2013-08-20, 14:34
Medlem
det är väl i teorin numera bara teater och filmsällkaper som får licenser till startpistoler.. eller?

brukshundeklubbar och föreningar som bedrivar segelsport/löpning etc är ju undantaget från att skulle ha licens
Citera
2013-08-20, 15:19
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Förutom dom klubbar som fortfarande skjuter den svenska k-pisten så är det ingen som skjuter automateld då man inte får licens för det längre. Och det finns mig veterligen ingen som skjuter
startpistoler iaf.

Finns liksom ingen anledning att ha en startpistol i glockmodell om man har en riktig.

eftersom du knappast får äga en full auto glock så var ju min fråga om det hade gått med en blank/start pistol

tror ni missförstår mig

visst jag kan bli medlem och köra, 22, 38, 9mm etc... men det är ju ändå ett skott i taget inte full auto
och visst det är bara en start pistol, men en uzi med 9mm pak låter ju kul ändå ÄVEN om du skulle ha licens på tex en 1911

är ens sådana här "shake mods" eller vad man kan kalla det lagligt i Sverige?
http://www.youtube.com/watch?v=g62m7yOhgRY

är ju inte full auto, är vapnet som rör sig fram och tillbaka som om man skulle tryckt snabbt på avtryckaren på ett semi auto :P(sorry, var inte det tråden handlade om, men kom över på det bara....)
Citera
2013-08-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
eftersom du knappast får äga en full auto glock så var ju min fråga om det hade gått med en blank/start pistol

tror ni missförstår mig

visst jag kan bli medlem och köra, 22, 38, 9mm etc... men det är ju ändå ett skott i taget inte full auto
och visst det är bara en start pistol, men en uzi med 9mm pak låter ju kul ändå ÄVEN om du skulle ha licens på tex en 1911

är ens sådana här "shake mods" eller vad man kan kalla det lagligt i Sverige?
http://www.youtube.com/watch?v=g62m7yOhgRY

är ju inte full auto, är vapnet som rör sig fram och tillbaka som om man skulle tryckt snabbt på avtryckaren på ett semi auto :P(sorry, var inte det tråden handlade om, men kom över på det bara....)

du har fått veta nu att det inte går att göra som du vill, vad är det du inte fattar?
du kan inte få licens på startpistol för "at det låter kul", och finns ingen klubber som håller på med startpistoler, hur svårt är det att förstå?

helauto startpistol är inget du får tillstånd till om du inte kan påpeka film/teater-bruk, och det kan du inte .. så glöm det ..

bump-fire är nog inte olagligt pr lag i sverige, men du hittar inte en enda klubb som skulle tillåte att du användar det, så det kan du glömma med

och nej helauto startpistol är alla dagar mycket tråkigare än en riktig pistol, vilket du nog hade fattat om du inte var en lilla pojke som aldrig testat nån av delarna...
Citera
2013-08-21, 00:52
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
du har fått veta nu att det inte går att göra som du vill, vad är det du inte fattar?
du kan inte få licens på startpistol för "at det låter kul", och finns ingen klubber som håller på med startpistoler, hur svårt är det att förstå?

helauto startpistol är inget du får tillstånd till om du inte kan påpeka film/teater-bruk, och det kan du inte .. så glöm det ..

bump-fire är nog inte olagligt pr lag i sverige, men du hittar inte en enda klubb som skulle tillåte att du användar det, så det kan du glömma med

och nej helauto startpistol är alla dagar mycket tråkigare än en riktig pistol, vilket du nog hade fattat om du inte var en lilla pojke som aldrig testat nån av delarna...
lol, har skjutit det mesta, även en full auto glock :P

men nu undrade jag bara vad som var lagligt om jag skulle gå den vägen

men fått svar nu, så gå och knulla din mamma nu, eller låt din pappa knulla dig, vet inte vilket du föredrar, men du som började bete dig som en pedofil idiot med förolämpningar så jag låter dig välja
Citera
2013-08-21, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
lol, har skjutit det mesta, även en full auto glock :P

men nu undrade jag bara vad som var lagligt om jag skulle gå den vägen

men fått svar nu, så gå och knulla din mamma nu, eller låt din pappa knulla dig, vet inte vilket du föredrar, men du som började bete dig som en pedofil idiot med förolämpningar så jag låter dig välja

förolämpningar? för att jag påpekar din ålder (eller kanske mentala ålder) ??

men ja att döma utifrån ditt knulla din mamma och andra vanliga babbe-utlåtanden .. då kan man väl anta att du tillmed är arab eller liknande , och då är det väl att förvänta

att du samtidigt användar ord du tydligen inte anar vad betyder , visar ju hur inavlat du är
Citera
2013-08-21, 06:13
Medlem
HRTs avatar
Sen flera år är det licenser som gäller för knall/start pistoler.
Är starkt tveksam att någon sålt en licenspliktig revolver på high chapparall som inte har licens hur ska han redovisa det köpet? Om han vill söka ny eller köpa ny revolver.
Förr kunde man köpa dessa revolvrar över disk på just high chapparall, men när det blev licenskrav får de godkänt då de uppträder där.
Sök jobb där så kanske du beviljas en revolver licens på knallskott.
Inga helautomatvapen är godkända för skytte undantaget är k-pist men som någon skrev gäller ett skotts principen. De som tävlar I pistol o gevär inom ipsc skjuter med halvautomatvapen.
Det närmaste du kan komma licensfritt är luftgevär och airsoft förutsatt att du fyllt 18.
Citera
2013-08-21, 10:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
På High Chaparall används bl.a. riktiga knall-/startvapen, och ja de för ett djävla liv. Sen finns det reducerade laddningar. Men vapnen är generellt just 9mm knall. Vapnen får heller inte avfyras inne bland besökare, utan det sker under kontrollerade former (t.ex. från lite avstånd vid spåret när man spelar upp "Det stora tågrånet", eller från scen när man spelar upp Lucky Luke och bröderna Dalton).

När jag var lite så avfyrade man vapnen även bland besökarna och det var betydligt mer tryck i dem på. Numera har man reducerade laddningar som låter ganska mesigt i jämförelse med förr..
Citera
2013-08-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Sen flera år är det licenser som gäller för knall/start pistoler.
Är starkt tveksam att någon sålt en licenspliktig revolver på high chapparall som inte har licens hur ska han redovisa det köpet? Om han vill söka ny eller köpa ny revolver.
Förr kunde man köpa dessa revolvrar över disk på just high chapparall, men när det blev licenskrav får de godkänt då de uppträder där.
Sök jobb där så kanske du beviljas en revolver licens på knallskott.
Inga helautomatvapen är godkända för skytte undantaget är k-pist men som någon skrev gäller ett skotts principen. De som tävlar I pistol o gevär inom ipsc skjuter med halvautomatvapen.
Det närmaste du kan komma licensfritt är luftgevär och airsoft förutsatt att du fyllt 18.

om han inte gör en förening som bedriver segel eller löp sport... eller tränar hundar , då är man faktiskt undantaget licens
Citera
2013-08-21, 19:19
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
om han inte gör en förening som bedriver segel eller löp sport... eller tränar hundar , då är man faktiskt undantaget licens
Nej inte hundträning väl? min svägerska är ordförande i en sådan klubb och dom var tvungna att söka licens för sin pang.
Citera
2013-08-21, 21:55
Medlem
Citat:
Nej inte hundträning väl? min svägerska är ordförande i en sådan klubb och dom var tvungna att söka licens för sin pang.

jo om det är en klubb eller förening behövs tillstånd inte .. enbart om du är privatperson

Startvapen

Föreningar och klubbar som är anslutna till Sveriges Riksidrottsförbund, Svenska Brukshundsklubben eller Svenska Kennelklubben behöver inte ha licens för startvapen. Är du medlem i en sådan förening får du använda klubbens startvapen.

Om du som privatperson vill skaffa ett startvapen krävs vapenlicens. Förutsättningarna för att få licens för ett startvapen är att du behöver vapnet för hundträning, idrottstävlingar, inom lantbruk eller för att skrämma skadedjur
.

källa : http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Paintballskytte/
Citera
2013-08-21, 22:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
jo om det är en klubb eller förening behövs tillstånd inte .. enbart om du är privatperson

Startvapen

Föreningar och klubbar som är anslutna till Sveriges Riksidrottsförbund, Svenska Brukshundsklubben eller Svenska Kennelklubben behöver inte ha licens för startvapen. Är du medlem i en sådan förening får du använda klubbens startvapen.

Om du som privatperson vill skaffa ett startvapen krävs vapenlicens. Förutsättningarna för att få licens för ett startvapen är att du behöver vapnet för hundträning, idrottstävlingar, inom lantbruk eller för att skrämma skadedjur
.

källa : http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Paintballskytte/
Då har jag förmodligen missuppfattat henne,hon kanske sökte den privat och inte till klubben då.
Citera
2013-08-21, 22:56
Medlem
Citat:
Då har jag förmodligen missuppfattat henne,hon kanske sökte den privat och inte till klubben då.

eller kanske klubben inte är ansluten till SKK eller SBK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in