2013-08-23, 20:24
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
November 2012: 170 000 kronor i Dominikanska
Juli 2012: 114 000 i Sydkorea

Hur är det ens möjligt att man inte kommer ihåg att stänga av dataroaming efter den första jättefakturan?! Det är ju knappast så att de ligger tätt inpå varandra i tiden.

Hur är det möjligt att GD för Försäkringskassan behöver göra så jävla många resor hela tiden, vad lär de sig egentligen? Bara det måste ju kosta oss rätt ordentligt.

Det är väl konferanser och skit.. gratis plockmat och sen nån som pratar ett tag om motivation.

Hon sa ju ifrån sig ansvar för avgifterna tidigare idag:

"Har du inget personligt ansvar för all den här mobiltrafiken från din telefon?
– Nej, eftersom telefonen är använd i tjänstgöring i samband med mitt uppdrag som generaldirektör. Däremot är jag oerhört upprörd över att det inte funnits en spärr, jag visste faktiskt inte ens vad dataroaming var för ett år sedan.

– Jag beklagar naturligtvis att rutinerna på telefoniavdelningen inte har varit korrekta."

Helt sjukt.
Citera
2013-08-23, 20:37
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Håller med om mycket som du skriver.. Fast jag tror hon ryker ändå, det ser verkligen inte bra ut för regeringen att behålla henne. Om fallet inte uppmärksammats i media, då hade det varit "business as usual", men nu är det snart val och nog symboliserar väl Bermudez-Svankvist lite hela alliansens misslyckande med arbetsförmedlingen? Det är inte rätt tillfälle och alltför riskabelt att gå i god för en trixande generaldirektör som på väldigt kort tid har tappat sin styrelses förtroende. Sen är ju hennes insatser som chef hittils allmänt kritiserade av många i hennes organisation.

Mina två ören
Visst kommer hon att få gå till slut när dom hittat någon underhuggare som kan ta tag i problemet.
Men hon har inte gjort något fel, inte blivit återebtalningsskyldig.
Det stör mig något enormt. Man är imun när man nått en viss nivå.
När dom sparkar ut henne så kommer hon sitta hemma och löka i tre år med full lön.
Hon har garanterat ett bolag som hon driver vid sidan om som hon fakturerar via varav hon drar in dubbla lönen.
Finns det inte nu så komer det att finns det när hon slutar.
Citera
2013-08-23, 20:50
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Nu skiter jag visserligen i subban och arbförmedlingen men gnoan har rätt.. Det är IT-avdelningen som skall se till att roamingavtal finns eller att roaming stängs av.

''De höga kostnaderna beror på att Bermudez-Svankvist inte stängt av den så kallade dataroamingen på sin telefon när hon befunnit sig utomlands.

Hon lägger skulden på myndighetens it-avdelning:

– Det är allvarligt att den summan är så pass hög som den är, det gör mig fullkomligt upprörd att det inte på vår it-avdelnings telefonienhet funnits rutiner för att sätta tak för dataroamingspåslag när du är utomlands i länder som inte har avtal med Telia, säger hon till Aftonbladet.''

Citat:

– Nej, eftersom telefonen är använd i tjänstgöring i samband med mitt uppdrag som generaldirektör. Däremot är jag oerhört upprörd över att det inte funnits en spärr, jag visste faktiskt inte ens vad dataroaming var för ett år sedan.

– Jag beklagar naturligtvis att rutinerna på telefoniavdelningen inte har varit korrekta."

Helt sjukt.
Ja, helt sjukt. Att hon skyller ifrån sig på IT-teknikerna som säkert aldrig kunde fantisera om att någon på myndigheten skulle resa till andra sidan jordklotet stup i kvarten. Jag skulle för övrigt bli väldigt förvånad om de inte har en tydlig, skriftlig policy för hur och när personalen får använda sina tjänstemobiler.
Nej, självklart måste hon sjäv ta ansvar för hur hon utnyttjar sitt arbetsredskap. Vilket pucko som helst måste ju ha hört om hur dyrt det kan vara att mobilsurfa utomlands.
Citera
2013-08-23, 20:57
Medlem
Jthunderas avatar
Helt jävla stört! Är man så hög chef och reser så mycket får man fan veta vad dataroaming är och att det kostar pengar. Mobilen kommer dessutom med DR avslaget som default. Hon kan ju surfa, vad fan har hon kollat på? Varenda jävla hotell har wifi, även i 3:e världen.

Hon har surfat för vad en arbetsförmedlare kostar ett helt år... nästan... eller?!

Hade jag surfat upp 300 000 kr på min tjänstemobil hade jag fått en stor fot i röven och en räkning på skiten med mig hem det är helt klart.

Men nu var det ju skattepengar...
Citera
2013-08-23, 21:02
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Citat:
Det är väl konferanser och skit.. gratis plockmat och sen nån som pratar ett tag om motivation.

Helt sjukt.

Det kan vara ok att få EN sådan mobilräkning, men sedan ska någon i attesteringsledet reagera och påtala att något är fel. Att skylla på it-avdelningen är enbart löjligt. Saknar hon helt skam i kroppen?
Citera
2013-08-23, 21:19
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Helt sjukt.
Självklart är det konferenser, men behöver hon åka till 15 länder på 9 månader för att driva sin verksamhet på bästa sätt, hur mycket erfarenhetsutbyte behöver hon? Måste ju vara extremt ovanligt med en vd/gd inom en nationell verksamhet som åker utomlands till så många länder på så kort tid.

Och självklart är det hon själv som är ytterst ansvarig för sina arbetsredskap. Oerhört ovärdigt att skylla ifrån sig på någon IT-tekniker på golvet.

Vad har kossan för CV?
Citera
2013-08-23, 21:35
Bannlyst
Citat:
Nu skiter jag visserligen i subban och arbförmedlingen men gnoan har rätt.. Det är IT-avdelningen som skall se till att roamingavtal finns eller att roaming stängs av.

''De höga kostnaderna beror på att Bermudez-Svankvist inte stängt av den så kallade dataroamingen på sin telefon när hon befunnit sig utomlands.

Hon lägger skulden på myndighetens it-avdelning:

– Det är allvarligt att den summan är så pass hög som den är, det gör mig fullkomligt upprörd att det inte på vår it-avdelnings telefonienhet funnits rutiner för att sätta tak för dataroamingspåslag när du är utomlands i länder som inte har avtal med Telia, säger hon till Aftonbladet.''

Detta är bara toppen på ett isberg och väldigt vanligt förekommande myndighetsslöseri.

Kommer ihåg hur det visade sig hur försvarsmakten i Storbritannien betalade en tusing per lampa (60W standard hushållslampa med skruvgänga)till viss utrustning. Dessa toppar på statliga myndigheter är ju ofta runt 60 och har noll koll på IT-kostnader och kan knappt särskilja megabit från sockerbit.
Det ursäktar knappast hennes eget ansvar att själv ta reda på om funktionen är aktiverad eller ej. Som vd för en statlig myndighet eller företag i allmänhet så borde högsta hönset ha lite innanför pannan och inte komma med lögner.

Är samma på en del företag som vi arbetat mot. De betalar mer för samma varor som man kan köpa billigare på stormarknader och i varuhus. Spelar ingen roll om det är lysrör eller skrivarpapper. Allt går via dyra grossister som de slutit avtal med.
Citera
2013-08-23, 21:49
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillhaest
Det ursäktar knappast hennes eget ansvar att själv ta reda på om funktionen är aktiverad eller ej. Som vd för en statlig myndighet eller företag i allmänhet så borde högsta hönset ha lite innanför pannan och inte komma med lögner.

Är samma på en del företag som vi arbetat mot. De betalar mer för samma varor som man kan köpa billigare på stormarknader och i varuhus. Spelar ingen roll om det är lysrör eller skrivarpapper. Allt går via dyra grossister som de slutit avtal med.

Som högsta hönset för somalierförmedlingen ska man inte sitta och gå igenom telefonfakturor och kolla roamingavtal. Misstaget hon gjorde var att glömma att alla som jobbar för staten är mer eller mindre efterblivna. I en normal firma i privat regi skulle någon hojtat till efter en eller två resor..

Ta mig på ordet..de statliga myndigheterna får den genomsnittlige Samhallanställde att framstå som en NASA-forskare.
Citera
2013-08-23, 22:10
Medlem
Mejlkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Självklart är det konferenser, men behöver hon åka till 15 länder på 9 månader för att driva sin verksamhet på bästa sätt, hur mycket erfarenhetsutbyte behöver hon? Måste ju vara extremt ovanligt med en vd/gd inom en nationell verksamhet som åker utomlands till så många länder på så kort tid.

Och självklart är det hon själv som är ytterst ansvarig för sina arbetsredskap. Oerhört ovärdigt att skylla ifrån sig på någon IT-tekniker på golvet.

Vad har kossan för CV?

Utlandsresorna har varit kopplade till hennes ordförandeskap i WAPES (World Association of Public Employment Services). Se:

http://www.wapes.org/infos/info/gabon-outils-et-methodes-de-financements-des-serv-@/index.jspz;jsessionid=TgL9SXMPvzxFL2sVNSpl13jS4Fbj sSbTmT03K2YGhpcjvwZxGjkg!780088994!-204750101?id=3 229

Men klantigt att inte stänga av roamingen och ovärdigt att skylla det på IT-avdelningen. Styrelsens tappade förtroende har dock garanterat inget med detta att göra, utan det är sannolikt p.g.a. uteblivna resultat/impopularitet internt.
Citera
2013-08-23, 22:16
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:
Som högsta hönset för somalierförmedlingen ska man inte sitta och gå igenom telefonfakturor och kolla roamingavtal. Misstaget hon gjorde var att glömma att alla som jobbar för staten är mer eller mindre efterblivna. I en normal firma i privat regi skulle någon hojtat till efter en eller två resor..

Ta mig på ordet..de statliga myndigheterna får den genomsnittlige Samhallanställde att framstå som en NASA-forskare.

Sen är ju frågan lite vad hon har gjort med mobilen. Ett par emails lär ju inte täcka trafiken. Siffrorna talar ju snarare för att hon har nördat youtube i etiopien. Om man inte fattar att det inte är rimligt prismässigt så borde man ju få foten bara för det.. Om det räcker med 50k för att få Sahlin avsatt så är det inte mer än rättvist. Verkligen inget Monafan btw.

Nu är denna kontrovers om mobilräkningarna inte den huvudsakliga anledningen till att folk vill se henne avsatt. Hennes toppstyrning och fokus på att alltför strikt regelverk kritiseras mycket av en organisation som egentligen handlar om mänskliga resurser. Arbetsförmedlarna riktar hård kritik mot hur de tvingas ägna alltför mycket tid åt att kontrollera de arbetssökande och alltför lite tid åt att träffa arbetsgivare och ägna sig åt sitt egentliga arbete - förmedla jobb.
Citera
2013-08-23, 22:27
Medlem
Får helt klart sociopatvibbar här. Total oförmåga att ta ansvar för fel, verkar vara urjobbig som chef, etc, etc. Har stört mig på henne en längre tid och är inte förvånad över detta.
Citera
2013-08-23, 23:12
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Sen är ju frågan lite vad hon har gjort med mobilen. Ett par emails lär ju inte täcka trafiken. Siffrorna talar ju snarare för att hon har nördat youtube i etiopien.

Det kan räcka långt.
Vad låg det på? 15 000 kronor i datatrafik i månaden?

Hade en användare som förbrukade mindre än 5 MB för 200 kronor extra i ett europeiskt men ej EU land.
Så det går snabbt.

Hon må ha tabbat sig men IT-avdelningen har ju misslyckats kapitalt här.
För det första: Vart är spärren? Borde vara standard att spärra datortrafik när man har uppnått viss mängd/kostnad.
Sitter man på gamla avtal och ingen har ens bemödat sig att kolla igenom avtalen?

Det här pågick i ett år, hur kunde en telefonfaktura på 15000 kronor + för en användare slinka igenom utan att någon märkte detta? Vad höll ekonomiavdelningen på med? Vem granskade hennes fakturor? Vem attesterade hennes fakturor?

Som GD för en statlig myndighet så är det inte ens jobb att gå igenom telefonavtalen, det finns en anledning till att det finns IT-ansvarig.

Säga vad man vill om Arbetsförmedlingen och att den här GD:n kanske inte är vassaste kniven i lådan men felet kan inte läggas enbart på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in