Citat:
Ja, det är klart att engelsmännen har det rätt gott ställt ekonomiskt och det nya tv-avtalet har ju absolut stärkt de svagare klubbarnas ställning. Men England har ändå blivit ett rätt ruttet fotbollsland som känns väldigt plastigt. Att alla engelska klubbar skulle vara så mycket rikare och att S'oton skulle vara näst rikast i BL är dock en alldeles för förenklad bild, det finns ekonomiska musklar i Tyskland som inte används än, skulle klubbstyrelserna bestämma att mer pengar ska satsas så har många av de tyska klubbarna ex antal miljarder att hämta i de företag som sponsrar klubbarna. Låt säga att VW skulle lägga ner alla sina andra sportsliga engagemang och satsa helhjärtat på Wolfsburg, det hade blivit en av Europas rikaste klubbar direkt. Nja England och deras liga har väl rätt välställt ekonomiskt med deras nya TV-avtal eller är jag galet ute nu?
Jag är totalt oinsatt i den ligan.
En klubb som det gått bra för i Tyskland är Dortmund, sedan krisåret 2005 då klubben omsatte 74 miljoner € till det senaste bokslutet då omsättningen hade ökat till 305 miljoner €.(Bayern omsatte 373)
BVB tog in 87miljoner € i tv-intäkter 32 miljoner i merchandising varav tröjförsäljningen ökat till 345.000 tröjor mot 230.000 året innan.
Jag är totalt oinsatt i den ligan.
En klubb som det gått bra för i Tyskland är Dortmund, sedan krisåret 2005 då klubben omsatte 74 miljoner € till det senaste bokslutet då omsättningen hade ökat till 305 miljoner €.(Bayern omsatte 373)
BVB tog in 87miljoner € i tv-intäkter 32 miljoner i merchandising varav tröjförsäljningen ökat till 345.000 tröjor mot 230.000 året innan.
En sundare ekonomisk struktur gör ju dock att man kan bygga mer långsiktigt och få en rakt igenom starkare organisation. Ungdomssatsningen är Tyskland är väl ett exempel på detta där jämförelsen med England blir väldigt relevant.
Du kan!
Molinaro gick på skott men han träffade fel och Ibisevic fick tag i bollen och gjorde mål.