Citat:
Ursprungligen postat av
SweO
Tack för alla era svar! Men dessvärre förstår jag inte alls den här

På vilket sätt använder jag pythagoras sats här? Vart får du variablerna
1,2*1,2 + X*X = , 3,6*3,6?.
Samt "att vid 180 grader är tunnelns höjd 0 m", vad menar man då?
Ursäkta, men jag tror jag behöver få det nedbrutet ytterligare en nivå :P
Titta på den bilden som mark ritade, den förklarar i princip allt när det gäller hur och varför du ska använda pyt's sats (det enda man möjligen kan anmärka på är att tunnelns höjd vid lastbilens kanter inte är markerad och liksom inte urskiljer sig väl från lastbilens höjd)
Om jag kommer ihåg rätt (din bild fungerar inte för mig nu) så var lastbilens bredd 2,4 m vilket gör att den triangel i marks bild som består av en blå hypotenusa (längsta sidan i en triangel) och två röda kateter (de två kortare sidorna) får basen 2,4/2 = 1,2 (eftersom vi delar den på hälften rakt av). x som du nu räknar ut via pyt's sats är tunnelns höjd vid lastbilens kanter.
1,2*1,2 + x*x= 3,6*3,6 <=> 1,44 + x*x = 12,96 <=> x*x= 11,52 <=> /kvadratroten ur 11,52 är ungefär 3,39/ <=> x = 3,39.
E: Bry dig inte om att tunnelns höjd vid 180 grader är 0 m (det han vill ha sagt med detta är att tunnelns höjd varierar beroende på var i tunneln du står). Låt oss bara säga att det inte direkt bidrar till förklaringen av hur uppgiften löses. Tips: Om du lägger ett snöre så att det ligger rakt på marken (blir 180 grader eftersom det då är ett enda rakt streck), hur högt ovanför marken når det då om du bortser från dess tjocklek?