2013-08-18, 09:40
Medlem
Tjänstevikten på bilen är beräknad med: Full tank, förare på 75kg, reservhjul.

Alltså, om ni har halv tank så kan ni räkna bort 1kg/liter, om föraren är lättare har ni mer vikt att hämta där. inget reservhjul? (om det ska finnas) Då har ni 10kg till.
Lite övervikt är inga problem, några tiotal kg.

När ni kommer tillbaka till Helsingborg så se till att ha lite bensin kvar i tanken.

Säg att ni har 40liter bensin till full tank, en passagerare på 75kg och en förare på 75kg.

Då hade jag lastat 430kg - passagerare 75kg + 40kg pga att tanken inte är full + 40kg överlast.

435kg, 2st i bilen så kan ni ta hem 50liter sprit (50*1.6kg)
435-80kg = 355kg kvar
355/8.3= 42.7 flak 33cl
Citera
2013-08-21, 22:21
Medlem
Hallå, vad kostar färjan ifrån Rödby till Puttgarden? Det jag hittar på hemsidan är ca 1600 kr T&R, men det låter lite väl saftigt. Jag har hört priser som: "600 kr T&R, tillbaka inom 3 h och du får tillbaka ca 200 DK". Vad gäller?

Edit:

Har det nånting med detta att göra, tro? http://www.scandlines.dk/miniferier-og-dagsture/specialbilletter/shoppingbillet-puttgarden

Så denna biljett köpes endast på plats, 15 min innan avfärd, i mån av plats, right?
Senast redigerad av Johnny Drama. 2013-08-21 kl. 22:47.
Citera
2013-08-22, 08:47
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Drama.
Hallå, vad kostar färjan ifrån Rödby till Puttgarden? Det jag hittar på hemsidan är ca 1600 kr T&R, men det låter lite väl saftigt. Jag har hört priser som: "600 kr T&R, tillbaka inom 3 h och du får tillbaka ca 200 DK". Vad gäller?

Edit:

Har det nånting med detta att göra, tro? http://www.scandlines.dk/miniferier-og-dagsture/specialbilletter/shoppingbillet-puttgarden

Så denna biljett köpes endast på plats, 15 min innan avfärd, i mån av plats, right?

Det är stor skillnad på endags-biljett och "vanlig" biljett. Jag åker vanligtvis helsingborg-helsingör istället för bron, och då kostar det runt tusenlappen (960-1190 om jag minns spannet rätt) beroende på när man åker för H-H + R-P på en dagstur. Då får man också 300 DKK att handla för på återresan, om man hinner inom 3-timmarsperioden.

Exakt samma båtbiljetter kostar däremot närmare 2000 pix när du ska ner och bila i europa, dvs inte endags shoppingtur. Och då får du givetvis inga 300 DKK på båten hem sen heller.

Om du kör över bron och skippar helsingörsbåten blir biljetterna givetvis lite billigare, men den stora diffen du ser är alltså endags vs. "ordinarie pris".
Citera
2013-08-22, 10:41
Medlem
Hur lång tid tar det för er att ta vändan ner till Puttgarden och bunkra?
Bara som jämförelse med Trelleborg-Sassnitz som är rätt billigt, 299 kr för ToR över dagen.

Om man utgår från Malmö Svågertorp (korsningen E6-E20 mot Öresundsbron) kl 7.00 skall man hinna med Sassnitzfärjan 7.45 och med vändande färja vara tillbaka ca. 17.15 eller så, dvs drygt 10 timmar.

Från samma punkt får jag det till 188 km/1.45h ner till Rödby med GoogleMaps, dvs man är där strax före 9 och bör kunna komma med 9.15-båten. Skall man då kunna utnyttja den billiga biljetten får man ta 12.15-båten tillbaka, då borde man kunna vara tillbaka ca 15.00. Funkar det?

Två timmar snabbare enligt min beräkning, men dyrare blir det ju. 32 mil längre bilkörning och broavgift tillkommer. Dock är det ju bättre sortiment i Puttgarden.
Citera
2013-08-22, 11:12
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Hur lång tid tar det för er att ta vändan ner till Puttgarden och bunkra?
Bara som jämförelse med Trelleborg-Sassnitz som är rätt billigt, 299 kr för ToR över dagen.

Om man utgår från Malmö Svågertorp (korsningen E6-E20 mot Öresundsbron) kl 7.00 skall man hinna med Sassnitzfärjan 7.45 och med vändande färja vara tillbaka ca. 17.15 eller så, dvs drygt 10 timmar.

Från samma punkt får jag det till 188 km/1.45h ner till Rödby med GoogleMaps, dvs man är där strax före 9 och bör kunna komma med 9.15-båten. Skall man då kunna utnyttja den billiga biljetten får man ta 12.15-båten tillbaka, då borde man kunna vara tillbaka ca 15.00. Funkar det?

Två timmar snabbare enligt min beräkning, men dyrare blir det ju. 32 mil längre bilkörning och broavgift tillkommer. Dock är det ju bättre sortiment i Puttgarden.
Frågan är vad du tjänar in på dom två timmarna förutom stress. Det är semestertider i övriga Europa nu kan vara rätt mycket bilar på Puttgarden färjan. Sassnit får du en 4 timmars vila på båten och du sparar ju avsevärt med bränsle.

Men som du så har Puttgarden/Burg ett större utbud.
Citera
2013-08-22, 17:17
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Frågan är vad du tjänar in på dom två timmarna förutom stress. Det är semestertider i övriga Europa nu kan vara rätt mycket bilar på Puttgarden färjan. Sassnit får du en 4 timmars vila på båten och du sparar ju avsevärt med bränsle.

Men som du så har Puttgarden/Burg ett större utbud.

Mja, lite smakfråga det där... Hur kul är det att sitta och pilla sig i naveln på en båtjävel hela dagen? Och missar man puttgarden-båten av nån anledning suger det, men det är ju bara 30-45 min till nästa. Missar du sassnitz-båten -- helst på tillbakafärden! -- suger det åsneballe i kvadrat.
Citera
2013-08-22, 18:20
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Mja, lite smakfråga det där... Hur kul är det att sitta och pilla sig i naveln på en båtjävel hela dagen? Och missar man puttgarden-båten av nån anledning suger det, men det är ju bara 30-45 min till nästa. Missar du sassnitz-båten -- helst på tillbakafärden! -- suger det åsneballe i kvadrat.
Bordershop i Sassniz ligger precis vid påstigningen. Att missa den hade varit en bedrift.
Citera
2013-08-22, 19:07
Medlem
desammlass avatar
hej en liten fråga är de någon som vet vad ett lock monster kostar i tyskland tack på förhand
Citera
2013-08-22, 23:11
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
hej en liten fråga är de någon som vet vad ett lock monster kostar i tyskland tack på förhand

På Calle.dk kostar de flesta energidrycker ungefär 125kr, men red bull är kostar typ 235kr!
Citera
2013-08-22, 23:41
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas

På Calles kostar en platta med 12st 0,5L 105kr.
Citera
2013-08-23, 12:14
Medlem
Citat:
Det är stor skillnad på endags-biljett och "vanlig" biljett. Jag åker vanligtvis helsingborg-helsingör istället för bron, och då kostar det runt tusenlappen (960-1190 om jag minns spannet rätt) beroende på när man åker för H-H + R-P på en dagstur. Då får man också 300 DKK att handla för på återresan, om man hinner inom 3-timmarsperioden.

Exakt samma båtbiljetter kostar däremot närmare 2000 pix när du ska ner och bila i europa, dvs inte endags shoppingtur. Och då får du givetvis inga 300 DKK på båten hem sen heller.

Om du kör över bron och skippar helsingörsbåten blir biljetterna givetvis lite billigare, men den stora diffen du ser är alltså endags vs. "ordinarie pris".

Tack för svar!

En ytterligare fråga dock: denna shoppingbiljett, måste man köpa alkohol i Bordershopen i Puttgardens hamn för att de 300 DKK ska bli återbetalningsbara på färjan tillbaka eller är det fritt fram att dra till Burg och handla på Calles och co? Jag tänker att Färjerederiet och Bordershopen är av samma skrot och korn och därför borde det mest logiska vara att suga ut maximalt med pengar ur törstiga skandinaver.
Citera
2013-08-23, 12:53
Medlem
Citat:
Jag föredrar nog att sitta på Sassnitz-båten med en bok istället för att sitta och tugga mil ner till Rödby. Finns salonger med hyfsat bekväma om än lite daterade tågfåtöljer. Rätt tradig mat ombord, så termos och matsäck rekommenderas.

Om du inte är extremt senfärdig håller de koll på att vändande shoppare kommer med båten tillbaka. De tjänar en del på det...
Bäst är att förbeställa, då går man bara in i butiken med sitt bokningsnummer och betalar, sen går man ut till baksidan och visar kvittot och får en färdiglastad kundvagn. Mycket smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in