så helt rätt ute var hen inte!
Citera
2013-08-23, 16:39
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Text
Oj, nämen titta en titan! PS: Jag blir just utsläppt från interneringen.

För övrigt känns det att man är mer motiverad och disciplinerad nu när man har schemalagda lektioner. Det känns nästan som om det är en tävling om vem som skickar in inlämningsuppgifter först i engelska 7 som jag läser (vi kan se vilka som har lämnat in uppgifter och när i vår webbplattform, men självklart inte läsa vad andra har skrivit. Sånt är kul för då vill man ju bli klar snabbt, vilket förhoppningsvis leder till att jag får mer tid över till hp (om jag nu kan sluta lata mig, det börjar bli riktigt ont om tid nu)!

Synd att sommaren gjorde en så lat så att det inte blev mycket vettigt plugg alls Det mest positiva är att jag har fått en bättre dygnsrytm nu vilket nog gör att jag orkar mer och det är nog inte så illa om man vill hinna plugga hp när man är klar med allt annat krafs!
Citera
2013-08-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Precis, det handlar om grader och inte procent. Men om den hade varit 4% större så skriver man inte x+0,04, utan 1,04x. Så helt rätt ute var hen inte!

Ouch, rejäl tankevurpa av mig. Skyller på att jag fortfarande har sommarlov från alla former av studier och tankeverksamhet!
Citera
2013-08-23, 17:53
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Går inte att säga ett minsta antal utan att komma in på hur de ska fördelas.

E:

(Enligt normering VT13)

Ex 1: 118 med 74 på VER och 44 på KVA, alltså 1.6. Omvänd fördelning ger dig 1.45.

Ex 2: 119 med 62 på VER och 57 på KVA, alltså 1.6. Omvänd fördelning ger dig 1.55

Ex 3: 120 med 51 på VER och 69 på KVA, alltså 1.6. Omvänd fördelning ger dig 1.6.

Jaha, utgå från att man har 2.0 på den matematiska delen och 1,3 på den verbala delen, har man då 1,65 i HP?
Citera
2013-08-23, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Jaha, utgå från att man har 2.0 på den matematiska delen och 1,3 på den verbala delen, har man då 1,65 i HP?
Ja...?
Citera
2013-08-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Oj, nämen titta en titan! PS: Jag blir just utsläppt från interneringen.

För övrigt känns det att man är mer motiverad och disciplinerad nu när man har schemalagda lektioner. Det känns nästan som om det är en tävling om vem som skickar in inlämningsuppgifter först i engelska 7 som jag läser (vi kan se vilka som har lämnat in uppgifter och när i vår webbplattform, men självklart inte läsa vad andra har skrivit. Sånt är kul för då vill man ju bli klar snabbt, vilket förhoppningsvis leder till att jag får mer tid över till hp (om jag nu kan sluta lata mig, det börjar bli riktigt ont om tid nu)!

Synd att sommaren gjorde en så lat så att det inte blev mycket vettigt plugg alls Det mest positiva är att jag har fått en bättre dygnsrytm nu vilket nog gör att jag orkar mer och det är nog inte så illa om man vill hinna plugga hp när man är klar med allt annat krafs!
Haha, vad gör man inte för att få fler inlägg på FB/ internetpoäng.
Citera
2013-08-23, 18:53
Medlem
SweOs avatar
Citat:
1: Det går uppenbarligen bra på höjden (3,6>3,41) och på bredden (3,6*2>3,41).

2: Använd dig av pyt's sats? (16x)^2+(9x)^2= 337x^2. Använd dig nu av infon i texten så att du kan få diagonalen i cm som kommer att vara ekvivalent, likvärdigt, med detta uttryck, vilket gör att du kan sätta dem lika med varandra och lösa ut x (göra så att x blir ensamt).

3. Ersätt x i 16x och 9x med det svar du fick i a)-uppgiften för att få bredden respektive höjden.

Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Nej. Lastbilen kan inte passera. Höjden på tunneln är en variabel.

http://oi43.tinypic.com/qnji20.jpg

det är höjden du ska få ut här. Den blåa linjen = 3,6.

Dvs Tunnelns höjd vid lastbilens kant på taket. vid 90 grader är höjden 3,60. vid 180 grader är tunnelns höjd 0 m.

Du kommer få att höjden på tunneln vid lastbilens kant till:

1,2*1,2 + X*X = 3,6*3,6

x = 3,39m

Lastbilens höjd = 3,41 så kommer inte gå.

Du tänker som att tunneln är rektangulär när den är cirkulär.

Tack för alla era svar! Men dessvärre förstår jag inte alls den här
På vilket sätt använder jag pythagoras sats här? Vart får du variablerna 1,2*1,2 + X*X = , 3,6*3,6?.
Samt "att vid 180 grader är tunnelns höjd 0 m", vad menar man då?

Ursäkta, men jag tror jag behöver få det nedbrutet ytterligare en nivå :P
Citera
2013-08-24, 10:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Tack för alla era svar! Men dessvärre förstår jag inte alls den här
På vilket sätt använder jag pythagoras sats här? Vart får du variablerna 1,2*1,2 + X*X = , 3,6*3,6?.
Samt "att vid 180 grader är tunnelns höjd 0 m", vad menar man då?

Ursäkta, men jag tror jag behöver få det nedbrutet ytterligare en nivå :P
Titta på den bilden som mark ritade, den förklarar i princip allt när det gäller hur och varför du ska använda pyt's sats (det enda man möjligen kan anmärka på är att tunnelns höjd vid lastbilens kanter inte är markerad och liksom inte urskiljer sig väl från lastbilens höjd)

Om jag kommer ihåg rätt (din bild fungerar inte för mig nu) så var lastbilens bredd 2,4 m vilket gör att den triangel i marks bild som består av en blå hypotenusa (längsta sidan i en triangel) och två röda kateter (de två kortare sidorna) får basen 2,4/2 = 1,2 (eftersom vi delar den på hälften rakt av). x som du nu räknar ut via pyt's sats är tunnelns höjd vid lastbilens kanter.

1,2*1,2 + x*x= 3,6*3,6 <=> 1,44 + x*x = 12,96 <=> x*x= 11,52 <=> /kvadratroten ur 11,52 är ungefär 3,39/ <=> x = 3,39.

E: Bry dig inte om att tunnelns höjd vid 180 grader är 0 m (det han vill ha sagt med detta är att tunnelns höjd varierar beroende på var i tunneln du står). Låt oss bara säga att det inte direkt bidrar till förklaringen av hur uppgiften löses. Tips: Om du lägger ett snöre så att det ligger rakt på marken (blir 180 grader eftersom det då är ett enda rakt streck), hur högt ovanför marken når det då om du bortser från dess tjocklek?
Senast redigerad av lakritc 2013-08-24 kl. 10:43.
Citera
2013-08-24, 10:13
Medlem
lakritcs avatar
2x post.
Citera
2013-08-24, 12:38
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Titta på den bilden som mark ritade, den förklarar i princip allt när det gäller hur och varför du ska använda pyt's sats (det enda man möjligen kan anmärka på är att tunnelns höjd vid lastbilens kanter inte är markerad och liksom inte urskiljer sig väl från lastbilens höjd)

Om jag kommer ihåg rätt (din bild fungerar inte för mig nu) så var lastbilens bredd 2,4 m vilket gör att den triangel i marks bild som består av en blå hypotenusa (längsta sidan i en triangel) och två röda kateter (de två kortare sidorna) får basen 2,4/2 = 1,2 (eftersom vi delar den på hälften rakt av). x som du nu räknar ut via pyt's sats är tunnelns höjd vid lastbilens kanter.

1,2*1,2 + x*x= 3,6*3,6 <=> 1,44 + x*x = 12,96 <=> x*x= 11,52 <=> /kvadratroten ur 11,52 är ungefär 3,39/ <=> x = 3,39.

E: Bry dig inte om att tunnelns höjd vid 180 grader är 0 m (det han vill ha sagt med detta är att tunnelns höjd varierar beroende på var i tunneln du står). Låt oss bara säga att det inte direkt bidrar till förklaringen av hur uppgiften löses. Tips: Om du lägger ett snöre så att det ligger rakt på marken (blir 180 grader eftersom det då är ett enda rakt streck), hur högt ovanför marken når det då om du bortser från dess tjocklek?

Tack för förtydligandet! Nu börjar jag förstå :P
Däremot är jag rädd att jag inte förstår tre saker:

- varför x*x används. Vi har ju höjden på lastbilen (3,41) -> http://i.imgur.com/peaGjOw.jpg
- att räkna ut hypotenusan på lastbilen, vad ger det egentligen? Det säger väl inget om storleken ("volymen"/massan av lastbilen)?
- varför drar man hypotenusan till mitten av lastbilens "botten", varför inte lika gärna lite mer till höger/vänster? Finns det en regel för detta (vid kommande uppgifter etc.)

Ursäkta som sagt (igen), men jag har inte särskilt lätt för det här. Dock är jag väldigt tacksam för att du förenklat det för mig thus far
Citera
2013-08-24, 13:36
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Tack för förtydligandet! Nu börjar jag förstå :P
Däremot är jag rädd att jag inte förstår tre saker:

- varför x*x används. Vi har ju höjden på lastbilen (3,41) -> http://i.imgur.com/peaGjOw.jpg
- att räkna ut hypotenusan på lastbilen, vad ger det egentligen? Det säger väl inget om storleken ("volymen"/massan av lastbilen)?
- varför drar man hypotenusan till mitten av lastbilens "botten", varför inte lika gärna lite mer till höger/vänster? Finns det en regel för detta (vid kommande uppgifter etc.)

Ursäkta som sagt (igen), men jag har inte särskilt lätt för det här. Dock är jag väldigt tacksam för att du förenklat det för mig thus far

- Vi måste räkna ut "cirkelns höjd" vid lastbilens kant, alltså "cirkelns höjd" då man befinner sig 1,2 m i sidled från cirkelns mittpunkt. Denna höjd är x m och inte 3,41 m.
- Vi räknar inte ut hypotenusan på lastbilen (lastbilen är öht inte med) utan en av katetrarna i triangeln vars hörn utgörs av 1) mittpunkten, 2) Punkten 1,2 m till höger om mittpunkten och 3) höjden x m i tunneln då vi befinner oss 1,2 m i sidled från cirkelns mittpunkt.
- Man skulle lika gärna kunna dra hypotenusan från det vänstra hörnet längst ner till det högra hörnet längst upp men problemet som uppstår då är att vi inte känner hypotenusans längd (till skillnad från att göra som jag och mark gjorde då vi visste att hypotenusan = radien = 3,6 m). Då får vi alltså 2,4*2,4 + x*x= y*y (där y är hypotenusan).

E: Haha, inte lätt att förklara
Senast redigerad av lakritc 2013-08-24 kl. 13:50.
Citera
2013-08-24, 16:17
Medlem
SweOs avatar
Citat:
- Vi måste räkna ut "cirkelns höjd" vid lastbilens kant, alltså "cirkelns höjd" då man befinner sig 1,2 m i sidled från cirkelns mittpunkt. Denna höjd är x m och inte 3,41 m.
- Vi räknar inte ut hypotenusan på lastbilen (lastbilen är öht inte med) utan en av katetrarna i triangeln vars hörn utgörs av 1) mittpunkten, 2) Punkten 1,2 m till höger om mittpunkten och 3) höjden x m i tunneln då vi befinner oss 1,2 m i sidled från cirkelns mittpunkt.
- Man skulle lika gärna kunna dra hypotenusan från det vänstra hörnet längst ner till det högra hörnet längst upp men problemet som uppstår då är att vi inte känner hypotenusans längd (till skillnad från att göra som jag och mark gjorde då vi visste att hypotenusan = radien = 3,6 m). Då får vi alltså 2,4*2,4 + x*x= y*y (där y är hypotenusan).

E: Haha, inte lätt att förklara

Det blir tydligare! Tack lakritc! Jag får nog erkänna att jag, trots all hjälp, inte förstår uppgiften helt och hållet. Jag hade _aldrig_ kunna uträkna/tänka mig att 3,6 ska "användas" som hypotenusan
En sista fråga innan jag släpper den här uppgiften: hur tänkte du (steg för steg) för att du skulle räkna ut detta. Jag tänker då främst på idéen att ta fram hypotenusan ska kunna förklara om lastbilen kan ta sig igenom eller ej.

Jag ber i förväg ursäkt för mitt oförstånd och är djupt tacksam för att du/ni visat/visar sådant tålamod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in