2013-08-19, 18:20
Medlem
Fegelbears avatar
Jag har redan en 30-06 halvautomat och tänker nog skaffa en 223 eller 222 för pyrsch på småvilt.
Jag är nu inne på att skaffa mig en riktigt grovkalibrig bössa. Främsta anledningen till detta planerade köp är att jag helt enkelt vill ha en

Önskemål:
Det ska vara möjligt att skaffa en begagnad bössa i bra skick i Sverige för under 10000, gärna billigare ändå.
Jag antar att jag inte kommer ifrån att ammunitionen kommer kosta, men någorlunda billig och fr a tillgänglig ammunition är ett måste.
Hög anslagsenergi och gärna hög utgångshastighet så jag träffar på avstånd även om jag missbedömer avståndet lite.
Ingen sån här rekyl http://www.youtube.com/watch?v=TNlFgr9BoPM utan den ska vara hanterbar för en normalstor man. (Finns det kanske några lämpliga halvautomater?)
Den bör kunna följa med på svensk björnjakt eller kanske storvilt utomlands någon dag, utan att man framstår som galen.

Någon som har förslag på kaliber och kanske bra modeller?
Än så länge har jag "hittat" 375 H&H. Bra? Kommer ni på något bättre?

Mvh
Citera
2013-08-19, 19:06
Medlem
45plop1s avatar
9.3x62

En Husqvarna 1640 i den kalibern kostar en femhundring kanske.
Pengarna du spara lägger du på ammunition.
Citera
2013-08-19, 20:16
Medlem
ekerilars avatar
45-70 Government är relativt grov, men ändå behaglig att skjuta med. Den har en goda egenskaper på moderata avstånd och återfinns i trevliga bygeltrumpeter. Ammunition finns att tillgå.

Den har visserligen låg utgångshastighet, men det är bara en fördel om du har en tung kula.
Senast redigerad av ekerilar 2013-08-19 kl. 20:20.
Citera
2013-08-19, 20:21
Medlem
scoremaxs avatar
Iden om 9.3X62 är inte så dum, av billighetsskäl som nyss nämnts, eller av det skälet. Att det är "typ" det grövsta som går att få i halvautomat..

Nå, jag tror ändå att om du nu "vill ha" grovt, så kommer du ändå gå och sukta o längta efter en av dom klassiska patronerna...

Sålunda finns det bara ett svar på ditt hjärtas längtan, och det är att leta tills du finner minst en .375 H&H....gärna en ännu grövre patron.

Du hör ju själv:

"-det är en 9.3X62"
"-det är .404 Jefferey" ( eller ännu bättre: en ".404 Rimless Nitro Express"

Det ena låter som en brittisk högadel, och den andra som en Tysk bög.
Senast redigerad av scoremax 2013-08-19 kl. 20:34.
Citera
2013-08-20, 07:35
Medlem
scoremaxs avatar
Nå, realistiskt, kostnadseffektivt, flackskjutande, valmöjlighetsmässigt, och på alla sätt det bästa valet, och det jag själv skulle gjort, och som du själv är inne på:

.375 Holland & Holland.
Finns inget bättre allt inräknat.
Citera
2013-08-21, 17:08
Medlem
Fegelbears avatar
Tack för svaren så långt! Låter som det står mellan 9,3x62 och 375 H&H då. Ammunitionen till H&H verkar kosta väldigt mycket så får väl se hur det blir..

Finns det några andra bra och någorlunda "vanliga" grova kalibrar jag borde titta närmare på innan jag låser mig på dessa två?
Citera
2013-08-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegelbear
Tack för svaren så långt! Låter som det står mellan 9,3x62 och 375 H&H då. Ammunitionen till H&H verkar kosta väldigt mycket så får väl se hur det blir..

Finns det några andra bra och någorlunda "vanliga" grova kalibrar jag borde titta närmare på innan jag låser mig på dessa två?

Finns ju även dubbelstudsare. Lite roligare att äga en sån än ett vanligt repeter/halvautomat om du ändå bara vill ha den för sakens skull
Dock använder dubbelstudsaren annorlunda kalibrar då de kräver flänsar på hylsorna.
Citera
2013-08-21, 18:45
Medlem
trattballes avatar
En sådan här är inte så tråkig heller.
http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vapen_kulgevar_studsare_antonio_zoli_pros_142 18.html
Citera
2013-08-21, 18:46
Medlem
trattballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crocat
Finns ju även dubbelstudsare. Lite roligare att äga en sån än ett vanligt repeter/halvautomat om du ändå bara vill ha den för sakens skull
Dock använder dubbelstudsaren annorlunda kalibrar då de kräver flänsar på hylsorna.

Dubbelstudsare kräver inte flänsar på hylsorna jag har dubbelstudsare i 308 win och det funkar utmärkt.
Citera
2013-08-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattballe
Dubbelstudsare kräver inte flänsar på hylsorna jag har dubbelstudsare i 308 win och det funkar utmärkt.

Åh tusan. Då har jag missuppfattat saker och ting. Men det är väl iaf vanligast(och historiskt sett) så?
Senast redigerad av Crocat 2013-08-21 kl. 18:58.
Citera
2013-08-21, 19:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegelbear

45/70 i kombination med Ruger No1.

Köpeammunitionen är ofta lågt laddad
för att fungera i gamla svartkrutsvapen,
d.v.s. ~550-600m/s med lätta 300-350 grainskulor,
men om man handladdar (eller känner någon som kan göra det)
så kan man ladda 45/70 till No1 4000 bar
och komma upp i ~550m/s i tunga 500 grainskulor.

Med 300 grainskulor och 3000 bar så kan t.o.m. moderna bygelrepetrar
komma upp i 700m/s, vilket räcker med råge för alla försvarbara skjutavstånd.

Vilka tryck som man kan ladda Baikals dubbelstudsare i 45/70 låter jag vara osagt,
men jag skulle bli förvånad om den inte klarar av 4000 bar.
Tyvärr så är Baikalen dock fruktansvärt ful.
Citera
2013-08-21, 19:47
Medlem
trattballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
45/70 i kombination med Ruger No1.

Köpeammunitionen är ofta lågt laddad
för att fungera i gamla svartkrutsvapen,
d.v.s. ~550-600m/s med lätta 300-350 grainskulor,
men om man handladdar (eller känner någon som kan göra det)
så kan man ladda 45/70 till No1 4000 bar
och komma upp i ~550m/s i tunga 500 grainskulor.

Med 300 grainskulor och 3000 bar så kan t.o.m. moderna bygelrepetrar
komma upp i 700m/s, vilket räcker med råge för alla försvarbara skjutavstånd.

Vilka tryck som man kan ladda Baikals dubbelstudsare i 45/70 låter jag vara osagt,
men jag skulle bli förvånad om den inte klarar av 4000 bar.
Tyvärr så är Baikalen dock fruktansvärt ful.
Jag vet inte mycket om 45-70 men blir inte det lite potatiskastare av den kalibern?
Som jag fattade ville TS ha en kaliber med flackare kulbana ,verkade så iom han skulle kunna missbedömma avståndet utan att missa.
Om jag har helt fel vilket jag mycket väl skulle kunna ha så kan alla ignorera detta inlägg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in