2013-08-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Har inte funnit någon artikel där uppgiften förekommer i brödtexten. Däremot finns uppg. i den sammanfattande texten till länken i nätupplagan. Via Google:

I brödtexten står det öppnade:

Notera att även öppnade kan läsas som 'öppnade genom att applicera mekanisk kraft'

Tillägg: notera även att jag aldrig har påstått att det förekommer en nyckel, utan att jag anser att nyckelfrågan är mindre viktig. Dörren var ju låst också om det bara var ett patentlås som slog igen. Att barnet var inlåst i lägenheten är vad som räknas...

Nyckelfrågan kan vara intressant, jag har tagit upp det tidigare. En anledning till att ta med sig nyckeln är att den behövs för att ta sig ner i källaren. Det är ett nyckellås i hissen för detta (Quarrel har skrivit detta tidigare). Det kan ju vara så att Id* fördes ut genom källaren.

Vad jag inte hört förut är att nyckeln togs av AJ (Orsa nämnde det igår). Finns det källa på det?
Citera
2013-08-20, 09:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootzoot
Nyckelfrågan kan vara intressant, jag har tagit upp det tidigare. En anledning till att ta med sig nyckeln är att den behövs för att ta sig ner i källaren. Det är ett nyckellås i hissen för detta (Quarrel har skrivit detta tidigare). Det kan ju vara så att Id* fördes ut genom källaren.

Vad jag inte hört förut är att nyckeln togs av AJ (Orsa nämnde det igår). Finns det källa på det?
Om Ida fördes ut genom källaren via hissen, varför fanns det blod på entréplanet?
Citera
2013-08-20, 09:51
Medlem
Citat:

Har man stängt dörren och ska in igen för att hämta liket så behöver man nyckel.

Denna är dock löjligt enkel att göra sig av med, bara att kasta ut vid valfri vägkant eller ner i dagvattensbrunn.

Ingen är så dum att man sparar den efteråt.
Citera
2013-08-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om Ida fördes ut genom källaren via hissen, varför fanns det blod på entréplanet?

Det kanske var där det hände.

Gräl i samband med telefonsamtal som inte gick så bra. Sedan in i hissen och vidare in i lägenheten.

blodet kanske inte kom från ett lik på vägen ut utan svårt skadat brottsoffer på vägen in.
Citera
2013-08-20, 09:54
Medlem
Orsas avatar
Citat:

Jag har ingen källa. Det jag funderade över är att AJ (om han åkte från Ida på det sätt han själv sagt) borde sett till att dörren var låst. Om det är ett fall-lås är det inget problem och om det är ett regel-lås så kan man låsa från utsidan och lägga nyckeln i brevlådan (Ida kan ev. också ha låst själv). Om dörren var låst, vilket verkar rimligt, så måste man ha tagit sig tillbaka in i lägenheten.

Ergo: AJ tog nyckeln med sig.
Senast redigerad av Orsa 2013-08-20 kl. 10:05.
Citera
2013-08-20, 09:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73

Gräl i samband med telefonsamtal som inte gick så bra. Sedan in i hissen och vidare in i lägenheten.

blodet kanske inte kom från ett lik på vägen ut utan svårt skadat brottsoffer på vägen in.
Vidare in i lägenheten och köket, och sedan ut igen genom källaren. Jag tvivlar.
Citera
2013-08-20, 09:56
Medlem
Citat:
att polisen bryter sig in kan ju bero på att dom misstänker att det finns någon illa skadad inne i lägenheten och inte vill vänta någon halvtimma på att personal från hyresvärden dyker upp med nycklar.

då tar man sig in på snabbast möjliga sätt och hävdar nöd.

Öppnandet kan ha gått snabbt:
http://www.walkerlocksmiths.co.uk/bump-keys-tools/assa-bump-keys
http://www.youtube.com/watch?v=pwTVBWCijEQ
Citera
2013-08-20, 10:00
Medlem
Citat:

Tanken har slagit mig också, I*a kanske varit nere och öppnat för någon och då blivit attackerad.
Det skulle förklara bloddropparna.
Citera
2013-08-20, 10:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarna
Tanken har slagit mig också, I*a kanske varit nere och öppnat för någon och då blivit attackerad.
Det skulle förklara bloddropparna.

Vid vilken tidpunkt skulle detta skett?
Citera
2013-08-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vidare in i lägenheten och köket, och sedan ut igen genom källaren. Jag tvivlar.

En smäll. Groggy, eller: Oj! Förlåt! Vi går upp och lägger något kallt på det där, det var inte meningen!

Hursomhelst, jag tror att det startade i trapphuset, och hon bars ner ut genom cykelkällaren på baksidan/gaveln på huset. Nog för att det skedde i panik, men att köra upp en bil framför entrén, upplyst och synligt för varenda kotte som var uppe så dags?

Å andra sidan har de väl inte varit så smarta när det gäller dumpning och eldning av kläder...
Citera
2013-08-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Öppnandet kan ha gått snabbt:
http://www.walkerlocksmiths.co.uk/bump-keys-tools/assa-bump-keys
http://www.youtube.com/watch?v=pwTVBWCijEQ

Nej det fungerar bara i vissa länder som har en annan typ av standard på låsen, fungerar inte på en vandligast klassiskt svenskt assa lås, även om assa 9000 (har jag för mig, det med hake hade ett liknande problem), låsen i US som du reffererar till i videon går inte (GÅR INTE!!) att få upp sådär. Gamla mopeder och bilar med importerade lås från US fungerar det dock liika väl på, men då kan man ju lika väl använda en slaghammare (vilket folk verkar föredra i vårt avlånga land).
Citera
2013-08-20, 10:14
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Har man stängt dörren och ska in igen för att hämta liket så behöver man nyckel.

Denna är dock löjligt enkel att göra sig av med, bara att kasta ut vid valfri vägkant eller ner i dagvattensbrunn.

Ingen är så dum att man sparar den efteråt.

Förvisso
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in