2013-08-24, 09:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att det kallas för underart har ingen relevans i sakfrågan.

Nej, men det har dikotomin mellan vetenskap och en metafysisk 'gud' egentligen inte heller.

Citat:
Det du och evolutionister ska bevisa är att en art förvandlas till en annan art, så som jag har frågat flera gånger:

Liksom det är du och och kristna pådyvlare som skall bevisa, att en 'gud' finns .... vilket du inte gör genom ett frenetisk och pedantisk kryphåls-sökande i vetenskapen som du sen jämför med ett passivt: "Det bara är så" accepterande av dina egna tros-doktriner.
Citera
2013-08-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Någon ättling av hesperocyon förmodligen. Från familjen canidae.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Både hundar och vargar tillhör familjen Canidae (hunddjur) som tros utveckats från miaciderna.

En trosuppfattning alltså? Finns det något exempel där en art utvecklats till en annan art, utan att det handlar om "förmodligen" och "tro"?
Citera
2013-08-24, 11:14
Bannlyst
Det handlar om intelligens, om man är tillräckligt intelligent, så förstår man att man omöjligt kan vara den högsta livsformen i universum.
Man kan tex relatera till en myra, som inte vet om människans existens eller relatera till den.
På samma sätt är jag övertygad om att det finns livsformer som är så mycket högre än människan, att vi omöjligt kan uppfatta dom med våra små hjärnor.
Att inte tro är inget annat än hybris - och korkat.

Så tänker jag mig en "Gud" i alla fall, en högre livsform, som vi inte kan uppfatta.

Det är väl dokumenterat sedan länge, att icke troende har betydligt lägre intelligens, än troende.

Det roliga i sammanhanget är att ateisterna inte fattar att man inte kan vara ateist, eftersom man i samma stund man plockar bort en Gud ur ekvationen, gör sig själv till den högsta formen av medvetande i universum/verkligheten, alltså gör sig själv till Gud.

Ateister dyrkar alltså bara en annan Gud, sig själva.
Senast redigerad av Djavulstroll 2013-08-24 kl. 11:16.
Citera
2013-08-24, 11:17
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tycker faktiskt du feltolkar några, så jag ska vara lite djävulens advokat, tänkte jag.

Du har en poäng. Det finns säkert mycket bättre exempel än de jag framförde, dock anser jag inte att detta förminskar min slutsats.

Jag upplever att troende ofta tar avstånd från religiöst våld med inställningen att våldsverkarna "missförstått det heliga ordet", eller inte är "sanna kristna/muslimer etc.". Jag tycker det är oärligt då de heliga skrifterna är fulla av sadistiskt våld och allsköns övergrepp i Guds namn. Det känns inte heller långsökt att hävda att moderata troende skapar en grogrund för extremism. Den som verkligen anstränger sig för att blidka sin gud kan finna stöd för verkligt sjuka saker i de skrifter som alltid sätts på pediestal som oklanderliga och guds ord.
Citera
2013-08-24, 11:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En trosuppfattning alltså? Finns det något exempel där en art utvecklats till en annan art, utan att det handlar om "förmodligen" och "tro"?

Du har tydligen ännu inte brytt dig om att förstå den epistemiska betydelsen av vetenskapens systematiska metodologi, eftersom du fortfarande har den samma fixering vid att jämföra kryphåls-sökande med blind doktrinalism.

Så du kan mala på med din: "Jag tror att jag vet" agenda.
Citera
2013-08-24, 11:47
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Det handlar om intelligens, om man är tillräckligt intelligent, så förstår man att man omöjligt kan vara den högsta livsformen i universum.
Man kan tex relatera till en myra, som inte vet om människans existens eller relatera till den.
På samma sätt är jag övertygad om att det finns livsformer som är så mycket högre än människan, att vi omöjligt kan uppfatta dom med våra små hjärnor.
Att inte tro är inget annat än hybris - och korkat.

Så tänker jag mig en "Gud" i alla fall, en högre livsform, som vi inte kan uppfatta.

Det är väl dokumenterat sedan länge, att icke troende har betydligt lägre intelligens, än troende.

Det roliga i sammanhanget är att ateisterna inte fattar att man inte kan vara ateist, eftersom man i samma stund man plockar bort en Gud ur ekvationen, gör sig själv till den högsta formen av medvetande i universum/verkligheten, alltså gör sig själv till Gud.

Ateister dyrkar alltså bara en annan Gud, sig själva.

Påstår alla ateister att de är den högsta livsformen i universum? Knappast. Vi är den KÄNDA högst utvecklade livsformen och det är MÖJLIGT att vi är den enda men man vet i nuläget inte huruvida intelligent liv utvecklats på andra håll och hur långt i utvecklingen detta liv kommit. Det förefaller till och med troligt att liv existerar på andra planeter med tanke på den enorma mängd himlakroppar galaxerna innehåller. En eventuellt högre livsform är däremot INTE lika med en övernaturlig gud likt den du hittar i bibeln.

Du är också felinformerad. Det är sedan länge dokumenterat att troende i genomsnitt besitter en lägre intelligenskvot än icketroende. Av 63 studier visar 53 en negativ korrelation mellan IQ och gudstro.

http://arstechnica.com/science/2013/08/new-meta-analysis-checks-the-correlation-between-intelligence-and-faith/

Att jag väljer att inte blint tro på något övernaturligt väsen som är påhittat för tusentals år sedan, som aldrig bevisats, aldrig setts, aldrig hörts och absolut inte behövs för att förklara vår omvärld - är snarare ett friskhetstecken än korkat.
Citera
2013-08-24, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Påstår alla ateister att de är den högsta livsformen i universum? Knappast. Vi är den KÄNDA högst utvecklade livsformen och det är MÖJLIGT att vi är den enda men man vet i nuläget inte huruvida intelligent liv utvecklats på andra håll och hur långt i utvecklingen detta liv kommit. Det förefaller till och med troligt att liv existerar på andra planeter med tanke på den enorma mängd himlakroppar galaxerna innehåller. En eventuellt högre livsform är däremot INTE lika med en övernaturlig gud likt den du hittar i bibeln.

Du är också felinformerad. Det är sedan länge dokumenterat att troende i genomsnitt besitter en lägre intelligenskvot än icketroende. Av 63 studier visar 53 en negativ korrelation mellan IQ och gudstro.

http://arstechnica.com/science/2013/08/new-meta-analysis-checks-the-correlation-between-intelligence-and-faith/

Att jag väljer att inte blint tro på något övernaturligt väsen som är påhittat för tusentals år sedan, som aldrig bevisats, aldrig setts, aldrig hörts och absolut inte behövs för att förklara vår omvärld - är snarare ett friskhetstecken än korkat.
Att du tror att den enda tänkbara Guden som kan finnas, skulle vara en som är nedtecknad i olika skrifter för tusentals år sedan, är ett tydligt bevis på hur trångsynt du är.

Men du har antagligen aldrig tänkt en egen tanke i hela ditt liv, enligt devisen, det jag inte har läst, finns inte i min tankevärld?

Det är det mest tröttsamma med er ateister, det ständiga hänvisandet till religiösa texter.
Senast redigerad av Djavulstroll 2013-08-24 kl. 12:43.
Citera
2013-08-24, 13:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Att du tror att den enda tänkbara Guden som kan finnas, skulle vara en som är nedtecknad i olika skrifter för tusentals år sedan, är ett tydligt bevis på hur trångsynt du är.

Teister kan tydligen inte heller komme överens om detta sinsemellan, och det är väl inte ateismens uppgift att reda ut denna teistiska förvirring (annat än att påpeka att den finns).

Citat:
Men du har antagligen aldrig tänkt en egen tanke i hela ditt liv, enligt devisen, det jag inte har läst, finns inte i min tankevärld?

Jag förmodar du refererar rill hypotesen: "Allt är möjligt" och iövrigt gör ditt perspektiv så snävt, att du endast behövar diskutera med spegelbilder av dig själv.

Citat:
Det är det mest tröttsamma med er ateister, det ständiga hänvisandet till religiösa texter.

No worries; "vi" kan också tala om 'inre andliga kompasser'.
Citera
2013-08-24, 13:28
Medlem
Arepos avatar
Därför att gudarna, när man verkligen har uppmärksammat dem, är så oerhört påtagliga.
Citera
2013-08-24, 13:30
Medlem
BlackJewels avatar
Det råder ju snarare en mastodont tungt mättad djungel av disparata samt dissiderande gudsuppfattningar i det teistiska/fatalistiska lägret.

Med i sin tur, allehanda subgrupperingar och smalspårade livskoncept och sekteristiska förgreningar med div. avarter - en bild som kan vara diametralt olik den ateistiska världsåskådningen eller synen på vår existens ; både fysiskt som psykiskt fenomen.
Citera
2013-08-24, 14:31
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur bevisar man en sanning om man inte får använda syn, hörsel, känsel, smak eller lukt?
Vilket verktyg blir kvar undrar jag?

Innan du svarar så ta en funderare på vad ordet "bevis" betyder för gemeneman.

Det är din egen sanning du aldrig kan hitta "bevis" för, vem du är, varför du här, syftet.
Citera
2013-08-24, 14:58
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Du kan aldrig säkert veta, bara dra logiska slutsatser.Hur vet du att Ryssland finns? Har du varit där? Hur vet du att jorden är rund? Har du själv sett det? Hur vet du att atomer finns? Har du sett atomer?
Och visst finns det exempel på hur en art har utvecklats till en annan art. Du kan själv göra detta med bananflugor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in