2013-08-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Om det vore ett naturligt beteende för människor kanske, men det är det inte. Om jag inte förstått saken fel, så är anledningen till att en ny flockledare dödar ungdjuren i sin nya flock att honorna snabbare blir benägna att para sig. Såvitt jag vet finns inga sådan biologiska begränsningar för kvinnor.

Nu har jag ioförsej inte provat men jag är ganska säker på att mänskliga honor generellt sett tom blir mindre sugna på att para sig med dej om du dödar deras barn....

Citat:

Det där vore intressant att få en källa på. Jag vet att han sagt att det är "child abuse", men inte att han sagt att det är värre än våldtäkt på barn.

Jag tror att det där kommer från "the god delusion". Om jag minns rätt handlade det om en kvinna som hade blivit sexuellt utnyttjad av "sin" präst när hon var barn (kommer inte ihåg hur grovt). Hon hade sagt någonting i stil med att det var hemskt men att hon faktiskt hade lidit mer av "vetskapen" att hennes bästa kompis som hade dött nu och för all framtid brann i helvetet, torterades av djävlar och led obeskrivliga plågor eftersom hon hade tillhört fel kyrka. Vilket prästen hade lärt henne.
Citera
2013-08-20, 20:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsanka
Nu har jag ioförsej inte provat men jag är ganska säker på att mänskliga honor generellt sett tom blir mindre sugna på att para sig med dej om du dödar deras barn....

Nu syftade jag på brunst/parningsberedskap eller vad det kallas hos lejonhonorna och som såvitt jag vet inte har någon motsvarighet hos människor, men det förstod du säkert. Bra poäng dock, det har sannolikt varit en evolutionär nackdel för män att döda unga människor som är barn till de kvinnor de vill skaffa barn med/del av den flock han vill tillhöra.

Citat:
Jag tror att det där kommer från "the god delusion". Om jag minns rätt handlade det om en kvinna som hade blivit sexuellt utnyttjad av "sin" präst när hon var barn (kommer inte ihåg hur grovt). Hon hade sagt någonting i stil med att det var hemskt men att hon faktiskt hade lidit mer av "vetskapen" att hennes bästa kompis som hade dött nu och för all framtid brann i helvetet, torterades av djävlar och led obeskrivliga plågor eftersom hon hade tillhört fel kyrka. Vilket prästen hade lärt henne.

Jag kollade nyss, och det stämmer att det kommer från den boken. Även om jag inte kan tolka texten som att Dawkins skulle tycka att det vore "värre att få barn att förstå (eller inbilla barn) att det finns ett helvete än att man hade våldtagit dem", så har han tydligen vid något tillfälle vid en föreläsning uttryckt sig på ett sätt som om man vill kan tolka det så. Det är inte så mycket att ett helvete existerar, utan att man blir övertygad av någon auktoritetsperson att alla man älskar kommer att hamna där och plågas för evigt, och det är "child abuse" han jämför med, inte "child rape".
Citera
2013-08-20, 20:52
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Gud önskade inte att det skulle hända. Och man kan nog tycka att Han lät det hända. Och visst borde man kanske kunna förvänta sig en åtgärd från Gud som såg det hända.
Men Gud har valt att rätta sig efter denna begränsning. Alltför ofta verkar ondskan segra.

Den Gud som lät Engla och Bobby vara med om det de fick utstå för att sedan mördas är inte värt något annat än förakt. Det du säger är faktikt att det är en del av Guds plan. "Valt att rätta sig efter denna begränsning" är inget annat än att svära sig fri från händelser som kunde ha stoppats om Gud haft någon slags sinne för rättvisa. Det är för mig en gåta hur du kan sitta och skriva på det här sättet. På allvar?

Skulle du kunna med att tala om för någon som våldtagits som barn att Gud kunde ha stoppat det men tyvärr valt att inte göra det? Skulle du kunna se dem i ögonen när du sa det?

Citat:
Gud har verkligen inte någon plan för någon människa att bli utsatt eller att var den som begår övergrepp.

Trist att Gud ändå låter det hända då. Vad är det för beteende? Som sagt, jag kan ha ett visst mått av förståelse för om personer som kunnat göra val i livet drabbas, men små barn? Inser du vad du sitter och försöker släta över?

Citat:
Gud har en god plan för varje människas liv och han försöker hela tiden dra oss, leda oss och locka oss in i den planen och att börja leva i den planen.

Bobby borde alltså ha valt en annan styvfar för att inte Gud skulle låta honom misshandlas och mördas, är det så du tänker. Kan du inte berätta om hur Gud kan tänkas ha försökt leda Bobby och Engla? De följde inte hans direktiv helt enkelt...

Citat:
Den onde försöker förhindra att Guds plan för en människas liv skall bli en verklighet. Tjuvens specialitet är att stjäla, slakta och döda.

Och den som låter tjuven göra det utan att ingripa (fast resurserna finns) är vad för något i din bok?

Citat:
Om en lejonhanne eller isbjörnshanne dödar alla ungar som den kommer åt för att honorna skall kunna bli mödrar åt hans egna ungar så snabbt som möjligt. Då tycket man att det är ett smart drag som ger honom en evolutionär fördel. Men om någon människas instinkter och drifter får honom att döda sitt fosterbarn så skulle man ju på samma sätt kunna tycka att det är smart drag ur ett evolutionistiskt perspektiv.

När och hur blir samma handling ond och vad grundar vi detta på?

Gott och ont är relativa begrepp som folk som lever i uppmålade världar är särdeles förtjusta i, den riktiga världen består av en salig gråzon där väldigt få handlingar kan sägas vara helt goda eller helt onda.

Men den stora skillnaden mellan lejonen och människa i det här fallet torde vara den intellektuella kapaciteten att se konsekvenserna av handlingen man gör, lejon har inte byggt upp något socialt beteendemönster, inga skrivna eller oskrivna lagar för hur man måste bete sig.

Citat:
Blir en handling ond när tillräckligt många tycker att den är ond?

Eller blir en handling god när tillräckligt många tycker att den är ok?

Det kan du ju fundera på, evolutionsteorin skiter i sådan filosofi. Personligen tycker jag att det är en ond handling att inte ingripa när ett barn blir våldtaget, men det gäller kanske inte Gudar? Vad tycker du?

Citat:
Som t ex pedofili. Om tillräckligt många tycker att det är ok att kärlek aldrig kan vara fel och om en 11-åringen Frida verkligen älskar Börje som är 38 så skulle detta vara ok och inte ont längre?

Eftersom barn far illa av pedofili så kommer det aldrig att vara bra. Huruvida Börje är ond eller inte finner jag tämligen ointressant. Jag är en pragmatisk och rationell människa, slaveri var inte ok ens när det ansågs ok, och jag är säker på att framtiden kommer att döma de som trakasserar homosexuella idag (Åke Green exempelvis) moraliskt.

Citat:
Om en majoritet i ett land tycker att det är ok att döda en jude bara för att han är jude, eller tycker det är ok att döda en syster som har haft sex med en jude, eller tycker att det är ok att döda ett barn i magen bara därför att det passar dåligt med ett barn just nu i karriären etc etc.

Det finns väl en fin lista i bibeln på saker man ska dödas för, så du kanske ska vara försiktig med de där stenarna när du står i glashuset och steppar. Och givetvis ska man aldrig döda barn, däremot tycker jag att det är rimligt med rätt till fri abort innan en graviditet gått för långt. Diskussionen om hur länge man ska tillåta det hela tycker jag att man ska hålla levande, men ditt slentrianmässiga likställande av barn och foster ger jag inte mycket för, det var ett billigt försök till poäng.

Citat:
Eller som Dawkins, som tyckte det var värre att få barn att förstå (eller inbilla barn) att det finns ett helvete än att man hade våldtagit dem.

Som tur är så känner jag ju till den här episoden, vi kanske ska titta på hela citatet?

Citat:
Ursprungligen postat av Richard Dawkins
”Regarding the accusations of sexual abuse of children by Catholic priests, deplorable and disgusting as those abuses are, they are not so harmful to the children as the grievous mental harm in bringing up the child Catholic in the first place. I had a letter from a woman in America in her forties, who said that when she was a child of about seven, brought up a Catholic, two things happened to her: one was that she was sexually abused by her parish priest. The second thing was that a great friend of hers at school died, and she had nightmares because she thought her friend was going to hell because she wasn’t Catholic. For her there was no question that the greatest child abuse of those two was the abuse of being taught about hell. Being fondled by the priest was negligible in comparison. And I think that’s a fairly common experience.” I can’t speak about the really grave sexual abuse that obviously happens sometimes, which actually causes violent physical pain to the altar boy or whoever it is, but I suspect that most of the sexual abuse priests are accused of is comparatively mild – a little bit of fondling perhaps, and a young child might scarcely notice that. The damage, if there is damage, is going to be mental damage anyway, not physical damage. Being taught about hell – being taught that if you sin you will go to everlasting damnation, and really believing that – is going to be a harder piece of child abuse than the comparatively mild sexual abuse.”

Citat:
Vad ska man grunda moralen och etiken på?

Man ska grunda moral och etik på en rationell humanistisk värdegrund, inte på något skrivet av en entitet som dränker i princip hela världen utan att blinka och som låter barn bli våldtagna fast hen kan stoppa det. Jag tycker det verkar vara en rimlig prioritering.

Citat:
Vilka länder tänker du på? Är det China, Nord-Korea och Sverige du tänker på?

Jag tänker snarast på Sverige. Både Kina och Nordkorea har bytt ut religion mot andra dåliga saker.

Citat:
Jag skulle vilja säga att det är de länder som har lagar som bygger på den kristna värdegrunden som är de mest humana.

Så länge du inte är homosexuell, polygam, ateist eller råkar gilla något annat som kyrkan inte har ett smack med att göra. Det finns religioner med bra mycket humanare värdegrund än kristendomen för övrigt. Men fortsätt tro detta du.

Citat:
Ja, Gud är omnipotent och allsmäktig. Han står vid sitt ord. Så han rättar sig också efter de "spelregler" som gäller på jorden. Han har gett jorden till människan att efter egen vilja och förmåga bruka, vårda och råda över den. Dessutom har människan bjudit in ondskan att regera. Världen präglas därför tyvärr av mycket ondska och egoism. Enligt bibeln så pågår det ständigt en andlig strid mellan det onda och det goda.

Berätta för mig, gärna med egna ord, hur det gick till när Bobby och Engla bjöd in ondskan. För det verkar väl bara rimligt att de gjort det för att ditt resonemang ska hänga ihop? Eller tänker du dra fram den gamla arvssynden igen? Hur rationell är den tycker du?

Citat:
Gud har förbundit sig att rätta sig som sagt efter de "spelregler" som gäller. Man kan säga att Han därför inte kan eller får ingripa som Han skulle vilja.

Hur vet du detta? Du påstår saker tvärsäkert som du uppenbarligen inte kan veta. Du sitter ju bara och gissar... Och vad är det för slags spelregler som tillåter att barn blir våldtagna? På riktigt? Jorden anropar stebe, tycker inte du att det är en riktig skitgud som konstruerar sådana regler, du har ju själv skrivit att han är omnipotent (hur du nu kan veta att det är en han), så Gud visste ju uppenbarligen vad som skulle hända.

Citat:
Jag vet inte och förstår inte varför Gud griper in ibland på mirakulösa och oförklarliga sätt för att rädda människor och andra gånger är det så precis oturligt och olyckligt att människor råkar ut för olyckor och övergrepp.
Jag tänker på en kompis som kl 5 en nyårdagsmorgon fick sladd på bilen i en kurva precis där en gammal väg kommer in. Kompisen sladdar in på denna väg men studsar ut mot några betongsuggor som man ställt dit för att stänga av vägen. När bilen studsar ut i vägen möter hon en lastbil som pulveriserar bubblan och kompisen dör. Den enda lastbilen som kom den natten kom just då.

Jag har en alternativ förklaring till det du beskriver. Det var en slump, allt händer inte med en bakomliggande tanke. Din kompis hade helt enkelt otur. Känns inte det lite mer rationellt än att han skulle vara någon slags bondeoffer i en andlig ping-pongmatch?

Citat:
Då är det klart att man frågar sig och Gud, varför?

Jo men så att ehhh....
Citera
2013-08-20, 20:53
Medlem
Pads avatar
Citat:
Vad bön är och hur det fungerar i detta sammanhang är ett mysterium. Och något som jag vill lära mig mer om. Men att bön kan påverka den andliga striden och ändra maktförhållanden mellan det onda och det goda finns många vittnesbörd om.
Men detta tar diskussionen mot teologiska områden snarare än biologiska förstås.

stebe2

Du menar den där andliga striden som du inte på något sätt kan påvisa? Check på det, fortsätt tro att bön hjälper...

Och det är ju bara fånigt hela grejen, många kristna berättar glatt om mirakel och ingripanden från Guds sida i modern tid, så uppenbarligen kan hen tulla på reglerna lite som hen behagar? Eller kan det vara så att "Guds vägar äro outgrundliga " är världens största skitsnack?
Citera
2013-08-20, 23:38
Medlem
Citat:
Att detta skulle vara en del av evolutionsteorin frestar ju förstås på teorins trovärdighet.
Nej.

Citat:
Är det alltså ok att presentera hypoteser, spekulationer eller fantasier på biologilektionerna bara de är naturalistiska.
Nej, givetvis inte.

Citat:
Även om den mest naturliga och mänskliga förklaringen till livets uppkomst är att det är en Gud, intelligens eller högre övernaturlig makt som ligger bakom får man absolut inte nämna eller försvara denna verklighetsuppfattning.
Man kan nämna den, men den bör givetvis inte, vilket författarna tycks argumentera för, framställas som en vetenskaplig hypotes. Det är ju inte en sån.

Citat:
Man skall däremot vara fullt tillåtet eller nästan nödvändigt att få nämna hur dumt det är att tro på något sådant och hur smart det är att tro på en helt naturalistisk förklaring för eleverna.
Jag tvivlar starkt på att läroplanen innehåller några såna anvisningar.

Citat:
Nå, tycker du att Skolverkets formulering är saklig och allsidig eller är den bristfällig och missvisande?
Jag har försökt hitta Skolverkets formulering för att verifiera att artikelförfattarna läst och citerat rätt. Tyvärr har jag inte hittat någon text där deras citat förekommer, dock en del snarlika som dock inte är bristfälliga eller missvisande. Så för närvarande föredrar jag att inte yttra mig om Skolverkets formulering: jag är ännu inte övertygad att de skrivit så som författarna påstår.

Om någon med bättre google-fu än mig hittar dokumentet och länkar det så vore jag tacksam.
Citera
2013-08-20, 23:48
Medlem
Citat:
Kika lite på Danmarks nya regler.
Vad i de reglerna är det du avser?

Citat:
Man jobbar nog på att göra screeningarna allt bättre så att man även får chansen att abortera Hawkinsar.
Det satsas nog en hel del miljoner på att bli bättre att screena och upptäcka foster som man (nån?) "tycker" borde rensas bort.
Du hittade alltså på när du talade om Sverige idag, eller hur?

Citat:
I Sverige är fostervattensprov frivilligt ännu.
Vilket det med all sannolikhet kommer att fortsätta vara. Liksom abort.

Det ser för mig ut som att du försöker framställa det som att det är någon annan än de presumptiva föräldrarna som bestämmer vid abort. I så fall är det fel - det är endast om moderns liv är i fara som läkare kan utföra en abort utan att hon bestämt det.
Citera
2013-08-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Om någon med bättre google-fu än mig hittar dokumentet och länkar det så vore jag tacksam.
Börjar misstänka att artikelförfattarna misstolkat frasen

... livets uppkomst och utveckling enligt evolutionsteorin.

som jag hittat på några ställen. Den kan nog tolkas som att evolutionsteorin även behandlar livets uppkomst - vilket vore felaktigt - men den är nog inte avsedd så. Enligt evolutionsteorin gäller förstås endast utvecklingen.
Citera
2013-08-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Allmän betydelse: Mäktig övernaturlig varelse eller kraft. Föreställning inom de flesta religioner. Ofta föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad. Inom nyandlighet ofta det samma som kosmiska mästare.

Gud som namn: Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud - däribland kristendomen (huvudsakligen för att hänvisa till föreställningen om treenigheten) - används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet med stor bokstav.

Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad eller det som är viktigast i ens liv.

Men det verkar som den övernaturliga mäktiga varelse eller kraft.
Eller ideologi som du säger känner ingen till eller har bevis på.

Ordet gud omfattar så mycket, det finns några som säger gud är skaparen, m.m.
Om gud står för skapare så kan jag förstå att det finns.

Vissa säger det är en gubbe där uppe som styr och ställer, är allsmäktig, förstår jag mig inte på. Så man får ju fråga sig vad är gud??

exempel Vad är Dug?
i mina ord är det flygande kycklingar någon som har sett?
Citera
2013-08-22, 20:20
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Under decennier har ju läroboksförfattare försökt bygga denna halmgubbe om denna konflikt mellan tro och vetenskap.
Vissa saker som myten kring konflikten om jorden var platt eller inte har man förhoppningsvis nu mer insett att det bara var en myt. Den andra viktiga konflikten för att bygga denna halmgubbe är just Gallilei. Men om man får en nyanserad och bredare bild av händelsen så kan man förstå vad konflikten egentligen handlade om.

Att maktfullkomliga och giriga människor använt sig av kyrkan för att få utöva makt och skaffa sig egendomar finns det många exempel på genom historien. Korståg och häxbränning är andra grymheter som kyrkan varit delaktiga i.

Man får försöka skilja på maktfullkomliga kyrkliga patriarkat och den miljö och verklighetsuppfattning som kristen tro ger och vilka förutsättningar detta har gett och ger för universitet, kunskap, vetenskap och forskning.

Kristen tro är lite annorlunda i jämförelse med andra religioner och har inte många mystifierade saker som bara tillskrivs Gud. Tvärtom var det detta att naturen eller fenomen i naturen inte var mystifierad, helig eller tabu utan var något som människan rådde över och skulle bruka och vårda som gav den grogrund till att vilja upptäcka mer om hur saker och ting fungerade och hängde samman i naturen och kosmos.

Men jag förstår att detta är svårt att svälja efter massor av år i svensk skola och utbildning som massivt byggt halmgubben om konflikten in i svenska folk-själen.

Jag var nog egentligen under en period ganska övertygad om att man t o m brände vetenskapsmän på bål därför att de påstod saker som kyrkan inte tyckte om.

Så mycket kan man anklaga och hålla kyrkan ansvarig för genom historien. Men konflikten med Gallilei har fler sidor än de vi lärt oss i skolan. Och försök hålla isär maktgalna präster och kärnan i kristen tro.

stebe2

Det finns ingen inneboende konflikt mellan religion och vetenskap. Det finns många vetenskapsmän som är religiösa utan problem, och det finns auktoriteter inom kyrkan som accepterar modern vetenskap.

Det är när extremister (kreationister) använder religiösa argument i vetenskapliga sammanhang och vill komma in med sin förvridna syn på vetenskap i skolan som det blir ett problem.

Förövrigt kan man tycka att det är ganska konstig historieskrivning att öht använda huruvida vetenskapsmän på 14-15-16- hundratalet var religiösa eller ej, som om det är direkt jämförbart med dagens filosofiska och historiska kontext.
Citera
2013-08-22, 20:26
Medlem
grals avatar
Konflikten uppstår när man försöker paketera och sälja pseudovetenskapliga påhitt (exempelvis kreationism/ID) som vetenskap och ett alternativ till etablerad vetenskap.
Citera
2013-08-22, 20:58
Medlem
stebe2s avatar
Från inlägg #1415 i tråden "Vad spelar slumpen för roll i evolutionsprocessen? "https://www.flashback.org/sp44901407

Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Det finns ingen inneboende konflikt mellan religion och vetenskap. Det finns många vetenskapsmän som är religiösa utan problem, och det finns auktoriteter inom kyrkan som accepterar modern vetenskap.

Det är när extremister (kreationister) använder religiösa argument i vetenskapliga sammanhang och vill komma in med sin förvridna syn på vetenskap i skolan som det blir ett problem.

Förövrigt kan man tycka att det är ganska konstig historieskrivning att öht använda huruvida vetenskapsmän på 14-15-16- hundratalet var religiösa eller ej, som om det är direkt jämförbart med dagens filosofiska och historiska kontext.

Det är riktigt att kyrkan och kristna bejakar modern vetenskap. Den kristna kyrkan har i alla tider främjat och finansierat vetenskap, forskning, universitet, skola och kunskap.

Det kyrkan inte kan bejaka är när man försöker använda vetenskapen i syfte att på nåt sätt försöka motbevisa Guds existens.
När detta sker som när man t ex blandar vetenskaplig fakta med hypoteser, spekulationer och filosofiska gissningar och marknadsför det hela som ett tveklöst faktum. Eller när man extrapolerar en liten observation till slutsatser som egentligen bara är fantasifulla spekulationer och får den fantasifulla spekulationen att framstå som bevisad p g a den lilla observationen.

Givetvis kan man inte bara hålla tyst när man utifrån olika synvinklar tydligt kan se dels hur elever manipuleras genom att man:
- försöker ge bilden av en konflikt mellan tro och vetenskap eller bibeln och vetenskap.
- framställer spekulationer och gissningar som bevisad fakta.
- påstår att vetenskapen idag skulle veta saker som de inte på något sätt kan veta med säkerhet.
- ger den förvridna synen och felaktiga bilden av vetenskapen att den på nåt sätt skulle hävda att den kommit fram till en slutgiltig sanning inom något forskningsområde.
- försöker framställa evolutionsteorin som ett utan tvivel bevisat faktum och utan svagheter och brister trots att grundläggande problem, svagheter och brister finns som vi extremister försöker påpeka.

Att påstå att man vet att vi har en apliknande förfader är att tänja på gränsen för vad ordet vet betyder och vad man med säkerhet kan veta. Och när man sedan i nästa andetag och med samma säkerhet säger att vi vet att vi människor och alla levande organismer har en bakterieliknande gemensam förfader övergår allt till att bli en förvillande lögn.

Att framställa sådana spekulationer om saker som skedde för miljarder år sedan som om det var något som vi med säkerhet skulle kunna veta något om borde vara helt uppenbart att det är orimliga påståenden. Att man filosoferar, spekulerar, fantiserar och gissar är mer passande ord än att påstå att man skulle kunna veta något med säkerhet.

Och när man sedan i många läromedel även blandar ihop universums uppkomst och livets uppkomst med evolutionsteorin och framställer allt som om vetenskapen skulle ha alla svar och bevisat allt så går det inte bara att tiga och rätta sig in i ledet.

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2013-08-22 kl. 20:59. Anledning: Glömda ord
Citera
2013-08-22, 21:25
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Den Gud som lät Engla och Bobby vara med om det de fick utstå för att sedan mördas är inte värt något annat än förakt. Det du säger är faktikt att det är en del av Guds plan. "Valt att rätta sig efter denna begränsning" är inget annat än att svära sig fri från händelser som kunde ha stoppats om Gud haft någon slags sinne för rättvisa. Det är för mig en gåta hur du kan sitta och skriva på det här sättet. På allvar?

Skulle du kunna med att tala om för någon som våldtagits som barn att Gud kunde ha stoppat det men tyvärr valt att inte göra det? Skulle du kunna se dem i ögonen när du sa det?

Trist att Gud ändå låter det hända då. Vad är det för beteende? Som sagt, jag kan ha ett visst mått av förståelse för om personer som kunnat göra val i livet drabbas, men små barn? Inser du vad du sitter och försöker släta över?

Bobby borde alltså ha valt en annan styvfar för att inte Gud skulle låta honom misshandlas och mördas, är det så du tänker. Kan du inte berätta om hur Gud kan tänkas ha försökt leda Bobby och Engla? De följde inte hans direktiv helt enkelt...

Och den som låter tjuven göra det utan att ingripa (fast resurserna finns) är vad för något i din bok?

Gott och ont är relativa begrepp som folk som lever i uppmålade världar är särdeles förtjusta i, den riktiga världen består av en salig gråzon där väldigt få handlingar kan sägas vara helt goda eller helt onda.

Men den stora skillnaden mellan lejonen och människa i det här fallet torde vara den intellektuella kapaciteten att se konsekvenserna av handlingen man gör, lejon har inte byggt upp något socialt beteendemönster, inga skrivna eller oskrivna lagar för hur man måste bete sig.

Det kan du ju fundera på, evolutionsteorin skiter i sådan filosofi. Personligen tycker jag att det är en ond handling att inte ingripa när ett barn blir våldtaget, men det gäller kanske inte Gudar? Vad tycker du?

Eftersom barn far illa av pedofili så kommer det aldrig att vara bra. Huruvida Börje är ond eller inte finner jag tämligen ointressant. Jag är en pragmatisk och rationell människa, slaveri var inte ok ens när det ansågs ok, och jag är säker på att framtiden kommer att döma de som trakasserar homosexuella idag (Åke Green exempelvis) moraliskt.

Det finns väl en fin lista i bibeln på saker man ska dödas för, så du kanske ska vara försiktig med de där stenarna när du står i glashuset och steppar. Och givetvis ska man aldrig döda barn, däremot tycker jag att det är rimligt med rätt till fri abort innan en graviditet gått för långt. Diskussionen om hur länge man ska tillåta det hela tycker jag att man ska hålla levande, men ditt slentrianmässiga likställande av barn och foster ger jag inte mycket för, det var ett billigt försök till poäng.

Som tur är så känner jag ju till den här episoden, vi kanske ska titta på hela citatet?

Man ska grunda moral och etik på en rationell humanistisk värdegrund, inte på något skrivet av en entitet som dränker i princip hela världen utan att blinka och som låter barn bli våldtagna fast hen kan stoppa det. Jag tycker det verkar vara en rimlig prioritering.

Jag tänker snarast på Sverige. Både Kina och Nordkorea har bytt ut religion mot andra dåliga saker.

Så länge du inte är homosexuell, polygam, ateist eller råkar gilla något annat som kyrkan inte har ett smack med att göra. Det finns religioner med bra mycket humanare värdegrund än kristendomen för övrigt. Men fortsätt tro detta du.

Berätta för mig, gärna med egna ord, hur det gick till när Bobby och Engla bjöd in ondskan. För det verkar väl bara rimligt att de gjort det för att ditt resonemang ska hänga ihop? Eller tänker du dra fram den gamla arvssynden igen? Hur rationell är den tycker du?

Hur vet du detta? Du påstår saker tvärsäkert som du uppenbarligen inte kan veta. Du sitter ju bara och gissar... Och vad är det för slags spelregler som tillåter att barn blir våldtagna? På riktigt? Jorden anropar stebe, tycker inte du att det är en riktig skitgud som konstruerar sådana regler, du har ju själv skrivit att han är omnipotent (hur du nu kan veta att det är en han), så Gud visste ju uppenbarligen vad som skulle hända.

Jag har en alternativ förklaring till det du beskriver. Det var en slump, allt händer inte med en bakomliggande tanke. Din kompis hade helt enkelt otur. Känns inte det lite mer rationellt än att han skulle vara någon slags bondeoffer i en andlig ping-pongmatch?

Jo men så att ehhh....

Men om en lejonhanne skulle ha intelligens så han förstod den evolutionsmässiga fördelen med att bita ihjäl alla lejonungar skulle handlingen alltså vara ond?

När du försöker förvrida det jag skriver som om det vore Bobby och Engla som bjuder in ondskan eller att de skulle ha sig själva att skylla eftersom de skulle ha valt detta efter egen fri vilja.
Då blir man ju bara ledsen och det känns ganska meningslöst att fortsätta denna diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in