2013-08-20, 15:45
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
1. En svart oxford som ej är lackskor utan "välputsade vanliga skinnskor".2. En brun brogue eller bruna munkskor kan vara ett alternativ här.3. En brun mockachukka tycker jag är bra. Allen Edmonds och Alden är bra amerikanska märken du kan kolla på.
Tack för svaret.

Jag är inte jätteförtjust i brouges (men det kanske kommer ändras) utan tänkte fråga panelen om ett par derby skulle kunna funka istället. Sen såg jag:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Munkskor känns som en rätt dum sko att börja med om man verkligen inte vill ha en. En mörk- eller ljusbrun oxfordbrouge eller derby är ju bra mycket mer mångsidigt och kan användas till det mesta på ett diskret sätt. Jag skulle även kika på alternativ i mocka.
Funderade lite på boots typ dom här:

http://www.kennethcole.com/product/index.jsp?productId=20349576&cp=13216059.3075249&c ustomNumOfProd=14&customNumOfProd=14

Tyckte dom var rätt schyssta. Behöver inte vara svarta.
Vart kommer dom in i bilden? (nu när hösten/vintern närmar sig)

Vad tror ni om det här:
1. Allen Edmond Park avenue - svart
2. En Derby - kanske svart
3.1 Dom här eller likn:
http://www.aldenshop.com/Store/DrawProducts.aspx?CategoryID=90&ParentID=4&PageID= &Action=
3.2 Kenneth Cole - bootsen enligt ovan (fast bruna)

Vad tror ni?

Btw. Vad innebär Captoe?
Citera
2013-08-20, 16:25
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Tack för svaret.

Jag är inte jätteförtjust i brouges (men det kanske kommer ändras) utan tänkte fråga panelen om ett par derby skulle kunna funka istället. Sen såg jag:
Brogues är ingen modell utan en utsmyckning på skorna, dvs mönstringen. Du kan alltså ha en derby med brougemönster. Är du inte så förtjust i fullbrougemönstret kan du ju kika på en semi eller quarterbrouge som är lite mindre mönstrade.

Citat:

http://www.kennethcole.com/product/index.jsp?productId=20349576&cp=13216059.3075249&c ustomNumOfProd=14&customNumOfProd=14

Vad tror ni om det här:
3.1 Dom här eller likn:
http://www.aldenshop.com/Store/DrawProducts.aspx?CategoryID=90&ParentID=4&PageID= &Action=

Vad tror ni?

Btw. Vad innebär Captoe?
Tycker bootsen du länkade var riktigt fula, för de pengarna får du en bra mycket snyggare sko.
Citera
2013-08-20, 16:31
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Vad tror ni om det här:
3.1 Dom här eller likn:

Vad tror ni?

Btw. Vad innebär Captoe?

Något särskilt skäl till att du tänker köpa skor just i USA? Det finns nog betydligt fler tillverkare av kvalitetsskor i Europa än "over there". Det finns kanske t.o.m. fler tillverkare av kvalitetsskor enbart i engelska Northampton än i hela USA.

Mitt förslag till nr 1 är denna svarta kalvskinnssko från Meermin, en spansk tillverkare som anses ge mest "bang for the buck".

Vad nr 2 beträffar skulle jag rekommendera en sko i mörkbrun mocka med gummisula. Gummisulan sträcker ut säsongen till större delen av året utom värsta vintern. (Impregnera mockan med Saphir Super Invulner och skaffa en bra mockaborste). Även här har Meermin ett par modeller som kan funka: denna (Oxford-sko) och denna (Derby-sko).

Skor som dessa kan lätt både kläs ned (slitna jeans) eller upp flera snäpp (linnebyxor, chinos, manchester, tweed, grå flanell). Det enda de inte fungerar till är just strikt mörk kostym, men till det har du ju dina svarta skor.

3. Här skulle jag föreslå en chukka. Meermin har några prismässigt överkomliga modeller i mocka. Men eftersom du har sparat pengar på de båda första paren kanske du kan lägga lite mer och satsa på ett par Jackie III i grain-läder från engelska Cheaney's.

4. Jag tror faktiskt att med ovanstående köp skulle du ha råd med ytterligare ett par inom ramen för din ursprungliga budget.

Tre saker du bör tänka på
A) Växla skor. Köper du dyra skor men använder dem varje dag kommer de aldrig att få torka ut och "vila" och de kommer att bli utslitna i förtid. Använd dina nya skor omväxlande med de skor du redan har. Efter hand som du får råd, kan du uppgradera och köpa ytterligare par tills du har åtminstone 3-4 par bra skor per säsong/väder att växla mellan.

B) Vårda skorna. Om du inte redan har det, skaffa en skovårdslåda med krämer, polish och borstar. Franska märket Saphir anses nog allmänt ha de bästa produkterna på marknaden. Dessa kan inhandlas på många håll i Sverige, t.ex. Graffords i Stockholm (även webshop), men du kan få bättre priser om du beställer via nederländska http://www.quality-shop.nl/

C) Tänk säsongsmässigt. Räkna inte med att köpa skor som skall fungera året runt, om det inte handlar om rena inomhusskor. Skor av den typ jag föreslog till din nr 2 och 3 har längst säsong, men om du rör dig mycket utomhus till fots behöver du ändå tåliga och varma vinterskor eller vinterkängor med commando-sulor ett par-tre månader om året.

Citat:
Btw. Vad innebär Captoe?

Skor med tåhättor (eng. toe caps), d.v.s. ett särskilt stycke läder som täcker tåpartiet, t.ex. AE Park Avenue eller de svarta Meermin-skorna jag länkade till ovan (och även de bruna Oxford-skorna i mocka som jag länkade till därunder).

Citat:

Personligen gillar jag dem inte, men det är ju inte jag som skall bära dem... Jag tror inte heller att Kenneth Cole har något vidare gott rykte idag, men det baserar jag enbart på vad jag har läst på StyleForum (ett internationellt men USA-baserat forum för herrkläder).
Citera
2013-08-20, 16:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Skor med tåhättor (eng. toe caps), d.v.s. ett särskilt stycke läder som täcker tåpartiet, t.ex. AE Park Avenue eller de svarta Meermin-skorna jag länkade till ovan (och även de bruna Oxford-skorna i mocka som jag länkade till därunder).

Nu är det väl att anmärka på detaljer men jag skulle nog vilja säga att cap toe (måhända felaktigt) numera är en benämning på sömmen som bildar toe capen snarare än själva capen.
Citera
2013-08-20, 16:56
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu är det väl att anmärka på detaljer men jag skulle nog vilja säga att cap toe (måhända felaktigt) numera är en benämning på sömmen som bildar toe capen snarare än själva capen.

Håller med.
Citera
2013-08-20, 17:01
Medlem
Pörrs avatar
Sneakysteve hör inte hemma i denna tråd.

/Moderator
Citera
2013-08-20, 19:23
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
På förekommen anledning har jag flyttat hit den här frågan:

Sko-tips sökes!!

Jag har shape:at upp kroppsmässigt och ska nu bygga en ny garderob.
Har kommit till skorna.

Tänkte lägga lite pengar (max 2-3.000:- / par (dom FÅR alltså vara billigare, men dom måste vara snygga och av bra kvalité)) på 3 par skor.

1 - Ett par ska jag kunna ha vid formella tillfällen så som bröllop, större/seriösare fester mm.
2 - Ett par skall också vara lite snyggare men ska funka till vardags också. Tänker jeans, skjorta, kavaj och... dom här skorna.
3 - Sista paret skall funka med ledig klädsel. Jeans + piké eller en enkel t-shirt. Dessa skall kunna bäras när jag ska hämta barnen på dagis men ändå signalera att jag bryr mig om vad jag har på mig.

Flera andra har redan svarat och jag håller med dem i mycket. De skor jag skulle köpt enligt punkt 1-3 är:

1. Ett par svarta oxfords av cap toe-modell
2. Ett par bruna oxfords eller derbys. Denna punkt tycker jag kan innehålla massor av skor beroende på hur man klär sig. Är det ofta jeans så tycker jag att en derby på en rundare läst men gummisula är mest användbart. Antingen en PTB eller en semi- eller fullbrouge. Aldens har ju grymt snygga skor på Barry-lästen i cordovan color #8, lite över din prisklass men de finns i vanligt läder också Klär du dig mer uppklätt än jeans är nog ett par oxfords väldigt användbara, då kan du ha dem till punkt 1 också.
3. Instämmer med övriga. Ett par mockachukka med gummisula är oslagbara.

Alden PTB: http://i996.photobucket.com/albums/af88/TheWGP/IMG_8195.jpg
Alden LW: http://i22.photobucket.com/albums/b328/mafoofan/mfanblog/longwing/longwing1m.jpg

Sen tycker jag inte att AE och Alden är de märken som du får mest valuta för pengarna för. Skulle också rekommendera Meermin men även Carmina. Köp hellre skorna mer utspritt om det blir för dyrt och satsa på kvalitet. Du kan använda dina gamla under tiden du bygger din nya garderob. Dett kan också vara smart att inte köpa alla direkt då du kommer lära dig massor av ditt första köp och utveckla din smak, lätt att ångra de första köpen ett år senare.

Lycka till
Citera
2013-08-21, 10:58
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Massa bra text...

Tusen tack för grymt bra tips.
Anledningen till varför jag tänkte på just USA är för att jag ska dit snart och dollarn är ju rätt billig med allt vad det innebär.
Skorna du länkade till var ju både snygga och prisvärda så det är absolut ett alternativ.
Citera
2013-08-21, 11:03
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Flera andra har redan svarat och jag håller med dem i mycket. De skor jag skulle köpt enligt punkt 1-3 är:

2. Ett par bruna oxfords eller derbys. Denna punkt tycker jag kan innehålla massor av skor beroende på hur man klär sig. Är det ofta jeans så tycker jag att en derby på en rundare läst men gummisula är mest användbart. Antingen en PTB eller en semi- eller fullbrouge. Aldens har ju grymt snygga skor på Barry-lästen i cordovan color #8, lite över din prisklass men de finns i vanligt läder också Klär du dig mer uppklätt än jeans är nog ett par oxfords väldigt användbara, då kan du ha dem till punkt 1 också.

Alden LW: http://i22.photobucket.com/albums/b328/mafoofan/mfanblog/longwing/longwing1m.jpg

Sen tycker jag inte att AE och Alden är de märken som du får mest valuta för pengarna för. Skulle också rekommendera Meermin men även Carmina. Köp hellre skorna mer utspritt om det blir för dyrt och satsa på kvalitet. Du kan använda dina gamla under tiden du bygger din nya garderob. Dett kan också vara smart att inte köpa alla direkt då du kommer lära dig massor av ditt första köp och utveckla din smak, lätt att ångra de första köpen ett år senare.

Lycka till

Tack för bra input.
Suger åt mig som en svamp och lägger på minnet.
Citera
2013-08-21, 11:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden

Lycka till

Usch ja, gjorde en garderobsrensning av snart tio år gamla skor och det var ju inte för inte som man frågade sig hur i hela fridens namn man kunde tycka de där skorna var snygga.
Citera
2013-08-21, 19:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Så var de då äntligen införskaffade, mina mörkblå mockaloafers!

Jag har spanat sedan i våras och begrundat otaliga märken och modeller: CT, Jeffery~West, Church's, Borgioli och 8L (var riktigt nära ett köp ett tag), innan valet föll på dessa Santoni. Även om mina specifikationer svajade (tassel? penny? mockasin? GY?) under resans gång slutade det ändå med min ursprungliga tanke: en relativt strömlinjeformad utpräglad sommarsko, i princip steget över ett par badtofflor.

Hittade först skorna på italienska e-bay, sedan på Styleforum, men köpte dem till slut på The Clutcher som jag rekommenderar varmt. Bra priser, utmärkt service, blixtsnabb leverans med DHL Express (beställde skorna igår, fick dem idag.)

Jag var vankelmodig angående storleken. Beställde min ordinarie storlek (44/10UK) och är nöjd med passformen. Hade jag kunnat gå ner en storlek? Nej. Hade jag kunnat gå ner en halv storlek? Antagligen (särskilt om jag hade haft för avsikt att bära dem strumplöst, vilket jag inte har). Men de sitter bra på foten och jag upplevde inget hälsläpp alls under min provspatsering i hemmet.

Mockan är extremt mjuk och följsam (hade kunnat platsa på ett par handskar), vilket kan sägas om hela skon. Det känns som att ha ett par innetofflor eller ett par sockiplast på sig. Mycket komfortabelt. Jag kommer att lägga på en slitsula med en gång för att försöka förlänga livslängden, men det här är inte den typen av sko som kommer att hänga med i flera decennier direkt.

Därmed har jag slagit i taket när det gäller antalet kvalitetsskor. Min gräns som jag satt upp på förhand är åtta skor fördelade jämt på sommar-vinter, varav två formella och två informella. Jag kan inte påstå att det finns något praktiskt behov av fler skor nu, och borde flytta fokus till något annat. Problemet är dock att jag är djupt förälskad i ett par oxfordkängor från Jeffery~West och sänks de ytterligare på rean så vettifan om jag inte sätter äktenskapet på spel och slår till.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-21 kl. 20:04.
Citera
2013-08-21, 20:30
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Så var de då äntligen införskaffade, mina mörkblå mockaloafers!

Jag har spanat sedan i våras och begrundat otaliga märken och modeller: CT, Jeffery~West, Church's, Borgioli och 8L (var riktigt nära ett köp ett tag), innan valet föll på dessa Santoni. Även om mina specifikationer svajade (tassel? penny? mockasin? GY?) under resans gång slutade det ändå med min ursprungliga tanke: en relativt strömlinjeformad utpräglad sommarsko, i princip steget över ett par badtofflor.

Hittade först skorna på italienska e-bay, sedan på Styleforum, men köpte dem till slut på The Clutcher som jag rekommenderar varmt. Bra priser, utmärkt service, blixtsnabb leverans med DHL Express (beställde skorna igår, fick dem idag.)

Jag var vankelmodig angående storleken. Beställde min ordinarie storlek (44/10UK) och är nöjd med passformen. Hade jag kunnat gå ner en storlek? Nej. Hade jag kunnat gå ner en halv storlek? Antagligen (särskilt om jag hade haft för avsikt att bära dem strumplöst, vilket jag inte har). Men de sitter bra på foten och jag upplevde inget hälsläpp alls under min provspatsering i hemmet.

Mockan är extremt mjuk och följsam (hade kunnat platsa på ett par handskar), vilket kan sägas om hela skon. Det känns som att ha ett par innetofflor eller ett par sockiplast på sig. Mycket komfortabelt. Jag kommer att lägga på en slitsula med en gång för att försöka förlänga livslängden, men det här är inte den typen av sko som kommer att hänga med i flera decennier direkt.

Därmed har jag slagit i taket när det gäller antalet kvalitetsskor. Min gräns som jag satt upp på förhand är åtta skor fördelade jämt på sommar-vinter, varav två formella och två informella. Jag kan inte påstå att det finns något praktiskt behov av fler skor nu, och borde flytta fokus till något annat. Problemet är dock att jag är djupt förälskad i ett par oxfordkängor från Jeffery~West och sänks de ytterligare på rean så vettifan om jag inte sätter äktenskapet på spel och slår till.

Riktigt fina! Men varför slitsula? Förtar ju nättheten och gör de mindre mjuka och fina. Blakesydda skor går ju också att sula om, bara en vettig skomakare gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in