2013-08-22, 00:34
Medlem
Oj då, jag har en sådan revolver som de troligen använder på High Chaparall liggande och en mängd burkar med skott. Det är någon sorts Colt replika, helt "riktig" förutom magasin och pipa.
Och ja, det låter utav helv**e när man pangar på!
Enligt vad som sägs här ska den alltså vara licenspliktig!
Jag tror nog inte att jag vill söka någon licens, men kan jag sälja den + ammo?
Citera
2013-08-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePuffing
Oj då, jag har en sådan revolver som de troligen använder på High Chaparall liggande och en mängd burkar med skott. Det är någon sorts Colt replika, helt "riktig" förutom magasin och pipa.
Och ja, det låter utav helv**e när man pangar på!
Enligt vad som sägs här ska den alltså vara licenspliktig!
Jag tror nog inte att jag vill söka någon licens, men kan jag sälja den + ammo?

nej kan du inte göra lagligt.. sälja olagligt kan du ju alltid....

och en revolver har inte magasin.. och troligen är inget på den "riktigt"
Citera
2013-08-22, 01:18
Medlem
Hmm.... "Revolvern är en variant av pistol med den roterande cylindern som utmärkande egenskap. Cylindern kallas magasin, trumma eller kammarstycke" - enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Revolver
Där finns också en bild på revolvern.

Enligt den manual som medföljer, med sprängskisser, skötselanvisningar, m.m. finns det angivet reservdelsnummer för de delar som man kan byta ut för att skjuta "riktig" ammo...

Men vad vet jag? Är ingen "vapenexpert" precis!
Citera
2013-08-23, 15:36
Medlem
BuprenOrvars avatar
Dessa skall vara lagliga och licensfria i Sverige: http://www.modelguns.eu/

Finns dom som är tillverkade helt i metall och dom är semiauto samt kastar ut hylsorna och ger knall + mynningsflamma, precis som tex startpistoler från Tyskland.

Dock är laddningen i ammon till dessa mindre, så dom låter inte lika högt. Anledningen till att det inte krävs licens är ammunitionen. Man har återanvändningsbara patroner där man sätter fast en liten laddning på varje patron. Efter att man skjutit så laddar man om patronerna. Pga detta så är det en pistol som inte skjuter gastäta enhetspatroner.
Citera
2013-08-23, 16:07
Medlem
Hmm... så du menar att en sådan här är laglig:
http://www.mg-props.co.uk/yt_artillery.htm
Det är en sådan jag har men inte chromad.
+ en massa skott som inte är som du beskriver. De
ger mycket högt ljud när man skjuter. Fulladdade!
Citera
2013-08-23, 17:15
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Hmm... så du menar att en sådan här är laglig:
http://www.mg-props.co.uk/yt_artillery.htm
Det är en sådan jag har men inte chromad.
+ en massa skott som inte är som du beskriver. De
ger mycket högt ljud när man skjuter. Fulladdade!

Om du skjuter gastäta enhetspatroner tex 8/9mm PAK så är den licensbelagd i Sverige. Men om du har "cartridge + primer" dvs det som jag beskrev i föregående post så skall det vara licensfritt.

Sedan spelar det ingen roll hur högt dom låter ang licens eller ej. Och jag vet att det skall finnas "primer" med extra laddning. Jag har själv aldrig hört dom så jag kan ej säga hur dom låter jämfört med tex 9mm PAK (som används i bla tyska/norska m.m. startpistoler)
Citera
2013-08-23, 22:35
Medlem
Citat:
Hmm.... "Revolvern är en variant av pistol med den roterande cylindern som utmärkande egenskap. Cylindern kallas magasin, trumma eller kammarstycke" - enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Revolver
Där finns också en bild på revolvern.

Enligt den manual som medföljer, med sprängskisser, skötselanvisningar, m.m. finns det angivet reservdelsnummer för de delar som man kan byta ut för att skjuta "riktig" ammo...

Men vad vet jag? Är ingen "vapenexpert" precis!

haha ja Wikipedia är ju rätt att använda som källa.. skriven av nån annan fåne som menar att en trumma kallas för magasin.. ingenstans i världen kallas en trumma för magasin.. eller jo tydligen i sverige, men det är enbart okunniga som kallar dom det ..
Citera
2013-08-23, 22:42
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
haha ja Wikipedia är ju rätt att använda som källa.. skriven av nån annan fåne som menar att en trumma kallas för magasin.. ingenstans i världen kallas en trumma för magasin.. eller jo tydligen i sverige, men det är enbart okunniga som kallar dom det ..
Men vänta lite nu...är inte trunna ett musikinstrument? Fär han dennadär jag köpte min GP100 av sa magasinet om grejjen man stoppar kulan i.
Citera
2013-08-24, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Men vänta lite nu...är inte trunna ett musikinstrument? Fär han dennadär jag köpte min GP100 av sa magasinet om grejjen man stoppar kulan i.

kan det vara jo .. då var det väl något fel på han , om en GP100 är en revolver
Citera
2018-10-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
pistolen ser ut som en exakt kopia, men tex istället för model namn så står där kanske "blow 92f automatic" 17 blanks i magasinet som man kan tömma med full auto eller semi auto(beror på vilken modell).
Skulle aldrig kalla det en start pistol?
så cowboysen på high chaparall springer runt med colt start pistoler hehehe

se om jag kan fixa en länk:
www.youtube.com/watch?v=gkvBRQ8wkRM&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dgkv BRQ8wkRM

ljudet är ju mycket högre i verkligheten.

hur kan det klassas som start pistol när det är en leksak, vanlig knallpulver pistol.
enklare att bli medlem i en skytte klubb och arbeta sig upp till 9mm än att lyckas få licens på en blank skjutande leksak?

kan ju även skjuta tårgas och raketer med dessa vapen, klassas som självförsvar i vissa länder, kan även laddas med blank skott ser förblindar angriparen

HEj vill bara medela att ja är en western kille som åker runt o uppträder med peacemakers och ja kan medela att 99 % av high happarall showen och alla andra som showar seriöst kör inte nå start revolvrar.. men heller inte äkta orginal revolvrar heller =) när det showas så måste pipan vara pluggad framåt så vi brukar byta pipa med hål neråt i pipan
Citera
2018-10-21, 22:10
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av complex84
HEj vill bara medela att ja är en western kille som åker runt o uppträder med peacemakers och ja kan medela att 99 % av high happarall showen och alla andra som showar seriöst kör inte nå start revolvrar.. men heller inte äkta orginal revolvrar heller =) när det showas så måste pipan vara pluggad framåt så vi brukar byta pipa med hål neråt i pipan

Då måste jag fråga vad använder de då? Riktiga?
Det är väl 6 eller 9mm patroner (knall) dvs licensbelagda sedan ett antal år.
Finns många fina replikor både peacemaker och colt navy/army mod.
Ofta är det blank vapen i 6mm/9mm kopior kopior gjorda i Italien etc.
Detta är ett ex: https://borselars.no/vapen/start/weihraush-startrevolver-9mm-blanks-blued
Citera
2026-02-20, 23:33
Medlem
Fil15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är rätt skeptisk till att det är "riktiga" startpistoler de använder på High Chaparall, för 8/9mm PAK för ett JÄVLA oväsen, hörselskydd är minst sagt rekommenderat..
De är väl ollonskott eller är det samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in