2013-08-21, 22:56
Medlem
latexxxsss avatar
Tjoho.

Har ni fått jobb genom arbetsförmedlingen? Och hur upplever ni deras hjälp?

Jag har suttit fast hos dom i två år nu, söker jobb som bara den, men inte vill arbetsförmedlingen hjälpa till. Dom skickar en till en jobbcoach som är totalt värdelöst. Inge mer. Sen låter dom bara tiden gå, och sen blir man inkastad i FAS3.
Dessutom är dom inte trevliga heller.
Citera
2013-08-21, 22:57
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Tjoho.

Jag har suttit fast hos dom i två år nu, söker jobb som bara den, men inte vill arbetsförmedlingen hjälpa till. Dom skickar en till en jobbcoach som är totalt värdelöst. Inge mer. Sen låter dom bara tiden gå, och sen blir man inkastad i FAS3.

huvudproblemet är att du befinner dig i sverige. har du en högre utbildning så borde du söka dig utomlands och starta ett nytt liv. Arbetsförmedlingen kan inte hjälpa dig.
Citera
2013-08-21, 22:59
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
huvudproblemet är att du befinner dig i sverige. har du en högre utbildning så borde du söka dig utomlands och starta ett nytt liv. Arbetsförmedlingen kan inte hjälpa dig.

NU frågade jag om ni andra har fått någon hjälp genom arbetsförmedlingen.
Citera
2013-08-21, 23:03
Medlem
Lazyboness avatar
Jag har faktiskt det. Min handläggare rekommenderade mig till ett rekryteringsföretag som efterfrågade kandidater för en specifik tjänst. Jag blev kontaktad av dem och fick sen också jobbet.

Men det är den enda gången jag fått någon som helst hjälp från arbetsförmedlingen så det handlar nog mest om att jag hade en sällsynt bra handläggare just den gången.
Citera
2013-08-21, 23:12
Medlem
Fick ett jobb som lärare genom ams.
Citera
2013-08-21, 23:19
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Jag har faktiskt det. Min handläggare rekommenderade mig till ett rekryteringsföretag som efterfrågade kandidater för en specifik tjänst. Jag blev kontaktad av dem och fick sen också jobbet.

Men det är den enda gången jag fått någon som helst hjälp från arbetsförmedlingen så det handlar nog mest om att jag hade en sällsynt bra handläggare just den gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Brutus83
Fick ett jobb som lärare genom ams.

Kul för er. Själv får man ju inte ett enda jävla jobb ur ams.
Citera
2013-08-21, 23:31
Medlem
Fick mitt nuvarande jobb genom arbetsförnedringen, men få och få... Det krävs att man visar ett jävlar och anamma på en praktik. Min praktik tid på jobbet slet jag mer än en vanlig arbetare och jobbade ensam trots att jag var praktikant. Detta gillade chefen och jag fick jobb.

Tror en inte ska gå dit mer än för att få sin ersättning, åk ut till företag en är intresserad av och säg att man vill jobba, säg att du kan provjobba för buss/mat pengar ett par dagar för att visa vad du går för. Du. Flesta småföretag anställer inte random folk just för att det är som ett kinder ägg, de har ingen aning vafan de får..

Träffa en chef för ett större företag och snacka lite med han om deras rekrytering. Hans åsikt var att i 99% av fallen då de rekrytera genom afm så kom det bara idioter, så tillslut så hör företagarna inte av sig. Då återstår 7/10 jobberbjudanden hos dem att vara "telefon försäljare.

Sen ytterligare en sak som gjorde att de inte hörde av sig till afm när de behövde folk var att annonsera de ut 2 tjänster så kunde de få 2000 cw'n skickande till sig, där kanske 50 av dessa ens är kompetenta, och hur ska en finna dessa ?

Han gjorde som så att han tog de 10 första ansökningarna och körde resten i pappersinsamlingen, så ni som inte får svar, vet nu vart era papper tar vägen.

Han var så jävla less på afm som tvingade arbetssökanden att söka jobb de inte var kvalificerade för, och det förstår en ju att det gör en förbannad.

Och oja va mycket rent ut sagt vidriga handläggare en fått, som varit otrolig otrevliga samt brutit mot regler, till att de inte ens kan sitt jobb.
Citera
2013-08-22, 00:05
Medlem
Citat:
Tjoho.

Parasitmyndighet för att skapa hittapåjobb till sura kärringar.
Att lyssna på någon om hur man söker jobb räcker en gång men att någon utan erfarenhet eller några ord att fylla sitt CV med ska behöva höra samma skit 15ggr per år ser jag ingen funktion med.

Jobb får man genom kontakter eller så söker man det om man har utbildning/erfarenhet alternativt startar något eget.

På vilket sätt söker du dina arbeten?
Citera
2013-08-22, 00:19
Medlem
Förlita dig inte på arbetsförmedlingen. De har tillochmed själva sagt att de flesta jobben får man genom att göra allt själv. De är väll mest ett stöd.
Citera
2013-08-22, 01:46
Medlem
revodnebs avatar
Nej, jag har aldrig fått jobb via AF. Det är i mina ögon en helt värdelös institution som borde läggas ner.
Citera
2013-08-22, 06:32
Bannlyst
Alltså, Jag tog studenten nu i somras och var då tvungen att gå till ams för att skriva in mig. Jag var bara inskriven i cirka en månad och sen hade jag ett jobb genom ams
Citera
2013-08-22, 12:56
Medlem
Citat:
Tjoho.

Offerkofta?

Det är ditt ansvar..inte någon annans. AF är inte till för att ge dig jobb utan det är ditt jobb att jobba dig till det hela. AF är bara ett ställe som kan bidra med regelverk etc. Du måste veta allt själv. De kommer inte servera dig något jobb.

Är du inte nöjd med ex. jobbcoachen..byt. När du ingår ett avtal med AF, fråga om chansen att byta vid missnöje. Du är ansvarig för ditt liv o behöver veta en j-vla massa om regelverken o hur allt funkar. Dubbelkolla allt när det gäller AF och FK, som någon annan redan sagt, det är inte alltid de kan regelverket själva.

O är man missnöjd med den behandling man får. Då skickar man ett mail till chefen. Done that!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in