Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Gud önskade inte att det skulle hända. Och man kan nog tycka att Han lät det hända. Och visst borde man kanske kunna förvänta sig en åtgärd från Gud som såg det hända.
Men Gud har valt att rätta sig efter denna begränsning. Alltför ofta verkar ondskan segra.
Den Gud som lät Engla och Bobby vara med om det de fick utstå för att sedan mördas är inte värt något annat än förakt. Det du säger är faktikt att det är en del av Guds plan. "Valt att rätta sig efter denna begränsning" är inget annat än att svära sig fri från händelser som kunde ha stoppats om Gud haft någon slags sinne för rättvisa. Det är för mig en gåta hur du kan sitta och skriva på det här sättet. På allvar?
Skulle du kunna med att tala om för någon som våldtagits som barn att Gud kunde ha stoppat det men tyvärr valt att inte göra det? Skulle du kunna se dem i ögonen när du sa det?
Citat:
Gud har verkligen inte någon plan för någon människa att bli utsatt eller att var den som begår övergrepp.
Trist att Gud ändå låter det hända då. Vad är det för beteende? Som sagt, jag kan ha ett visst mått av förståelse för om personer som kunnat göra val i livet drabbas, men små barn? Inser du vad du sitter och försöker släta över?
Citat:
Gud har en god plan för varje människas liv och han försöker hela tiden dra oss, leda oss och locka oss in i den planen och att börja leva i den planen.
Bobby borde alltså ha valt en annan styvfar för att inte Gud skulle låta honom misshandlas och mördas, är det så du tänker. Kan du inte berätta om hur Gud kan tänkas ha försökt leda Bobby och Engla? De följde inte hans direktiv helt enkelt...
Citat:
Den onde försöker förhindra att Guds plan för en människas liv skall bli en verklighet. Tjuvens specialitet är att stjäla, slakta och döda.
Och den som låter tjuven göra det utan att ingripa (fast resurserna finns) är vad för något i din bok?
Citat:
Om en lejonhanne eller isbjörnshanne dödar alla ungar som den kommer åt för att honorna skall kunna bli mödrar åt hans egna ungar så snabbt som möjligt. Då tycket man att det är ett smart drag som ger honom en evolutionär fördel. Men om någon människas instinkter och drifter får honom att döda sitt fosterbarn så skulle man ju på samma sätt kunna tycka att det är smart drag ur ett evolutionistiskt perspektiv.
När och hur blir samma handling ond och vad grundar vi detta på?
Gott och ont är relativa begrepp som folk som lever i uppmålade världar är särdeles förtjusta i, den riktiga världen består av en salig gråzon där väldigt få handlingar kan sägas vara helt goda eller helt onda.
Men den stora skillnaden mellan lejonen och människa i det här fallet torde vara den intellektuella kapaciteten att se konsekvenserna av handlingen man gör, lejon har inte byggt upp något socialt beteendemönster, inga skrivna eller oskrivna lagar för hur man måste bete sig.
Citat:
Blir en handling ond när tillräckligt många tycker att den är ond?
Eller blir en handling god när tillräckligt många tycker att den är ok?
Det kan du ju fundera på, evolutionsteorin skiter i sådan filosofi. Personligen tycker jag att det är en ond handling att inte ingripa när ett barn blir våldtaget, men det gäller kanske inte Gudar? Vad tycker du?
Citat:
Som t ex pedofili. Om tillräckligt många tycker att det är ok att kärlek aldrig kan vara fel och om en 11-åringen Frida verkligen älskar Börje som är 38 så skulle detta vara ok och inte ont längre?
Eftersom barn far illa av pedofili så kommer det aldrig att vara bra. Huruvida Börje är ond eller inte finner jag tämligen ointressant. Jag är en pragmatisk och rationell människa, slaveri var inte ok ens när det ansågs ok, och jag är säker på att framtiden kommer att döma de som trakasserar homosexuella idag (Åke Green exempelvis) moraliskt.
Citat:
Om en majoritet i ett land tycker att det är ok att döda en jude bara för att han är jude, eller tycker det är ok att döda en syster som har haft sex med en jude, eller tycker att det är ok att döda ett barn i magen bara därför att det passar dåligt med ett barn just nu i karriären etc etc.
Det finns väl en fin lista i bibeln på saker man ska dödas för, så du kanske ska vara försiktig med de där stenarna när du står i glashuset och steppar. Och givetvis ska man aldrig döda barn, däremot tycker jag att det är rimligt med rätt till fri abort innan en graviditet gått för långt. Diskussionen om hur länge man ska tillåta det hela tycker jag att man ska hålla levande, men ditt slentrianmässiga likställande av barn och foster ger jag inte mycket för, det var ett billigt försök till poäng.
Citat:
Eller som Dawkins, som tyckte det var värre att få barn att förstå (eller inbilla barn) att det finns ett helvete än att man hade våldtagit dem.
Som tur är så känner jag ju till den här episoden, vi kanske ska titta på hela citatet?
Citat:
Ursprungligen postat av Richard Dawkins
”Regarding the accusations of sexual abuse of children by Catholic priests, deplorable and disgusting as those abuses are, they are not so harmful to the children as the grievous mental harm in bringing up the child Catholic in the first place. I had a letter from a woman in America in her forties, who said that when she was a child of about seven, brought up a Catholic, two things happened to her: one was that she was sexually abused by her parish priest. The second thing was that a great friend of hers at school died, and she had nightmares because she thought her friend was going to hell because she wasn’t Catholic. For her there was no question that the greatest child abuse of those two was the abuse of being taught about hell. Being fondled by the priest was negligible in comparison. And I think that’s a fairly common experience.” I can’t speak about the really grave sexual abuse that obviously happens sometimes, which actually causes violent physical pain to the altar boy or whoever it is, but I suspect that most of the sexual abuse priests are accused of is comparatively mild – a little bit of fondling perhaps, and a young child might scarcely notice that. The damage, if there is damage, is going to be mental damage anyway, not physical damage. Being taught about hell – being taught that if you sin you will go to everlasting damnation, and really believing that – is going to be a harder piece of child abuse than the comparatively mild sexual abuse.”
Citat:
Vad ska man grunda moralen och etiken på?
Man ska grunda moral och etik på en rationell humanistisk värdegrund, inte på något skrivet av en entitet som dränker i princip hela världen utan att blinka och som låter barn bli våldtagna fast hen kan stoppa det. Jag tycker det verkar vara en rimlig prioritering.
Citat:
Vilka länder tänker du på? Är det China, Nord-Korea och Sverige du tänker på?
Jag tänker snarast på Sverige. Både Kina och Nordkorea har bytt ut religion mot andra dåliga saker.
Citat:
Jag skulle vilja säga att det är de länder som har lagar som bygger på den kristna värdegrunden som är de mest humana.
Så länge du inte är homosexuell, polygam, ateist eller råkar gilla något annat som kyrkan inte har ett smack med att göra. Det finns religioner med bra mycket humanare värdegrund än kristendomen för övrigt. Men fortsätt tro detta du.
Citat:
Ja, Gud är omnipotent och allsmäktig. Han står vid sitt ord. Så han rättar sig också efter de "spelregler" som gäller på jorden. Han har gett jorden till människan att efter egen vilja och förmåga bruka, vårda och råda över den. Dessutom har människan bjudit in ondskan att regera. Världen präglas därför tyvärr av mycket ondska och egoism. Enligt bibeln så pågår det ständigt en andlig strid mellan det onda och det goda.
Berätta för mig, gärna med egna ord, hur det gick till när Bobby och Engla bjöd in ondskan. För det verkar väl bara rimligt att de gjort det för att ditt resonemang ska hänga ihop? Eller tänker du dra fram den gamla arvssynden igen? Hur rationell är den tycker du?
Citat:
Gud har förbundit sig att rätta sig som sagt efter de "spelregler" som gäller. Man kan säga att Han därför inte kan eller får ingripa som Han skulle vilja.
Hur vet du detta? Du påstår saker tvärsäkert som du uppenbarligen inte kan veta. Du sitter ju bara och gissar... Och vad är det för slags spelregler som tillåter att barn blir våldtagna? På riktigt? Jorden anropar stebe, tycker inte du att det är en riktig skitgud som konstruerar sådana regler, du har ju själv skrivit att han är omnipotent (hur du nu kan veta att det är en han), så Gud visste ju uppenbarligen vad som skulle hända.
Citat:
Jag vet inte och förstår inte varför Gud griper in ibland på mirakulösa och oförklarliga sätt för att rädda människor och andra gånger är det så precis oturligt och olyckligt att människor råkar ut för olyckor och övergrepp.
Jag tänker på en kompis som kl 5 en nyårdagsmorgon fick sladd på bilen i en kurva precis där en gammal väg kommer in. Kompisen sladdar in på denna väg men studsar ut mot några betongsuggor som man ställt dit för att stänga av vägen. När bilen studsar ut i vägen möter hon en lastbil som pulveriserar bubblan och kompisen dör. Den enda lastbilen som kom den natten kom just då.
Jag har en alternativ förklaring till det du beskriver. Det var en slump, allt händer inte med en bakomliggande tanke. Din kompis hade helt enkelt otur. Känns inte det lite mer rationellt än att han skulle vara någon slags bondeoffer i en andlig ping-pongmatch?
Citat:
Då är det klart att man frågar sig och Gud, varför?
Jo men så att ehhh....