2013-08-22, 14:55
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedod
Hejsan
har kommit in på KTHs Tekniska basår i Haninge och fick en redig klump i magen när jag såg att "På KTH sker det obligatoriska uppropet två veckor innan inskrivningsdatum. " http://www.kth.se/student/nypakth/det-har-vantar-efter-att-du-tackat-ja-1.401782?programme=tbs

Där det skulle ha varit ett upprop i statshuset den 13/8 men jag har gått och trott att uppropet är den 26/8

Har inte fått något mail och antagning.se visar fortfarande att jag är antagen, någon som vet mer om detta upprop i statshuset?

MVH

Nu skrämde du mig lite, vad jag har hört är det upprop kl 9 den 26e i haninge.
2013-08-22, 15:17
Medlem
josh12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Varför ringer du inte CSN på 0771-276 000 och frågar? Går mycket snabbare.

Absolut går det snabbare och ska göra det imorgon också, men eftersom det är lite snårigt och flera här säkert har erfarenhet ville jag kolla om någon hade erfarenhet av liknande situation. Få lite kött på benen innan man tar fighten på telefon
2013-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josh12
Läste en kurs på vårterminen på 15 poäng men hoppade av efter halva för att jag fick ett heltidsjobb.

Tog alltså inga poäng i den kursen och fick studiemedel för första halvan.

Nu verkar det bli problem eftersom CSN anser att jag inte nått studieresultaten för perioden jag senast studerade, kan jag bara betala tillbaka bidraget jag fick(tog inget lån) och sen få igenom ansökan eller måste jag verkligen tenta av den skiten jag läste?

Läste liknande situationer tidigare i tråden men verkar vara lite oklart hur det funkar, har alltså ingen skuld till csn, bara för få poäng.

Finns tyvärr ingen annan väg än att ta igen de poäng du inte läste klart.
2013-08-22, 19:12
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josh12
Absolut går det snabbare och ska göra det imorgon också, men eftersom det är lite snårigt och flera här säkert har erfarenhet ville jag kolla om någon hade erfarenhet av liknande situation. Få lite kött på benen innan man tar fighten på telefon

Inget som är snårigt. Du tar de poäng som krävs så får du studiemedel igen. Om du börjar plugga igen får du alltså klara dig igenom lite utan studiemedel.
2013-08-22, 19:16
Medlem
Liknande frågor kanske redan har besvarats men hinner inte riktigt läsa hela tråden

1: "Vid 17-tiden var det nordiska storbolagsindexet OMXN40, som inte innehåller norska aktier, 1,6 procent högre till 1.176." Vad betyder den där siffran? Den redovisas ofta som "Senast" "Högst" "Lägst" Kallas siffran volym? Isåfall volym på vadå?

2: Vad betyder s.k. punkter?

3: Känner någon till någon bra d.v.s. realistisk fiktiv aktiehandel sida?
2013-08-22, 19:36
Medlem
Wirfs avatar
Tänkte fråga jag var dålig nog att köpa på mig aktier med ett aktie/fond konto vid avanza bank, är det bättre att sälja vid +-0 och föra över till ISK och köpa igen?
Och hur lång tid tar det för avanza att föra över mina pengar till det andra kontot ? vill ju inte missa ett eventuellt race
2013-08-22, 22:02
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirf
Tänkte fråga jag var dålig nog att köpa på mig aktier med ett aktie/fond konto vid avanza bank, är det bättre att sälja vid +-0 och föra över till ISK och köpa igen?
Och hur lång tid tar det för avanza att föra över mina pengar till det andra kontot ? vill ju inte missa ett eventuellt race

Dom kan flytta över värdepappren åt dig till ditt ISK konto, men då räknas det som en försäljning rent skattemässigt så du får skatta på vinsten och göra deklaration. Men det får du ju göra ändå så det spelar ingen roll.

Avanza för över pengarna direkt så länge du gör överföringen under deras arbetstid, tror det är 08:00-17:00 eller nått i den stilen.
2013-08-22, 23:30
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Liknande frågor kanske redan har besvarats men hinner inte riktigt läsa hela tråden

1: "Vid 17-tiden var det nordiska storbolagsindexet OMXN40, som inte innehåller norska aktier, 1,6 procent högre till 1.176." Vad betyder den där siffran? Den redovisas ofta som "Senast" "Högst" "Lägst" Kallas siffran volym? Isåfall volym på vadå?

2: Vad betyder s.k. punkter?

3: Känner någon till någon bra d.v.s. realistisk fiktiv aktiehandel sida?

1. OMXN40 är ett viktat index för de 40 mest omsatta nordiska aktierna, förutom de norska. Dvs. svenska, danska, finska och isländska. ( Fast jag tror inte något isländskt är med där, men ändå). Om du vill se hur man kalkylerar indexet så kan du kolla t.ex. här
http://www.wikinvest.com/wiki/OMX_Nordic_40
Indexet har sin bas från 28 december 2001 då värdet sattes till 1000. Siffran 1176 visar att indexet har gått upp från 1000 till 1176 när citatet du skriver var aktuellt. Det har då gått upp 176 punkter. Det har ingenting med volym att göra, index kan inte redovisas som volym då indexet i sig inte har någon volym och inte säljs eller handlas med. Ett index är endast ett index.

2. Som du ser ovan så innebär en punkt att ett index, vilket som helst, stiger eller sjunker med en siffra. OMX30 slutade t.ex. på 1226,1 i går och idag på 1237,1. Det betyder att indexet har gått upp med 1237,1 - 1226,1 = 11 punkter. Ju högre indexvärde, desto mindre värde har varje punkt procentuellt, därför brukar man ofta ange indexförändringar i punkter i stället för %.

3. Många nätmäklare har demokonton som du kan använda för fiktiv handel.
2013-08-23, 11:54
Medlem
Doftpelargons avatar
Jag har ett (1) ISK hos Avanza i nuläget. Till stora delar är mitt sparande rätt försiktigt men en mindre del av mitt kapital använder jag för ett betydligt mer risktagande sparande.

För att få lite bättre översikt över kapitalet och vilken avkastning jag har på det kapital jag är försiktig med respektive det lite kapitalet jag tar lite mer risker med tänkte jag att jag kunde flytta över kapitalet och de aktier som ingår i min risktagar-portfölj till ett annat ISK-konto.

Min stilla undran är då om flytt mellan ISK-konton räknas som en ny insättning (så att en får skatta extra i slutändan)?

Läser man här tolkar jag det som att en flytt mellan två ISK:n räknas som en ny insättning.
2013-08-23, 12:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon
Jag har ett (1) ISK hos Avanza i nuläget. Till stora delar är mitt sparande rätt försiktigt men en mindre del av mitt kapital använder jag för ett betydligt mer risktagande sparande.

För att få lite bättre översikt över kapitalet och vilken avkastning jag har på det kapital jag är försiktig med respektive det lite kapitalet jag tar lite mer risker med tänkte jag att jag kunde flytta över kapitalet och de aktier som ingår i min risktagar-portfölj till ett annat ISK-konto.

Min stilla undran är då om flytt mellan ISK-konton räknas som en ny insättning (så att en får skatta extra i slutändan)?

Läser man här tolkar jag det som att en flytt mellan två ISK:n räknas som en ny insättning.
Hej!

Flytt mellan egna ISK räknas inte som en ny insättning. Om du ska flytta internt mellan två ISK hos oss så räcker det med att du skickar in ett meddelande så flyttar vi åt dig. Ska du däremot flytta ut till en annan bank så se till att använda korrekt blanketter (fråga den bank du ska flytta till) för att flytta innehavet (även likvida medel) så att det bokas på ett sådant sätt att det inte räknas som en ny insättning.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-23, 13:38
Medlem
Fjodorovs avatar
CSN är byråkratiska jävla rövhål. Vilket är lika självklart som att vatten är vått.

Försökte få ett svar på en fråga och blev fan vidarekopplad i en hel jävla halvtimme. Kul förresten att man har lagt ut flera tusentalskronor och skrivit upp sig på en lägenhet i andra sidan i Sverige bara för att veta att man inte får något jävla studielån eftersom man inte har rätt jävla certifikat (som inte skolan skickar ifråga har eller någonsin skickat ut).

CSN, tack återigen för att ni ställer till med problem.

Kul förresten att man får svälta i tolv fucking veckor för att det är några jävla Asperger-barn som sitter där. Vad är det med ordet uppnått som de inte kan koppla till ordet godkänd som de inte kan förstå?
Senast redigerad av Fjodorov 2013-08-23 kl. 14:10.
2013-08-23, 14:51
Medlem
Sugen på att gå in i ett investmentbolag! Frågan är vilket? Äger avanza zero sen tidigare så något bolag som inte har något större innehav som finns i zero. Vad tycker ni? Vad är en lämpligt summa att köpa för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in