2013-08-20, 14:01
Medlem
Jag har nyligen flyttat till Möllan i Malmö och ska börja läsa kandidatprogrammet i genusvetenskap i Lund.

Folk har ogillat detta, många klankat ner (ofta folk utan högskoleutbildning eller som läst vid lägre rankade sådana) Att Lund festar man bara medan uppsala är seriöst etc.

Är det jantelagen eller standard att man får skit för man läser vid ett mer känt universitet?

Har ni märkt dessa själva?

Själv ser jag inte ner på någon som läser på lägre rankade universitet oavsett om det är LTU eller högskolan i väst.
Citera
2013-08-20, 14:11
Medlem
Blattebruds avatar
Beror på det du ska läsa. I ett land som Sverige är genus slöseri med tid.
Citera
2013-08-20, 14:12
Medlem
ArneIIIs avatar
Det enda jag klankar ner på är att du ska läsa genus"vetenskap".
Citera
2013-08-20, 14:15
Medlem
curiamobiliums avatar
Har du flyttat till Möllan? Hur kunde flytta dit när det finns trevligare områden. Möllan är ju bara kvasiintellektuella och kriminella.
Och sen skall du läsa genusvetenskap? Men SÅ stor roll har inte genus vardagen. Inte att det inte har ngn roll, men detta med genus får man ju ändå tillräckligt mycket info om genom tv, radio och böcker.
Du borde läsa psykolog i stället. Där får man förståelse för varför människor kan ta illa upp för små vardagliga tyckanden som inte var illa menade och hur man kan hantera dem utan att de VÄXER SIG FAST.
Nä det är nog bara en jargong att man gör så. Lite jantelag? Tja det var väl inte så farligt.
Det var ju ingen som fällde kommentar om att du läste på ett känt universitet? Bara att de festar mer i Lund - vilket ju är sant! Nä problemet är nog att du själv verkar vara så betuttad i vad du skall göra så att du retar folk till små nålstick och är överkänslig.
Citera
2013-08-20, 15:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag har nyligen flyttat till Möllan i Malmö och ska börja läsa kandidatprogrammet i genusvetenskap i Lund.

Folk har ogillat detta, många klankat ner (ofta folk utan högskoleutbildning eller som läst vid lägre rankade sådana) Att Lund festar man bara medan uppsala är seriöst etc.
Enbart genus"vetare" påstår att Uppsala är mer seriöst än Lund.

Övriga anser att Uppsala är så uselt att det till och med borde läggas ner. Just på grund av genus"vetenskapen".

http://www.dn.se/debatt/uppsala-universitet-maste-laggas-ned/
Citera
2013-08-20, 16:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Är det jantelagen eller standard att man får skit för man läser vid ett mer känt universitet?

Själv ser jag inte ner på någon som läser på lägre rankade universitet oavsett om det är LTU eller högskolan i väst.

Tror det bemötande du får hänger mer på din egen attityd än vilket universitet du läser vid faktiskt...
Citera
2013-08-20, 16:09
Medlem
Citat:

Studerar själv till läkare vid Karolinska institutet, har aldrig upplevt de problem du beskriver. Tror som tidigare talare att det snarare beror på dig själv
Citera
2013-08-20, 16:12
Medlem
Fuck.n.Rollas avatar
Citat:

Uppsala är ju värsta drägg staden där 20lusare sätter på 14 åringar.. Det är ju Lund och Umeå som är de bättre universitetsstäderna.. Folk snackar sig så gärna varma för sina skituniversitet och klankar ner på bra universitet för att försöka övertyga sig själva om att de är lika bra som folk som går fina universitet..

Bygger på mindrevärdekomplex..
Citera
2013-08-20, 16:21
Medlem
Wheeler88s avatar
mer tragiskt att du lägger ner tid på genusvetenskap en sådan tramslinje.
Citera
2013-08-20, 16:27
Medlem
Adriadnes avatar
Jag pluggade på ett av världens topp 10 universitet utomlands och det enda jag fick höra av andra när jag berättade det, där, var typ "wow, not bad!", "you must be proud" och liknande. Så det kanske är Jantelagen och anti-intellektualism som gör folk negativa.. Jag vet inte.

Fast.. Genusvetenskap... Come on..
Citera
2013-08-20, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Jag pluggade på ett av världens topp 10 universitet utomlands och det enda jag fick höra av andra när jag berättade det, där, var typ "wow, not bad!", "you must be proud" och liknande. Så det kanske är Jantelagen och anti-intellektualism som gör folk negativa.. Jag vet inte.

Fast.. Genusvetenskap... Come on..

det tror jag inte en sekund på om jag ska vara ärlig, menar du att det ligger i top 10 här: http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012 ?
Citera
2013-08-20, 16:32
Medlem
Laertess avatar
Jag har själv aldrig riktigt upplevt eller på annat sätt märkt av det TS talar om, däremot är det vanligt att folk irriterar sig på människor som på ett arrogant sätt gärna hävdar sig själva som bättre. Därmed inte sagt att TS själv är sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in