2013-08-21, 17:51
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Särskilt knappa tidsmarginaler blir det förstås om dessa resor förutsättes ha skett längs den blå vägen

Utan lik i lasten, t.ex. från Grästorp till Trollhättan, lär det väl inte ta mer än en kvart om man åker snabbaste väg. Men visst, outgrundliga äro dessa herrars vägar.
Citera
2013-08-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizzla163
Jobba på häktet? Han hade väl restriktioner..?? Då får man inte jobba.
jo tydligen får man det???? typ vika reklamblad läste då det iaf...
Citera
2013-08-21, 17:55
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Utredarna har nog lagt tidspussel utifrån sagda telefonsamtal, dunsar, mobiltrafik, mastningar osv ihop med att de fd häktade ska ha setts cirkulera längs Kabelvägen under natten.
Det är inte så många timmar det handlar om egentligen från det att båda samtalen avslutats och fram tills DB skulle börja jobba kl. 8 på morgonen, om han nu gick till jobbet eller var sen eller nåt.

Efter att utredarna har lagt sitt pussel har de häktat samtliga tre för brott från och med 29 juni, dvs före midnatt. Med andra ord kan inte åklagaren utesluta att mordet inträffade 29 juni och att bådas skyddande påbörjades efter 29:e. Fakta slår spekulationer.
Citera
2013-08-21, 18:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag hävdar att en välinformerad källa i tråden har hävdat det. Du får själv dra slutsatsen av Ass2mouths posthistorik i tråden om denne har gjort sig förtjänt av det epitetet. Jag, och uppenbarligen många andra, tycker det. Du har väl inte ens läst posterna...

Jag har läst hans trådinlägg. Nu är det dags att du läser igen vad jag skrivit. Saknad påstår Ass2mouth. Inte att den skulle vara stulen. Det har du hittat på själv, verkar det som.
Citera
2013-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Ja, men hur var den tidningsnotisen formulerad? Stod det verkligen att dom kunde bindas till lägenheten? Eller stod det "adressen"? Och på vilket sätt kunde dom bindas dit? Mobilmastning? I så fall kan det ju tillfället när dom hämtade AJ!

Alla vi som följt tråden, eller i alla fall de flesta, har ju tagit för givet att AJ först mördade Id*a och sen kallade dit sina kumpaner och att dom hjälpt till att skaffa undan kroppen!

Men hade det verkligen varit så smart av AJ i det läget att blanda in två, i det läget, helt utomstående personer? Vågar man utsätta sig själv för den risken i det läget? Var han så säker på att de båda inte skulle "gola" på honom om han berättade att han precis hade haft ihjäl en ung tvåbarnsmamma och nu behövde hjälp att få undan kroppen? Är inte så säker på det faktiskt, i ett sånt läge är man nog bara sig själv närmast och vågar nog knappast lita på att någon annan skulle hålla tyst!
Det är därför man kanske måste korrigera det troliga scenariot lite! Jag tror inte AJ informerade sina kumpaner om allt för mycket den natten! Men givetvis kände dom i så fall till att AJ själv disponerade bilen efter att DB och FH släppts av i Grästorp! Och givetvis har dom i efterhand ganska snabbt förstått vad som hade hänt! Men att dom ändå valt att vara tysta!

Kan också vara så att dom kommit för att hämta AJ utan att ha haft en aning om vad det var fråga om förrän dom kom dit men att skeendet därefter har varit som vi hela tiden har spekulerat om!

Det är inte speciellt osannolikt att de hjälpt honom även om det känt till vad han gjort. Hade jag haft ihjäl någon vet jag minst 4 lojala personer som hade hjälpt mig efteråt utan att gola eller ens tveka att hjälpa till.
Citera
2013-08-21, 18:04
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Efter att utredarna har lagt sitt pussel har de häktat samtliga tre för brott från och med 29 juni, dvs före midnatt. Med andra ord kan inte åklagaren utesluta att mordet inträffade 29 juni och att bådas skyddande påbörjades efter 29:e. Fakta slår spekulationer.

Absolut! Så här långt in i utredningen har de bra mycket mer på fötterna än vad vi här vet om. De där bayerska scouterna är inte längre troliga GM
Citera
2013-08-21, 18:05
Medlem
Citat:
Du är så efter i tråden, och inte heller kan du lägga ihop två plus två själv om inte nån skriver dig på näsan att det blir fyra.

Nu har det i ett antal inlägg framgått att den välinformerade källan jag hänvisar till är Ass2mouth, och om du vill kalla denne välinformerad eller ej är upp till dig. Jag och uppenbarligen en mängd andra i tråden gör bedömningen att denne är välinformerad. I så fall är MC borta.

Jag gör sedan bedömningen på egen hand (lägga ihop två plus två, du vet) att den troligaste förklaringen som AJ har lämnat är att hojen är stulen. Visst kan han ha sagt att den blev uppbeamad till ett rymdskepp av utomjordingar, men jag bedömer det som mindre sannolikhet. Du gör säkerligen ingen egen slutledning utan väntar till någon talar om för dig vad du ska tro.

Vi lämnar det där. Jag säger fortfarande att det är försvårande för AJ och DH att _bägges fordon_ stulits under en tidsrymd på mindre än en vecka.
tydligen hade Molgans bror Molgun setts köra runt på den
Citera
2013-08-21, 18:06
Medlem
Wagner67s avatar
Citat:
Jag tror att tidningsutdelaren inte längre är vittne. Enligt tidigare i tråden har han blandad ihop adresserna. Det finns ett annat vittne som påstår sig ha sett blodet tidigt på morgonen (om inte minnet sviker mig, mellan 02.30 och 03.30) utan att bry sig om det, men det är kanske ett troll.

Ja, det är svårt att få ihop storyn om det inte fanns blod i trapphuset på morgonkvisten.
Citera
2013-08-21, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har läst hans trådinlägg. Nu är det dags att du läser igen vad jag skrivit. Saknad påstår Ass2mouth. Inte att den skulle vara stulen. Det har du hittat på själv, verkar det som.
Då kan ju du förelå någon alternativ förklaring till stulen, som AJ kan ha använt inför polisen. Uppbeamad till moderskeppet?
Citera
2013-08-21, 18:09
Bannlyst
Citat:
Då kan ju du förelå någon alternativ förklaring till stulen, som AJ kan ha använt inför polisen. Uppbeamad till moderskeppet?

Av vad jag har förstått så säger han helt enkelt inte vart den är, han lämnar heller ingen förklaring till det.
Citera
2013-08-21, 18:09
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko

Att man skriver så beror nog mest på att ev. vittnen inte ska binda upp sig på tidpunkt.

Edit: Jag menar att ev. vittnesmål från kvällen 29:e kan vara intressanta för utredarna.
Senast redigerad av Orsa 2013-08-21 kl. 18:13.
Citera
2013-08-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Sant! Sånt där händer väl bara på film. Men har inte poliser rätt att hålla en tystnadsplikt även i en FUP vid denna typ av situationer? Alltså när någon tjallar på någon annan? Jag är inte insatt alls så vet inte.
Jag ska berätta en san historia! För 15 år sen när jag läste på högskolan, körde jag samtidigt lastbil och hjullastare på ett byggföretag för att fixa ekonomin. En idiot som sålde knark, hade erkänt och berättat vilka som köpte av honom och jag var en av dem! Polisen kom och hämtade mig en dag kl 06.00. I förhör nekade jag att jag hade köpt knark från den killen. En av poliserna (de var 3 stycken som förhörde mig) tog mitt körkort, lade det på bordet och sa så här: Om du inte erkänner, då, skickar vi dig för drogprov, och du missar ditt körkort och kommer att hamna i fängelse. Jag erkände och behåll mitt körkort och fick bara böter. Polisen stod på sina ord. Man kan komma överens med polisen innan det går vidare till åklagare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in