2013-08-21, 16:25
Avslutad
Lite funderingar.

Jag har alltid tyckt att dagens feminism var lite överdriven, att vi skall vara jämställda är ju en självklarhet som en svensk man, men har alltid tyckt det funnits skillnader, rent biologiska som gjorde dagens feminism ohållbar, t ex att tjejer inte skall bli brandmän pga fysisk styrka.

Dock har "hijabupproret" kastat detta åt sidan.

Är det helt enkelt så att kvinnan är en mentalt lägre stående varelse, som inte kan ta hand om sig själv utan mannens påverkan och vägledning?

Att dagens kvinna villigt sätter på sig en sådan klar förtryckande icke jämställt plagg måste ju vara någon slags brist på logiskt tänkande i deras hjärnor. Jag anser inte att kvinnor är rent mentalt "dummare" än mannen men teorin jag vill ange är att deras hjärnor fungerar på ett sådant sätt att utan mannens vägledning klarar de inte av att ta hand om sig själva, det kan vara allt från att vara med fel sorts människor till att ta på sig hijab och vara allmänna spektakel. Kan det vara så att de helt enkelt är skapade för att ta hand om familj under klar vägledning av mannen och det är en stor björntjänst att låta dom ta hand om sig själva?

Jag börjar nu tro detta, och att det inte är kvinnans fel att det är som det är, det är mannens fel som gav dem för stor frihet under feminism. Kvinnan behöver stark vägledning och ledarskap. Nu inser jag självklart att det finns undantag som bekräftar regeln, precis som alla män inte är skapade att leda.. men generellt.
Citera
2013-08-21, 16:38
Medlem
Ganska långtgående slutsatser men man blir förvånad över hyckleriet där vita feminister i ena stunden kastar BH-n och andra stunden sätter på sig ett extremkonservativa religösa kläder från en kvinnoförtryckande religion(islam).
Har dessa människor några principer alls.
Citera
2013-08-21, 16:38
Medlem
Låt de som är dumma nog att ta på sig hijab frivilligt bli ledda av män och oss andra ta hand om oss själva?
Citera
2013-08-21, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Låt de som är dumma nog att ta på sig hijab frivilligt bli ledda av män och oss andra ta hand om oss själva?

Jo men det jag tänker på är att det kanske inte är snällt mot er kvinnor att låta er ta hand om er själva.. Precis som hur man vill låta ens barn ha allting men det är inte bra för dom i slutändan.. man måste vara lite bestämd för deras eget bästa.
Citera
2013-08-21, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Ganska långtgående slutsatser men man blir förvånad över hyckleriet där vita feminister i ena stunden kastar BH-n och andra stunden sätter på sig ett extremkonservativa religösa kläder från en kvinnoförtryckande religion(islam).
Har dessa människor några principer alls.

Jag håller med om att det är lite långtgående slutsatser men hijabupproret är liksom droppen som fick bägaren att rinna över, det finns många andra exempel man kan ta som jag förut bara avfärdade men nu ser jag ett större mönster, t ex hur kvinnor gärna åker i bil med 5 afrikanska främlingar etc
Citera
2013-08-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag håller med om att det är lite långtgående slutsatser men hijabupproret är liksom droppen som fick bägaren att rinna över, det finns många andra exempel man kan ta som jag förut bara avfärdade men nu ser jag ett större mönster, t ex hur kvinnor gärna åker i bil med 5 afrikanska främlingar etc
Kvinnor är mycket lättlurade och naiva. Det är detta fenomen som gjort att bägaren runnit över för dig.
Senast redigerad av werdasz 2013-08-21 kl. 16:52.
Citera
2013-08-21, 16:58
Medlem
kolugns avatar
Tror man helt enkelt är kapabel att se saken från 2 synvinklar. Hijab är i väst ett tecken på kvinnlig underordning och ett slags förtryck ja. Men, finns kvinnor som går i hijab frivilligt och som inte tycker det. Dessa ska självklart ha rätt att göra detta utan att bli trakasserade, få sitt huvud dunkat i bilar, eller vad det nu var. Och ett tydligt sätt att markera stöd är att välja att gå i det kritiserade plagget en dag. Helt ok, om du frågar mig.
Citera
2013-08-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jo men det jag tänker på är att det kanske inte är snällt mot er kvinnor att låta er ta hand om er själva.. Precis som hur man vill låta ens barn ha allting men det är inte bra för dom i slutändan.. man måste vara lite bestämd för deras eget bästa.

Är lika kapabel att fatta mina egna beslut som du är.
Citera
2013-08-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Tror man helt enkelt är kapabel att se saken från 2 synvinklar. Hijab är i väst ett tecken på kvinnlig underordning och ett slags förtryck ja. Men, finns kvinnor som går i hijab frivilligt och som inte tycker det. Dessa ska självklart ha rätt att göra detta utan att bli trakasserade, få sitt huvud dunkat i bilar, eller vad det nu var. Och ett tydligt sätt att markera stöd är att välja att gå i det kritiserade plagget en dag. Helt ok, om du frågar mig.
Om man inte gillar något fenomen tex slöja bör man inte ta på sig plagget själv även om man kan känna empati/sympati för de som blir attackerade trots detta.
Citera
2013-08-21, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Är lika kapabel att fatta mina egna beslut som du är.

Ja det tror du ju självklart du är, samtidigt tror jag faktiskt inte du som kvinna rent generellt är kapabel till det baserat på så många olika saker som kvinnor är dumma nog att göra.
Senast redigerad av priz 2013-08-21 kl. 17:33.
Citera
2013-08-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn

Men det är för att du antagligen är kvinna som TS skriver. Du är inte kapabel att förstå innebörden av hijab och dra logiska slutsatser utav hijab stödet.
Du är som en liten unge som ser att grannbarnen får vara uppe sent på kvällen och då vill du också. Du förstår inte att du blir trött morgonen efter.
Citera
2013-08-21, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimrien
Men det är för att du antagligen är kvinna som TS skriver. Du är inte kapabel att förstå innebörden av hijab och dra logiska slutsatser utav hijab stödet.
Du är som en liten unge som ser att grannbarnen får vara uppe sent på kvällen och då vill du också. Du förstår inte att du blir trött morgonen efter.

Exakt, kvinnan är som ett barn som behöver bra vägledning.. de klarar inte av det logiska tänkandet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in